[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:04

Heike schreef:
Volgens mij is het niet goed om een enkele methode te volgen alleen omdat het je goed klinkt. Verder alles leren uit boekjes en videobanden werkt in mijn ogen niet.

Je kunt beter naar alles kijken en zo wat opsteken en gebruiken wat je kunt gebruiken.

Welke naam je er dan aan geeft moet je zelf weten.

Ik ga gewoon om met mijn paard zoals mij dat het beste lijkt. En niet wat een ander bestempeld als goed. Ieder mens en ieder paard is anders.

Ik heb wel wat clinics gezien. Van NH en dressuur en springen en western. Ik pik van alles wat op.

Consequent zijn is het belangrijkste. Niet de ene dag iets anders vragen dan de andere dag.

Precies OK dan!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:32

Citaat:
Volgens mij is het niet goed om een enkele methode te volgen alleen omdat het je goed klinkt. Verder alles leren uit boekjes en videobanden werkt in mijn ogen niet.

Niet alleen omdat het goed klinkt en er goed uitziet, het werkt ook! (daarmee wil ik niet zeggen dat boerenverstand niet werkt hoor, laat dat duidelijk zijn)

Iedereen leert op een andere manier, voor mij (en veel andere) werkt leren uit boeken en van video's wel! Daar voeg je dan je ervaringen van alle jaren bezig zijn met paarden aan toe. Het is nooit het één of het ander.
JA, ik leer dingen uit boekjes, maar ik pas het ook toe. Bovendien sluit het feit dat ik de boekjes volg niet uit dat ik nog hersens heb, verstand en dat ik logisch kan nadenken. Als het niet werkt dan werkt het niet en dan moet je iets anders verzinnen, maar tot nu toe heeft het altijd nog gewerkt...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:56

Ik geloof meteen dat het werkt. Het is alleen jammer dat je daardoor je ogen sluit voor andere methodes.

Mijn instructeur geeft ook vaak genoeg tips die heel goed werken.

Ik heb Barley gekocht toen ze bijna twee was. Zij kwam uit het wild en had nog niet echt veel mensen gezien. Aanraken, mee lopen. Plostelinge gebaren.

Voor haar had alles een reden. Ze moest een beetje afgestomt worden om te kunnen overleven in een mensen wereld.

Maar het is en blijft een heel puur paard waar ik veel meer van heb geleerd dan alle boeken die ik ooit heb gelezen. En dat zijn er een boel. Ik heb veel boeken. Veel van NH maar ook western, springen, dressuur, opvoeden, militairy. Zowat alle onderwepen.

Toch heb ik het meest geleerd van gewoon doen en ontdekken bij mijn paard. Karan is en totaal ander paard met een totaal andere aanpak.

Ik ben absoluut niet tegen NH. Wel tegen mensen die er geen kaas van hebben gegeten.

Ik heb eens meegemaakt dat iemand zei" Vanaf nu ga ik op de NH methode rijden" Ze reed met een lang teugeltje, vroeg niets van het paard.

Paard is uiteindelijk ook tegen een auto aangelopen gewoon omdat het luisteren naar de ruiter er niet in zat. Wel overleefd trouwens alleen wat schaafwonden en geschrokken

Ze liet haar veulen ook altijd los meelopen. Na het afspenen ook weer gewoon. Het was een hengst die sommige mensen in het bos de stuipen op het lijf jaagde.

Ik zou daar helemal niet tegen kunnen. Zij vond het heerlijk. Wie ben ik om haar te veroordelen. Ze had plezier met haar paard. En dat is het belangrijkste!

Natuurlijk heb ik wel gezegd wat ik vond van de gevaarlijke situaties.

Ze is nog steeds een hele goede vreindin. gewoon omdat we elkaar accepteerde in onze opvattingen. We naar elkaar luisterde en zo ook veel van elkaar konden leren.

