[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:07

Dag iedereen! Ik zie dat er heel enthousiast gemend wordt... :)

Maisie schreef:
Gisteren iets vreselijks gedaan |( Ferro schuurt aan zijn manen en ik heb nu meer dan de helft er af geknipt. Ze kwamen onder zijn hals uit en nu heeft ie een sportcoupe. Het staat m niet heel slecht gelukkig. Maar leuk is het niet. Hopen dat het schuren snel ophoudt. Als jullie tips hebben tegen schuren.

Is hij nu nog maar beginnen schuren? En deze zomer heb je echt niks gezien? Dan zou ik het raar vinden mocht het "echte" ZE zijn (van de muggen) en kun je verder gaan zoeken naar te rijk voer, wormen, allergie aan iets anders etc. Een allergie-onderzoek kost veel, maar dan weet je 't meteen ook. Lapmiddeltjes als Sweet Itch en zo kunnen helpen, maar Naaltje weet daar allicht meer over.

Ondertussen heb ik niet zoveel te melden. Tegenwoordig heb ik er 2 in tweespan en tegen dat die samen spannen is er nog wat werk aan. Maar het komt. :)

Keet

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:13

De bruine kleur van de handschoenen is volgens mij Etiqette maar dat weet ik niet zeker. Je zou het aan Echwel op bokt kunnen vragen.

Ik men met een sprenger liverpool van 9 cm :) lekker fijn dun :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:26

hij schuurt nu ongeveer 3 weken. Dat is ongeveer ook de periode dat ze op stal zijn gekomen. Hij kreeg foenegriek over zijn voer voor zn kuchje daar ben ik mee gestopt. Heb ze ook 2x gewassen 1x met gewone shampoo en 1x met speciale soort antie beestjes shampoo die ik van de veearts voor mijn shet had gehad. Ook stond ie voor het eerst op vlas. Dat heb ik er vorige week allemaal uit gehaald en meneer weer op stro gezet. hij schuurt ook maar een klein deel van zijn manen zeg maar het stuk waar je borsttuig hangt ongeveer en dan tussen de 5 en 10 cm breedt. Zijn staart zat ook onder de huidschilvers die heb ik ook gewassen maar daar schuurt ie niet aan.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:11

Rivaldo begon ook te schuren, heb hem toen gewassen met vlooienschampoo voor honden. Heeft volgens mij wel geholpen. Het kan zijn dat de manen iets te vet zijn.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:30

hmm.. schuren is kl*te...
dids heeft zomereczeem, denk ik.. hij schuurt iig in de zomer..
het enige wat ik ertegen doe is een deken op, en afentoe klitwortel smeren (tegen schilfers)..
krijgen ze nu kuil ipv hooi oid? :)

zo, mijn tentamenweek is om! en ik wilde met dids op pad maar het is echt rotweer :+

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:02

nope zijn hooi maak ik alleen nat voordat ie het krijgt. Maar jeuk van water lijkt me heel gek.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:30

jeuk van water.. mwa..

zomereczeem wordt gezien als een soort ''effect als de emmer overloopt''
de druppel kan zijnd at een bepaalde stof niet genoeg aanwezig is in het lichaam, of teveel
krijgen ze in het weideseizoen misschien ergens anders water? grondwater?

ik ben er verder zéker geen expert in :) je zou eens in het centrale topic op MD kunnen kijken :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:46

ja ik heb zelf het vermoeden dat het door het vlas komt. De reactie daarop is natuurlijk niet direct uit het lichaam. Hij staat nu 1 week weer terug op stro en het lijkt minder te worden maar is nog niet helemaal weg. Ze krijgen zowel s'zomers als nu regenwater wat wij opvangen in badkuipen vanaf het dak. Dat is geen verschil.

Ik zal morgen wel eens even foto's maken als ik tijd heb. Hij schuurt zijn huid ook niet kapot.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:01

Paarden hebben ook wel is gewoon jeuk, hoeft natuurlijk ook niet altijd een rede voor de tijd.

Vlas, dat ze daar jeuk van krijgen niet echt van gehoord, Mijn pony staat al 3 jaar op vlas, voorheen stro.. Kan zijn dat het vlas in zijn manen blijft hangen en gaat prikken, dat kan ik mij wel voorstellen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:14

Maisie schreef:
ja ik heb zelf het vermoeden dat het door het vlas komt. De reactie daarop is natuurlijk niet direct uit het lichaam. Hij staat nu 1 week weer terug op stro en het lijkt minder te worden maar is nog niet helemaal weg. Ze krijgen zowel s'zomers als nu regenwater wat wij opvangen in badkuipen vanaf het dak. Dat is geen verschil.

Ik zal morgen wel eens even foto's maken als ik tijd heb. Hij schuurt zijn huid ook niet kapot.

huid kapot jeuken doet de mijne ook niet... die schuurde tot kaal, niet tot kapot...
dids ziet er nu heerlijk uit :) alleen zijn staartje wat gehavend, en zijn manen bijd e schoft, maar daar doet ie met schoftje kriebelen een hoop schade aan :=

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:36

Nickey is in september begonnen met schuren van de manen. Hij schuurde echt tot wondjes/bloedens aan tie. Eerst een tijd de manen in de vlecht gezet want het broeide nogal onder de manen. Gewassen met bethadine shampoo en elke dag ingesmeerd met Sweet Itch van Seloctin. Dat heeft wel geholpen. Hij schuurt nog steeds nu en dan en dan vooral na het rijden. Ik vermoed toch dat het met de warmte/broeien te maken heb. Ook Nickey heeft in de zomer totaal niet geschuurt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:51

Napie: inderdaad zweetexceem (of iets in die trend) kan ook schuren veroorzaken zoals jij het beschrijft.

