[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:11

:evaw:
Ben direct nadat zoonlief naar school was naar stal gegaan dus had alle tijd. Zalig is dat toch altijd. Had sinds dat gedoe met hengst in mijn nek en ook door mijn rug niet meer met Rattan gemend, dus die vanochtend eerst maar eens ingespannen. Rechtsom gaat heel mooi, linksom vindt hij moeilijk maar zo heel af en toe had ik mooie stukjes. Dus dat biedt in ieder geval perspectief. Pony heeft al alles meegemaakt, komt nog uit Peter's NK-span, en kan ook alles maar is laatste 3, 4 jaar alleen gebruikt als rechtsvoorpony in de marathon in de zomer en minimarathon in de winter, dus het dressuren is hij wat kwijt zeg maar := De eerste keren dat ik met hem mende was hij soms enorm aan het brommen en drammen maar dat gepuzzel is zo leuk en als hij dan zoals vandaag weer fijner loopt vind ik dat zo leuk om te doen <3

En daarna Bente ingespannen, borsttuig kon toch nog een gat bij :7 en ik denk toch dat het wat uitmaakt. Had het idee dat ze de wagen beter /strakker aantrok, tja wat is dat toch moeilijk uit te leggen zo 'schriftelijk' maar goed, denk dat jullie het wel begrijpen. Had dus ook meer druk in mijn hand, en dat is bij haar fijn want ze neemt vrijwel geen druk. Dus ook erg fijn gemend, verkorten en wat verruimen gaat nu ook steeds beter en zonder steeds aan te galopperen.

Zowel Bente als Rattan lekker onder de 'douche' gezet ze zien er nu weer keurig uit (Rattan is spierwit schimmeltje, die was helemaal zebra na het mennen van het zweten) :+

@Ollie goed idee van die gelpad, ik zal Kiss even pb'en +:)+ ik moet wel een mega-lange hebben want de normale tuigonderleggers van Ideal zijn te kort }:0
@Tine wat fijn dat je auto weer heel is. Nu zal het toch hopenlijk wel even afgelopen zin met de reparaties _-:( Nijntje hier denk ik 2 of 3 jaar terug gezien, was toen echt heel leuk.
@Avaluna kan maar zo zijn dat het nu klaar is hoor, hoop het voor je! Ik zie bij mijn instructeur ook eigenlijk dat hij altijd gaat voor gewoon B stangetje of liverpool, soms met zeempje erom.
@S_L en Jenkins de poowns zien er goed uit. Wat weer een druif dat Syl ontsnapt ~~}>
@Frensie fijn dat je weer zonder te veel pijn zit, zoiets moet ook niet lang duren.
@Maisie leuk Robin uit beleren -:)
En Akshay gaat voor dubbele bewoning bij Kiss :))

Onze husky haart zo enorm je hebt de boel nog niet gestofzuigd of je ziet de pluizen alweer voorbij waaien :roll:

Akshay

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:21

uitelkaarvalhus

Mag je met een sulky ook gewoon wedstrijden starten? Hellup :p. Onderweg naar huis. Was drinken vergeten. Keiveel dorst nu..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:26

:+

Met die Oxer niet, bij een pony groter dan A'tje. Je moet die spoorbreedte 1.25 hebben.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:29

grr.. Dan maar geen wedstrijd dit jaar. Haha

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:49

Jenkins: dat is balen, als hij al gelijk ontsnapt. Gelukkig maar dat hij toch buiten mag blijven. Jammer dat je niet meer op je oude stal mag komen, vind het wel een beetje zielig van die mensen daar. 8)7

Frensie: bij jullie niet, gelukkig is Drenthe groot :D en we hoeven geen boerderij, klein huisje is ook goed, als er maar genoeg land is
Fijn dat je mond weer beter voelt. Luxe probleem als je niet weet wat je moet doen! :+

Tine10: we hebben in Groningen gekeken, maar vind daar toch te veel water, ben ik allergisch voor, heb er twee maal ingelegen met paard en wagen en dat vond ik genoeg! -:(-
In je dressuurproef mag je ook oornetje op, zie reglementen! :list:

