[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 23:04

Dierenfan ik vind dat zo'n prachtig plaatje met de twee blonde dikbillen in die omgeving <3

Ik vind het dapper, al die mensen die zomaar ergens een bos in durven gaan te paard of met aanspanning. Ik ben doodsbang dat ik verdwaal in een bos waar ik de weg niet weet :+

En met de andere ook weer een positieve ervaring opgedaan, goedzo! Mooi stapje voor stapje zo doorgaan, hij leert je goed vertrouwen zo en andersom ook. Nog even en dan zijn de rollen omgekeerd, luistert ie beter naar jou dan naar je man _O-

Ivy_Power helemaal geen verstand van maar ik lees/leer graag mee erover.

Onze les op locatie ging helemaal goed! Geeft een goed gevoel, die kop is eraf en de volgende les is ook meteen gepland. En we hebben het doel gesteld om straks met het binnenseizoen ons eerste B proefje te gaan starten. Hebben we lekker iets om naartoe te werken, lijkt me erg leuk!

De wagen van mn instructeur hing er achter. Dan merk je wel meteen dat die een stuk lichter is dan mijn eigen wagen. Veroon loopt hier wel makkelijker mee weg :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 23:21

Prachtig gezicht muronia, ze staat best kort op de wagen. Zou opletten met galopperen, dan heb je grote kans dat buitenachterbeen het wiel pakt :o maar dat weet Xander ook wel denk ik.
(Ik had dezelfde wagen nl)

Afbeelding
Ik ben veel aan het longeren momenteel met puckje

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 05:54

Ziet er weer keurig uit Muronia! Lekker dat jullie ook zulke stappen maken! Ze vind het ook echt leuk zo te zien.

Qua rijden in het onbekende bos...we hadden de eerste keer iemand mee waarvan gedacht werd dat ze de weg wist omdat die er vaker rijdt. Doet ze ook maar ze rijdt op kennis van degene die normaal met haar mee ging want kon zelf niet oriënteren haha. Dat heb ik ook al levenslang dus ach... bos in en heerlijk genieten. We hadden tenslotte de plattegrond met paarden routes via ruiterenmenners.nl dus ideaal....als die bordjes er ook daadwerkelijk gestaan hadden...ik heb altijd plan zoveel. Google maps aan en opzoeken waar de auto staat en dan ons locatie bolletje richting de auto bewegen. Je ziet geen paden natuurlijk dus beetje improviseren maar je komt er vanzelf haha. Mijn man was daar 8 jaar geleden eens geweest en ging wel punten herkennen (hoe dan he). De 2de keer in hetzelfde bos maar ander deel was er wel aanspanning bij die de weg wist. Voor mijn man nu voldoende punten om voortaan dat bos door te kunnen gaan. Het is een fijn bos maar uiteindelijk ongeveer 7 bij 7 kilometer schatten we in dus onmogelijk ver verdwalen gaat nooit lukken.

Zou voor iedereen welkom zijn als het paard van mijn man naar ons ook goed zou gaan luisteren. Momenteel kunnen er maar 2 mensen met hem weg onder het zadel. Verder mag iedereen van het paard mee reizen maar doet hij hoofdzakelijk wat hij wil en heb je weinig in te brengen. Dat stukje heeft hij gelukkig veel minder tijdens het mennen en enkel de eerste rit 2x een poging tot gedaan. We zaten best lastig dus hem voldoende beweging te kunnen geven nu mijn man zeer veel moet werken. Dat is nu opgelost.

Overigens ons vorig enkelspan menwagen stonden de paarden ook stuk dichter op de wagen. In echt uitgestrekte draf van ons oudste paard was het ook maar echt net net dat het kon (galop deden we toen nooit). Ze staan er nu stuk verder vanaf wat nu kan omdat we verstelbaar lamoen hebben en op advies van een ervaren les menner. Ik zie hem nu nog meer strekken. Ergens hield hij altijd rekening met z'n beperkte ruimte denk ik. Het is wel apart dat aan te voelen. Zo lopen beide paarden voor deze nieuwe menwagen veel relaxter. Ik vermoed doordat ze tussen het lamoen gewoon veel meer ruimte hebben.
Oud met onze oudste
Afbeelding

Nieuw met beiden
Afbeelding

Oeps die broek toen haha dat was de eerste keer in dit tuig en voor deze wagen. Broek van het tuig hing al 2 jaar te niksen dus moest eerst terug vormen voor we wat fatsoenlijker konden afstellen.
Afbeelding

Muronia

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:35

Ipsilonka dat was mij ook al opgevallen inderdaad toen ik de plaatjes en filmpjes terug zag. Ik vertrouw erop dat hij weet wat hij doet. We hebben eigenlijk alleen gestapt en gedraafd nu. Veroon is ook groot en vrij lang.

