[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:20

ivy_power89 schreef:
Ik vind enkelspan al uitdagend whaha. En mijn huidige kar is waarschijnlijk te licht, plus dat ik 3 compleet verschillende paarden heb.
Dus 2 span zal denk ik niet ervan komen.
Maar dat riep ik ook überhaupt van het mennen en ik heb nu 3 menpaarden haha.

Deze merrie gaan we dit jaar dekken en dan is het de bedoeling dat zij na het veulen verkocht gaat worden. Krijg er nu al buikpijn van

Ergens is 2 span makkelijker :D heb er 1 die groot verkeer lastig vind. Echter zijn maat vind dat prima en samen trekken ze dat goed. Die geoot verkeer prima vind die vind alles in de lucht van vlaggen, vliegers, parasols enz eng maar daar kijkt zijn maat dan weer niet van op. Individueel noem ik ze bomproof maar niet prefect. Samen kunnen ze de hele wereld aan *\o/* :D nadeel is wel dat ze vinden dat ze beiden harder kunnen lopen dan de andere :+

pjer

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:29

Ik rijd sinds kort tweespan, en ik weet niet hoor.. ik vind het niet makkelijker maar ook weer wel. Wel heel spannend 'wat als ze met elkaar gaan racen'.. maar enge obstakels gaat inderdaad een stuk makkelijker. En als de een een spurt trekt om ergens langs te gaat zegt zijn maat 'doe ff kalm an'. Maar sturen, en langzamer gaan vind ik een hele uitdaging en het gaat me standaard allemaal net ff te snel. Op zich zijn ze wel echt superbraaf dus niet dat we als een malle over straat gaan, maar voor mijn gevoel is het niet fijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:33

Dat tempo is idd hier dus ook een dingetje. Ze zijn braaf, ze luisteren super maar elke keer na elke mogelijke scheet die ze zien of horen weer versnellen en weer terug moeten nemen wordt wel eens vervelend. Dan is 1700 kg paard toch wel veel. Mijn man heeft regelmatig striemen op zijn handen (gehad). Gaat inmiddels al wel beter na 2 jaar maar het kan nog veel beter. Echter zoals hier iemand al schreef, het blijft veel fijner om te moeten af remmen dan continu moeten aansporen om te lopen. Zeker als ze in basis netjes luisteren en het puur dwaze enthousiasme is.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:12

Nouja met een tweespan moet je echt altijd samen zijn, en ik ben die eigenwijze op een hele luxe stal (met een buitenbaan zover je kunt kijken zeg maar) waardoor ik vaak alleen de paarden voor de wagen train. Alleen in en uitspannen gaat prima zeg maar.
Dat wordt met zn tweetjes wel een ding dan haha. En mn instructeur zegt ook, ik zou voor jouw wagen niet 2 durven te zetten.... te licht ofzo

Oh en 2e veulentje fokken whaha. Dat is met 3 op een dure pensionstal én dan ook nog 1 in de opfok echt financieel te gek...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:57

Tweespan lijkt mij echt ontzettend moeilijk..vind een al lastig zat soms. :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:15

Ik mis een 2span met mijn jonge Forester enorm, het geeft ze zo veel vertrouwen om het samen te kunnen doen. Daarom doe ik juist heel veel eerste keren in het 2span als het even kan.

Maar mijn shetten zijn echt te klein voor naast die grote.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:25

Mijn droom was tweespan met mn vos en mn schimmel. Had me zo geweldig geleken |(

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:36

Nou Dennis heb op you tube wel zoiets gezien van die Engelse beleerder, en dat was een groter verschil.
Maar fraai is anders.

Muronia helaas blijft het af en toe bij dromen, en heeft het leven wat anders voor ons in petto.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:48

Dennis schreef:
Ik mis een 2span met mijn jonge Forester enorm, het geeft ze zo veel vertrouwen om het samen te kunnen doen. Daarom doe ik juist heel veel eerste keren in het 2span als het even kan.

Maar mijn shetten zijn echt te klein voor naast die grote.

Hier bewust in enkelspan gestart zodat hij goed leerde trekken en z'n lijf gebruiken. Plus echt op eigen benen staan. Pas daarna gestart in 2 span. Maar hoor het idd veel dat mensen het bewust andersom doen. Misschien ook wel verschil tussen koud en warm bloeden.

