aan de hand oefenen we ook zeer zeker. Maar k heb er nog nooit 1 gehad die t niet doet Dus ik sta een beetje van
tine10
Geplaatst: 24-09-10 15:50
Hallo allemaal,
Even een paar dagen niet geweest en wel heeeeeel veel pagina's om bij te lezen. Ben inmiddels weer een beetje van de roze wolk afgedaald. Rembrand doet het deze week even rustig aan, om de dag wat werk als een buitenritje ofzo. Amerigo probeer ik weer een beetje op te pakken. Het viel me nog mee hoe hij liep na zeker 3 weken erg rustig aan gedaan te hebben. Alleen is conditie toch best achteruit gegaan. Hij was gisteren en eergisteren niet vooruit te branden. (wie had er ook alweer een gaspedaal over???) Had wellicht ook met warmte te maken en wintervacht. Vandaag liep hij weer wat beter. Ik doe wel iedere dag iets anders, dus niet 2 dagen achtereen mennen. Dan blijven we vriendjes. Over het algemeen kan ik hem nu zonder voer gewoon uit de wei halen, dus dat is een hele verbetering.
Sorry, reageer even niet op alle vragen ed, ben ik morgen nog bezig. Zal proberen weer wat vaker langs te komen hier.
effe een vraagje. een pony die geschoren word in de winter. staat overdags buiten en 's nachts binnen in een warme stal. hoeveel grams deken moet die op? 200grams? of is 300 grams beter? uiteraard zijn er extra fleecedekens aanwezig.
brr, met dekens bemoei ik me niet. Alleen lijkt mij, logischerwijs, als hij snachts in een warme stal staat, de dekens minder warm moeten zijn dan wanneer ie buiten staat?
L_Rivaldo
Geplaatst: 24-09-10 19:40
Rivaldo heeft bij dit temperatuur gewoon een 0 grams Wanneer hij geschoren is (en het is kouder) gaat de 200 op. De 300 hou ik achter de hand mocht het opeens zo'n extreme kou worden zoals vorige winter.
Hun staan dan ook overdag buiten en savonds in een buitenbox.
Voor scheren heb je minimaal een regendeken, staldeken, winterdeken en zweetdeken nodig.
Biancacoo
Geplaatst: 24-09-10 20:30
L_Rivaldo schreef:
wouw!!!! Maar hoe hou je dit in balans?
Door het gewicht van de menner zo ver mogelijk naar achteren te plaatsen. Ik had een HCA voor tweespan, prima, maar wel een stuk makkelijker in balans te houden.
Ik ken dat karretje kraay aanhangwagens verkocht die in enkelspan maar vast ook wel in tweespan. Ik vond ze voor een mini shet te groot maar voor Lizzy straks vind ik het wel gaaf!!
Buckje
Geplaatst: 24-09-10 20:35
Ik heb echt last van mijn zielige handjes, vanmiddag me tuig helemaal ingevet morgen nog even Buck wassen en dan zondag op wedstrijd! Ga lekker met de HCA sulky, zal er vast leuk uitzien met die combi HAHA!! Nou daar kom ik niet voor ik kom voor het scheuren de vaardigheid dus.
300 grams hebben de pony's bij mijn niet nodig. 200 grams of iets meer is genoeig. Heb idd ook nog staldekens liggen eventueel voor er onder.
Yuri
Geplaatst: 24-09-10 23:02
Zo ben ik weer, even beetje bijgelezen. Heb een drukke werkweek gehad Woensdag wezen mennen, voor het eerst mijn oma van morgen 85 jaar meegenomen op de kar Ze vond het wel leuk, hebben een goed rondje van een uur gemaakt haha.
Mijn pony heeft trouwens gewoon brandblaren op zijn tong Van het vechten tegen het bit in de loonse en drunense duinen, hij wilde continu voorop, dus moest er echt aan hangen, terwijl ik iedere keer ontspanning probeerde te zoeken maar die kreeg ik echt niet.
Iemand een idee wat ik daarvoor kan proberen aan bitje? WAnt vind dit echt te zielig.
@ VHU ga het weekend even kijken voor de wagen je hoort het
lot, jij hebt buck toch ook alleen maar onder een waterdichte winterdeken?
ik zat te denken aan een 200 of 300 grams deken. en heb dan een fleecedeken en een regendeken. maar kan wel een staldeken erbij kopen. alleen zijn die meestal 200grams.. en als je die onder een 300 grams gooit hebben ze 500 gram op en dat lijkt me weer iets teveel van het goede. toch?
Buckje
Geplaatst: 24-09-10 23:22
Buck heeft ook minimaal 500 gram op hoor als hetgoed koud is.
Ja stal en winterdeken maar pony liep altijd 24/7 buiten in weer en wind. Zoiezo is 2 à 300 gram te weinig dan schieten ze haren er net zo hard uit als dat ik ze eraf scheer is teken van koud hebben.
terug van stal heb eigenlijk helemaal niks gedaan ja, heb 'm lekker gepoetst, gerost, maantjes geplozen en gekamd, voetjes uitgekrabd en geborsteld En toen met een berg snoepjes wat ge vdt en wat los rondgestuurd hij was lekker stuiterig, en actief. Lief ding
was lekker om weer 'ns lekker onbezorgd met 'm bezig te zijn ga nu kaarten uitprinten om de route van oud naar nieuwe stal in te tekenen, kan ik die straks aan pa laten zien
VanHuisUit
Geplaatst: 25-09-10 10:47
Zo alles bijgelezen
Vwb dekens.... blijf ik zo ver mogelijk van, wil als het een beetje kan niets scheren en nergens dekens op. Ik doe flink stro in de stal als het weer zo ontiegelijk koud wordt, vonden ze vorig jaar erg prettig. Ze staan normaal op vlas. En ze mogen in de '3e box', dat is een vrijwel afgesloten box waar ik nu hooi en vlas heb liggen, als het zo kou is, als ze daar met z'n drietjes in gaan staan is het er lekker warm. @Naaltje, leuk he, zo'n route maken en dan morgen rijden. Dat jullie bokken op jullie werk / stage, ik doe dat eigenlijk nooit, heb er ook geen tijd voor
Gisteren zag Alwyn weer eens allerlei monsters uit putdeksels springen en ook de stoepranden waren op eens erg gevaarlijk
Vandaag ga ik niets doen, moet inkopen doen voor mijn verjaardag (is morgen) en het hele huis nog schoonmaken. Ben trouwens super blij: onze nieuwe bank is gearriveerd, zo mooi
Jenkins
Geplaatst: 25-09-10 10:54
Succes met de voorbereidingen VHU
Weten jullie wat voor maximale lengte/gewicht ruitertje ik naar moet zoeken voor sil? Moet een kind vinden dat niet te klein is en pittig genoeg om sil in te rijden haha.
Ik ben 1.63 en sil is in januari gemeten op 1.15 (zal hopelijk wel iets gegroeid zijn)
Sappos
Geplaatst: 25-09-10 11:06
Ik heb wel een kind voor je. Heeft mijn nels ingereden en is bezig met feem zadelmak te maken. Helaas woon je niet echt in de buurt
Afgelopen winter met die sneeuw stond nels onder 800 gram hoor. Toen was het echt heel koud. Bij mij staat alles nu al geschoren en onder dekens. Dit jaar heb ik voor alle dieren gevoerde halsdekens dus dat scheelt een heel stuk