Volgens mij vindt ze het ook leuk ja! Dat is ook belangrijk, het moet voor ons beide leuk zijn, niet alleen voor mij.

Nou ik vind het dapper dierenfan, 7 kilometer klinkt niet zo groot maar alsnog zou ik hem geknepen hebben _O-

Heeft het paard zoveel mensen waar hij mee moet kunnen, onder het zadel en aangespannen? Die van mij hebben een vaste verzorger en ik zelf en dat is het wel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:09

Hier 4 mensen Muronia. Mijn man, ik en 2 bijrijdsters. Wij doen alles in eigen beheer dus vandaar ook bewust 2 bijrijdsters waarvan 1 ook groom is (en ook ment overigens op de makkelijke stukken). Het is niet direct moeten maar de bijrijdster die nu op hem weg kan heeft zelf mijn paard volledig beleert onder het zadel. Heel begrijpelijk dat ze dus ook erg graag ook met hem op pad gaat. Ze vind het ook prima als dat niet kan maar ik vind het zelf belangrijk dat hun ook hun band onderhouden. Dus erg blij dat dit lijkt te slagen om ook hem bij ons in enkelspan te laten lopen. In deze zomer hoop ik dat onze andere bijrijdsters en groom ook weer met hem onder het zadel weg kan. De tijd zal het leren. Het lastige is dat in de weide en in de bak hij een mega braaf en super lui trekpaard is. Zodra op buitenrit komt echter zijn echte ikke naar boven en dan krijg je een strijd met 850 kg eigenwijze knol die zeer goed weet wat hij wil en hoe. :+ in deze aan het kijken of we met wat scherper bit het op kunnen lossen om dat gedrag even te doorbreken. Als dat lukt is het klaar ook weten we maar je moet er even doorheen. Ik kan niet blijven zitten in galop en ook niet bij een onverwachte bocht dus voor mij houdt het vlot op. Ik kan hem terug zetten op het eerdere voer dan is het zo weer een sul (arm paard haha doe ik hem niet aan)

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:40

Dierenfan: wat fijn dat het steeds beter gaat in enkelspan. Ik blijf het zo een gaaf 2 span vinden

Muronia: lekker bezig met lessen elders, hopelijk kan je de volgende keer weer naar buiten.

Hier gaat het steeds beter, hij wordt steeds meer voorwaarts.
Alleen een probleem waar ik tegen aan loop. Hij gaat constant grazen en is dan echt enorm sterk. Onder het zadel doet die dit helaas ook. Maar dan heb ik hem redelijk snel weer omhoog zegt maar. Alleen toch net een wat andere verbinding met het mennen waardoor ik er soms wel even over die om dat hoofd weer omhoog te trekken. Van de zweep heeft die dan ook niks en hij doet het ook uit het niks. Noodrem erop (wel alleen in stap) en grazen. Ik heb wel is gezien dat paarden in 2 span een stuk van een oude tuinslang aan het bit hebben omdat ze nog wel is met elkaar bezig waren en het uiteinde van het bit dan bij de ander ging irriteren. Zal dat voor het grazen ook een oplossing zijn? Of heeft iemand een andere tip??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:49

Vroeger had je van die touwtjes die vast gezet konden worden aan het kopstuk en zadel om dit te voorkomen. Ik weet niet of dit nog bestaat? Maar zoiets zou wellicht kunnen helpen naast hem actief voorwaarts houden en niet te lang/ los aan de voorkant?

Edit: gevonden..ze bestaan nog: https://www.dekroo.nl/paard/teugels-hul ... 2VOtpbV3Up

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:38

Ik heb daar vorig jaar inderdaad veel over gehoord. Is dat sterk genoeg? Vindt dat aan de ene kant niks maar misschien moet ik het toch maar aanschaffen.

Als ik teveel contact houd remt die alleen maar af in tempo. En in stap is die al niet heel voorwaarts. Al gaat dat de laatste maand eindelijk iets beter. Van de zweep heeft die op zo een moment ook niks helaas.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:55

En training aan de hand? Hier geleerd met halster om en mee aan halstertouw mag er op commando gras gegeten worden. Hoofdstel om met bit in dan is grazen verboden. Nu staan ze hier maandenlang 24/7 op de weide en kon ik het bij het beleren al zo aanleren. Dat geeft waarschijnlijk ook verschil

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:06

Dat is wel een irritant probleempje ja. Zou je ook kunnen trainen in het scherper reageren op de zweep? Onder het zadel moeten ze ook "aan je been" zijn en daar train je op dus voor de wagen ook aan je stem/zweep hulpen denk ik? Het is eigenlijk gewoon echt een ongehoorzaamheid.

