[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:26

Goeiemorgen,

Sonjim, een schip op het droge is als een dooie vis.....

Avaluna, volgens mij zijn er nog maximaal 8 startplekken open, dus áls je wat wil moet je toch niet te lang wachten :) . Over Hemelvaartrit bij de MEP, ik moet nog even wachten met inschrijven. M wil misschien nog inschrijven bij de D+V in Breda en wedstrijden gaan bij ons voor Y;( .

Baudy, zo denk ik er ook over. Beter laatste (en goed gereden) met een wp dan winnen zonder wp.

sonjim

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:37

Gem dat is ook wel zo, maar in het water zijn ze kleiner voor het oog, dus dit is wel machtig om een keer te zien. Uiteindelijk horen ze in het water uiteraard.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:04

Goedemorgen dames,

Sorry als ik jullie kom storen maar ik zou me graag hier aansluiten als jullie dat goed vinden.

Ik men nog niet, maar wil dit graag gaan doen.

Afbeelding

Dit is mijn friese merrie van nu 7 jaar.
Ik rij eigenlijk alleen recreatief 5 dagen in de week in het bos.
Al heel lang wil ik haar voor de wagen zetten maar op me vorige stal had ik daar geen mogelijkheid voor.
Nu heb ik tuig gekocht en wil ik les gaan nemen!
Weten jullie misschien iemand die mij op weg kan helpen in noord-holland?
Het beleren wil ik zelf gaan doen met hulp, maar niet wegbrengen, dit omdat ik haar het beste ken en ze de rust zelfe is. Ik ken haar van binnen en van buiten en vertrouw haar voor 100%.
Vorige week heb ik voor het eerst met haar de bak gesleept met een pallet en dit ging alsof ze het al jaren deed.

Rustig ben ik aan het kijken voor een karretje om 1/2 keer per week een rondje mee te hobbelen. Hier mag je niet het bos in met de menwagen dus het zal voornamelijk op straat zijn maar je heb een lekker rondje langs de weilanden.

Zelf vind ik het allemaal erg spannend, maar mijn merrie blijft overal nuchter onder.

Hoe zijn jullie begonnen in het begin? Want ik weet niet wat voor wagen ik zal nemen, en hoe je weet of die past qua lengte en breedte. Het liefst wil ik niet een al te zware wagen.
Ik zal vast wel wat dingetjes vergeten zijn
Als jullie vragen hebben hoor ik het graag!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:15

Welkom RMHorse, bedankt voor je uitgebreide introductie :) .
We hebben een heel uitgebreide FAQ waarin je al veel informatie kunt vinden over beleeradressen die ook op locatie komen en allerlei soorten wagens. Wat betreft wagens, ik zou (marktplaats-)advertenties die jou wel wat lijken voorleggen aan de beleerder. Die ziet meestal in één oogopslag wel of een wagen iets voor jouw paard zou kunnen zijn en of deze een nadere bezichtiging waard is. Zo heb ik het iig gedaan.
De meeste beleerders hebben volgens mij wel een eigen beleerwagen, die ze gebruiken voor de eerste weken / maanden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:18

RMHorse: welkom. Je zult het vast niet willen horen, maar ik adviseer je toch echt om het beleren uit te besteden. Er komt zoveel bij kijken en een ongeluk is zo gebeurd. Als jij al het voorbereidende werk hebt gedaan is het met 2 weken zo klaar. Ik zou het risico niet nemen door het zelf te doen. Maar goed, dat is mijn mening.

Paardjes staan lekker samen in de zomerwei. Vanmiddag weer zien op te halen. Ben benieuwd of we ze nog te pakken krijgen :Y)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:22

tine10 schreef:
RMHorse: welkom. Je zult het vast niet willen horen, maar ik adviseer je toch echt om het beleren uit te besteden. Er komt zoveel bij kijken en een ongeluk is zo gebeurd. Als jij al het voorbereidende werk hebt gedaan is het met 2 weken zo klaar. Ik zou het risico niet nemen door het zelf te doen. Maar goed, dat is mijn mening.

