[AR] dressuur en vaardigheid 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Flurk

Re: dressuur en vaardigheid 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:24

Ik wil niet banketstaaf doen maar volgens mij ging het hier over dressuur en vaardigheid en niet over hoe men vind dat een jury moet zijn.
Maar om jullie jurylijn toch te volgen ik ben al ruim 14 jaar fnrs jury en ook daar gebeuren bovenstaande dingen. dressuur is en blijft toch een jurysport en door met de ontwikkeleingen mee te gaan komen de juryleden wel beter op 1 lijn en rijders moeten gewoon meer een jury benaderen en niet zeiken in topics.
Je zult zien door het gesprek aan te gaan dat je een andere kijk krijgt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:26

Flurk schreef:
Ik wil niet banketstaaf doen maar volgens mij ging het hier over dressuur en vaardigheid en niet over hoe men vind dat een jury moet zijn.
Maar om jullie jurylijn toch te volgen ik ben al ruim 14 jaar fnrs jury en ook daar gebeuren bovenstaande dingen. dressuur is en blijft toch een jurysport en door met de ontwikkeleingen mee te gaan komen de juryleden wel beter op 1 lijn en rijders moeten gewoon meer een jury benaderen en niet zeiken in topics.
Je zult zien door het gesprek aan te gaan dat je een andere kijk krijgt.

Klopt, het gaat nog steeds over D+V. En dus ook over juryleden van D+V, de figuren in de D, het parcours van de V, de gezelligheid van de D+V, de enorme afstanden die je moet rijden voor een D+V.... daar is niets offtopics aan, Flurk :) . En ja, mijn stokpaardje is de kwaliteit van de juryleden omdat daar enorme verschillen in zijn, zelfs wanneer ze vanuit dezelfde hoek naar dezelfde proef zitten te kijken.
Ik rij dus geen D+V meer, hoogstens HC of een SWM - dressuurproef (dus ook om te oefenen) om op een wedstrijdterrein maar weer eens te werken aan de controle van de hartslag.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:29

ik merk nu heel erg dat ik makkelijk ga denken over wedstrijden met mijn B pony door de jury, terwijl ik met mijn M pony altijd vanaf de B hard moest werken voor leuke punten!
Beide zijn vind ik opvallende en mooie pony's (wat ik ook vaak hoor)
Alleen hoor ik vaak bij mijn hengst dat het me aan komt waaien en dat die alles mee heeft en al opgeleid was gezien zijn leeftijd 13 en het feit dat die hengst is.
Mensen verwachten meer van hem en daardoor kreeg ik bij hem een 6 waar mijn merrie nu een 7 loopt.
Overigens heb ik beide zelf opgeleid en ben ik ook echt zelf een beginner maar met mijn merrie rijd ik bovenin mee terwijl mijn hengst altijd middenmoot is gebleven.
Overigens heb ik van jury leden zelf gehoord dat ze van een hengst van zijn leeftijd meer verwachten als van een merrie van die leeftijd.
Wat ik nog steeds belachelijk vind!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:35

Dat slaat idd al helemaal nergens op, net zo min als dat sommigen positiever jureren "omdat er potentie in zit"!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:46

Ik rij meestal in het westen en daar moet je echt rijden voor je punten.
Morgen een keer in het oosten rijden ben benieuwd of ikvan gedachte ga veranderen

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:03

Gem schreef:
Dat slaat idd al helemaal nergens op, net zo min als dat sommigen positiever jureren "omdat er potentie in zit"!

Hahah ja die had ik laatst ook met mijn Merrie in het B ik had 224 punten :+
en bij slechte (echt slecht vind ik) kreeg ik een 6 met als commentaar dat de pony het wel gaat snappen en beter gaat kunnen!
mijn laagste cijfer was ook een 6 en mijn hoogste een 9 met als commentaar dat ze zo leuk was, terwijl deze man niet echt alles kado gaf waren mensen met rond de 160... die echt niet slecht reden.

overigens vind ik zelf ook dat mijn pony potentie heeft maar met deze punten moet ik veel te snel over haha en dan kan ik geen gebruik maken van het oefenen en werken naar de potentie toe haha :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:39

Flurk schreef:
Ik rij meestal in het westen en daar moet je echt rijden voor je punten.
Morgen een keer in het oosten rijden ben benieuwd of ikvan gedachte ga veranderen

Anders kun je altijd nog van woonplaats veranderen. :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:47

Haha...ja echt wel. Wilde hoger in het land wonen. Dichterbij de memwedstrijden. Vriendlief niet.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:16

Vanmorgen gestart in Leek. Het ging bagger, echt niet te filmen. Hij loopt zo slecht op het gras. De implus was ver te zoeken. Toch nog 190 en 187 ehh, oke, mooi, maar wat kun je terleurgesteld van een wedstrijd weggaan. We moeten toch meer trainen op het gras.
Dit weekend een sgmw in bronneger *\o/* . Dat wordt zowiezo niks, maar dat is niet erg.
Laatst bijgewerkt door yarrah op 05-05-16 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:32

