[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:56

ivy_power89 schreef:
Lekker Audesta, bied ook meer mogelijkheden he?

Nou hier is het officeel, van absoluut niet willen mennen naar 3 men paarden.
Ik heb gisteren paard nummer 3 opgehaald van haar trainingsplekje.
Ze heeft er 4 weken gestaan, en is er heel fijn beleerd!

Ik had bij thuiskomst al zoveel zenuwen van het idee dat ik de volgende dag haar voor de wagen zou zetten..... dat ik tegen mijn man zei, hup trailer weg zetten, en merrie maar meteen optuigen en inspannen.
Dat hebben we meteen gedaan, ik was gewoon misselijk van de zenuwen.
Ik ben ooit heel lelijk gechrast met de wagen, en die angst blijft er toch in zitten...

Maar ze liep zo lekker!
Met haar training ging ze niet zo lekker op een liverpool stang, dus heeft de trainer een bit met een plat mondstuk die 45 graden kan draaien erin gehad. En daar liep ze heel goed op. Die had ik ook besteld maar nog niet in huis dus het moest maar even op een liverpool stang.

En dat ging echt super!
Galop heb ik nog niet gedaan, maar de rest was top.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Lijkt het nou zo of loopt jouw paard in telgang?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:59

Elisa2 schreef:
Wat ziet dat er keurig uit! Ja ik herken dat wel die spanning na het inspannen..ik vergelijk het altijd een beetje in mijn hoofd met jonge paarden ohz die wat begin spanning kunnen hebben. Ik ga gerust sneller draven om de spanning er dan wat uit te laten lopen.

Wat fijn Dierenfan, weer een overwinning! Is dit hetzelfde paard wat wel vaker kreupel is? Ik vind het zelf altijd een lastig idee dat paarden expres kreupel zouden gaan lopen. Maar goed, ik ken het betreffende paard en de situatie natuurlijk niet.

Ziet er goed uit Ivy! Ze loopt al netjes!

Ja dit is hetzelfde paard. Bij onderzoeken goed bevonden maar wel CPL en dat zit zeker in dat been. Ik begrijp dat het lastig is en zou dat vraagteken er zelf ook bij plaatsen hoor. Echter dit is gewoon bij hem soms fake in bepaalde situaties. Zie het als een manier van aandacht vragen zoals bedelen om snoepjes, dat kunnen ze ook prefect.
Lastig natuurlijk omdat hij ook niet altijd goed loopt. Daar puzzelen we ook mee verder. Inmiddels wel al duidelijk dat stap goed is en flink draf tempo ook. Lager draf tempo gaat hij onzuiver lopen. Hij lijkt de lengte van z'n lijf met zijn hoogte in een (voor ons) normaal draf tempo in het aangespannen zijn niet kwijt te kunnen. Nu we hem het tempo laten kiezen en hij dus behoorlijk tempo van 18 km per uur pakt loopt hij prima.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:10

Hevonen schreef:
ivy_power89 schreef:
Lekker Audesta, bied ook meer mogelijkheden he?

Nou hier is het officeel, van absoluut niet willen mennen naar 3 men paarden.
Ik heb gisteren paard nummer 3 opgehaald van haar trainingsplekje.
Ze heeft er 4 weken gestaan, en is er heel fijn beleerd!

Ik had bij thuiskomst al zoveel zenuwen van het idee dat ik de volgende dag haar voor de wagen zou zetten..... dat ik tegen mijn man zei, hup trailer weg zetten, en merrie maar meteen optuigen en inspannen.
Dat hebben we meteen gedaan, ik was gewoon misselijk van de zenuwen.
Ik ben ooit heel lelijk gechrast met de wagen, en die angst blijft er toch in zitten...

Maar ze liep zo lekker!
Met haar training ging ze niet zo lekker op een liverpool stang, dus heeft de trainer een bit met een plat mondstuk die 45 graden kan draaien erin gehad. En daar liep ze heel goed op. Die had ik ook besteld maar nog niet in huis dus het moest maar even op een liverpool stang.

En dat ging echt super!
Galop heb ik nog niet gedaan, maar de rest was top.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Lijkt het nou zo of loopt jouw paard in telgang?

