[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:01

kon ik aan mee doen met sjors. Alleen was het vervoer niet handig en kost het toch wel wat centen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:04

Ik weet niet waar deze cursus gevestigd is en hoeveel het gaat kosten. Ook moet ik eerst een paardje vinden die ik mag uitbrengen tot het L.

Vind het zo jammer dat het niet met rivaldo mag.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:46

De KNHS heeft wat tegen kleine pony's, wel jammer. Ik had graag de jurycursus willen doen maar dan zat ik met hetzelfde probleem.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:58

ja het is zo jammer. Want ik wil graag wedstrijden doen met rivaldo. en had dit dan gelijk als doel kunnen doen om daarna die opleiding te gaan doen. Op dit moment zie ik mij niet 2 paarden trainen voor de wagen. Misschien dat ze de volgende jaren er minder probleem van maken maar ben bang van niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:10

Vast niet, gezien straks ook alle pony's onder de 1,10 m in de hogere klasses worden geweerd omdat het voor het lekenpubliek er zielig uit ziet. De KNHS hanteerd een penny-beleid. Net zoals in de mendurance waar wordt beweerd dat pony's toch echt niet diervriendelijk worden gereden als ze sneller gaan als 11 a 12 km/u. Ze geloven gewoon niet dat mijn pony's dat konden. Ik rij dat altijd nog met gemak en veterinair altijd prima. Nu moet ik er weer twee jaar over doen om toch een wijziging te krijgen in het reglement dat ik meer punten kan verdienen zonder dat ik twee km voor de finish uber-langzaam moet stappen om maar niet over de maximale snelheid te raken

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:13

Napie schreef:
Vast niet, gezien straks ook alle pony's onder de 1,10 m in de hogere klasses worden geweerd omdat het voor het lekenpubliek er zielig uit ziet. De KNHS hanteerd een penny-beleid. Net zoals in de mendurance waar wordt beweerd dat pony's toch echt niet diervriendelijk worden gereden als ze sneller gaan als 11 a 12 km/u. Ze geloven gewoon niet dat mijn pony's dat konden. Ik rij dat altijd nog met gemak en veterinair altijd prima. Nu moet ik er weer twee jaar over doen om toch een wijziging te krijgen in het reglement dat ik meer punten kan verdienen zonder dat ik twee km voor de finish uber-langzaam moet stappen om maar niet over de maximale snelheid te raken

hoezo daT?
Want ik wil volgend jaar een kenninsmakingsklasse rijden. We gaan zaterdag denk ik al naar buiten (aan de longeerlijn)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:45

Bij de pony's is het zo dat je de meeste punten verdient wanneer je een gemiddelde snelheid heb van tussen de 10-12 km/u in de klasse 2. Paarden krijgen de meeste punten bij een snelheid van tussen de 11-13 km/u. In Zelhem zat ik 2 km voor de finish op 13 km per u. Ik ben toen gaan stappen op standje langzaam maar kwam toch nog met een snelheid van 12,1 km/u over de finish. Dat scheelde 8 pnt in de einduitslag. Op 2 km voor de finish mag je niet stilstaan en ook geen tijdrekken.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:48

Oh dat is inderdaad spannend.
Heb jij een hartslagmeter en snelheidsmeter?
Zijn die ook voor de lol goedkoop te krijgen of betaal je je daar scheel aan?

Dit lijkt voor mij helemaal de sport :D.. hou van buiten rijden, heb mijn groom al voor de eerste keer een wedstrijd :D hihi :P en mijn ouders zullen er dan vast ook bij zijn :D Mijn moeder wordt nu een beetje meegetrokken in het mennen :P

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:51

tja moeilijk die kleine pony's. De cursus wordt op het KNHS centrum in Ermelo gegeven. Maar ze hebben het voor elkaar gekregen om er 1 te organiseren op stal de ronde. Dat is maar 1 uur rijden ipv bijna 4. Alleen mijn vriend kon er geen vrij voor krijgen om met mij mee te gaan want moest zijn pony lenen die is groot genoeg en L geklasseerd. Ben zelf ook L geweest met cindy maar die heb ik niet meer.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:05

vandaag rondje gemaakt met de kar :) vriendin/oud collegatje meegenomen :)
het was stéénkoud! waaien en regenen..
maar dids was braaf en er was duidelijk verschil met vóór de aanpak van lacuna! :)

nu weer leren...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:07

Succes met leren..