Mooie punten!
Jammer dat het voor jouw gevoel niet goed ging.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:47

Het zijn ook mooie punten, absoluut! maar hij kan zoveel meer en dat lieten we niet zien. Naja, volgende keer beter.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:18

Nou mijn ervaring uit het oosten. Vandaag dus L gestart 1 proefje (nr56) en er zaten mooie stukken bij en alles lukte keurig op de letter maar stelling regelmatig niet juist en hij wilde niet netjes de gehele proef in de houding lopen en struikeld regelmatig in de grasbaan en we hadden last van insecten. Dus ik dacht jammer van deze uitvoering. Maar tot mijn stomme verbazing hebben we 186 gescoord dus onze1 e winstpunt. Toen devaardigheid er moest flink gestuurd worden en veel rijders hadden tijdfouten. Mijn pony begon het parcours in galop en ik dacht nou vooruit. Helaas 1 bal maar wel binnen de tijd. Bleek na afloop dat we een 2 de prijs hebben gewonnen met deze uitslag. Hoe leuk is dat.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:20

Aanvulling ik ben achteraf naar de jury gegaan en heb gevraagd of hij niet te hoog gepunt had. Toen heeft hij mij duidelijk gemaakt dat de houding inderdaad beter moest maar ik alles erg netjes op de letter uitvoerde en ik reed met een fjord en die waren nu eenmaal lastig in de houding te rijden en het was maar een L proef dus punten waren verdiend volgens hem. Geinig toch

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:28

Hihi.
Ben nu wel heel benieuwd welke jury je had?
Beeld kan er ook anders uit zien dan dat het voor jou voelt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:37

Flurk schreef:
Aanvulling ik ben achteraf naar de jury gegaan en heb gevraagd of hij niet te hoog gepunt had. Toen heeft hij mij duidelijk gemaakt dat de houding inderdaad beter moest maar ik alles erg netjes op de letter uitvoerde en ik reed met een fjord en die waren nu eenmaal lastig in de houding te rijden en het was maar een L proef dus punten waren verdiend volgens hem. Geinig toch

Dat is dus precies wat ik bedoel...... je krijgt dus punten omdat hij er rekening mee houdt dat Fjorden niet makkelijk in de houding te rijden zijn en omdat het "maar een L proef" was (?). Dus een goedgebouwde KWPN'er die dezelfde mankementen vertoont krijgt die punten (terecht) niet, en een lastig gebouwde Fjord wel. Anky, Adelinde en Edward kunnen voortaan ook wel met een Tinker, een Draver of Fjord de ring in komen.... zou de jury dan ook op die manier de proef waarderen?
Ben heel benieuwd of die man naar de jury-bijscholingsdag is geweest.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:40

Gefeliciteerd Flurk.
Nou ik, met mijn gemopper (sorry) ik had met de 190 punten ook nog een eerste prijs :o .
Dus de jury vond het helemaal niet slecht gaan.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:20

Gem schreef:
Flurk schreef:

Dat is dus precies wat ik bedoel...... je krijgt dus punten omdat hij er rekening mee houdt dat Fjorden niet makkelijk in de houding te rijden zijn en omdat het "maar een L proef" was (?). Dus een goedgebouwde KWPN'er die dezelfde mankementen vertoont krijgt die punten (terecht) niet, en een lastig gebouwde Fjord wel. Anky, Adelinde en Edward kunnen voortaan ook wel met een Tinker, een Draver of Fjord de ring in komen.... zou de jury dan ook op die manier de proef waarderen?
Ben heel benieuwd of die man naar de jury-bijscholingsdag is geweest.

Nou ieder paard heeft wel zijn grenzen en je moet eruit halen wat erin zit.
Als dit niet verbeterd komen wij zeker niet verder dan m en ik vond het een heldere uitleg van deze jury. Heb mijn filmfrsgmrnten terug gezien en kan me er dan toch in vinden. Er zater zeker goede stukken in maar het was niet constant maar het was natuurlijk een L proef en geen Z proef

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:21

Anke schreef:
Hihi.

Dat zeiden de juryleden ook toen ik verhaal ging halen ze zaten er met zijn drieen

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:33

Precies, het ziet er vaak anders uit dan het voelt. Ik heb zelden het gevoel winstpuntwaardig gereden te hebben omdat ik dan weet dat hij thuis beter loopt. Toch kom ik meestal met wp thuis. Ook regelmatig 190+. Als ik dan foto's of film zie dan denk ik ook,ach, zo erg ziet het er nog niet uit.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:19

Yep. Beeld is gewoon vaak anders dan het gevoel.

Ik hou niet direct rekening met een ras. Echter in de hogere klassen moet er wel veschil te zien zijn. Een koudbloed zal vaak geen hoge punten scoren voor de uitgestrekte draf. (Uitzonderingen daargelaten)
Dat is voor hen gewoon vaak hun max en krijgen een 6 of 7. Terwijl een (bergopwaartse)sportpony een 8 of 9 kan halen.