Uh nee? >;)
Misschien is het een slechte foto maar ik zie wel gewoon normale been zetting

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:15

dierenfan schreef:
Elisa2 schreef:
Wat ziet dat er keurig uit! Ja ik herken dat wel die spanning na het inspannen..ik vergelijk het altijd een beetje in mijn hoofd met jonge paarden ohz die wat begin spanning kunnen hebben. Ik ga gerust sneller draven om de spanning er dan wat uit te laten lopen.

Wat fijn Dierenfan, weer een overwinning! Is dit hetzelfde paard wat wel vaker kreupel is? Ik vind het zelf altijd een lastig idee dat paarden expres kreupel zouden gaan lopen. Maar goed, ik ken het betreffende paard en de situatie natuurlijk niet.

Ziet er goed uit Ivy! Ze loopt al netjes!

Ja dit is hetzelfde paard. Bij onderzoeken goed bevonden maar wel CPL en dat zit zeker in dat been. Ik begrijp dat het lastig is en zou dat vraagteken er zelf ook bij plaatsen hoor. Echter dit is gewoon bij hem soms fake in bepaalde situaties. Zie het als een manier van aandacht vragen zoals bedelen om snoepjes, dat kunnen ze ook prefect.
Lastig natuurlijk omdat hij ook niet altijd goed loopt. Daar puzzelen we ook mee verder. Inmiddels wel al duidelijk dat stap goed is en flink draf tempo ook. Lager draf tempo gaat hij onzuiver lopen. Hij lijkt de lengte van z'n lijf met zijn hoogte in een (voor ons) normaal draf tempo in het aangespannen zijn niet kwijt te kunnen. Nu we hem het tempo laten kiezen en hij dus behoorlijk tempo van 18 km per uur pakt loopt hij prima.

Daarom inderdaad, ik meende me te herinneren dat hij niet altijd goed liep. Maar goed, ik ga er vanuit dat jullie het zelf het beste weten. :)

dierenfan

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:41

Kanttekeningen zijn altijd goed he!! Hij is door de ostheopaat over flexibel bevonden voor een trekpaard. Hij is onwijs beweeglijk in zijn lijf op alle punten die maar kunnen bewegen. Waar de jongste eigenlijk 1 blok beton is qua bouw en bewegingen is deze erg flexibel. Net als van de winter op bevroren weide. De jongste kon geen bocht fatsoenlijk door komen en moest flink af remmen of ging languit. De oudste ging gewoon in rengalop rond zonder moeite. Uiteraard heb ik ook beeld materiaal van gisteren en gelukkig vanaf voren en achteren. Dit ligt ook weer bij een deskundige om te zien wat die zegt. Al verwacht ik eigenlijk dat ze mee gaat in mijn idee dat hij onwijs beweeglijk loopt en dat extra versterkt door de extra spanning. Dus ja ook dit wordt weer opgevolgd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:04

Klinkt helemaal top, is hij hypermobiel?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:23

Elisa2 schreef:

Als ik zo lees wat hypermobiel is en wat de osteopaat zei dan zeg ik dat hij dat inderdaad is. Onze jongste zit daarentegen enorm strak in zijn banden en pezen en is dan weer helemaal het tegenovergestelde. Vandaar dat het onderlinge verschil voor mij ook zo enorm op valt. Ik ben natuurlijk op paarden gebied nog maar vrij kort aanwezig en dan 2 zukke tegenpolen hebben qua manier van bewegen en karakter maakt het niet makkelijker haha maar wel uitdagend.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:54

Wat een boef dierenfan,misschien je mans stem opnemen en tijdens mennen afspelen zodat hij denkt dat de baas op de bok zit :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 06:04

happytime schreef:
Wat een boef dierenfan,misschien je mans stem opnemen en tijdens mennen afspelen zodat hij denkt dat de baas op de bok zit :j

