[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:45

avaluna schreef:
Nou komt de volgende lekenvraag :o (heb wel eens een menbitje gekocht, maar toen een ander bit mee genomen :D ) hoe meet ik het menbit? Ruimte tussen de scharen, mondstuk (stang) of...?

Ik wilde deze proberen:
http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/e ... 868673.jpg

Te krijgen in 12,75, 14 en 15,25.... :o?

tussen de scharen

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:48

idd tussen de scharen. Die van mij hebben 11,5.

Die koperen rollen hebben volgens mij wel een apparte inwerking?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:00

Goedemiddag

Alweer een drukke dag achter de rug. Vanmorgen vroeg alle paarden naar huis gehaald. Toen eerst de garage gebeld, ze hadden mijn auto gevonden. Inderdaad de turbo kapot, katjeng. Maar goed, heb weinig keuze. Ze zouden gaan uitzoeken wat het ging kosten. Ondertussen heb ik priveles met Rembrand gehad, ging fijn en daarna kreeg zoon nog priveles. Wat gaat hij toch hard vooruit. Zo mooi om te zien. Ondertussen was ook eindelijk de meneer gekomen om waterleiding/poort en intercom te repareren/te inventariseren.

Na de les heeft instructrice me naar de garage gebracht, zodat ik daar een leenauto kon ophalen. Heb nu een golfje mee. Als het goed is, is het maar voor 1 dag en is mijn auto morgen eind van de dag weer klaar. Durf er zo langzamerhand niet meer zo goed in te rijden, want was gisteren best eng. Gaspedaal bleef hangen, brrrr....

Zometeen met zoon naar huisarts voor zijn rug, daarna naar de speelgoedwinkel. Zoon wil wat van zijn zakgeld gaan kopen (zit al de hele week speelgoedboekjes uit te pluizen wat hij allemaal van zijn spaarcentjes kan kopen) Zo schattig trouwens, gisteren riep ik dat we dus weer een heel dure reparatie gingen krijgen. Komt hij met zijn portemonnee aan en zegt dat ik al zijn zakgeld mag hebben. Dan smelt je toch???

Straks nog verder met nieuwe plantjes in potten stoppen.

Bijrijdster zou vanavond komen, maar wil toch liever niet meer op Thabor rijden. Alleen nog maar op Rembrand. Maar het ging mij nu juist om Thabor wat meer beweging te geven. Zit nu even in dubio wat ik moet doen.... Thabor is superbraaf, zet geen stap verkeerd. Snap het niet zo goed. Maar eens met manlief overleggen wat ik hier nu toch mee moet.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:02

pffff, weet het gewoon niet, blijft gokken waar het beter op gaat..., stom ook dat hij dit nu doet.
Ben al eens naar een Myler aan het kijken omdat velen daar zo tevreden over zijn (ohz), maar die zijn wel erg duur om eens te proberen. Twijfel nu of een beetje rond of echt een boogje, tja, die koperen rollers, ook geen idee, bit zou wel wat zachter inwerken dan een Liverpool..., zucht :')

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:14

had gisteren tijd voor met de cursus bezig te zijn. Kreeg vandaag al het cijfer een 8 *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:27

@ava, lastig is dat uitzoeken waar het goed op gaat. Als ik bithoofdstel gebruik, dan hangt daar een myler in. Bevalt me prima. Prijskaartje is minder. Stalgenootje heeft die geprobeerd bij haar paard. Want andere bit ook niet succes, myler deed super. Binnenkort komt kennis van mij naar Brabant. Dan er even naar toe gaan.
@tine, hoop dat het bedrag mee valt van de auto. Echt zwaar balen.
ach, wat lief van je zoon.
Lastig, met bijrijdster.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:40

mooie foto gezien van kindje op paard..gaaf hoor.
VHU, denk dat een emphatie borsttuig idd een goede oplossing zou kunnen zijn, mits het idd precies goed past...zou haar zeker meer schoudervrijheid geven...
BI , gave foto's !!
Tine, misschien kun je vragen aan bijrijder waarom ze niet meer met Thabor wil rijden, zal toch een reden hebben ??.....wel jammer..
moet even uitrusten...ben kapot van een ochtendje papierwerk..niets bijzonders zo raar...

tallechie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:26

Mijn les verliep anders dan gepland. Alwyn zijn wond is weer groter geworden en was vurig dus durf geen tuig op te leggen. Hij gaat nu dus twee weken dag en nacht het land op samen met de pony van mijn zus. Ze staan al een aantal weken nu samen in een weide wat hartstikke goed gaat.

Dus alleen met veale gemend. Maar wilde licht werk doen ivm marathon afgelopen weekend. Hij liep echt super. Gaat met sprongen vooruit. Daarna nog 3 km uitgestapt over de weg. Normaal wil hij nooit stappen, maar nu wel. Echt leuk om de vooruitgang te zien.