Met eentje haalde ik met halthouden de punten goed op. Dat kon hij perfect. Sportpony's zijn vaak te grillig ervoor. Zo heeft elk type zijn sterke en zwakke onderdelen.
En als je netjes rijdt met weinig tot geen fouten, is een winstpunt haalbaar.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:59

Flurk, Ik heb een groninger je kent ze wel dikke buik en korte pootjes :-). Jaren erover gedaan om hem voorwaarts neerwaarts te krijgen onder het zadel. Na een les van Johan Hamminga viel het kwartje en daarna ging het heel snel. Uiteindelijk M1 geworden met 8 winstpunten. En vele prijzen gewonnen. Niet meteen je hoofd laten zakken en denken dat de L het hoogste is. Ik denk dat een goede en coachend instructeur je echt verder kan helpen met de houding van je paardje.
En ik zit er stijf aan te denken dat het volgende paard een fjord gaat worden. Ik vind ze echt te leuk.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:57

Anke schreef:
Hihi.

Precies :) En als je figuren wel heel keurig waren heb je toch best netjes gereden? Gefeliciteerd met je wp ;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:47

Ik ben hartstikke happy. Sinds gisteren zijn we officieel M geklasseerd in de dressuur en vaardigheid. Helemaal trots op mijn merrie.
Met losrijden was ze zo stout. Echt taai, scheef en niet fijn. Ik had er een heel hard hoofd in dat ik überhaupt de proef door zou komen.
Tot we dan de ring in rijden. Dan staat ze er gewoon. Lekker te sturen en gewoon fijn.
Er is nog zat te verbeteren maar met 175 en 194 mag ik echt niet klagen. Zelfs de S met 1 hand lukte! Vraag niet hoe, en het was nog de S van een kindje dat net leert schrijven, maar dat geeft niet. Komt vanzelf.

En dan de vaardigheid. O wow. Wederom met losrijden zo dramatisch taai. Ik had geen stuur zo erg was het. En stuur is toch best handig als je strak wilt draaien.
We gingen de ring in en ooooo wat was ze fijn. Heerlijk over de rug, nageeflijk en op mijn pinken te sturen. Heerlijk.
Het eerste parcours kwam ik er op de harde manier achter dat de poorten in de M toch een stuk krapper staan dan in het L := . 3 kegels haha. Scheef aansturen is geen optie meer :') . Het tweede parcours stuurde ik dus een stukje preciezer en wonnen we zowaar. *\o/* *\o/*

Trotse Assie

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:53

Over de jury discussie: tsja, wat zal ik eens zeggen. Het blijft mensenwerk en ik ga er altijd maar vanuit dat die jury's daar zitten omdat ze van paardensport houden. Niet om mij te pesten.
Soms ben ik het dus niet eens met de punten, maar zolang er maar commentaar bijstaat vind ik het allang best.
Wel mag er van mij extremer gepunt worden. Ik had gisteren een 3 op mijn achterwaarts. Merrie weigerde namelijk achterwaarts te gaan (trainen we thuis hard op). Had wat mij betreft dus een 1 mogen zijn.
Mijn aanspringen in galop ging fantastisch. Nageeflijk, netjes doorgesprongen. Was een 7. Dat mag van mij dan wel een 9 zijn.
Iets meer gedurfd dus.

Maar goed, over het algemeen ben ik vooral blij dat er mensen zijn die mijn hobby mogelijk maken ;)
Daarbij rijd ik voor mezelf. Niet voor hen. Dus doorgaans zullen de punten mij worst wezen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:06

assie schreef:
Over de jury discussie: tsja, wat zal ik eens zeggen. Het blijft mensenwerk en ik ga er altijd maar vanuit dat die jury's daar zitten omdat ze van paardensport houden. Niet om mij te pesten.
Soms ben ik het dus niet eens met de punten, maar zolang er maar commentaar bijstaat vind ik het allang best.
Wel mag er van mij extremer gepunt worden. Ik had gisteren een 3 op mijn achterwaarts. Merrie weigerde namelijk achterwaarts te gaan (trainen we thuis hard op). Had wat mij betreft dus een 1 mogen zijn.
Mijn aanspringen in galop ging fantastisch. Nageeflijk, netjes doorgesprongen. Was een 7. Dat mag van mij dan wel een 9 zijn.
Iets meer gedurfd dus.

Maar goed, over het algemeen ben ik vooral blij dat er mensen zijn die mijn hobby mogelijk maken ;)
Daarbij rijd ik voor mezelf. Niet voor hen. Dus doorgaans zullen de punten mij worst wezen.

Maar dat is dus precies wat ik bedoel. Wat slecht is (of erger nog: niet getoond) moet afgestraft worden en wat echt goed is, moet ook echt hoog gepunt worden. Maar in een L-proef moet er van een combi verwacht worden dat het paard de gehele proef rond en nageeflijk is, met de juiste (minstens minimale) stelling / buiging. Zo niet, dan zou je op elk onderdeel van de proef waar hij dat niet is, nooit boven een 6 moeten kunnen uitkomen omdat er niet aan de basisvoorwaarden voldaan wordt.