[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_hirley

Re: Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:16

Dit is mijn nieuwe marathon wagen voor mijn inimini
Afbeelding
Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:27

Leuke wagen!!!
Ik heb geen last van een klapperend borsttuig, maar het trekt allemaal zo naar beneden..
misschien kan je ht op deze foto zien.. hij heeft gewoon sprekrollen langs die riem Clown
Afbeelding
Misschien wordt dit ook beter als ik het borststuk hoger hang???(stuk er tussenuit laat halen)
Maar als ik er een stuk uit laat halen.. zitten die ringen van het borsttuig ook bijna tegen elkaar aan...

HIj hangt hier trouwens wel ergggg laag Ach gut

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:46

leg je hand er eens onder en voel dan of er echt veel druk op de hals zit. Normaal mag dit inderdaad niet zo extreem drukken. Zeker ook gezien het feit dat de pony hier stil staat mag deze druk (als het druk is hoor) niet voorkomen. De strengen zitten niet naar beneden getrokken aan de kar vast. Het borsttuig zit hier, zoals ik al eerder aangaf, echt te laag. Het lijkt ook wel of het daar al "vast hangt" onder een stuk vel of bot zoals ik kan zien. Het kan zijn dat het daar "klem" op zit en daardoor op de hals drukt.
Probeer het maar hoger te krijgen. Neem deze foto mee naar de tuigenmaker ook, dan kunnen ze daar ook zien wat het euvel is.
Succes ermee.

fjordeliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:07

Hier ook een probleempje met mennen.
Ik heb sinds een paar maanden mn shet ook voor de kar gespannen en gaat over het algemeen vrij goed. Alleen buiten gaat eigenlijk steeds minder goed. Hij durft namelijk niet alleen of voorop te lopen. Op het moment dat hij niemand voor zich heeft begint hij te weigeren en achteruit te lopen. Als ik hem dan naar voren probeer te drijven met stem en zweep wordt die alleen maar paniekeriger en gaatie i.p.v. naar voren nog verder naar achter en komt soms zelfs een stukje omhoog en begint een b-tje te huppen.
Hij doet dit eigenlijk vooral op de heenweg en wil ook vooral omdraaien. Het achteruit lopen is vrij gevaarlijk aangezien het eerste stuk (wat het moeilijkst gaat) een vrij smal weggetje is met aan de ene kant een stijle berm met sloot en aan de andere kant de Rijn.
In de bak gaat het overigens heel goed en reageert perfect op alle hulpen. Op onbekend terein kan die alleen niet op eigen benen staan. Haha ik zie het als een soort heimwee, maar weet soms niet meer echt wat ik er mee aan moet. ik weet dat ik het rustig aan moet doen en niet alles gelijk van mijn pony moet verwachten, maar ik heb het gevoel dat ik niet de goede methode weet om dit op te lossen. Tips? zijn heel erg welkom!!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:14

Oke, ik ga na mijn vakantie met mijn borststuk naar de maker:)

@ fjordeliefde, moeilijk probleem.. ga je nooit te wandelen/fietsend de weg op??? Dan raakt hij er wel aangewend zou je zeggen...

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:37

@fjordeliefde heel veel wandelen met alleen hem. Heb ik met die van mij ook gedaan en heeft gewerkt.

*komt zo maar dit topic 'binnenvallen'...

Ik heb afgelopen zaterdag mijn Shetje ook weer eens voor het wagentje gehad (eindelijk), helaas geen foto's genomen, camera vergeten....
Maar de strengen glijden van de ... uhm heet dat zweng? af. (dat meebewegende balkje waar je ze aan vast maakt). Zou ik ook iets van musketonhaken o.i.d. aan de strengen vast kunnen maken waarmee ik ze aan dat balkje vastklik? Er zitten nl. wel 2 ogen links en rechts, weet alleen niet of dat wel veilig is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:20

laura2span schreef:
Ik snap dit niet helemaal. Als jou borsttuig op de goede plek ligt en je strengen kort genoeg zijn ligt dat riempje dood stil. Als alles goed zit komt er ook geen druk op de nekriem.
Ja dat riempje ligt op de manenkam maar drukt daar niet.

ik snap het wel, inspannen moet je leren. en toen ik met een sleep oefende, zat die er vrij kort achter en trok dus schuin naar beneden aan de strengen. dan krijg je wel degelijk meer druk op de nekriem dan wanneer je je pony voor de wagen hebt staan.