Hier vanmiddag 9 km enkelspan gedaan. 5 tractoren, lijnbussen, vrachtwagens, heftruck en veel normaler verkeer gepasseerd. Ook voor het eerst zonder mijn man erbij een stukje onverhard galop gedaan. Hij was ongelooflijk braaf en voorwaarts! Zo onwijs stoer voor mijn nog 5 jarige knul (nou ja bijna 6 haha). Groot verkeer was best lastig en nu zonder extra zweephulp gewoon vrij ontspannen alles passeren en zich laten passeren. <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:54

Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn geweest dierenfan! Jullie zijn goed bezig.

Veronia liep een paar weken geleden niet helemaal in orde en daarna kwam de hele toestand met Elonia dus er is even niks van gekomen. Gisteren heb ik Veronia even weer aan de dubbele longe gepakt en dat ging heel prima. Ze loopt weer lekker en heeft er ook zin in. Als er nou eens niks naars tussendoor komt, dan ga ik haar dinsdag weer inspannen en een stukje in de bak met haar mennen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:03

Hier worden ze wel voornamelijk enkelspan gereden hier hoor, en in de opleiding wisselend enkel en 2span gereden. Maar probeer eerste keren naar buiten, eerste keren bij andere aanspanningen in de baan enzo wel in het 2span te doen.
Juist omdat ze zich aan elkaar op kunnen trekken waar nodig.

Maar in het begin heb ik altijd alleen enkelspan gereden. Kan ook prima maar 2span maakt het makkelijker is mijn ervaring.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:02

De filmpjes van gisteren. Een beetje vanalles
https://youtube.com/shorts/07WDtiKUmbE? ... Pj6AgA7qum

Eerste galopje, door mijn onzekerheid viel hij ook terug natuurlijk maar het ging fantastisch, voelde zeer goed dus komt ook wel goed!
https://youtube.com/shorts/4kEwRY7-NcQ? ... YRAgzGU-ft

De laatste tractor van de 5. Bijrijdster deed hem nu mennen. Voor onzekere ikke is dat heel wat om zo'n situatie uit handen te geven. Niet helemaal want had zelf nog de eventuele zweephulp/ondersteuning in de hand. Onze beide paarden zijn gewend om vanaf de menner en groom positie gement te worden. Zweep laten we altijd bij de (hoofd)menner/verantwoordelijke ivm de positie van de zweep. Onhandig vanaf bij rijders kant de juiste zweep ondersteuning te geven bij het passeren van ander verkeer.
https://youtube.com/shorts/9ZwWF4ZRuIU? ... eOjAw8XJIT

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:19

Muronia onwijs veel sterkte met het verlies.

Hier zowel mijn enkel als 2 span men bewijs. En denk niet dat ik het ene lastiger vind dan het andere. Maar ik trainde dan ook niet dresuurmatig toen ik nog 2span reed. Want dat lijkt me wel moeilijk met figuren etc. Nu rij ik vooral enkelspan met mijn eigen paard. Ook een keer 4 span gereden. En dat ging me toch redelijk goed af (vond het na een paar honderd meter niet veel verschillen met 2 span) ook de bochtjes gingen goed. Maar daar zou ik nog niet het verkeer mee in gaan. Klavertje 3 ging dan weer veel slechter dan 4span. Wie weet in de toekomst ooit nog lessen met een 4span elders, want zelf heb ik helaas geen 4span tot beschikking.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:37

Heel veel sterkte muronia. Heftig hoor

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 06:49

Muronia hele dikke knuffel. Wat verdrietig :knuffel:

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:00

Heel veel sterkte muronia.

Hier van de week voor het eerst met de mini offroad een blokje gedaan. Hebben goed opgebouwd dus ik durfde het wel aan. Ging lekker. Hij was nog enthousiast genoeg bij thuiskomst dus volgende keer een extra lusje denk ik.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:44

Lekker Audesta, bied ook meer mogelijkheden he?

Nou hier is het officeel, van absoluut niet willen mennen naar 3 men paarden.
Ik heb gisteren paard nummer 3 opgehaald van haar trainingsplekje.
Ze heeft er 4 weken gestaan, en is er heel fijn beleerd!

Ik had bij thuiskomst al zoveel zenuwen van het idee dat ik de volgende dag haar voor de wagen zou zetten..... dat ik tegen mijn man zei, hup trailer weg zetten, en merrie maar meteen optuigen en inspannen.
Dat hebben we meteen gedaan, ik was gewoon misselijk van de zenuwen.
Ik ben ooit heel lelijk gechrast met de wagen, en die angst blijft er toch in zitten...

