[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anonymous86

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:55

Men je met oogkleppen? Dan ziet ze het kwastje niet meer he. Dus dan reageert ze er natuurlijk ook minder fel op.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:40

Nee, lange lijnen nu nog met gewone hoofdstel en gewoon bitje.
Maar longeerzweep vind ik ook te lang. Menzweep reageert ze dus niet erg op. Misschien ben ik ook wel te lief :P maar wil ook niet dat ze van slag raakt en in de war raakt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:36

@xfioon vind je pony erg braaf. Maar .... ik vind je sulky best wel klein en er erg dicht op staan maar ik rij zelf niet met een dergelijke sulky dus misschien zie ik het fout? Als je pony een beetje enthousiast gaat draven (ze doet het nu nog heel rustig) denk ik dat ze erg met haar benen onder je komt. Als ze een bok geeft bokt ze je eraf. Of als ze haar staart er nog wat meer opzet dan ligt de staart over het voorschot. En als het remt heb je kans dat het voorschot tegen haar kont aangaat/staart, dat kan haar er bang voor maken.
Of je moet je broek strakker zetten? Want die doet ook niet veel op het filmpje?
Ik weet niet of je ook veel stapt, maar goed kunnen stappen voor de wagen is heel belangrijk, net als halthouden (niet ff 1/10 van seconde maar dus echt halthouden).
Maar vind je pony echt super braaf hoor, helemaal top!

@peetjuh, volgens mij neemt je pony je in de maling :+

Hero loopt inmiddels links- en rechtsom los in stap voor de wagen...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L8D44CCQ-G.jpg

Als de bak wat opdroogt van de week (dan trekt het allemaal wat lichter) gaan we stukjes draf meenemen. Hij is super, super braaf. Inspannen, wegrijden, terug naar halt en weer voorwaarts, links / rechts. Ben heel tevreden over hem (en over mijn instructeur plus zijn vrouw die dit met hem doen).

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:22

@VanHuisUit, precies, dat had ik er ook bij gezet, hoe vinden jullie dat hij remt? Want ik vind niet dat hij super remt, maar de broek zit nu op zn strakst...
Harder dan dit draaft hij niet, hij is nogal lui aangelegd :+ en bokken heeft hij al geprobeerd, dat lukt hem niet, hij merkt zelf ook dat die kar daar zit. Wel is het rekje wat erop zit dicht gemaakt, dat mocht er een keer iets gebeuren en hij krijgt het voor elkaar om te bokken oid, dan zit dat rekje dicht, anders kan hij daar tussen komen met zijn benen. Die voetensteuntjes gaan we nog iets verplaatsen, want die zitten inderdaad erg dicht op zijn benen, verder schijnen ze juist zo dicht op de sulky te moeten staan...
Ja, stappen en stilstaan doet hij prima en weer wegstappen ook, heb daar misschien ook nog wel een filmpje van maar toevallig een filmpje met vooral draf geoefend. Het valt me echt zo mee, hij is echt heel mak en braaf en het maakt hem allemaal niks uit.

Ziet er goed uit jouw pony voor de wagen! Rijd je nou op zo'n wagen altijd met een groom?

Met wat voor hoofdstel mennen jullie en waarom? Ik heb hem nu gewoon op mijn dressuurhoofdstel met dubbelgebroken trensje, ik heb wel een menhoofdstel maar die vind ik lelijk, ik heb maar één bit, en ik zie het nut er niet van in om er een stang in te hangen als hij het hier braaf op doet... Maar waarom zijn er dan perse menhoofdstellen? Omdat dat erbij 'hoort' bij een tuig, of heeft het een speciale functie?
Ik moet in ieder geval mijn leidsels laten inkorten, omdat ik er zo dicht op zit met de sulky en ik maat full teugels alleen maar kon krijgen zit ik nu elke keer met een kilometer teugels die ik ergens moet laten...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:30

Zit de broek op zijn strakst vwb de mogelijkheden van het tuig of de sulky? Oftewel, heb je een vuist tussen broekomloop en pony en staat het dan strak? Want als dat zo is hoeft het niet strakker, maar als dat niet zo is kan het nog wel strakker (kan het niet zo goed zien op je filmpje Y;( )