Nu weer verder met wedstrijd voorbereiden en studie, daan ligt op bed.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:35

Tallechie: balen van wond van Alwyn
Bianca: Ze vindt Rembrand relaxter om te rijden. Dat klopt ook wel, Rembrand is 3x zo oud, heeft veel meer ervaring. Ik vind zelf Rembrand ook relaxter om te rijden, maar vooral omdat ik hem door en door ken en een tijd geleden heel vies van Thabor afgevallen ben. Niet dat hij gemeen deed, maar ik viel gewoon heel beroerd. Toch heb ik nu alweer veel meer vertrouwen in hem. Heb afgelopen week ook 4x op hem gereden, terwijl ik alleen thuis was. Hij zet geen stap verkeerd, is alleen iets kijkeriger dan Rembrand. Tja, is een jong paard. Maar daarentegen zit hij weer veel fijner dan Rembrand. Rembrand is me eigenlijk iets te breed en gooit veel meer op.
Ach, zo hebben ze allemaal een voor- en nadeel. Maar de afwisseling is ook juist weer leuk. Maar goed, afgesproken dat ze maandag kan rijden op Rembrand (die moet dan toch licht werk doen na de marathon en ze rijdt niet heel intensief) en dan maar eens het bespreken. Werkt niet om zoiets via sms te doen.
Bianca (andere) mooie foto's

Ben trots op zoon. Is zonder aankoop weer de winkel uitgegaan. Wat hij wilde hebben was net 5 euro duurder dan wat hij had. Hij wil toch doorsparen voor een grotere doos. <3 Zo knap, net 6 jaar!!

Nu gaan we snel verder met plantjes in potten zetten

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:47

Hallo!!
Sluit me even aan bij alle samenvattingen, heb wel gelezen vandaag.
Tandarts belde vanochtend of ik vanmiddag kon komen voor wortelkanaal ipv donderdagmiddag. Dus ben vanmiddag bij de tandarts geweest, dat was geheel pijnloos. Maar nu begint de verdoving uit te werken en mijn mond gaat wel zeer doen nu, van al dat geklooi en gewrik erin...
Heb dus medelijden met mezelf :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:53

Frensie :(:)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:39

frensie sterkte

hemelvaartsdag leek dressuur en vaardigheid
veale

edit wilde een foto neerzetten, maar link doet het niet. Komt later

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:55

Thanks! Doet echt flink zeer, blegh. Kan me mond ook amper open doen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:52

:(:) voor frensie :(:)

@tine; je zoon is echt een held! :)
( ^) ik kreeg op die leeftijd nog geen zakgeld :P )

Hier voor stalgenootje tuig opgehaald vanmiddag. En gepast en passend gemaakt. Als het goed is meldt ze zich nog. Rondje mennen ging nog niet helaas. De strengen moeten nog aangepast worden voor de snelsluitingen..
Maar zag er gaaf uit!

Nu gauw eten, over een half uur naar de sportschool.

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:02

:wave:

moest me van Akshay nu echt voorstellen!!

ben mel 24 jaar woon in breda, heb een hele lieve O:) draver merrie genaamd Wish voluit wishful victory ze is nu 8 jaar heeft vroeger voor de sulky gestaan geen wedstrijden. en we hebben nog een 3 jarige haflinger monster van mijn moeder, die mag later als ze groot is ook aan geloven voor de sulky!

sinds gisteren ben ik de eigenaar van een sulky oxer!(gisteren ook getest door Akshay en haarbal) en vandaag tuig gekocht (moeten een paar kleine dingen nog aan aangepast worden)
foto :D ben verliefd <3
Afbeelding

Afbeelding

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:17

staat haar goed melissa welkom hierootjes :j

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:22

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:07

een snelle zwaai vandaag :wave:

en lekker nog even buitenzitten nu het nog kan qua weer

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:32

@Tallechie hier gelukkig totaal geen ervaring met krabbende honden / katten e.d. Hoop dat je toch nog een of andere oplossing kunt vinden.... fijn trouwens dat Alwyn lekker de wei op kan en dat Veale zo goed vooruit gaat, daar doe je het allemaal voor he +:)+
@Frensie sterkte meid. Wel prettig dat je al eerder terecht kon :j
@Tine proberen dicht bij je gevoel te blijven lijkt me de enige tip die ik je kan geven....
@Biancocoo nou ik kan me heel goed voorstellen dat je van een ochtendje papierwerk knap kapot kunt zijn :list: :O :n