@ rensju, dat heeft er ook mee te maken dat je borststuk te laag hangt, zo trekt ie inderdaad naar beneden.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:28

Daarom moet je met een sleep ook zorgen dat die er ver van af ligt. Zowieso om die druk te vermijden en ten tweede dat als jou pony een keer een huppeltje maakt en de sleep stuiterd een keer, hij die band niet op zijn hakken krijgt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:21

laura2span schreef:
Daarom moet je met een sleep ook zorgen dat die er ver van af ligt. Zowieso om die druk te vermijden en ten tweede dat als jou pony een keer een huppeltje maakt en de sleep stuiterd een keer, hij die band niet op zijn hakken krijgt.

inderdaad. in het begin had ik hem er dus ook te dicht op. Flicka kon hem niet op de hakken krijgen maar hij trok wel aan de nekriem. simpel op te lossen met een paar touwtjes overigens...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:11

Nelleke_H schreef:
Ondertussen heb ik ook mijn karretje geverfd in flitsend blauwe kleur. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.

Flitsend Haha!

Ik vind die bonte best voor de wagen passen. alleen de strengen hangen helemaal door, terwijl de lichtogen niet echt naar achteren hangen. Dat mag dus strakker, maar verder kan het qua maat en verhoudingen wel (in mijn ogen).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:13

Isapaardje schreef:
Nelleke_H schreef:
Ondertussen heb ik ook mijn karretje geverfd in flitsend blauwe kleur. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.

Flitsend Haha!

Ik vind die bonte best voor de wagen passen. alleen de strengen hangen helemaal door, terwijl de lichtogen niet echt naar achteren hangen. Dat mag dus strakker, maar verder kan het qua maat en verhoudingen wel (in mijn ogen).

ik vind het ook wel een geinig karretje, maar de wielen zitten wel erg ver naar achteren. zo moet je pony niet alleen trekken, maar ook nog dragen. dat is wel jammer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:25

Nelleke_H schreef:
Afbeelding

Nu ik nog eens beter keek over die wielen (waarin je gelijk hebt denk ik merrieveulen) valt me nog wat op wat helemaal niet goed is.
Corrigeer me als ik het fout zie, maar volgens mij zit er een VASTE zweng aan deze wagen. En dat is niet prettig trekken omdat zo het borsttuig schuurt over het dier en niet de zweng op en neer beweegt.

Als het echt een vaste stok aan het karretjes is dan raad ik je aan dit echt te veranderen en er een beweegbare zweng van te maken.

Niet zo flitsend dus als ik dacht toen ik alleen naar de kleur keek Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:27

inderdaad. de zweng moet wel los zijn. dat kan je heel makkelijk maken, door gewoon een stukje balk te nemen en deze in het midden vast te zetten op de bestaande 'zweng'. dat is voor je pony een stul comfortabeler, en makkelijk gemaakt!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:28

merrieveulen schreef:
Isapaardje schreef:
Flitsend Haha!

ik vind het ook wel een geinig karretje, maar de wielen zitten wel erg ver naar achteren. zo moet je pony niet alleen trekken, maar ook nog dragen. dat is wel jammer.

Op de foto lijkt dat zo maar bij beide pony's kan ik de kar met twee vingers tillen als er twee mensen op zitten dus dat valt wel mee met het tillen. En er zitten ondertussen meer gaatjes in de strengen en staan nu goed op lengte.
Het is idd waar over de zweng en ik ben me bewust van et probleem ik heb er alleen nog geen oplossen voor kunnen vinden. Maar er word aan gewerkt.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:28

Merrieveulen: Oke heel erg bedankt voor de tip ga ik maken!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:34

gelukkig valt het mee met het gewicht, toen ik net naar de foto keek leek het ook al minder. maar goed, het zijn wel dingen om rekening mee te houden!