Met beleren wil ik er zowiezo altijd een groom bij hebben hoor. Zeker de eerste paar keer ook met lange lijn in de hand. Better safe than sorry. Ook met inspannen/uitspannen persoon voor de pony/paard, zodat ze netjes leren stilstaan en er niets mis kan gaan. Op een gegeven moment gaat het inspannen ook makkelijker en zo langzamerhand doe je het alleen (tenminste ik dan, zijn ook mensen die dat niet doen en volgens het koetsiersbewijs moet je het dus nooit alleen doen).
Mijn andere pony span ik alleen in/uit en men ik in de bak/op het veld ook gewoon alleen. Maar daar gaat wel enige oefening aan vooraf :7

Vwb hoofdstel, ik men met een menhoofdstel omdat ik dat toch prettiger vind zitten dan een gewoon hoofdstel als je met stang rijdt en natuurlijk omdat ik met kleppen men. Met kleppen omdat ik dat fijner vind in het verkeer en straks met tweespan. Ollie (andere pony) heeft trouwens halve kleppen, daar loopt ze wat prettiger op. Hero heeft nu (nog) hele kleppen.
Daarbij kun je een menhoofdstel wat strakker zetten dan een rijhoofdstel (riemen zijn wat breder), ben altijd als de dood dat het hoofdstel er door een hoofdschud-hoofdschuur actie vanaf gaat. Kan bij rijhoofdstel ook wel maar dat zit vind ik minder prettig.

Ik men met verschillende stangetjes, afhankelijk van wat bij de pony past. Wel met stang omdat dat stabieler ligt in de mond van het paard als je ment heb je gewoon hele lange lijnen en dat kan met gebroken bit makkelijker eenzijdige druk zetten als het scheef zit of steeds druk zetten waardoor het bit prikt in de lagen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:39

De broek zit nu op het laatste gaatje van het tuig, die kan ik er natuurlijk wel bijprikken. Hij hangt eigenlijk vrij los, ik heb helaas geen foto's gemaakt van hoe hij ingespannen staat, dat kan ik de volgende keer dat we gaan oefenen wel even doen.
Ja, wij zijn nu ook elke keer met zn 2en, maar er past er maar één op de sulky he :P Dus de ander loopt de eerste paar rondjes mee met hem vast aan de lijn, en als het goed gaat doen we hem los.
Ah okee, dus een stang heeft toch wel toegevoegde waarde waarschijnlijk. Ik had meer het idee dat die was voor als hij lastig te sturen of te remmen was bijvoorbeeld, ik heb altijd het idee dat een stang zo scherp inwerkt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:48

Je kunt je leidsel bij een stang gewoon door de bril doen van het bit. Dan heeft het vrijwel geen hefboomwerking en is dus gewoon zacht. Ligt er ook weer aan hoe scherp je de kinketting hebt staan. Het is echt niet zo dat een stang scherper is dan een gebroken of dubbel gebroken bit. Het is ook niet zo dat een paard met een stang voor de wagen een harde mond krijgt. Dat zijn echt fabeltjes.
Mijn pony Ollie loopt voor de wagen met een licht naar voren gebogen stangetje en leidsel door de bril, en onder het zadel met gebroken watertrensje. Is erg zacht in haar mond (en altijd lekker schuimend mondje).

Ja met een sulky kun je niet anders dan in je eentje, dat is zo.
Als broek los hangt, werkt hij niet.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:21

VanHuisUit schreef:
@peetjuh, volgens mij neemt je pony je in de maling :+

Ja, dat klopte inderdaad. Gisteren en vandaag ook weer eventjes bezig geweest met haar en toch maar even wat meer aangepakt. Ze loopt nu door haha..

Ze doet het super! Keurig stappen en halthouden op commando en sturen heeft ze fijnloos door. Ook al aangedraafd op commando en rondje gedraafd. Alleen dat is ten eerste moeilijk vol te houden en ten tweede zooo moeilijk met het contact houden.
Dat is toch echt wel het moeilijkste aan het lange lijnen vind ik! Met mennen kun je toch beter constant contact met stille hand houden.
Meer die dit ook zo ervaren met lange lijnen??

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:49

Ja, dat had ik ook!
Plus mijn zwakke enkels waardoor ik zelf niet in de bak kan rennen zonder door m'n enkel te gaan en m'n enkelbanden steeds te scheuren :\

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:59

Met lange lijnen laat ik ze alleen in volte om me heen draven, ik ga er echt niet achteraan rennen, veel te bang om te vallen/struikelen en ... ik hou ze echt niet bij :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:56

-O-
baal als een stekker, toch weer mislukt vandaag...

