[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:50

Vhu..wat waardeloos dat cathey slecht krachtvoer eet.... kan best met haar gebit te maken hebben.
Goed dat je het na laat kijken.
Ik heb helemaal geen paarden meer...haha...wat ik hier doe...geen idee...weinig toe te voegen... :+
Maar ja...story of my life..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:47

Bianca, dat is NIET waar dat je weinig toe te voegen hebt! Je bent ten eerste altijd heel erg begaan met iedereen en ten tweede heb je het mooiste span van allemaal!

Newmom op zoek naar Hafjes oud model :+ . Heb ik geen verstand van
VHU: lastig zo'n slechte eter. Hopelijk ligt het aan het gebit of weet de dierenarts nog een andere oplossing
Assie moet nog over drempeltje heen. Herkenbaar hihi
Hier ook een trailer met koetsenframe (met dicht frame, zodat er verschillende spoorbreedtes op passen)

Vanmorgen weer genoten van de les van zoonlief met zijn ponys. Fabels blijft wonderbaarlijk braaf alleen op de trailer achter als Sam lest heeft. Ook het opzadelen (vooral hoofstel om is toch even spannend) aan de trailer gaat super. En de lessen gingen ook heel fijn.

Vanmiddag onverwacht zelf nog naar de tandarts, heb al tijden kiespijn. Maar door voorval paar jaar terug ben ik niet meer zo happig op de tandarts (botontstekingen enz). Dan hoop ik nog iets met Rembrand en Amerigo te kunnen doen, maar bodem is hier knotsbevroren. En heb nog heel veel losse klussen liggen, minder zin in hihi.

Vanavond ponys nog extra jasje aan, want schijnt -10 te worden. Brrrrrrrrrr

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:00

Afbeelding

De groeten aan iedereen van mijn luie dames.

Ik vind dat iedereen in het topic moet blijven *\o/*

En ik rijd een Humbaur Xanthos koetsentrailer en ervoor staat een VW transporter met 180pk, rijd als een trein <3 Maar er komt wel verandering in :o
Laatst bijgewerkt door Ipsilonka op 05-01-17 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:04

Een zwaardere auto is bij mij niet van toepassing: ik heb een ponymentrailer. Hetzelfde als voor pasrden maar dan kleiner en lichter zodat mijn gran vitara hem makkelijk trekt ( en opvangt bij noodrem)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:10

Tine...oeh waardeloos kiespijn...hopelijk snel over.
Ht superhandig een ponymentrailer.
Wij hadden een voordeligere trailer met koetsenframe...maar wat veel gewicht op trekhaak..dat was onhandig, opgelost door met heel grote trekker de 6 km naar de club te rijden ipv met de auto...dit was simpelweg veiliger.
Lanousks, wat een leuke merrie als aanwinst voor jullie team !! Zag foto op fb.
Ips lieve foto ! Heerlijk dat ze zo samen kunnen staan.

Gisteren heerlijk met de kar en 4 honden getraind..zoon lekkrr mee...genoten !!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:41

Die grote zwarte is zekers een knapperd! Hoop echt dat hij een leuk huisje vind, dat verdient ie wel! :j
Haha Bianca ja dat is wel een groot verschil een slede hond of zo'n paard! :P

@ newmom: oh dat is wel heel erg leuk hengsten kijken! Ik heb verder geen ervaring met dekkingen en hengsten uit het buitenland en zit ook niet in de hafjes dus kan je helaas niet verder helpen maar ben wel heel benieuwd naar het proces en welke hengst je uit eindelijk uit kiest! :j

@ assie: iets om naar uit te kijken dus! :D En gewoon gaan starten joh! :j Oh en Disco komt inderdaad uit Lunteren (Unlimted Stables). Ken jij Wouter en Suzanne?

@ VHU: ook al klets ik nog niet zo lang mee ook ik zeg gewoon blijven hoor! Wat naar trouwens dat je een angst hebt gekregen voor het mennen! :(:) Wat lastig dat Cathey zo'n slechte eter is! Heb je al eens een bloedonderzoek laten doen om erachter te komen wat ze precies mist? Had het probleem met Disco ook toen die jonger was en nog is het altijd in het najaar en de winter goed opletten, dan valt ie snel in. Mijn ervaring is dat vooral voldoende ruwvoer al veel kan doen qua gewicht en qua krachtvoer goed kijken wat ze precies nodig hebben, zo krijgt Disco in elk geval in de wintermaanden sowieso linamix bij. En goed de hongerdriehoek in de gaten houden, zolang die maar gevuld is weet je dat ze niks te kort komen ookal doen ze misschien wat schraal aan.