Paardjes staan lekker samen in de zomerwei. Vanmiddag weer zien op te halen. Ben benieuwd of we ze nog te pakken krijgen :Y)

Snap je bezorgdheid en dank je voor je advies. Ik ga het ook niet 'zelf' doen. Maar met iemand die paarden beleerd aan huis. Ik wil er namelijk gewoon bij zijn en haar niet wegbrengen. Heb het dus een beetje verkeerd geformuleert.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:26

RM: dan is het een heel ander verhaal. Goed bezig zo +:)+ En kar zou ik inderdaad overleggen met de beleerder. Grote kans dat hij ook nog wel iets weet te staan.
Te breed is het niet snel (tenminste als je voorbomen kunnen draaien) en qua hoogte. Als je op de bok zit, en je hebt je leidsels vast, dan moeten ze net boven de billen liggen, dat is het mooist.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:32

tine10 schreef:
RM: dan is het een heel ander verhaal. Goed bezig zo +:)+ En kar zou ik inderdaad overleggen met de beleerder. Grote kans dat hij ook nog wel iets weet te staan.
Te breed is het niet snel (tenminste als je voorbomen kunnen draaien) en qua hoogte. Als je op de bok zit, en je hebt je leidsels vast, dan moeten ze net boven de billen liggen, dat is het mooist.

Bedankt! Ik ga maar snel opzoek naar iemand! Heb wel al wat mooie wagentjes zien staan op marktplaats maar ik durf niks te kopen haha. Ben er ook nog niet uit wat ik precies wil, zag een concourswagen en een marathonwagen die wel binnen mijn budget pasten.

Een concourswagen lijkt me een stuk lichter en dit vind ik wel fijn. Zag er 1 voor 2 en voor 4 persoons. Ben niet van plan hele ritten met de familie te maken, die marathonwagen voor 6 personen is daarom misschien een beetje to much

Goed, ik ga lekker in de faq snuffelen :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:39

Tja, ik heb slechte ervaringen met concourswagens. Ze zijn inderdaad veel lichter, maar zwaartepunt ligt veel hoger waardoor ze ook eerder omgaan. Maar er zijn hier vast ook mensen met goede ervaringen. Ik zou wel een doen met rem.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:43

Goedemorgen..nog net..
Welkom RMhorse..leuk dat je wilt gaan mennen, keuze aan wagens is er zat...de juiste vinden is lastiger..

Ava fijne menles gehad, goed bezig ! +:)+ heerlijk is dat !
baudyh, snelheid komt wel..netjes rijden en opbouwende lijn is belangrijker dan meteen snoeihard door de hindernissen..t'is wat janouk schrijft !!

haag is gesnoeid..heb het gevoel of mijn armen :+ 2x langer zijn geworden.. :+ rotheggeschaar...
maar t'ziet er weer netjes uit..

hier in het bos kwam ik met wandelen een supergaaf 2-span voswelshjes tegen....mooooie wedstrijdwagen erachter met harde wielen, geheel mooi in kleur..superkwijlspan !! :~ :~ maar geen idee van wie het is..haha.. _O-

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:22

@biancacoo Aah kon je niet snel een foto maken <3

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:29

neej..handen vol met 2 ongeleide projectielen van honden..die dat reuze spannend vinden zo'n span...

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:38

tine10 schreef:
Tja, ik heb slechte ervaringen met concourswagens. Ze zijn inderdaad veel lichter, maar zwaartepunt ligt veel hoger waardoor ze ook eerder omgaan. Maar er zijn hier vast ook mensen met goede ervaringen. Ik zou wel een doen met rem.

Lastig, het is voor recreatief gebruik over het asfalt. De concourswagen die ik heb gezien heeft helaas geen rem, is dat er makkelijk op te bouwen?

Heb net gebelt met kennisen en die hebben een familielid die beleert aan huis *\o/* alleen is hij nu nog op vakantie voor 2,5 week -O-

Wil geen overhaaste beslissingen maken met het kopen van een wagen, maar ben wel bang dat degene die ik wil er straks niet meer is. Hebben jullie nog tips?

Afbeelding
Afbeelding

Hier even 2 voorbeelden die ik intussen even had opgeslagen van marktplaats.