Mijn plan om de weg op te gaan is wat mislukt dinsdag. Ik wou even een paar rondjes in de bak doen en daarna eruit,maar de meiden die mee gingen konden het hek niet los krijgen en dus konden we er niet uit. Jammer.. volgende week herkansing dan maar. Ze liep wel weer heel lekker.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Over 3 weekjes komt er een haflinger bij hier. Ze is voor mijn dochter om lekker recreatief te rijden, maar het zou natuurlijk wel erg leuk zijn als ze ook voor de kar zou willen. Dat kent ze nog niet maar ze is wel ervaren in van alles en niet snel onder de indruk dus ik denk dat ik daar ook wel een leuk projectje aan krijg :j

Afbeelding

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:55

Het is een lastig probleem, hij is tot zijn 11de altijd goedgekeurde dekhengst geweest. En als ik de verhalen moet geloven echt onhandelbaar (trailers kapot slaan, met stokken de trailer in geslagen worden. Mensen trappen en zo kan ik nog wel even doorgaan). Op zijn 11de is hij gecastreerd en toen heeft die eigenlijk 5 jaar lang leven de lol gehad. Alles wat hij wou doen mocht die doen, en er waren geen regels. Nu die van mij is sinds zijn 16de vraag ik mij af hoe die als dekhengst zo is geweest, want het is echt een goedzak die wel duidelijke regels nodig heeft. Ik vraag me af of er toen wel genoeg geduld en de juiste begeleiding voor hem is geweest. Ook heeft die in zijn laatste jaren als dekhengst nog een jaar of 2 in de handel rond gezworven. Wat hem er ook niet beter op heeft gemaakt denk ik.

Hij weet gewoon dat die sterk is. En met wandelen aan een halster gaat die dan ook regelmatig zelf grazen en dan heb ik soms ook al moeite om hem weer mee te krijgen. Maar misschien dat afwisselen met hoofdstel is wel een goede tip om te proberen Dierenfan.

Onder het zadel begint die nu ook pas echt aan me been te worden. Hij lijkt er allemaal redelijk schijt aan te hebben soms. Afijn zo blijven we bezig.

Muronia: haha ik had in mijn vorige bericht gereageerd op dat je de bak niet uit kon. Terwijl je dat hier nog niet had geplaatst, was even in de war want volg ook je eigen topic.
Leuke Haflinger. Hopelijk gaan jullie beide er veel plezier aan beleven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:04

Dat was me nog niet eens opgevallen Youri _O-

Het klinkt inderdaad alsof hij a. Opvoeding en duidelijkheid heeft gemist en b. Zijn eigen kracht kent. Dat laatste is het vervelendste.. moeilijk ook om dat weer om te buigen. Ik heb mijn paarden in principe van veulen af aan en er zijn een boel dingen die ik ze al leer voordat ze groot zijn/echt sterk zijn. Dat scheelt een heleboel want dan gaan ze die kracht ook niet tegen je gebruiken.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:31

Ja dat is het inderdaad, hij weet zelfs dondersgoed dat die sterk is. Gelukkig gebruikt die dat nu alleen nog hier voor en niet meer voor andere dingen. Maar het blijft vervelend.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:01

Succes met het puzzelen naar de oplossing. Ik bedacht me afgelopen week dat ik nu gerust links van mijn paard sta en onderdoor z'n rechter sok aan de binnenkant borstel. Vorig jaar stond ik nog op scherp met zweep in de hand 1 kant proberen te borstelen. Toen probeerde hij nog regelmatig het licht uit onze ogen te schoppen als iets hem niet zinde. Zo onwijs makkelijk hij is tijdens werken met ons zo giga lastig is hij als we zelf op de grond rondom hem bezig zijn. Ik loop nooit ongewapend in de weide. Nu is mijn wapen gerust een stro touwtje hoor maar wel iets om duidelijk ruimte te eisen. Hoewel we dit jaar al diverse keren rustig hebben kunnen kroelen op de weide zonder dat hij ook maar een beetje agressie neigingen had. Onze oudste is juist in de weide en met poetsen enz 99,9% betrouwbaar en zal geen stap fout zetten. Echter in werken probeert hij uit :D zo hebben ze allemaal hun eigenaardigheden die net wat makkelijker of moeilijker zijn.