2 weken geoefend zonder oogkleppen met van alles meeslepen, ging prima!
vorige week zaterdag gelangeteugeld met vriend met band er achter, ging ook prima!
vanmiddag tuig er weer op, hoofdstel zonder oogkleppen, rondgelopen, vriend er achter met de band, geen enkel probleem.
Band vast gemaakt, mijn vriend voor bij zijn hoofd, stapt keurig weg, heel braaf rechtuit, geen paniek.
En we komen aan de het eind van de lange zijde, ik twijfelde nog of we moesten stoppen, maar hij gaf geen enkel signaal van spanning, dus ik dacht na de bocht stoppen we.
En op het moment dat we de bocht door lopen raakt 'ie in paniek!
Hij schiet weg, mijn vriend probeert hem te remmen waardoor hij om hem heen gaat draaien in galop en de band als een projectiel rondzwaait en mij wegslingert.
Wat een drama is dat zeg, je kunt gewoon echt niks, want die band vloog maar rond.

Uiteindelijk hebben we hem kunnen stoppen en helemaal uit kunnen wikkelen, maar hier schrik je toch wel enorm van...
echt heel lastig, voel me er ook echt oliebol van... -O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:17

Balen Nouvel.... -O-
Bij ons ging het die 1e keer met band niet zó fout, maar wel bijna := . Was puur dat mijn instructeur zoveel ervaring had/heeft dat het geheel niet 'ingewikkeld' tot stilstand kwam :7

Enige wat ik kan verzinnen is eerst rechte stukken te doen. Dan stapje voor stapje een volte nemen (heeeeeel groot). En dan dus echt stapje voor stapje...

Maar de schrik zit er waarschijnlijk heel flink in, bij jullie en bij Ferro ook of valt dat mee denk je?
Anders gewoon, ja ik weet dat het niet gewoon is maar als je het graag wilt.... gewoon wegbrengen naar professional voor een maand of twee, drie, dan komt het vast uiteindelijk wel goed, een goede beleerder is dit wel gewend en kan er wel mee omgaan.

Hij sloeg of bokte toch niet, alleen maar 'schrik'? Da's nog best wel braaf eigenlijk. Heb ze ook wel eens tegelijkertijd zien slaan of bokken :oo
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 02-03-14 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:17

jaaaaaa ik ben nog steeds aan t stuiteren maar vandaag was t zover heb milk voor t eerst voor de sulky gezet 3 minuutjes ...man lief had me geholpen en vast gehouden maar ik kan gewoon niet anders dan stuiteren *\%/* ze was echt zooooo braaf en geweldig <3

we doen heel rustig aan met alles want vind dr nog zo puppie maar ik ben zo apentrots op dr :):) *\%/*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:26

Erg leuk Nathalietje! Kun je daar blij mee zijn he. Hero loopt ook elke keer maar even voor de wagen hoor. Het moet vooral gewoon goed gaan. Maar het begin is er :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:34

Wat balen Nouvel.

Lekker BHU dat Hero het zo goed doet.

Ik ben na mijn tuigpasactie van vorig najaar niet verder gegaan. Er is geen bewuste reden voor, maar ik heb er nu geen zin in. Ik hoop dat ik ergens dit jaar de motivatie kan vinden. Ik heb vorige week wel even weer met de merens gemend. Die is 25 en heeft al heel veel kilometers in haar benen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:43

belker en vhu, thanx voor jullie reactie

nathalietje, fijn dat het zo goed gaat!

Plan is ook zeker om hem weg te brengen, maar dan moet hij eerst van zijn trailerangst af... :+
ook daar zijn we druk mee aan de gang, en als hij veilig kan reizen gaat 'ie weg om te betuigen.
Omdat hij alles zo ontzettend fijn oppakte dacht ik het eerste stukje zelf vast te doen, maar dat liep nu toch even anders... -O-

Ik twijfel op het moment ook erg of ik dit door wil zetten of toch gewoon nog wacht en eerst lekker verder gaan aan de hand, aan de lange teugel en onder het zadel.
Ik heb hier weinig tot geen kundige hulp, en dit kan ik gewoon allemaal niet alleen...
en op zich vind ik de andere dingen op het moment ook net zo leuk om met hem te doen...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:48

Nouvel, lekker leuke dingen doen die jullie beiden vertrouwen geven. Doe aan de lange lijnen werken ook gewoon in het tuig, zodat niet het tuig omdoen al spanning gaat geven.