Dus niemand hoeft iets te promoten. Iedere methode heeft zijn slechte kanten en zijn goede. Ik praat graag met mensen die dat inzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 00:42

Kendra schreef:
Ben het verder trouwens helemaal met jullie eens - verbaas me er alleen idere keer weer over dat het heel vaak onwetendheid is, gekoppeld aan een bepaalde onnozelheid Blond en een soort 'unieke kennis' met een hoog filosofisch gehalte (MIJN paard is heel bijzonder, want........ en vertoont daardoor dit en dat gedrag.......... ) - wat inderdaad af en toe NH wordt genoemd.

Ze zijn vaak ook nog mishandeld in het verleden ook hoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 00:46

tja mijn fjord is verwaarloosd geweest, daarom is hij zo fel op zijn eten

tis gewoon een fjord Tong uitsteken

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:19

Heike schreef:
Ik geloof meteen dat het werkt. Het is alleen jammer dat je daardoor je ogen sluit voor andere methodes.

Mijn instructeur geeft ook vaak genoeg tips die heel goed werken.

Ik heb Barley gekocht toen ze bijna twee was. Zij kwam uit het wild en had nog niet echt veel mensen gezien. Aanraken, mee lopen. Plostelinge gebaren.

Wie zegt er dan dat hij zijn ogen sluit voor andere zaken?? Verward Ik kom geregeld op 'normale' concoursen. Kijk als er iemand lesgeeft, altijd interessant. Ik volg overigens een 'normal' opleiding met paarden zelfs (HBO dier en veehouderij). Is dat niet genoeg Tong uitsteken

overigens vind ik het vreemd dat je zo negatief doet. Ik kan me de tijd nog herinneren dat je Barley kreeg en vol lof was over NH en er helemaal op in ging. (ander forum) Misschien omdat het met Barley niet zo lekker ging dat je er zo over denkt, dat kan natuurlijk.
Maar toen kwam ik je later hier op bokt tegen en was alles verworpen. Geen probleem hoor! Maar het viel me gewoon op...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 09:22

Ten eerste bedoelde ik met boerenverstand LOGISCH verstand, je eigen normale verstand waarmee je dingen logisch kunt beredeneren. Het gaat helemaal wel of niet over boertjes (wat ik trouwens denigrerend vind overkomen als onbenullige mensen, dus boeren spreek ik liever over, en we mogen de NH'ers niet over een kam halen maar dat kan wel met de boer'tjes' Verward )

Het enige wat ik me afvroeg (op pagina 1 al) en wat ik nou nog steeds niet weet, wat kan NH me als extra geven naast mijn logisch verstand???

De voorbeelden die hier zijn genoemd zijn niets nieuws onder de zon met mijn logisch verstand. Trailer laden nooit geen probleem gehad, gewoon rustig en consequent en zelfvertrouwen (immers als je zelf al twijfeld hoe kun je dan ooit geloven dat het paard erop gaat!). Kleine gebaren, tja ik wordt zelf al kriegel als iemand overdreven staat te zwaaien en met gebaren spastische bewegingen uit, laat staan hoe een paard daarop reageert, en anders dan zie je dat toch, dat je paard schrikt of slecht reageert op van die grove gebaren of verward is?

En dan een vraag, NH is gebaseerd op leiderschap, dat komt duidelijk naar voren uit de join up (door parelli dan geloof ik correct me if i'm wrong). Dus hoe bedoel je een betere band met je paard en vrienden? je bent gewoon de baas!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:46

Elise schreef:
En waar wilde je precies antwoord op hebben, want dat heb ik ff gemist dan! Lachen

Ik wilde weten wat, zoals Skipper hierboven ook vraagt, je met NH kan wat niet met de boerenverstandmethode zou kunnen. Of kortweg wat NH dus voor toegevoegde waarde heeft

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:46

Zozo, wat een discussie Lachen Eindelijk eens tijd om me er ook tussen te mengen. Ik heb een beetje het idee dat er steeds om hetzelfde heen gedraaid wordt, maar er nooit eens duidelijke voorbeelden van GOED boerenverstand naar voren zijn gekomen.