Mijn vaste groom en bijrijdster is met vakantie. Gisteren dus bewust de jongste mee genomen om te mennen samen met een vriendin want hij geeft er totaal niet om wie de leidsels vast heeft en hoe ervaren iemand is qua mennen. Super fijn paard daar in! Morgen gaat de andere bijrijdster op hem weg en als ze terug is doen we de oudste samen mennen. Zij kent hem door en door en kan hem goed aan dus samen komen we morgen vast rond. Dan de week weer gered qua beweging.

Ik had wel een oeps moment :D opeens warm en veel vliegen. Had nog geen neemolie mengsel gemaakt en de citronella was verder op dan dat ik gedacht had. Ik had nog dubro staan dus dubro erbij, water erbij en hup hup. Dag dag vliegen :D :+ dat werkte prefect. Tot meneer ging zweten :D een soppend trekpaard voor de wagen is geennnnn zicht :D :D :D we hebben flink gelachen en hij was vrolijk en vliegvrij maar die mix van middelen doen we maar niet meer. Soms ben ik iets teveel boerin kennelijk.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:46

Youri : wat een vervelend probleem zeg! Die touwtjes wat eerder aangeraden werd lijkt me wel het proberen waard. En anders idd misschien met grondwerk?
Hopelijk vindt je een fijne oplossing.

Dierenfan : lijkt me ook behoorlijk lastig als die buiten zo sterk kan worden. Hopelijk met de tijd en jaren dat het beter mag gaan. Het is ook nogal een joekel zeg!!

Muronia : ziet er netjes uit zeg en super dat je zo fijn hebt kunnen rijden op ander terrein!
Nu nog het hek open krijgen whahahha.
En wat een leuke haflinger! Die zou niet mistaan voor de wagen.

Beetje druk hier met werk en alles dus niet heel actief hier geweest.
Maar achter de schermen wel lekker aan het mennen ook en Yellow gaat zo onwijs goed. Echt trots. Heerlijk alleen met hem op buitenritjes, nergens bang van. Zelfs dikke spuitmachines die heel dicht langs komen rijden op boerenweggetjes. Echt zo trots.
Daarnaast begint hij dressuur matig ook zo fijn te lopen. Schouderbinnenwaarts snapt hij nu ook goed.
Enn.... de startkaart is aangevraagd! 29 mei staat onze aller eerste officiële wedstrijd op de planning.
Hier wat foto's van afgelopen week.

Dat achterbeentje <3
Afbeelding

Schouderbinnenwaarts
Afbeelding

En nog een lekker drafje
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 04:42

Lekker bezig Tenno7!! En helemaal vergeten gistern wat een mooie haflinger Muronia!! Leuk projectje om die ook voor de wagen te gaan zetten. Veel plezier ermee!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:01

leuke foto's allemaal.

het is wel weer flink raak met de ongevallen met mennen. Ik vind dat altijd ook wel spannend.

maargoed, vanavond komt een vriendin lekker mennen met de mini en ik rijd mee met 1 van mijn rijpaarden. zin in!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:49

Nou die ongevallen met mennen worden veelal veroorzaakt door de andere weggebruikers.

Hier iedere rit wel een idioot die geen ruimte geeft.

Gister nog en stel race fietsers die zonodig aan de rechterkant moesten inhalen terwijl wij die stomme wegversmalling in de fietsstraat reden. Ding moet je dus in het midden rijden en opletten dat de pony's niet over de middelste verhoging in de weg gaat, en er zijn nog aan beide kanten ruimte voor fietsen naast die paaltjes, dus het is voor ons een soort slalom rijden en komen direct na de paaltjes weer naar rechts. Pony schrok zich de tandjes van die fietser, duwt zijn maat naar links waardoor het andere stel fietsers die links wilde passeren op de remmen moesten. Want even wachten tot er voldoende ruimte is daar is de vakantie te kort voor.

Duitser gaat wel, die leren bij het rijbewijs dat je voldoende afstand moet houden, maar die lui uit de randstad is een verschrikking die vergeten vaak dat voor die koets ook nog pony's lopen en snijden je gewoon de pas af, houden geen afstand en rijden rakelings langs je, en houden er geen rekening mee dat ze kunnen schrikken en de midden op de weg kunnen springen, of de sloot in.

