[AR] Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juud87

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:43

Super Snowgirl. Daar staat het inderdaad uitgelegd.
Ik ben zo slecht met google..

Nu hopen dat onze twee paarden rustig blijven. We hebben wel de drukste span, maar ze zijn het makst in het verkeer, dan is het keuzes maken he ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:42

Ik heb het boek vandaag overgekocht en opgehaald :D Had er ietsjes meer van verwacht maar toch best leerzaam *D Ga hem flink doorlezen en wil graag in September (mijn verjaardag en de maand dat ik mijn vz-pony alweer een jaartje verzorg :D ) voor mijn koetsiersbewijs gaan. Dan heb ik de hele zomer nog om ervaring op te doen. En zover ik lees stelt het examen niet extreme eisen, dus een half jaartje (tegen die tijd) les zou voldoende moeten zijn.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:02

Heeft iemand ervaring met manege Spaarnwoude? Ik heb nu genoeg geld voor 1 les (60 euro voor een uur) en het examen (73,-?) maar moet ik nu ook nog 30 euro betalen voor gebruik van de kar en het tuig tijdens de lessen? Dan word het echt me te veel van het goede... En zou je daar dan eventueel een paard kunnen huren om het examen te rijden en hoeveel zou dat dan kosten?

Ik ga daar binnenkort langs om rond te vragen hierover, en wil dan in de zomervakantie mijn examen gaan halen. Hopelijk haal ik het in 1 keer... Het is gewoon zo een bak met geld... :(:) 1 les om te weten hoe zij het daar doen enz. Heb al een boek...

Stellen ze hoge eisen? is het moeilijk? Heb gelezen over iemand die niet eens wist hoe een hoofdstel werkte en het toch heb gehaalt? en het zou eventueel mogelijk zijn om met eigen aanspan, zolang er meerdere mensen op kunnen, te rijden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:15

Iemand die niet weet hoe het hoofdstel werkt, zou hier niet geslaagd zijn. Waren best streng op het beoordelen van het in- en uitspannen, maar ook het rijden zelf. Plaats op de weg weten, Achenbach rijden, sturen met 1 hand, richting aangeven, inzet hulpkoetsier, enz.
Met 1 les ga je het dan denk ik ook niet halen.

Normaal kost opleiding en examen volgens mij iets van rond de 300 tot 400 euro.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:18

Ik krijg daarnaast ook les maar daar hoef ik niet voor te betalen. Maar ze doet het natuurlijk weer een beetje anders dan daar, en ik ben de groom, dus ik weet dus bijv niet hoe ik op moet stappen en ik weet weinig zweep gebruik.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:01

Hallo menners !! Mag ik meedoen ??

Zal me even voorstellen:
Ik ben Natascha. Van mijn valentijn heb ik een prachtig mooi kado gekregen ...Wups: een 5-jarige Belgisch Trekpaard (merrie). Helemaal in de wolken met mijn super mooie lieveling <3 Inmiddels is Wups beleerd voor de kar en nu begint het erop te lijken dat ik het men-virus te pakken ga krijgen.
Spullen hebben we wel ... kennis van mennen totaal niet !!

Medio september begint er op stal (manege Jonker te Katwijk ZH) een cursus voor het menbewijs. Hier wil ik graag aan meedoen, maar ... tussentijds zou ik graag alvast een start willen maken met lessen. Nu is het probleem: WAAR ??
Ik zou graag ergens een aantal lessen willen gaan rijden (zonder eigen paard en spullen) maar ik heb werkelijk geen idee waar dat kan. Wel al een paar adressen gevonden via google, maar daar ben ik niet verder mee gekomen. Of je moet komen met eigen paard enz --> dat kan ik niet... of ik heb ernstige twijfels over de 'kundigheid' van de aanbieders. Vandaar dat ik hier mijn vraag post, jullie hebben immers al menig kaf van koren gescheiden en ik hoop voordeel te kunnen doen van jullie ervaringen.
Welk adres (in ZH regio Leiden) staat goed aangeschreven en geeft lessen (zonder dat ik mijn paard enz hoef mee te sleuren) ??

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:05

Sorry Millanka en Asjemenauw, ik heb geen antwoord voor jullie. maar ik dacht zo, liever een antwoord die niet positief is als helemaal geen antwoord :)

Ik kan nog wel melden dat ik eind april mijn tweespan heb behaald :) Had een theoriefout, en had op de weg allemaal voldoende- en goedvinkjes. Dus ben er blij mee. Niet dat ik er nu heel veel mee doe, maar ik dacht, het is gratis en voor studiepunten, dus waarom niet :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:17

Ik heb mijn koetsiersbewijs gehaald bij Hanemaayer, stalhouderij in Zoetermeer. Daar ben ik daarna doorgegaan met menlessen. Ik leer er ontzettend veel, ze hebben goede paarden, goed materiaal en goede instructeurs.

PlezierenJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:29

ben druk bezig met oefenen voor mijn koetsiersbewijs in juni, maar ondekte net dat ik zaterdag dan het examen heb en dan de maandag erop een groot dik tentamen van school. en dag erop nog een. :/
lol ik weet het wel uit te zoeken. xD

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:31

Asjemenauw schreef:
Ik zou graag ergens een aantal lessen willen gaan rijden (zonder eigen paard en spullen) maar ik heb werkelijk geen idee waar dat kan.

Mocht je niets kunnen vinden, kun je altijd alvast een mentoestel in elkaar knutselen en 'droog' aan het oefenen gaan op de diverse grepen.
Ik heb zo ook uren in de schuur doorgebracht, tussen de lessen door :D

Trouwens ben ik begonnen met mennen zonder koetsiersbewijs.
Wist er ook weinig van. Zelfs een groene pony gekocht (oké shetlander; niet zo groot dus en makkelijk bij op en afstappen), en met wat hulp van bevriende menners gaan rijden. Pas 8 jaar later besloot ik mijn menbewijs te halen (en dan eigenlijk nog meer voor de stichting waar ik mijn vrijwilligerswerk doe).

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:00

Isapaardje schreef:
Mocht je niets kunnen vinden, kun je altijd alvast een mentoestel in elkaar knutselen en 'droog' aan het oefenen gaan op de diverse grepen. Ik heb zo ook uren in de schuur doorgebracht, tussen de lessen door.
Trouwens ben ik begonnen met mennen zonder koetsiersbewijs.

Oke ... ik zie je al zitten, maar als jij zegt dat droog oefenen helpt dan ga ik dat zeker doen.
Ik hoef ook niet persé dat papiertje hoor ... hoewel ... als ik straks wat wijzer ben qua mennen zou ik het wel heel leuk vinden om met mijn paard en wagen op vakantie te gaan ... dan wil ik natuurlijk wel de mooiste gebieden kunnen rijden en dan is het papiertje je toegangsbewijs, dus toch maar gaan voor dat papiertje dan. Beetje extra kennis van zaken is in mijn geval ook niet onhandig hoor
VanHuisUit schreef:
Ik heb mijn koetsiersbewijs gehaald bij Hanemaayer, stalhouderij in Zoetermeer. Daar ben ik daarna doorgegaan met menlessen. Ik leer er ontzettend veel, ze hebben goede paarden, goed materiaal en goede instructeurs.

Zoetermeer is qua afstand best goed te doen voor mij dus ik zal morgen meteen de telefoon inklimmen en Hanemaayer bellen om te vragen of hij een les-plekje voor mij vrij heeft. Toppie !!

Juud87 Toch bedankt voor de reactie en gefeliciteerd !
PlezierenJoy Dat ziet eruit als een lekker druk schema. Alvast heel veel sterkte en succes gewenst.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:27

Citaat:
VanHuisUit schreef:

Zoetermeer is qua afstand best goed te doen voor mij dus ik zal morgen meteen de telefoon inklimmen en Hanemaayer bellen om te vragen of hij een les-plekje voor mij vrij heeft. Toppie !!

Ik merk dat wat ik daar leer direct automatisch toepas op onze pony's. Wat ik van hun het grote voordeel vind is dat je 1:1 les hebt, jij zit op de bok, de instructeur naast je en soms nog een andere lesklant achterop de wagen. Je gaat direct het verkeer in, dus je leert echt in het verkeer te rijden. Dat is hier in de Randstad echt super nodig (zoals je wel zult weten maar de niet-Randstad-ers niet) want anders kun je alleen maar in de bak gaan mennen. In de recreatiegebieden dichtbij ons zijn geen menroutes dus als je het officieel wilt doen (= geen fietspaden ;) ) moet je gewoon de weg op. Je leert ook een beetje creatief denken: een rotonde is een grote volte, op een parkeerterrein kun je heel goed keertwendingen oefenen, je kiest je routes uit op wat je paard/pony en jij als combi kan zeg maar. En mijn ervaring is ook met onze eigen pony's dat als je dat goed opbouwt (niet direct langs de drukste routes, maar eerst in rustige woonwijk, dan wat drukkere weg, dan polderweggetjes waar je ook met langsrazend landbouwverkeer te maken krijgt en dan overal, als het meezit) er veel mogelijk is.