Hier een zeer ingekorte opsomming van mijn ervaringen met mensen met 'boerenverstand' oftewel: mensen die al jaren in de paarden zitten (manege-eigenaren o.a.) en toch wel zouden moeten weten hoe je er dan mee omgaat.

*paard wordt voor eerste keer gelongeerd met zadel, wil niet op de cirkel maar loopt achteruit, steigert en slaat over het touw heen. 'boer' trekt aan de lijn, hoofd tussen de voorbenen, paard draait zich nog verder in de knoop tot hij op de grond valt. "zo, nu zal hij niet meer steigeren"zegt de 'boer'
*Paard is vervelend geweest tijdens de les, slaat naar anderen oid en loopt uiteindelijk ook niet netjes mee naar stal. Eenmaal in de stal geeft de 'boer' het paard een paar flinke stompen met zijn vuist op het hoofd. "om hem af te leren zo te kloten"
*wat te doen bij een paard wat niet wil springen? Telkens naar de hindernis toe rijden en als hij niet springt, gigantisch op zn flikker geven, 10 meter achteruit trekken en opnieuw aanrijden.
*Hoe houd je een pony in de winter? Je stopt hem in een 1,5x2m stalletje en laat hem 1x per dag een uurtje loslopen in de 3x3 'paddock'.
*als je paard niet stilstaat bij het opstijgen, dan pak je hem toch gewoon heel kort vast en stijg je in wegvliegende draf op :S
*gister nog gezien: paard loopt achter meisje aan naar de trailer en nog voor hij daar is, begint de 'boer' te roepen "jaaa, komop PRRRRR, dooooorlopen, huphup, vorrrrt" (gevolg: paard staat acuut stil en wil er niet in, terwijl hij er normaal zo oploopt)
* Paard steigert tijdens een bosrit regelmatig (omdat hij niet wil lopen) 'boer' bindt het paard vast aan een boom en slaat hem een keer goed op zijn kop.

En in dit geval ging het allemaal over mensen die al jaaaren in de paarden zitten. Zijn dit dan die 'verstandige boeren' waar ik het goede voorbeeld aan moet nemen?
Laatst bijgewerkt door callippo op 21-06-04 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:47

Skipper schreef:

Het enige wat ik me afvroeg (op pagina 1 al) en wat ik nou nog steeds niet weet,
wat kan NH me als extra geven naast mijn logisch verstand
???

OK dan! Dat vraag ik mij na 24 pagina's nog steeds af Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:48

Lovely schreef:
Ze zijn vaak ook nog mishandeld in het verleden ook hoor.

Vergeet niet dat ze onhandelbaar waren, niet te rijden door NIEMAND niet, echt superwild..........maar bij hun, zijn ze spontaan braaf geworden Haha!

Wat ik al zei: Een erg hoog pennygehalte Haha! ( voor de ouderen onder ons.......een hoog BITgehalte *LOL* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:54

Klopt, het zou voor sommigen geen kwaad kunnen om gewoon met beiden benen op de grond te blijven staan, of in ieder geval terug te keren uit FANTASIA. Al die verschillende NH methodes (heb er diverse in de praktijk gezien) kunnen ook voor een bepaalde vorm van verblinding zorgen bij mensen, omdat ze door alle wollige taal en dikdoenerij soms uit het oog verliezen waar het nu echt om draait bij de paarden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:56

De toegevoegde waarde van NH is voor mij dat ik nu allerlei dingen kan bereiken (waar ik blij mee ben) die ik op een manege nooit geleerd heb en bij verzorgpony's 'bij de boer' ook nooit heb geleerd.
Dat kunnen dingen zijn waar andere mensen helemaal geen behoefte aan hebben, zoals je paard zijwaarts laten lopen vanaf de grond, een paard wat graag naar je toe rent en bij je blijft (zonder dat je worteltjes in je handen hebt Knipoog ) een paard wat licht te sturen is en heel goed op je been reageert, galopwissels rijden zonder teugels (lang niet op dressuurnivo hoor Tong uitsteken) , tsja, misschien ook allemaal dingen die je op een 'normale' manier kunt leren... maar dat is mij dus niet gelukt. En nee, ik heb geen mishandelde paardjes hoor, gewoon een leuke welsh-verzorg-pony en een arabische-sindskort-ex-hengst Knipoog