Ik heb DC bewust niet verder opgepakt omdat ik DC geestelijk ook te jong vind. Dat en omdat ik 's winters weinig gemotiveerd ben. DC heeft tijd nodig, ik vermoed dat we hem pas over 2 jaar voor de wagen hebben. Als dat zo is, dan is het zo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:56

Ja dat vond ik met Ferro vorig najaar ook nog, + dat reizen nog niet gaat, we zijn nog hard aan het oefenen met de trailer en ik wil geen risico's nemen...

Ik heb genoeg met hem om nog aan te werken waar we ook veel plezier in hebben, dus mennen is zeker hier ook geen moeten.
Dus wie weet hier ook nog wel even in de wacht, we zien wel hoe het loopt...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:57

Ook met trailerladen kan ik je een hand geven :o
Er op is geen probleem, maar er op, rijden, er af en er dan weer op is wat lastiger. Dat moeten we wat vaker gaan oefenen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:10

Begrijp het helemaal hoor. Ben zeer blij met de kundige hulp die ik heb, doordat we nu eenmaal op een beleer/menstal in pension staan.

Ik had met Hero direct al zoiets van dat ga ik niet alleen doen. Met Ollie had ik dat niet, maar dat is net een wat ander type pony, daar is alles heel makkelijk mee gegaan maar.... ook heel rustig aan hoor. En met haar hebben we ook af en toe flink zitten prutsen }:0 alleen is / was ze totaal niet paniekerig dat scheelt een hoop. Zitten toch ook wel een paar maanden tussen eerst keer met lange lijnen en uiteindelijk voor de 4-wielige wagen.

Hero heeft veel meer bravour dan Ollie, en ik ben zelf niet zo'n held, daarom deze aanpak nu bij hem.
Maar hij lijkt wel heel veel op zijn moeder. Rustig aan stapje voor stapje en niet overhaasten.
Als hij straks ook in draf is geweest pak ik zelf ook een keer de leidsels, maar ook dat weer met hulp van mijn instructeur. Voordat we zelf alleen met hem aan de slag gaan geen idee wanneer we daar aan toe zijn (en dat maakt me ook niet uit).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:25

jij hebt ze ook echt op een fijne plek staan vhu, met zoveel hulp en een goeie accomodatie bij de hand, dat is echt superfijn! :j

Belker schreef:
Ook met trailerladen kan ik je een hand geven :o
Er op is geen probleem, maar er op, rijden, er af en er dan weer op is wat lastiger. Dat moeten we wat vaker gaan oefenen.

8-)
hier hetzelfde, laden gaat na veel oefenen nu probleemloos met een lijntje er gewoon los bij voor de zekerheid...
ik moet nu weer gaan oefenen om weg te gaan uit de trailer en dan kunnen we proberen een stukje te gaan rijden, hij raakt alleen in paniek en vooral door de geluiden van buiten en dan met name van achteren, en dingen die hij ineens door de raampjes ziet...
(hij is vanaf de opfok los geraakt in de trailer, over het schot heen gegaan en onder de voorstang door, daar lag 'ie klem tegen het deurtje... maar ook daar hoef ik jou niks over te vertellen volgens mij, hij kwam er alleen wonderbovenwonder heel uit)

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:55

Hallo, ik meld mij ook graag hier :D

ik heb sinds een aantal maanden een shetje van 8 jaar, er was mij verteld dat hij ongeveer 3 jaar geleden nog voor een karretje gelopen heeft... met lange lijnen kan ik dit merken. Nou heb ik nu het tuigje en sulky bij elkaar... 'Ik ben soms misschien wat overstandig maar ik denk dan hup die kar erachter en oefenen door de bak... Of is het verstandig om eerst anders te oefenen:P ??? wat denken jullie :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:25

Pfff vind zoiets niet te zeggen zo vanaf de laptop met mijn wijntje naast me :9k
Weet je of er ooit iets is gebeurd of weet je verder niets van hem? Als je niets van hem weet weet ik dat hier op stal altijd gewoon wordt gedaan alsof ze nog niets kennen en dan wel hele traject incl slepen.... je weet maar nooit....

Hero heeft vandaag voor het eerst gedraafd voor de wagen :):) ging lekker :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 07:41

Nouvel, die stress met de trailer hebben wij idd. Dat gaat nog heel lang duren voordat wij dat kwijt zijn.

Lekker VHU. Geniet er van.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:13

Sabrina, ik zou ook gewoon alles van begin af aan proberen. Als het goed gaat, steeds een stapje verder.
Het zou zonde zijn als het misgaat omdat je hem er in 1x voor gooit..