Nou wie weet tot ziens.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:45

Druk bezig met het maken van een afspraak met Hanemaayer ... als het even wil lukken dan ga ik deze zaterdag een kijkje doen daar. Ik heb begrepen dat ze op zaterdag daar les geven en dat ik dus kan komen kijken en dan meteen een afspraak kan maken voor een proefles. Spannend spannend

wolfram3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 00:39

Hallo, ik ben van mening dat het ruiterbewijs en of koetsiersbewijs verplicht moet worden gezien de veiligheid. Als je zestien bent en je rijdt op een brommer ben je ook verplicht om een certificaat te halen. Daarnaast krijg je tijdens de cursus nuttige informatie die een hoop mensen met paarden niet van huis uit hebben mee gekregen. Tevens wordt er ook gelet op etiquette,veiligheid,vaardigheid en oplettendheid. Het chippen van de paarden is gewoon ingevoerd, dus gewoon beleid maken en aanpassen.
wolfram3

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:48

ik heb 27 maart examen gedaan, en geslaagd.
maar nu nog steeds mijn bewijs niet binnen?!
duurt dat altijd zo lang?
heb al gemaild, maar krijg geen reactie?!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:13

Ik had m best snel in huis hoor Heleen!
Ik zit te twijfelen of ik mijn 2-span bewijs een keer zal gaan halen. Alleen zal ik niet gauw met een span gaan rijden, maar het is natuurlijk wel erg leuk :D

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:49

Ipsilonka schreef:
Ik zit te twijfelen of ik mijn 2-span bewijs een keer zal gaan halen. Alleen zal ik niet gauw met een span gaan rijden, maar het is natuurlijk wel erg leuk :D

2-span bewijs wil ik ook graag ooit een keer halen, is best gaaf 2-span rijden, afgelopen zondag voor de 2e keer in mijn leven met een 2-span een wedstrijd gereden, ging best goed, had 3e prijs :D

Zie foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto-SJ3IUKCU.jpg

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:51

Ipsilonka schreef:

Ik wil mijn tweespan ook nog gaan doen. Heb dan vanaf de zomer wel een span staan waar je af en toe mee kan rijden hoor :D Zaanse Schans is niet ver vanaf Krommenie :D

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:44

Ipsilonka schreef:

heb nog maar een keer gemaild, nu wel reactie.
hadden een of andere computerstoring, zou volgende week in de bus moeten liggen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:40

Ik ben voorzien. Ben nu een cursus aan het volgen bij Jan Tuin, eerste les gehad. Harstikke leuk, legt dingen leuk uit, en volgende week met mentoestellen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:39

Ik ben geslaagd :):)

Kreeg als opmerking dat mn Achenbach super was :D

(terwijl dat juist 1 van mn minder sterke punten is) :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:12

Het examen is echt niet moeilijk. De theorie al helemaal niet. Praktijk valt ook enorm mee. Inspannen, rondje over straat, en uitspannen.
Er waren 2 mensen gezakt in onze groep.
Ik had een pakketcursus, 10 lessen met de wagen, 2 keer theorie en examen. Er waren mensen bij die nog nooit een paard van dichtbij gezien hadden en toch geslaagd waren.

Aan het begin van de cursus ben ik begonnen met m'n eigen paard beleren, maar ik heb uiteindelijk besloten om examen te doen met het paard waar ik de cursus ook mee gedaan had. Dit omdat ik nog geen eigen wagen had en ook geen eigen trailer.
Later heb ik nog wel 2 keer m'n paard gebruikt om zelf iemand die ook bezig was met de cursus wat meer ervaring op te laten doen. Maar ik ben hier toch niet zo happig op.
Wat sommige mensen doen met aanspanningen: er komt een vrachtauto aan en paard is wat gespannen: dan ga je het paard de stoep op sturen, vergetend dat er een wagen achterhangt en dat die achter de lantaarnpaal zal blijven hangen (gelukkig was ik net op tijd bij het hoofd van m'n paard).

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:53

Ik heb morgen examen, spannend! Heb 8 praktijklessen gehad en 4 theorielessen (met mentoestel etc). Begin wel een beetje zenuwachtig te worden maar heb er ook wel zin in!
Men met een nogal druk paard dus hoop dat die zich morgen een beetje gedraagt :+
Ik les trouwens bij mij op school (diergeneeskunde) bij de paardrijvereniging :)

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:03

Frappant dat er nog zoveel mensen voor dit papiertje gaan. Ik heb hem niet eens. ik rij wel wedstrijden, train een keer of drie in de week en heb eens per week les.
Ik heb laatst van mijn instructeur het theorieboek gehad, en dat is voor beginners wel weer handig, denk ik.
Maar het werd me wel duidelijk, dat je na het halen van het papiertje nog steeds een beginner bent. Ténzij je daarvoor al de nodige kilometers hebt gemaakt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:07

Maar dan heb je tenminste wel een basis. Als je een cursus spaans heb gehad, kan je daarna ook niet vloeiend spaans spreken, of wel? Ik vind het wel belangrijk dat mensen dit doen voordat ze echt aan de gang gaan met (hun eigen) paarden, en zelfstandig buiten zouden gaan rijden.