Het fijne van PNH vind ik dat er voor alles wat je doet een 'paardige' verklaring is (dus geen 'logische' voor de mens). Van de reden waarom je druk langzaam moet opbouwen en snel moet loslaten tot aan de reden van HOE je moet zitten tijdens het aanspringen in de juiste galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:58

callippo schreef:
De toegevoegde waarde van NH is voor mij dat ik nu allerlei dingen kan bereiken (waar ik blij mee ben) die ik op een manege nooit geleerd heb en bij verzorgpony's 'bij de boer' ook nooit heb geleerd.
Dat kunnen dingen zijn waar andere mensen helemaal geen behoefte aan hebben, zoals je paard zijwaarts laten lopen vanaf de grond, een paard wat graag naar je toe rent en bij je blijft (zonder dat je worteltjes in je handen hebt Knipoog ) een paard wat licht te sturen is en heel goed op je been reageert, galopwissels rijden zonder teugels (lang niet op dressuurnivo hoor Tong uitsteken) , tsja, misschien ook allemaal dingen die je op een 'normale' manier kunt leren... maar dat is mij dus niet gelukt. En nee, ik heb geen mishandelde paardjes hoor, gewoon een leuke welsh-verzorg-pony en een arabische-sindskort-ex-hengst Knipoog

Het fijne van PNH vind ik dat er voor alles wat je doet een 'paardige' verklaring is (dus geen 'logische' voor de mens). Van de reden waarom je druk langzaam moet opbouwen en snel moet loslaten tot aan de reden van HOE je moet zitten tijdens het aanspringen in de juiste galop.

Zo wisseltje is nog veel makkelijker te rijden......gewoon van hand veranderen en ietsje gas geven als je bijna bij de bocht bent. Springt ie zo over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:00

callippo schreef:
Dat kunnen dingen zijn waar andere mensen helemaal geen behoefte aan hebben, zoals je paard zijwaarts laten lopen vanaf de grond, een paard wat graag naar je toe rent en bij je blijft (zonder dat je worteltjes in je handen hebt Knipoog ) een paard wat licht te sturen is en heel goed op je been reageert, galopwissels rijden zonder teugels (lang niet op dressuurnivo hoor Tong uitsteken) , tsja, misschien ook allemaal dingen die je op een 'normale' manier kunt leren... maar dat is mij dus niet gelukt.

Al die voorbeelden zijn ook maar weer betrekkelijk, vooral dat wat de lichtheid betreft, elk mens ervaart dat weer anders, ik hoor mensen over 'licht' praten terwijl ik al moe wordt als ik er alleen al naar kijk.
Dat al die dingen jou niet eerder gelukt zijn, kan aan van alles liggen hoor.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:01

Callippo ik denk dat jij toch de verkeerde boeren treft Knipoog Hoewel dit ongetwijfeld gebeurd, de boer waar ik nu rijdt zie ik dat echt niet doen. Behalve het schreeuwen bij het trailerladen, maar dat heeft ie inmiddels ook afgeleerd Haha! Toen ik kwam, longeerde hij zelfs altijd met halster ipv met hoofdstel.
Overigens zie ik wat jij hierboven beschrijft niet als toegevoegde waarde van NH, dat zijn imo dingen die je zonder NH ook makkelijk kan bereiken. Het meeste heb ik overigens van m'n paard geleerd Knipoog Ook deze merrie komt naar mij toe, omdat ze aandacht wil echt niet voor de worteltjes Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 10:11

Calippo het is mooi dat jij het zo hebt geleerd, maar ik zie er niks nieuws in?! Verward

Of het moet aan mij liggen, wijken voor de druk, tja dat is het eerste wat ze leren, wel zo handig dat ze opzij gaan als ik dat wil en achterwaarts gaan ze ook op commando (terrrrug Haha! ). Maar dat zijn de basisbeginselen van de omgang met het paard imo.