@ Tine lekker genoten dus! Succes bij de tandarts, nooit leuk!

Wij moeten nog kijken wat we straks gaan doen, moet tuig hebben, een wagen, een andere trailer waarschijnlijk. := :$

newmom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:57

@Tine, BAH! succes bij de tandarts. ik heb er echt een bloedhekel aan, ook een hoop geemmer met mijn tanden sinds ik kids heb. En iedere kies waar ik erna wat aan had moest eruit, en door belachelijk overdreven lange wortels, is t iedere keer weer een heel gez**k. Maar goed, het moet toch gebeuren. mijn goede voornemen dit jaar is dan ook braaf naar de tandarts, beginnend met volgende week.. je raad t al.. een kies trekken :(

@Marinke, haha je kunt je kooplustige vrouwenhart dus nog even ophalen, heerlijk allemaal nieuw spul aanschaffen (of 2e hands, das om t even :D )

Het oude model haf is denk ik niet meer te vinden, dus tot nu toe staat de Schwarzwalder fuchs hengst Modin, op nr 1. ik zal hieronder even een foto plaatsen, staat op mijn telefoon, en zit nu op de laptop.. zit heerlijk :P

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:59

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:13

Ziet er mooi uit newmom.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:14

Hihi, die laatste foto. Verstoppertje.

Ben al weer terug van de tandarts, er is een soort laagje om ontblote tand/kieshalzen aangebracht, daarmee zou de pijn verholpen moeten zijn. Nou, als dat echt is, dan had ik maanden geleden moeten gaan. Dit deed helemaal geen pijn. Ik was erg bang dat ik weer een gebroken kies zou hebben met alle gevolgen van dien. Maar het lijkt erop dat het iets simpels is.

Dus nu maar rijbroek aan en stapritje maken door het veld met mijn grote vriend. Alleen Amerigo krijgt helaas weer een vrije dag.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:42

Waaaauw! Wat een gaaf dier! Stoer hoor! :D Snap wel dat je die op nr. 1 hebt staan. :P

Ohh dat viel dus gelukkig erg mee Tine! Fijn! :)

Hihi dat is inderdaad geen straf Newmom om te shoppen. :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:30

:brr: :brr: :brr: :brr: :brr: :brr: Wat een kou als je 20 minuten alleen maar stapt. Zo blij met mijn brave paard. Er kwam namelijk nog een heel grote tractor met apparatuur langs (wel heel netjes rustig), die net zo breed was als de weg. Oftewel hij kwam vlak langs terwijl wij in de berm stapten. Dan is het zo fijn te weten dat je paard daar gewoon braaf bij blijft. <3 <3

Nu even opwarmen en dan nog flink stuk wandelen met de honden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:48

Voel me af en toe een beetje men-wagen-loos zeg maar :o

Wat een knapperd is Rembrand toch <3
Praat me niet van kiezen en tanden.... afgelopen zomer/herfst flinke kaakontsteking gehad maar moet zeggen ... het lijkt nu onder controle. Hoop dat het de oplossing is Tine!
En ahhhh wat een prachtige foto al die manen heerlijk :* ik heb zo'n oud model haf gehad, een van Sturm. Zo zeg die was zooooo sterk die rende met loswerken gewoon dwars door de afrastering :oo en ik ben een paar keer met hem op hol geslagen in het bos want hij was bang voor honden. Niet te houden dat dier. Ook niet aan de hand. Maar hij was wel erg gaaf om te zien :+ heb hem later ingeruild op onze mini Simba :)) geweldig menpony'tje.

Je moet ze niet zo afbeulen Ips <<)