Ik ga aankomende zaterdag onder begeleiding al naar buiten :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:07

Ik hen een km teller, gewoon van de fietswinkel voor 15 euro. Daar komt het gereden km op, snelheid, rijtijd, totaal km, totaal rijtijd en gemiddelde snelheid.
Hartslagmeter heb ik sinds een maandje van Polar (100 euro). Ik had er eerst een van de Aldi (17 euro, een mensen-meter zeg maar) maar die werkte alleen als hij er zin in had en zeker niet op een wintervacht. De Polar is uitgevoerd met verlengsnoer zodat ik de waardes op de bok kan aflezen. Een hartslagmeter is niet beslist nodig, tot nu toe heb ik het altijd zonder gedaan op de wedstrijden. Gewoon een kwestie van je pony goed kennen. Ik heb hem nu meer voor de training (maar ga hem natuurlijk wel in de wedstrijden gebruiken) Ik kan maar 1 pony meten trouwens dus ik wissel dat af en met de wedstrijd gaat hij om de pony die het minst snel hersteld.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:11

Mijn pony heeft tijdens onder het zadel rijden, dat hij best wel lang blijft pompen, neem aan dat dit met de hartslag te maken heeft. Ik ga zo'n kilometerteller wel alvast aanschaffen ;) of dit langer is dan de rest heb ik geen idee van.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:17

Pompen/ ademhaling heeft inderdaad met de hartslag te maken. Mijn pony's moeten echt met een "dichte neus" staan bij de controles en een ademhaling van ongeveer 16/min en dan is de hartslag vaak rond de 60. Dit is mij ook niet gelukt in een week tijd! Voor de eerste start moet je toch wel 1000 basiskm gemaakt hebben is het advies. Ik heb er nu 20000 op mijn teller staan (in 9 jaar)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:24

Oke, hoe ben jij begonnen met trainen?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:26

die van mij pompt ook snel..
ik denk ook dat hij cornage heeft .
hij piept nl als ie boos is of hard moet werken.
mijn training helpt nu wel..conditie gaat zeker vooruit.
ik heb gekeken voor een hartslag meter maar vind ze erg prijzig

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:37

Die van mijn piept niet ofzo.
Hij was voorheen altijd wel elke dag aan het werk, maar werd weer behoorlijk dik van het gras, en het werk was meestal 20/30 minuten. Merkte dat de conditie stil bleef staan. Nu langzaam opgebouwd doe ik echt een uur werk per dag met hem.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:38

Ik ben nooit echt begonnen met trainen voor de mendurance. Ik reed vaak lange afstanden al met een goed tempo en zo ben ik er meer in gerolt.
Conditie opbouwen doe je eerst door de afstand te verlengen en daarna pas het tempo te verhogen. Ik deed er vroeger wel een uur over om een rondje van 7 km door de polder te maken. Wanneer je vaak genoeg die ronde in een uur heb gereden dan kan je je tempo verhogen, dus die ronde in 50 min en later in 40 min. Als je dan de afstand vergroot gaat je tempo weer omlaag maar als je die afstand eenmaal goed rondkomt kan je tempo ook omhoog. Begin van de training is 10 min stap afgewisseld met 10 min draf en evt nog 5 min galop heel normaal. Ik breidde uit naar 1 km draf, 100 mtr stap, 5 km draf, 500 meter stap, 10 km draf en 1 km stap enz Dan is een teller heel handig.
Training gaat altijd gepaard met rust. Ik rij bijna nooit twee dagen achter elkaar. Ze moeten kunnen herstellen (in de wei en/of aan de longe) en hun energievoorraden kunnen aanvullen en micro-blessures moeten kunnen herstellen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:41

ik rij ook veel overgangen.draf naar stap en dan weer draven...binnen korte afstanden
zijn conditie voor lange afstanden draven is best goed
maar in de marathon met continue overschakelen van tempo was moeilijk