Blij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:28

Heysss,,

Ik men sinds kort met mijn verzorg shetje Bloos . Reed er eerst altijd op een welshje maar werd helaas te groot dus ben nu lekker aan het mennen met de shet en het gaat harstikke goed Haha!. Ze haalt soms wel wat ondeugd uti maar zo heeft iedere shet zijn streken Tong uitsteken Binnenkort gaan de eigenaar en ik met het welshje oefenen.

(foto volgt)

groetjes Vingers aflikken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:12

ik zal hier ook de link van mijn topic plaatsen, vandaag foto's gemaakt van Flicka@work dus het topic komt eraan!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:52

Hoi,
Ook ik rij sinds begin augustus met Bonnie voor de kar.
Ik heb haar samen met mijn broer beleerd.
Afbeelding

Het is een lekker licht wagentje die op de achter wielen geremd is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:04

Wat een schattige combinatie ... het beestje straal zo veel heerlijke eigenwijzigheid uit (met die vlechtjes) Clown

PS de broek zit misschien ietsje te hoog (zo op de foto te zien), maar verder zit het tuig hier prima Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:07

Leuke combinatie, leuk dat ze het zo goed doet
1 opmerking: ik zou de strengen tussen de onder en oversingel laten doorlopen. Tevens is het misschien verstandig een extra riem aan je lamoen te bevestigen ten hoogte van de aansluiting van je broek waar je de strengen door laat lopen. Met een rare bok zou ze nu vrij makkelijk oven de strengen kunnen komen met haar achterbenen. Borststuk kan ook nog wel 1 gaatje omhoog.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:26

merrieveulen schreef:
gelukkig valt het mee met het gewicht, toen ik net naar de foto keek leek het ook al minder. maar goed, het zijn wel dingen om rekening mee te houden!

Ja daar moet absoluut rekeing mee gehouden worden. Is ook heel belagrijk. de pony moet al trekken dan moet die ook niet nog ens moeten dragen. Ik ben vandaag weer even met de bonte pony (Lady met lange lijnen bezig geweest omhet haltehouden zonder achteruit te gaan lopen nog verder te bevestigen. en dot gignecht heel goed. Nu eerst weer even mijn karretje afmaken en dan kan ik haar er weer rustig voor zetten. We doen heel rustig aan.

@Mabon Wat een een leuek combi ziet er echt leuk uit.is ook een heel mooi karretje en een hele leuek pony.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:07

Napie :bedankt voor de tip wat betreft de strengen ga ik ook zeker doen. Morgen moet ze in een optocht meelopen dus tips zijn altijd welkom.
Volgens iemand die veel ment met verschillende paardenrassen zit het tuig zo goed.
Afbeelding

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 20:40

Leuk spannetje!

Wat napie al zegt, de strengen moeten tussen de binnen- en buitensingel en ik zou idd ook strengophouders aan de lamoenen bevestigen.
Ook even opletten dat de riemen waar de lichtogen aanhangen recht naar beneden blijven hangen als de strengen strak staan, want op de foto te zien hangen ze nu recht terwijl de strengen slap hangen.
Kan je ook zien als je stilstaat en dan het karretje even naar achteren trekt.
Misschien borsttuig ietsje hoger??? Maar dat is moeilijk bij een shet omdat die weinig ruimte heeft.
Verder vind ik het er heel goed uitzien! Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:49

borsttuig mag wel hoger inderdaad... verder ziet het er prima uit! ik heb ook foto's van Flicka gemaakt, zie de blauwe link in mijn onderschrift voor mijn aanspanning! hier alvast een voorproefje:

Afbeelding

Afbeelding