@Biancailona en Avaluna ik vind Myler bitten echt een beetje .... eng :\ vind ze zo dun .... en ken de inwerking niet goed / weet niet hoe ik daar mee om moet gaan (ligt dus echt aan mij hoor, het is niet zo dat ik anti ben, het is hoe ik er zelf mee omga) geldt ook voor dingen met rolletjes e.d. Ik ga zelf altijd voor zo simpel mogelijk en hoop het dan rijtechnisch (zowel qua mennen als rijden) op te lossen. Vaak lukt dat wel, uiteindelijk, op 'mijn' niveau dan :o . Mijn ervaring met Snuitje die ook erg van tong over het bit gooien is, dat de hoogte heel belangrijk is maar ook de spanning die de pony al dan niet heeft en soms zelfs jaargetijde (het rooster / gehemelte is soms wat dikker of dunner bij bijv ander gras/voer dan leggen ze eerder tong erover of omgekeerd). Bij veel spanning wil hij hem er nog wel eens tussendoor wringen. Heb bij Snuitje een postbitje, super simpel met heel licht boogje. Sperriem wordt hij heel boos. En bij hem dus wel een stuk of 6, 7 bitten uitgeprobeerd :7

Maar kan me heel goed voorstellen dat je iets aan het zoeken bent want je bent compleet stuurloos als ze dat doen :n

@Crazymel welkom! Heb je paardje wel eens gezien lekker ding is ze :) Ik heb zelf ook een dravertje gehad vond het een geweldig paard met een gouden karakter.

Nou vandaag heeft rug zich goed gehouden *\o/* ik zit nog steeds en hang niet op de bank :D

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:57

even toevoeging, ligt er wel aan welk myler bit je hebt, ik heb level 1, dat is de basis. ;) Maar klopt hoe verder hoe scherper. Met menbitten van myler heb ik geen ervaring persoonlijk

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:28

:wave: @ mel (en prinsje)

Zo, net wezen sporten :)
Behalve een alarmerende ontdekking wbt m'n rug ging het super!
En de weegschaal daar zei - 3,5!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:34

Top weegschaal :D

Vind die level 1 ook al eng :o :+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:36

>;) hee VHU, k heb niet de weegschaal gemanipuleerd hoor :P _O-

Ik heb een myler met rolletjes. En sleuven in de bitringen. Paard heeft nog nooit zo lekker gelopen! :9
Dus ik vind ze top :D

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:47

Welkom Crazymel! Leuk paardje!

Hier is de ergste pijn gelukkig weg! Het is nog vrij beurs, maar dat zal nog wel eve zo blijven.
Net in de springles gereden, was heftig... pfff...

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:53

Wij zoeken in Drenthe een huis vlakbij de bossen, aan een rustige weg, we willen 8 stallen, een grote schuur voor de koetsen, trekkers etc, en opslag hooi en stro en minimaal 1 ha grond. Prijs rond de 4 ton. Dus als jullie iets weten! :))
In dl hebben we gekeken, maar vinden we toch niet leuk :roll: , we willen graag in nl blijven.

Vhu: een empathy borst vind ik fantastisch, vooral bij paarden met een korte hals. De schouder komt vrij te liggen, waardoor het been beter kan bewegen en de trekkracht beter wordt verdeeld. Er zijn ook menners die het niks vinden, omdat de trekkracht niet evenredig verdeeld is. Daar is natuurlijk ook iets voor te zeggen. Je moet dus ook het paard bekijken hoe zijn exterieur is, maar dat moet je eigenlijk bij alles, ook een bit bv.
Ik zou dat tuig wat hoger hangen, misschien helpt dat een beetje.

Avaluna: is een nachtbraker, wel af en toe bijslapen! %)

Gem: wat een gave foto, je paardje kan wel lopen, ziet er super uit! +:)+

Biancailona: wij hadden voor het weekend alles al binnen gelukkig. En wat heb jij ook een stoere zoon! Ook trots op zijn hoor! +:)+

Avaluna; je meet de breedte van de mond op waar het bit op de lagen ligt. En wat betreft scharen etc, dat is maar net wat je wil hebben en of het werkt of niet
Bij het bit zelf meet je het mondstuk op tussen de schuimgaten. De gangbare maten zijn bv 12,5, 13,5 en 14,5 bij paarden, bij pony’s natuurlijk kleiner.
Myler bitten moet je mee kunnen rijden.
Paul Versluis heeft een bittenbank, anders moet je die eens bellen. Ja en voor de rest gewoon uitproberen! B-)

Tallechie: wat vervelend van die wond, dat heeft tijd nodig om te helen. :(:)

Tine10; lastig soms die bijrijders, je moet je altijd wel goed afvragen of je er echt wat aan hebt. Had vroeger ook wel eens mensen die deden alleen de leuke en makkelijke paarden en dan zat ik nog met de lastpakken, terwijl de bijrijders gekomen waren voor de lastige paarden.
Ook al zo’n zoon om trots op te zijn +:)+

Frensie is een beetje zielig, ach! :(:)

Crazymel: welkom, wat leuk een draver, en kan hij ook hard draven? :D

Akshay: goed gesport, werkt wel bij jou! :j

Frensie: hopelijk wat het springen wel leuk

Vandaag om 9 uur begonnen met rijden, was om 9 uur vanavond binnen, 4 leerlingen lesgegeven en zelf gereden, dan vliegt de dag om.
Had het wel heel koud, hier lijkt het al wel weer herfst, wordt gek van het weer. :+