Wilde vandaag mennen maar toch maar niet gedaan, de bak was zo ongeveer een grote zwembad, vond het dan te zwaar en te veel werk om alleen maar te stappen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:54

Net weer naar verenigingsles geweest met de pony. Hij ging weer beter dan vorige week. Ik rij nog wel alleen in de bak (we hebben 2 bakken naast elkaar, de rest van de les reed in de grote bak, ik in de iets kleinere), maar als het komende week weer goed gaat, wil ik toch weer met een andere aanspanning erbij proberen. En dat dan rustig uitbouwen. Hij vindt vooral het gestamp van de Friezen eng. Maar ja, daar reageren eigenlijk alle andere aanspanningen ook wel op.

Maar goed, vandaag geen paniekreacties mee, dus het gaat echt weer de goede kant op.

Morgen weer mijn paard voor de kar, die is eindelijk weer klaar. Nu maar hopen dat het droog is, want ik moet wel hier thuis in de buitenbak.

Nou, ik ga kijken of pony droog is, kan hij zijn gewone deken aan en kan ik naar bed.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 08:43

Wat fijn dat hij beter ging tine!, met hoeveel aanspanningen hebben jullie normaal les per keer?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 08:56

Goeiemorgen allemaal!

Vandaag de laatste dag dat mn pony bij mn ouders op de wei staat. Morgen de grote verhuisdag. :D
Straks dus naar Sun toe, om even de laatste spullen vast in de auto in te pakken. Morgen gaan we eerst onze snert-rit rijden, en na die rit rijden we meteen door naar de nieuwe stal.
Het tuig is al helemaal gepoetst, nu zometeen nog even de kar schoonmaken: hij gaat straks uit elkaar voor het vervoer en dan kan ik hem gelijk even afspuiten.

Fijne dag allemaal!
Groetjes, lacuna

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:09

L_Rivaldo schreef:
met hoeveel aanspanningen hebben jullie normaal les per keer?

We rijden als iedereen komt met 6 aanspanningen, en dat dan verdeeld over 2 bakken naast elkaar (instructeur staat dan in het midden). We hebben momenteel een te volle agenda van de rijbak(manegevereniging en rijvereniging) om 2 aansluitende lessen te organiseren. Omdat 4 wel het maximum is vwb mennen, hebben we deze tijdelijke oplossing. Er wordt nu flink gewerkt aan de bouw van een derde rijhal, dus als die klaar is wordt het wel anders verdeeld. Maar eigenlijk moeten er nog wel wat menners bij, om uit de kosten te komen. ;(

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:43

Met 4 menners in een bak... hoe groot is dan de bak?

Wij lessen met max. 3 menners in een bak van 20x40, maar dat is toch best wel krap vinden we. Zeker als het allemaal grote paarden zijn.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:33

Ja kan ik begrijpen dat dat erg krap is.
Ik reed in een 20x40 met karretje en samen met iemand die reed, dan heb je totaal geen last van elkaar.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:17

wij rijden met max 4 aanspanningen. Wij rijden in een bak van 20 bij 60, of 30 bij 60. Dit weet ik niet precies.

Als het allemaal paarden zijn die een hoge snelheid hebben vind ikhet af en toe wel krap. Op een of andere manier zit je altijd bij elkaar. We hebben ook een tijdje met 2 en 3 gereden dat vond ik zelf prettiger.

Ik ga even naar mijn opa toe

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:22

Veel plezier bij je opa :D

Ja ik heb een kleintje en kleine kar dus mindere ruimte

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:58

Op dit moment zitten bij onze vereniging 7 in een bak (20x60) het is even niet anders omdat we de bak maar 1 uur kunnen huren anders kunnen we niet uit de kosten komen. Op dit moment komt iedereen elke week omdat de onderlinge wedstrijd voor de deur staat. Een week of wat geleden waren er steeds maar 3 of 4 per les

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:05

Bij mijn zus op stal hadden ze wel een menvereniging. Helaas is dat nu op zo'n laag pitje dat ik al vanaf dat ze daar staat (meer als ander half jaar) al gevraagd wanneer het weer begon.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:17

Heb je hem ook op luizen gecontroleerd? Ik dacht afgelopen jaar dat mijn pony's last begonnen te krijgen van zomerexzeem, maar het bleek later toch luis te zijn geweest.

De vereniging waar ik lid wil worden heeft nu lessen van 4 of 5 aanspanningen. Ze hebben volgens mij wel een fijne bak, maar ik moet nog maar eens gaan kijken. Mss weet iemand dat? Dat is in Bergharen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:32

Ja luis kan het ook zijn, maar omdat ze al gewassen heeft met schampoo voor beestjes, je moet het wel even herhalen dat wel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:38

Idd herhalen is wel belangrijk. Die beestjes zie je niet, maar toen k hans gewassen had zag ik allemaal bruine puntjes op zijn vacht. Een complete massamoord. Ik weet ook niet of luis van iedere antibeestjesshampoo doodgaat eigenlijk, ik heb toen shampoo van de dierenarts gekregen.