Vhu: wat leuk dat rattan je zo veel voldoening geeft. En sommige dingen moet je ook uitproberen, dus tuig hoger bij bente werkt +:)+

Akshay: moest even nadenken “uitelkaarvalhus” is die van vhu en volgens mij mag je wel dressuurproeven rijden zie wijzigingen in reglement

:list:
De spoorbreedte van de rijtuigen tijdens Dressuurwedstrijden is vrij voor alle aanspanningen.
Voor alle A-pony aanspanningen geldt dat de minimale spoorbreedte van het rijtuig 110cm. moet zijn tijdens Vaardigheidwedstrijden. Voor alle overige aanspanningen geldt dat de spoorbreedte van het rijtuig tenminste 125cm. moet zijn tijdens Vaardigheidwedstrijden. De spoorbreedte wordt gemeten vanaf de grond bij de achterwielen.
nou ik ga maar weer eens wat doen, heb gewoon geen zin dus doei :wave:

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:08

Goeiemiddag! FF snel, moet zo boodschappen doen en dan naar Venlo, dochter halen.

Jenkins: heeft de stalhoudster nog een reden opgegeven waarom je dat paard niet meer mag bijrijden? Slimme pony, die Sil.

SL: leuke pony!

VHU: heerlijk als je nou eens niet op de tijd hoeft te letten :z . Een enkele keer, wanneer mijn man thuis is, kan ik dat ook...... (ook al kost me dat soms wat gebrom)

Kiss: Limbabwe *\o/* ? En dressuurmenners kunnen we hier heul goed gebruiken :j .

Tine: ik moet ook altijd weer vertrouwen opbouwen met mijn auto wanneer hij een tijd achter elkaar problemen geeft.

Vanmorgen is de DA / paardentandarts geweest. Ster kreeg een verdoving, een mondklem en was daarna uiteraard schaapmak :D .
Hij heeft de wolfskiesjes niet verwijderd, maar "doorboord" en flink rond gevijld. Verder alle kiezen ontdaan van scherpe randjes en hoekjes. Ik mocht met mijn handen voelen en zat tot mijn elleboog in de paardenmond :D . Heel aparte ervaring!
Daarna mocht ze een uur niet eten of drinken, dus in de rijbak gezet om uit haar roesje te komen. Ondertussen meegeweest met lesmees op de koets die het tweespan ging trainen voor de wedstrijd van aanstaand weekend, dus de wachttijd is goed benut :) . Het valt me steeds op hoe lastig tweespan rijden is; voortdurend compromissen maken en kiezen tussen minst slechte oplossingen.
En oja! Ik mag Ster als ik wil morgen alweer inspannen! Doe ik niet, ik wacht wel tot minimaal het weekend, maar ben wel blij dat het me weinig trainingstijd heeft gekost :) .

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:15

Gem, Sil is slim maar ook weer niet, want nu staat ie niet op t lekkere gras maar op zand haha. Hij denkt slim te zijn... maar t gras is niet groener aan de overkant :P
Waarom is het wolfskiesje doorboord en niet getrokken? (wat is doorboren precies? :P)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:23

Jenkins: Sil kan de gevolgen van zijn slimheid blijkbaar nog niet overzien :+ . En tja, op je laatste vraag moet ik je het antwoord schuldig blijven. Horsmans heeft het wel verteld, maar Vrouwe Dementia is het vergeten :o . Ze zou nu iig van de problemen af moeten zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:51

Citaat:
De spoorbreedte van de rijtuigen tijdens Dressuurwedstrijden is vrij voor alle aanspanningen.
Voor alle A-pony aanspanningen geldt dat de minimale spoorbreedte van het rijtuig 110cm. moet zijn tijdens Vaardigheidwedstrijden. Voor alle overige aanspanningen geldt dat de spoorbreedte van het rijtuig tenminste 125cm. moet zijn tijdens Vaardigheidwedstrijden. De spoorbreedte wordt gemeten vanaf de grond bij de achterwielen.