Kan helaas geen topic vinden met de voor en nadelen van een marathon en concourswagen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:48

RM horse..ik persoonlijk zou doorsparen voor een wat meer moderne wagen.
de oudere wagens hebben vaak verborgen gebreken, ..en met een paard wat net voor de wagen komt, wil je geen ongelukken door slecht/verouderd materiaal..dus puur voor de veiligheid zou ik zelf doorsparen..en..het oog wil ook wat natuurlijk.. ;)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:54

Biancacoo schreef:
RM horse..ik persoonlijk zou doorsparen voor een wat meer moderne wagen.
de oudere wagens hebben vaak verborgen gebreken, ..en met een paard wat net voor de wagen komt, wil je geen ongelukken door slecht/verouderd materiaal..dus puur voor de veiligheid zou ik zelf doorsparen..en..het oog wil ook wat natuurlijk.. ;)

Dat is waar, het hoeft ook niet over 1 nacht ijs! Die concourswagen is van een goeie klant van me ouders dus dat is wel een fijn idee. Weet alleen niet of ze hem vast willen houden voor me.

Hoef ook niet ala minute een wagen te hebben, maar zit dan nog steeds met de vraag, marathon of concours :D

Door me enthousiasme struikel ik soms een beetje over me eigen voeten en wil ik te snel te veel weten en doen. :Y)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:33

RM, het lijkt me dat zo'n concourswagen vreselijk slecht zit *denkt aan de spit in mijn rug*. Ik heb geen idee wat je budget is, maar vind je zoiets niet iets? Rijdt net ff lichter dan de wagen van de eerste foto (denk ik)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:41

Concourswagen vind ik drama. Erg onstabiel in de bocht. Schijt altijd bagger als ik er een aangespannen concours mee rij.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:43

Is ook erg mooi inderdaad maar mijn budget is maximaal 500.

Heb er eigenlijk niet over nagedacht hoe het zit haha rij alleen maar over een rechte vlakke weg dus weet niet of ik dat ga merken :=

Het moet uiteraard veilig, maar vooral ook leuk blijven, het is voor 1 of maximaal 2 keer in de week een rondje van 3/5 kilometer maximaal in stap, over een verharde weg.

Wil me paardje ook graag zonder ijzers houden omdat ze oersterke hoeven heeft dus meer zal het ook niet worden.

Vandaar dus ook me twijfels met die zwaardere wagen, omdat ik geen ijzers wil

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:37

Mijn ukken lopen ook ijzerloos, tot 35 km over het verharde ook in draf zonder problemen. Ik heb nu alleen het probleem doordat ik niet men vanwege mijn zwangerschap groeien de voeten veeel te snel. Ik moet nu iedere week de hoeven bijwerken. OOk over het verharde is een kar die lekker zit erg fijn, die concourswagen daar gebruik je de leuning niet van dat vraagt veel meer van je rug, nu wil je korte stukjes maar als je eenmaal besmet bent is de kans groot dat het daar niet bij blijft en dan ben je blij met een iets meer comfortabele wagen. Eerste wagen trekt overigens vrij zwaar denk ik als ik naar de opbouw en banden kijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:51

Welkom RM horse. Fijn dat je iemand hebt die bij je thuis wil komen. Nadeel is dat je dan direct zelf tuig & wagen moet hebben. Als je laat beleren weet je zeker dat tuig en wagen goed is en kun je samen met beleerder op zoek gaan naar een passend tuig en wagen voor jezelf. Die mensen weten vaak goed de juiste koopjes uit de bagger te onderscheiden.
Ik zou nooit gaan voor een concourswagen of zo'n doe-het-zelf-wagen. Er zijn genoeg ook redelijk geprijsde oudere marathonwagens te koop die gewoon goed zijn en stevig. Heb er zelf ook zo een op de kop getikt, zo ook al mijn vorige wagens.
Mijn tip: ga voor een 2e / 3e handse van een goed merk. Geld ook voor je tuig. En heb vooral geen haast :P want dan vind je niets. En het scheelt je heel wat :$
Ene ik wil echt niet l*llig doen maar voor 500,- Euro een wagen kopen? Geen idee of dat gaat lukken (is mij nog nooit gelukt)...
Of je een lichtere of zwaardere wagen hebt maakt qua ijzers niets uit hoor.
Overigens vind ik het erg onverstandig (sorry!) als je zelf al met haar aan het slepen bent zonder beleerder erbij want ook daar kunnen vreselijke dingen mee gebeuren. En je kunt haar dingen net verkeerd aanleren. Afleren is altijd lastiger dan aanleren.