Maar zoals ik het zo allemaal lees kan ik concluderen dat (wel gevaarlijke uitspraak, volgens mij krijg ik deel NH'ers over me heen nu Bloos! )

NH is voor mensen die het niet op de logische manier kunnen leren en hier geen gevoel voor hebben en hulp hierbij nodig hebben. En voor mensen die spelletjes willen spelen met hun paard.

Zo komt het op mij over als ik het zo lees in dit forum, correct me if i''m wrong... ben benieuwd Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:14

Idd Skipper dat idee heb ik dus ook al de hele tijd.
Is overigens niets mis mee, fijn dan voor die mensen dat er NH bestaat Lachen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:17

Tsja, wat is licht.... Op 1 manege leerde ik dat het normaal is om 1 a 2 kilo gewicht in je handen te hebben :S
Met 'licht' bedoel ik niet meer dan het haar van het paard indrukken. (=fase 1) en bij de teugels niet meer druk dan jij zelf kan 'verdragen' wanneer je op je oog drukt. (beetje rare vergelijking, maar het is het enige wat ik kan bedenken wat in de buurt komt met de hoeveelheid druk die iedereen een beetje kan vergelijken) *vraagt zich af hoeveel mensen nu met hun vinger op hun oog gaan drukken Haha!*

Nouja, voor mij is het dus wel toegevoegde waarde van NH, omdat ik van de alle paardenboeren die ik ben tegengekomen, niet 1 'goede' heb getroffen en dit soort dingen dus nooit van hen heb kunnen leren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:24

Pipo schreef:
+:)+ Dat vraag ik mij na 24 pagina's nog steeds af Haha!

.... en dat zet je dan ook nog op het net Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:27

Peter, het antwoord op de vraag van Skipper, waar Pipo op reageerde, is:

NIKS

Tenzij je tot de hulpbehoevende doelgroep behoort.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:59

Oh, in dat geval hoor ik graag tot een hulpbehoevende doelgroep.

Volgens RK heeft iedereen goede les nodig Lachen
Ik heb mijn goede lesgevers nu gevonden en toevallig was dat in de NH hoek.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:03

NH is voor mensen die het niet op de logische manier kunnen leren en hier geen gevoel voor hebben en hulp hierbij nodig hebben. En voor mensen die spelletjes willen spelen met hun paard.

Hiermee zeg je dus eigenlijk dat mensen die an NH doen, een corect aangeleerde basis missen en misschien alleen The Way van de manegeles kennen (want daar kan een doorsnee dress/spring ruiter natuurlijk ook niks mee), hmm ja dan begin ik steeds meer te begrijpen waarom dit soort mensen halleluja roepen bij NH Knipoog

Hulp heeft iedereen nodig dat lijkt me logisch, of dat nu NH is of niet dat maakt mij niks uit, het gaat er tenslotte om waar je je het prettigst bij voelt.

Ik heb trouwens nog niks nieuws gehoord wbt NH en deze methode. dat was op de clinic (en ja ik sta er open voor) al het geval maar misschien dat iemand van bokt mij dit kan vertellen. *LOL*
Laatst bijgewerkt door cissie op 21-06-04 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:05

Je moet maar zo zien: in het land der blinden is Eenoog koning, ook als die een snor heeft, of een pet, vlotte babbel is hoe dan ook onontbeerlijk.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:13

callippo schreef:
Oh, in dat geval hoor ik graag tot een hulpbehoevende doelgroep.

Volgens RK heeft iedereen goede les nodig Lachen
Ik heb mijn goede lesgevers nu gevonden en toevallig was dat in de NH hoek.

En daar raak je precies de juiste snaar Haha!

Als iedereen die nu aan NH doet eens fatsoenlijk les zou krijgen en op de goede manier zijn of haar paard rijd, dan blijven er denk ik maar een paar mensen over die nog verder willen met NH, omdat de JUISTE 'reguliere' manier van rijden alles in zich heeft waar NH voor staat, alleen snappen een heleboel dat niet (of ze willen het niet zien Tong uitsteken ).