OK dan. Was 't ff kwijt na al dat gedoe met spoorbreedtes blijkbaar :o? handig zo'n jurylid in ons topic :D
NOg maar even vraagje dan nu we het er toch over hebben, het is dus echt 'vrij' ? Dus ook als je tweespan doet? Stond me zo bij dat je dan bij tweespan wel 1.25 moest hebben?
**heeft altijd nog een droom van Snuitmans en Rattan in dressuur tweespan** O:) en heb dus wagentje van 1.15 breed.

Zit hier ook extreem in de niets doen modus ernstig ....
@Gem Ster weer mooi mondje *D

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:19

Zo. Middagje zit er weer bijna op. Ben na de lunch eerst een uur wezen wandelen met de honden. Alhoewel wandelen, gewoon flink doorlopen. Daarna thuis even tv gekeken en net gezogen en de vloer gedweild. Dat doe ik niet vaak genoeg :o Waardoor het water echt super snel vies is dus ik blijf maar bezig met schoon water pakken _-:(

Straks koken (snijbonen, aardappels en stukje kip) en weet nog niet wat ik vanavond ga doen. Misschien tuig poetsen :)) :n

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:26

:x :+

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:34

Citaat:
OK dan. Was 't ff kwijt na al dat gedoe met spoorbreedtes blijkbaar :o? handig zo'n jurylid in ons topic :D
NOg maar even vraagje dan nu we het er toch over hebben, het is dus echt 'vrij' ? Dus ook als je tweespan doet? Stond me zo bij dat je dan bij tweespan wel 1.25 moest hebben?
**heeft altijd nog een droom van Snuitmans en Rattan in dressuur tweespan** O:) en heb dus wagentje van 1.15 breed.
je maakt het me wel moeilijk :D , er staat vrij %) maar mocht je willen starten dan zou ik voor alle zekerheid er een mail aan wagen naar de knhs, dan heb je het zwart op wit, niet alle jury is zo slim als ik :o
nee maar de regels zijn inderdaad zo vaak veranderd, dat je er geen wijs meer uit kan.
Laatst bijgewerkt door Gem op 30-05-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote toegevoegd

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:51

VanHuisUit schreef:
:x :+

? Ikke niet snappen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:18

Sloeg op jouw zin dat je misschien het tuig ging poetsen. Ik probeerde aan te geven dat ik dat grappig vond en dat ik verder mijn mond maar hou, omdat mijn tuig natuurlijk ook wel een poetsbeurt kan gebruiken.
Dacht dat doe ik met die twee emoticons.
Maar had dat dus beter niet kunnen doen want erg duidelijk is het niet :o

Hier zo achter de spinazie, bretonse gehaktballetjes, aardappeltjes en toe van die heerlijke vla van Arla.
Overigens tussendoor ook met dweil aan de slag geweest en ook tot de conclusie gekomen dat dat veel vaker zou moeten -O- en ik zag de buurvrouw gordijnen wassen....oeps....voel me dan altijd een erg slechte huisvrouw...

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:27

was best duidelijk hoor vhu... :Y) doordenkertje...dus..
hahaha...
gedoe met spoorbreedte's...geen idee meer van, ik ga me er ook niet meer in verdiepen..

wij hebben gegeten...een vers afbak kaiserbroodje..en dan mag ieder zelf zijn broodje hamburger bouwen...zoontje vind dat geweldig, bouwt helemaal niets...maar neemt tomaat, komkommer, sla...kaas en van alles op zijn bordje en eet ook lekker door, maar niet op het broodje, die eet je met niets, apart op, want een kaiserbroodje uit de oven met niets...is veel lekkerder...hahaha.. :+

vhu fijn gemend, ik heb alle gordijnen verbannen uit huis...behalve in slaapkamer, verder lekker niets voor de ramen.....maar ja...je kijkt hier ook over de weilanden en akkers rondom...dus maakt niets uit, maar ik heb zoooo'n enorme hekel aan gordijden wassen e.d..... }:0
aks wedstrijdambitie's ! gaaf.
tine's auto weer klaar...
verder moet ik nog terug lezen..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:35