Voor de rest ben ik wel aardig hoor, maar je ziet zo vaak dat het toch fout gaat Y;(

Gaaf Gem jullie schip op het droge 8-) hier mbt marathons erg weinig ervaring, heb er tot nu toe drie gereden, vond het erg leuk en spannend om te doen. Nu met Ollie dat ze het zo goed doet in endurance richten we ons op die wedstrijden en trainen gewoon tussendoor wat dressuurmatig voor de wagen. Wie weet wordt het ooit weer anders, geen idee.

Wat een heerlijk weer vandaag {:} hoe gaat het met de buiken/beebs-to-be van het topic?

Met Ollie mijn favoriete rondje bos gestapt, langs wat vennetjes en mooie paadjes. Spierpijn (van mezelf vooral, niet van Ollie denk ik daar zag ik niets aan) eruit gestapt, wat was het genieten.
Daarna Hero gelongeerd met zadel op een beugels los hij was braaaaaf 8-) toen stalbaas gevraagd of ze Hero even vast wilde houden en erop gehangen, vond hij eerst heel raar hij keek echt zo achterom van 'waar zijn jullie nu mee bezig :?' maar hij onderging het allemaal erg braaf.
Ben bang dat ik straks niet meer van hem af wil :=
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 20-05-14 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 14:53

@ bianca ik verwacht dat jij Jans manting tegen gekomen bent.. die woonen in meppen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:58

Die heeft inderdaad vosjes, grappig.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:02

VHU: lekker met Ollie het bos in geweest. en met Hero aan de slag geweest. Wat een heerlijk braaf dier is dat toch. Je komt echt een paar jaar te vroeg -O-

RM: ik zou beide wagens niet doen. De eerste zal wsl heel zwaar zijn, in ieder geval zal hij met dit soort banden heel zwaar trekken. Je had het over een marathonwagen, maar dit is echt een recreatiewagen. De tweede ziet er leuk uit, maar buiten het niet comfortabel zitten, gaan ze heel snel om (maar ik val in herhaling ;) ) Wat ik heb begrepen is het nog niet zo makkelijk (en niet goedkoop) om er een rem op te laten bouwen.
Voor 500 euro zul je denk ik geen goede wagen vinden. Ik denk dat het verstandiger is om even goed door te sparen, zodat je een veilige wagen hebt, die goed te trekken is, waar jij en je paard dan een tijd plezier aan kunnen beleven.

Hopelijk heeft je beleerder materiaal, zodat je niet al alles aangeschaft hoeft te hebben. Voor hetzelfde geldt blijkt je paard toch niet geschikt, en dan zit je met al die spullen.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 20-05-14 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:03

@sonjim bedankt voor je antwoord!

@vanhuisuit mijn merrie is een beetje eenkennig en ik pak graag alles rustig aan, als ik haar wegbreng heb ik er geen zicht op en moet ze weer wennen aan een andere omgeving. Nadeel is idd dat je wel al je spullen moet hebben. Maar ik laat het voor nu eventjes rusten en wacht tot me 'beleerder' (haha) terug is over 2,5 week.
Me tuig komt als het goed is morgen binnen dus ik heb wel iets om naar uit te kijken <3

En dat slepen ja, ik ken me merrie, het was in de bak, met een palletje erachter en dan gewoon sturen. Ben wat dat betreft een beetje 'boers' ik sprong vroeger ook altijd op groene pony's en hup het bos in.

Ben heus voorzichtig maar niet iemand die overal gevaar in ziet, rij dus ook gerust zonder kap en zadel met een halstertje.

Sorry als dat hier niet past maar zo ben ik :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:05

Een ervaren beleerder heeft ook verstand hoe hij met eenkennige paarden om moet gaan hoor.