Eigen DA dus bij Cathey (=andere dan die haar destijds gekeurd heeft) en 1e wat hij zei was wow wat heb jij een ontzettend mooi paard gekocht 8-) Hij heeft haar helemaal bevoeld, ook hart/longen en zoals hij het kon beoordelen zit ze prima in haar vel maar heeft ze gewoon een strak sportlijntje. Hij vond haar er heel goed uitzien. Ook mooi in haar bespiering etc. Vermoedde ook geen maagzweer oid gezien het feit dat ze totaal geen singelnijd heeft, ook niet gaapt, diarree of koliekverschijnselen. Maar het zou kunnen alleen hij had zoiets om daar nu een scopie voor te laten doen terwijl ze er in zijn ogen prima uit ziet vond hij niet raadzaam. Ook geen wormen, ze is in november met Equest Pramox ontwormd, maar voor zekerheid nog wel mest meegegeven. Belden ze net over terug, zit (vrijwel) niets in, dus dat is het ook niet. Gebit nagekeken zaten wat kleine haakjes achterin haar mond, achterste kiezen die zijn bijgevijld (keurig zonder verdoving, ging erg goed). En direct dus maar ge-ent.
Zaak is vooral te zorgen dat ze zoveel mogelijk goed hooi kan eten... gelukkig heeft onze stalhouder uitstekend hooi maar zal nog eens even kijken naar mijn huidige netconstructies en ervoor zorgen dat ik elke dag nieuw hooi in de netten doe en oude eruit haal, kan ook nog zijn dat ze ouder hooi minder graag eet ...
Dus maar even kijken of als ik nog meer op het hooi let het toch wat helpt en goed opletten of ze niet dof wordt oid en bij twijfel bloedonderzoek / scopie.
Maar ben voor nu best blij met oordeel DA, ben allang blij dat hij haar niet te dun vindt en er goed uit vind zien :)
En hij zei dat het misschien helpt als ik een weekje totaal geen bix aanbied en het dan wel weer geef. Vwb vitamines zei hij dat ik anders eens in de twee weken een vitamine spuit kan geven of een poeder en dat in appelmoes/appelstroop in een spuit.... we zullen het maar ff aanzien :7

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:18

@tine ja het is belachelijk koud. Glühwein weer is t!!
Wel fijn dat t mee viel bij de tandarts. Mijn man had dat laatst ook gehad. Die heeft terugtrekkend tandvlees (klinkt heel erg maar je ziet t verder niet) en ook die bescherm laagjes erop.

@VHU ook fijn dat t bij jou mee viel zeg! Je hebt gewoon een beetje een ziemeltje
Maar het moet zonder gein een hele geruststelling zijn.
Ik vind dat wij mensen eigenlijk sowieso onze dieren vaak te dik maken. (Ik ook!)
Mijn herder was ik vroeger heel strikt mee omdat ik de sport met haar beoefende. En toen riep iedereen dat ze te mager was. Terwijl dat echt niet zo was. Nu is ze oud, dik en verwend maar je hoort nu niemand meer.. terwijl dit eigenlijk veel ongezonder is.
En voor mensen overigens net zo! (Zegt diegene met de dikste kont van dit topic)

@marinke ja zaterdag ga ik kijken bij die hengst.. Maar ben echt verliefd. Ik hou zo van dat robuuste. En de enige zelfde kruising die ik kan vinden is sinds kort van een bokker hier
maar ook meteen wel extreem goed gelukt!ik ga er even niet vanuit dat ik ook zoveel geluk heb.
Haflinger x schwarzwalder:

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:38

Da's een stoere 8-) nu lijkt me zo'n nek wel wat lastig te bewerken maar stoer is-t-ie zeker!

Onze honden krijg ik ook wel eens opmerkingen over dat ze 'rank en slank' zijn. En dat is ook zo. Maar ze zijn gewoon erg actief. Krijgen genoeg te eten, worden regelmatig ontwormd enz.

Ben ook voor het rijden wel blij hoor dat ik dat gebit na heb laten kijken. Ze kan soms nogal heftig reageren op het bit maar nu weet ik dat het daar in ieder geval niet aan ligt (en ga ik gewoon zo verder als ik nu bezig ben).

Nu eerst maar eens koken :Y)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:56

VHU: vwb de vitamines, ik geef al jarenlang Liquihorse (Rembrand en Fabels de normale, Sam de relax en Amerigo de Sport). Ze hebben nog nooit zo mooi in hun vacht gezeten. En ik ben het met Newmom eens dat de meeste dieren veel te dik zijn. Daardoor ziet normaal er al gauw mager uit ;-)

Newmom: bedankt voor de tip, vanavond de fles maar open maken hihi. Hier slechte ervaringen met Haflingers. Ik heb jaren buitenritten begeleid bij een manege. Altijd waren die krengen onhoudbaar }>
Net als Tinkers trouwens :j

VHU: ik men ook nog maar bijzonder weinig hoor. Echt maar paar keer per maand. Het is niet anders.