VHU: ik snap jouw smiley's altijd direct :+ . Ik bedacht me gisteren ook dat ik wel tuigen kon gaan poetsen, want Ster zou toch pas over 2 weken weer lopen. Blij dat ik dat idee niet doorgezet heb, anders had ik 2 x kunnen poetsen voor de eerstvolgende wedstrijd :D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:13

Hallo ben ik ook weer eens.Ik heb een vraagje waar iemand van jullie vast wel antwoord op weet.
Een ring in de B dressuur mennen buiten is toch altijd 30 x 60 of niet?????
En in het proeven boekje staat dat voor juni in de b dressuur je proef 55 en 54 moet rijden.Maar op het vraagprogramma staat 54 en 56... Welke moet ik aanhouden?????

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:14

zeker een gedoe over spoorbreedte"s ,vooral als ik een nieuwe wagen wil,ik rij wel alleen dressuur ( en dan maakt het niet uit met de maat) maar als ik straks misschien wel lol krijg met vaardigheid of marathon.....zou ik weer een andere wagen moeten als ik een spoorbreedte van minder dan 125 cm heb(want daar word je nu mee doodgegooid op internet)
duik maar met de nieuwe mensport op de bank,stukje van de bodt lezen, misschien leer ik er nog van:rechtrichten :j
baudy: proef 54 en 56 moet je hebben

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:16

Jenkins schreef:
Kiss, ik weet een prachtig huis te koop, helaas wel buiten je budget :P Zou nog even door sparen en deze kopen als ik jou was haha. Ikzelf vind het een geweldig huis, vorig jaar op vakantie in drenthe vaak langsgereden.
http://www.zuka.nl/koopwoning/Drenthe/W ... ren-1.html

Ik woon wel in drenthe,maar meer overeenkomsten zijn er niet :P

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:17

BaudyH: ik rij tot aan de zomer steeds proef 54 en 56.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:45

@ VHU ah nu snap ik 'm ;) Tuig poetsen is het niet geworden, samen met manlief buiten bezig geweest, laatste stuk van de aanbouw schoongemaakt, veranda leeggehaald want plafond daarvan moet geschilderd worden, wasmolen opgehangen, tegels met de hoge druk spuit gereinigd, etc.

Gordijnen wassen ook nog nooit gedaan... oops...

Biancacoo zo'n vers kaiserbroodje is lekker met een hamburgertje, plakje ham uitbakken, ring ananas bakken en plakje kaas, mjammie, krijg meteen weer trek! Ga maar appeltje eten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:12

Baudy: in het proevenboekje staat het verkeerd!

Even een vraag aan de kenners. Ik wil straks graag een andere bus, een die meer (minimaal 2400 kg) mag trekken. Nu had mijn man al de Mercedes Vito gevonden. Maar bij de garage raadden ze dat sterk af. Motor zou het niet aan kunnen, koppelingsplaat was slecht. Zij adviseerden een VW bus of een Mitsubishu. Wat is jullie mening/ervaring?

Ik heb niet zoveel eisen, hij moet gewoon goed rijden, minimaal 2400 kg kunnen trekken en een dubbele cabine hebben.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:18

Mercedes zou ik zelf ook nooit voor kiezen. Niet zulke goede ervaringen mee.

Wij hebben een renault trafic. Die mag maar 2000kg trekken maar dit is niet de zwaarste motor die wij
hebben. Ben er verder tevreden mee rijd fijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:26

Wij hadden een verlengde VW Transporter T5 met dubbele cabine. Gekocht in Losser, waar ze veelal jonge Duitse taxibusjes importeren en verbouwen naar wens. Maar let op, en dat zeg ik uiteraard niet voor niets :( : meet de hoogte van de trekhaak op!!! Bovenkant kogel hoort op ca 45 cm te staan. De onze stond op 52 cm.... raadt eens hoe de trailer er achter stond. Je hebt 250 kg ballast (bijvoorbeeld 250 liter water in tonnetjes óf los in je bus gestort :x ) om de trekhaak 7 cm te laten zakken -O- .

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:32

Wij hebben Mercedes Sprinter en willen dus echt niks anders meer!
Kan me niet voorstellen dat een voldoende zware Vito het niet aan zou kunnen.