Gezellig Audesta samen aan de rij. Voordat mijn haf overleed deed ik dat met mijn man. Hij met shet en sulky en ik op mijn haf.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:52

Ohja hier precies hetzelfde en dan woon in aan een ruiterroute. Zelfs op die ruiterroute vertikt men het om af te remmen, ruimte te maken. Nu is mijn mini echt heel prima maar de spanjaarden kunnen nog wel eens fris of kijkerig zijn onder de vrouw en ik vind dat echt lijp. Heb al meermaals woorden met weggebruikers gehad hierover :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:55

Ik ben door die ongevallen niet banger (al bang genoeg aangelegd whaha) maar wel kies ik in bepaalde situaties nog meer voor lijfbehoud. Zo ging ik woensdagavond bewust de lege bushalte op bij de doorgaande weg zodat al het verkeer achter mij inclusief grote vrachtwagen gemakkelijk even kon passeren. Om vervolgens in de polder notabene van een boerderij bewoner daar bijna een auto achterop te hebben. Hij kon ook net niet de afrit halen de dijk af de boerderij op dus bleef steken met deels boven dijks de auto en deels richting beneden. Kreeg het zelf opgelost en gaf eigenlijk niet eens spanning bij ons gek genoeg. Maar het heet niet voor niets ongelukken. Ik prijs me ook gelukkig met koudbloeden die ook nog eens 24/7 veel bewegingsvrijheid hebben. Ze zijn een vrij stabiele factor in het verkeer. Toch weerhoudt alles mij er wel van om niet te gaan mennen met het bit minder straf afgesteld zeg maar. Wij rijden met amper contact maar in nood zo fijn het idee te hebben dat je ook echt invloed kan uitoefenen via de leidsels. Ergens stom want in enkelspan nog nooit nodig gehad

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:13

Marga, als ik denk dat zoiets gaat gebeuren kan ik vaak mijn zweep niet boven het paard houden, maar steekt hij uit haha. En met de tuigpaarden geleerd als er een idioot hard aankomt rijden, paard over de weg slingeren, remmen ze ook altijd wel.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:02

Ja maar als alles van achteren komt en je dit niet ziet omdat je met op de cm te rijden bezig bent, en groom even niet achterom kijkt, die electrische fietsen zijn er zo maar.

En zweep uit steken helpt niet altijd. Slingeren wel maar dan komen ze van voren. Woon in een 30 km zone maar niemand die zich daar aan houd. laatste stuk is altijd uitstappen en dat gaat volgens de gehaaste mens altijd te langzaam. En ik neem heus mijn plek wel op de weg ( midden op) om ze af te remmen. Het is ook dat ze dan waarschijnlijk denken die kleintjes zijn niet gevaarlijk. Een 4span tuigers is veel imposanter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:07

Goh ja, ik vind het ook eng op de weg door de andere weggebruikers..heb echt het idee dat dat vroeger niet zo was. Tegenwoordig is iedereen zo aso en het is zoooo druk geworden. Als ik dan over de ongelukken lees die gebeuren..brr.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:25

Daar heb je gelijk in, ik merkte het al met Jendie die heeft uit zichzelf veel beweging en daar gingen auto's al langzamer voor rijden in de polder in vergelijking tot met mijn andere paardjes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:31

De keer dat ik eens zo stoer was om midden op de weg te gaan rijden tien er 1 laag aangevlogen kwam ging diegene vol op de toeter hangen en hoop gas geven. Nu zijn ze vrijwel bomproef en er werd door het paard ook niet op gereageerd maar met zoveel agressie dan ben ik bang voor daarna klem rijden en mij lastig vallen. Dan doe je niet zoveel met je zweep. Ik probeer dus duidelijk aanwezig te zijn in het verkeer maar altijd mijn 'verlies' te nemen uit lijfsbehoud voor paard, groom, kind en mezelf. Uiteindelijk hebben wij geen haast en voor mij is het dan zoveel prettiger rijden dat het dat ook absoluut waard is. Ik rijdt overigens 80% met zweep in de koker dus tja die optie heb ik niet zo vlot. Afgelopen zondag ruim 10 kilometer 2 span over de weg gereden en achteraf het besef dat de zweep niet eens uit de koker geweest was en dan provinciale weg en al gehad. Ze waren zondag enorm wakker en met zweep erbij zijn ze dan nog 3x zo wakker dus gewoon op stem en leidsel contact gereden.
Nu treffen wij het hier enorm in de omgeving qua rij mogelijkheden en ik weet ook wel dat ons duo in enkelspan fantastisch is maar in 2 span vormen ze echt een onoverwinnelijk duo en kunnen ze de hele wereld aan met onze hulp en steun.
We staan nu weer voor een lang weekend. Hopelijk weer leuke avonturen voor iedereen hier!