Daar hebben we serieus over zitten geinen. Maar dan moet je dat weer erbij pakken op zo'n moment en je moet direct handelen. Ik had 2 zeer kundige en ervaren mensen gevraagd 2 filmpjes te beoordelen. Ze begrijpen volledig het mank lopen idee maar zien dat hoofd onafhankelijk van de benen de bewegingen doet en op de benen gewoon zuiver loopt. Advies is door gaan en blijven monitoren. De verwachting is gewoon zeer flexibel en ongemakkelijk omdat de baas weg is.
Nu even kijken of we een mogelijkheid vinden vanaf komende maand hem wekelijks in te spannen in enkelspan. Om de week is misschien net niet handig om hem vertrouwen te gaan geven. Ik ben wel van plan meerdere keren deze route te doen. Weinig uitdagingen, zeer bekend terrein voor hem en qua afstand prima te doen ook. Dit zodat hij eerst gaat leren dat we niets onmogelijks gaan vragen. Heb er zin in en gerustgesteld. Het is en blijft een heerlijke eigenwijze donderstraal <3 <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:51

dierenfan schreef:
Elisa2 schreef:

Als ik zo lees wat hypermobiel is en wat de osteopaat zei dan zeg ik dat hij dat inderdaad is. Onze jongste zit daarentegen enorm strak in zijn banden en pezen en is dan weer helemaal het tegenovergestelde. Vandaar dat het onderlinge verschil voor mij ook zo enorm op valt. Ik ben natuurlijk op paarden gebied nog maar vrij kort aanwezig en dan 2 zukke tegenpolen hebben qua manier van bewegen en karakter maakt het niet makkelijker haha maar wel uitdagend.

Dat snap ik, lijkt me ook in tweespan een uitdaging.

Hypermobiele paarden zitten ook sneller vast is mijn ervaring, juist omdat ze zo flexibel zijn.

Wekelijks inspannen en blijven oefenen zal vast wel helpen, lekker km's maken. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:22

Klopt in 2 span best een uitdaging maar ze zijn enorm close en aan elkaar gewaagd. Best grappig om te zien hoe goed ze samen op kunnen lopen. Doen ze overigens onder het zadel ook prima. Hebben ze hetzelfde gangwerk, dezelfde stappen en keurig naast elkaar. Ik heb nu abonnement equilab. Ik zie nu dat de mijne die kleiner is, erg gedrongen gebouwd (alias stier) en dus veel korter in rug is toch veel langere stap ruimte heeft dan de oudste. In galop scheelt het gewoon een halve meter zweef moment dat hij langer heeft. Dan denk je weer...hoe dat dan?...

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:36

Ivy_power : zier er goed uit zeg voor de wagen! Lekker km maken samen.

Dierenfan : dapper hoe je toch door bent gegaan. Klinkt als een best pittig koudbloedje hahaa.

Hier rijd mijn man vrijwel altijd met dubbelspan. Heb het zelf ook wel gedaan. Maar ik rij toch liever enkel. Je kan dressuur matig veel meer trainen en juist dat vindt ik zo leuk!
Maar voor buitenritjes etc is een dubbelspan wel weer fijner. Vooral omdat wij met welshjes mennen en samen zijn ze dan sterker door het mulle zand soms haha.

Hier afgelopen week een nieuwe menszweep gekocht. Na de wedstrijd waarbij mijn goeie menzweep was gebroken heb ik een tijdje mn oude weer gepakt. Maar ik krijg daar echt dove vingers van en doet gewoon pijn in m'n hand op en duur. ( is vrij zwaar die zweep ) dus nu weer een carbon zweep en helemaal happy mee.
Daarnaast afgelopen donderdag een buitenritje gemaakt. Direct door het dorp en over de hoofdstraat. Ik weet dat hij best verkeersmak is, maar jeumig ben nog nooit zoveel vrachtwagen, trekkers etc tegengekomen als toen. En hij heeft geen kick gegeven. Zo trots. Zelfs als we naast een vrachtwagen reden en je ineens dat tsssss geluid hebt deed hij niks.

Daarnaast loopt er een treinspoor door het dorp.. uiteraard moesten we daar ook voor wachten hahaa. Maar echt hij doet alles zo braaf. Was echt zoo ongelooflijk trots.
Uiteindelijk nog heerlijk door de polder gereden ook en een mooi groot rondje gemaakt. Nog een paar foto's van ons ritje toen we weer op een rustiger plekje aankwamen haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgesloten met een heerlijk paadje waar je kan galopperen
Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:57

Het is handig om altijd minimaal een reserve carbonzweep te hebben staan.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:53

marga1 schreef:
Het is handig om altijd minimaal een reserve carbonzweep te hebben staan.