Net de ponys dikkere dekens aan gedaan, hooinetten goed gevuld, watertonnen tot de rand, bij de geiten extra stro, dus als het echt -10 wordt zijn we er klaar voor

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:06

Bij zo'n dier vraag ik me af of daar wel een zadel op past. Of is hij uitsluitend voor het koetsen bedoeld?

Ik denk dat er bij Hafs (en Tinks en Fjorden) vaak vergeten wordt dat het geen pony's zijn, maar paarden. Ze mogen dan de maat van een pony hebben, ze hebben de power van een paard.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:46

Tine bedankt voor de tip! _/-\o_ zoiets heb ik dus idd nodig _/-\o_ naja Cathey dus :P dat kan er desnoods met een spuit in.

Stom dat ik daar dan zelf niet op kom ik heb ze zelfs geliked op Facebook :o? :o }:0

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:02

Daarom alleen al moet je hier blijven haha, zo kunnen we elkaar blijven helpen.
Liquihorse kun je ook over het hooi geven (doe ik niet, ik geef het over de muesli, maar het kan wel)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:10

Ja dat dacht ik net ook hahaha.
Grote kans dat ze dan dat stuk hooi simpelweg niet opeet :roll: ze is echt heel erg hoor. Vandaag ook nog geprobeerd stukjes appel met maar een drupje lijnzaadolie erop nou echt niet he. Vrees dat het een spuiten en slikken kwestie wordt ~~}>

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:18

Heb zelf vroeger een haflingermerrie uit de ST lijn gehad en heb nu een ruin uit de ST lijn dit zijn volgens mij de koelere type's Tegenwoordig kom je veel sport gefokte haflingers tegen waar nog wel wat arabisch bloed in zit omdat ze in het verleden hier zo nodig mee moesten kruizen. En dan zijn het toch wat drukkere hafjes. Maar je kan elk paard gek krijgen met krachtvoer. Een voertje heeft zoveel invloed op de heet zijn van een paard meestal wordt er te veel krachtvoer in gestopt, je kan beter wat meer ruwvoer geven daar worden ze niet heet van en het voorkomt een maagzweer het enige nadeel is ze hebben dan wat meer buik.
Maar newmom succes met jou zoektocht naar een ouderwetste haflinger Hengst (leeft Storm nog dit is nog zo'n kanjer)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:33

Geen idee of die nog leeft...
Nou die ik had was echt geen cool type ook al was het het 'ouderwetse model'. Vond hem enorm bangig en daarbij dus beresterk en superlomp. Geen handige combinatie. Daarna besloten dat dat soort types dus niets voor me zijn, ze zijn ook veel te breed voor me. Maar ik vind ze om te zien dus wel heel mooi. Tinkers ook. Prachtig. Al die manen :~ prachtig.

Zo ook maar even kuurtje Sandclear besteld met Omega 3-6-9 olie, dan denk ik dat we zo ongeveer alle mogelijkheden voor wat meer vetjes op Cathey wel hebben afgevinkt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:51

Gave haflinger newmom.

VHU, speedibeet of andere bietenpulp al geprobeerd? Bietenpulp bevat ook goede stoffen die de darmflora ondersteund.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:54

Belker schreef:
Gave haflinger newmom.

VHU, speedibeet of andere bietenpulp al geprobeerd? Bietenpulp bevat ook goede stoffen die de darmflora ondersteund.

Klopt. Amerigo was ook erg mager geworden en door zijn PPID ook bespiering weg. Hij krijgt nu al een paar maanden speedibeet (hij vindt het niet echt erg lekker), maar hij ziet er weer mooi uit. Ook Rembrand en Fabels zijn aan de slanke kant (Fabels kan je de ribben gewoon zien, was al toen ze hier kwam) en die krijgen dus ook wat speedibeet bij het krachtvoer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:12

Yep zowel speedibeet (heb nog vrijwel hele zak staan, neem die maar mee naar Ber die vindt het heerlijk) als gewone pulp. Gemengd met muesli, bix, appels, wortels, slobber van Subli, Pavo, Treurniet en Cavalor whatever zeg maar, maar ze mot het niet :r en ik maar voer opslaan hier. Vind het ook zonde om allemaal weg te geven...

Toen ik haar net had lustte ze graag Pavo Sportsfit, is hele fijne muesli verrijkt met olie maar dat krijg ik er dus ook niet meer in. Ponybix vond ze ook poos lekker maar dat nu dus ook niet meer :roll:

Iets wat nattig is of korrelig vindt ze denk ik zowiezo niets. Gewoon brood gaat er overigens ook niet in, doodeng zo'n boterham.