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:42

Bedankt voor je info :D
Ik hoorde dat er volgend jaar voor beginners een 14 a 16 kilometer rit is. Dat is nog een tussen stapje voor de 20 a 25 kilometer. Maar eerst maar kijken hoe hij buiten is en rustig aan doen tot hij er klaar voor is.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:48

Overgangen is ook goed voor het trainen van de marathon. Het maakt het paard ook krachtiger. Het moet natuurlijk wel blijven trekken. Mijn pony's zijn pas echt sterk geworden toen wij hier in de bossen zijn gaan rijden. Op het begin kwamen ze vaak het mulle zand bijna niet door, nu doen ze dit fluitend.
Ik rij ook wel interval trainingen. Eerst maximale inspanning vragen (na goed inrijden) zodat het paard op zijn maximale hartslag werkt. Dan weer geheel laten herstellen naar een normale hartslag in stap en dan weer naar die max hartslag. Het herstel wordt steeds korter. Momenteel ben ik aan het uitzoeken hoe ik de hartslagmeter optimaal kan gebruiken in de trainingen. Conditie opbouwen blijkt het beste te gaan wanneer je werkt op een hartslag van 60% van de maximale hartslag. De max hs van mijn pony's is 210 sl/min dus moet ik een hartslag aanhouden van 120-130 sl/min. Dat is een arbeidsdraf bij ons.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:51

vorige week kwam mijn pony maar niet op adem..
ik snapte er niets van..
keek opeens nr de banden van me kar..
die stonden slap..
arme pony..beest trok zich het laplazerus

ik rij ook veel in het bos
ik ontweek de mulle paden, maar dat doe ik niet meer..en hij loopt er nu ook makkelijker doorheen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:53

Kootwijkerbroek had afgelopen jaar een rit van 16 km als afsluiting van een mendurance-cursus. Ik kan uit de concept kalender niet opmaken of ze weer zo'n korte kennismakingsklasse organiseren. Persoonlijk vind ik dat zo'n korte kennismakingsklasse geen goed beeld geeft van de mendurance. Als je dan nav die wedstrijd besluit een startkaart aan te vragen, dan kan het je nog vies gaan tegenvallen in de klasse 1 (die meestal 26-29 km zijn)
Ik denk dat ieder paard wel die afstand kan lopen als zijn basisconditie oke is. De minimum snelheid in de kennismakingsklasse voor enkelspannen is 6 km/u. Dat kan je al halen als je 15 min draaft en 5 min stapt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:55

Voor mij was het dan eventueel om als training te zien en om te kijken of hij dat al aan kan zo'n stukje.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:01

In mijn oude woonplaats werd Sinterklaas altijd opgehaald met een 2-span friezen. Dat was altijd echt een prachtig gezicht.
Mendurance lijkt me zelf ook erg gaaf om te doen maar we doen het eerst nog maar rustig aan en wat conditie opbouwen. Ja ik vind dat zo stom die stokmaat regeling, ik mag straks geen wedstrijden rijden. Geld dat voor alle wedstrijden of alleen voor grote wedstrijden? Dus dat betekent dat ik helemaal geen wedstrijden meer kan rijden althans niet van de knhs... Tuurlijk heb je zat niet echte wedstrijden maar toch. En ik vind dat shetlanders de laatse tijd zich steeds beter laten zien w.b.t. het mennen.
Napie jouwn pony's zijn toch rond de 1.07 mag jij dan nog wel meedoen?
Met Zardos gaat alles nog steeds goed *\o/* je kunt aan hem niet merken dat er laatst wat was gebeurd. Nouja gebeurd, het had heel erg uit kunnen pakken en er is helemaal niks gebeurd.