Heb wel een zweep op reserve hoor. Is alleen geen carbon. Je kan gelukkig zo weer 1 bestellen mocht deze stuk gaan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 01:03

Ik ben jaloers. Ik moet nog even wachten... ik geniet gewoon van jullie foto's

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 04:23

Tenno7 dat klinkt fantastisch en prachtige foto's! Zo fijn als je zo de weg over kunt gaan!
Begrijpelijk als je graag dressuurmatig werkt dat je dan voor enkelspan gaat. De jongste hier loopt in enkelspan prachtig maar in 2 span de neiging op linker schouder te vallen. Dat is in 2 span idd bijna niet te corrigeren. We merken wel doordat ik sinds afgelopen jaar met hem veel enkelspan rijdt hij in 2 span ook veel beter loopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:36

Tenno dat ziet er heerlijk uit, wat super fijn dat hij zo cool en braaf is! Dat vind ik toch wel heel belangrijk voor een menpaard/ pony.

Dat op de schouder vallen en scheef lopen herken ik ook, bij onze Tinker is dat goed te corrigeren bij het jonkie nog wat minder. Een lichte zweep hebben is wel zo fijn, ik krijg er ook snel last van.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 14:29

Leuk topic! Al langer een stipje maar me nog niet gemeld hier.

Ik heb 2 welsh pony's een ruin sectie A en een merrie sectie B.

De ruin van 15 is met wedsrijd pensioen omdat het hem te zwaar werd lichamelijk. We rijden lekker buitenritten met hem.

De merrie is 4 en eind vorig jaar beleerd. Na 2 maanden winterstop hebben we haar begin maart weer opgepakt.
Ze loopt 1x per week in de koets en 1x aan de longe. Voorlopig houden we het hierbij ze is nog steeds wat iel en mag nog meer uitgroeien eerst.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:32

Vanmiddag een verjaardag gereden met ons 2 span. Deze jongen heeft het down syndroom en is verzot op dieren. Hij zat zo op de bok haha en heeft de tijd van z'n leven gehad! Was echt genieten en de paarden deden het voorbeeldig! Wij doen dit echt met hoge uitzondering overigens.
Morgen gaan we de Rucphense bossen in voor het eerst met de jongste voor de menwagen. Ik heb er enorm veel zin in!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:27

Dierenfan, klinkt als een hele leuke dag!

Ik heb gisteren meegereden met een meetmoment op stal hulkesteijn in zeewolde. Daar les ik ook wel, is een klein kwartiertje bij ons vandaan.

Odin ging echt als de brandweer, het was zijn L debuut.
En dat resulteerde in 202 en 210 punten, dus 5 winstpunten :)
Nou net jammer dat het een meetmoment was en er dus geen prijzen waren haha.

Het schijnt dat Odin de hoogste punten van de dag gelopen had, en dat er verder niet zulke punten gegeven waren, dus ik ben extra trots op dit paard!!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 06:13

Gefeliciteerd Ivy_power89!! Daar mag je erg trots op zijn en beloofd wat voor de toekomst!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:14

Ivy gefeliciteerd een super paard.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:16

Gefeliciteerd Ivy mooie punten!

Wedstrijden mis ik wel nu de oudste met Wedstrijd pensioen is. De jonge merrie heeft nog een hele weg te gaan voordat ze op Wedstrijd kan.
Soms overweeg ik een iets verder doorgereden pony te kopen om dit jaar
weer wedstrijden te kunnen rijden.
Maar goede betrouwbare pony's liggen niet voor het op rapen

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:50

ik mis de hulkesteijn wedstrijden wel nu we verhuisd zijn. En hier in de buurt nog geen vereniging of wedstrijden gevonden (en we moeten vrees ik eerst met de trailer gaan oefenen voor we weer op pad kunnen). Daar voor in de plaats nu wel een erg mooi bos, dus wel genieten hoor.
Afbeelding
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:12

Ik mis stal Hulkesteijn ook al, na 5 weekjes betuigen. De gezelligheid en de mooie bospaden!

Wie weet rij ik binnenkort eens die kant op voor een meet moment, gewoon voor de gezelligheid. Maar heb normaal vrijdag avond hier les op de vereniging.

Gister les gehad van Gerard Leijten, echt weer een feestje met mijn jonkie!
Afbeelding