Maar ze liep zo lekker!
Met haar training ging ze niet zo lekker op een liverpool stang, dus heeft de trainer een bit met een plat mondstuk die 45 graden kan draaien erin gehad. En daar liep ze heel goed op. Die had ik ook besteld maar nog niet in huis dus het moest maar even op een liverpool stang.

En dat ging echt super!
Galop heb ik nog niet gedaan, maar de rest was top.

Afbeelding
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:34

Ziet er netjes uit zeg. Ik hoop hier er naast ook nog een jaar of 10 te kunnen blijven rijden maar gezien mijn lijf ben ik maar langzaam ook meer aan het verdiepen in mennen.

Ja bied zeker meer mogelijkheden, echt heel fijn. Had verwacht dat een blokje van een half uurtje de max zou zijn maar zoals ik het nu zie zit er nog best wat rek in met de mini. Erg leuk. Ga vanmiddag weer denk ik.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:02

Iemand die weet waar je een splitpen kan kopen en of je nog moet opletten ivm een speciale maat? De spiltpen op mijn wagen is nu al 2x open geschoten tijdens het rijden in korte tijd. Gelukkig beide keren godzijdank wel blijven zitten maar wil het risico niet lopen en wil dus graag een nieuwe bestellen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:25

Splitpen zijn er in alle maten,heb ooit een bosje gekocht maar net niet de maat die ik nodig had,zag laatst iemand die hem vervangen had voor bout en moer

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:05

Youri123 schreef:
Iemand die weet waar je een splitpen kan kopen en of je nog moet opletten ivm een speciale maat? De spiltpen op mijn wagen is nu al 2x open geschoten tijdens het rijden in korte tijd. Gelukkig beide keren godzijdank wel blijven zitten maar wil het risico niet lopen en wil dus graag een nieuwe bestellen.

De Hornbach heeft ze in alle soorten en maten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 06:23

dierenfan schreef:
[ Afbeelding ]

Deze ligtogen/veiligheidsbeugels/brancard beugels geen idee hoe je ze noemt en google noemt alle termen zijn ideal eurotech maat trekpaard. Ij heb gewoon vrouwen handen. Nu ik kan vertellen dat alles maat trekpaard is en dus ook erg stevig en vrij dik lamoen. Als dit aan het paard hangt en dan nog om het lamoen moet dan is dat net niet onmogelijk om voor elkaar te krijgen. Deze gaan dus terug. Nu hebben wij er ook van ideal leer en die zijn stuk groter. Met niets in te spannen daarmee en werkt erg fijn. Dus de optie is er absoluut ze om te ruilen voor leer. Echter liever heb ik ze eurotech. Heeft iemand een tip toevallig?

Gisteren bericht van Voskamp gehad. De ligtogen zijn daar te bestellen zowel in leer als in eurotech. Bij het bestellen de opmerking erbij geven dat je de extra brede nodig hebt. Ideal heeft die namelijk wel uitgebracht

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 06:55

Gisteren de ultieme uitdaging aan gegaan samen met mijn groom. Onze oudste trekpaard ingespannen in enkelspan zonder mijn man erbij. Dit trekpaard is fantastisch hoor maar zo giga eigenwijs als dat hij groot is en behoorlijk autistisch zeg maar. Hij loopt prefect in enkelspan en tweespan. Hij is bomproof en bloedsnel. Wat de uitdaging dan is? Hij wil eigenlijk niets zonder zijn baas (mijn man). Dan is het 1 groot onzeker knulletje wat allerlei onzin uit vreet. Onder het zadel houdt dat in dat je gerust 360 graden draait en in vol galop opeens naar elders gaat. Naast snel natuurlijk erg sterk en hij geeft het maar kort aan en gaat. Doet hier in nooit gevaarlijk maar het blijft natuurlijk erg onwenselijk. Vorig jaar zat hij niet lekker in zijn vel en was hij door iedereen goed te rijden onder het zadel. Gelukkig door voer verandering is hij weer helemaal zichzelf maar nu rijdt enkel mijn man hem nog en 1 bijrijdster die dit gedrag ook aan kan.
Mijn man en ik mennen altijd samen (of ik en bijrijdster/groom). Heb al 100den kilometers gement met zijn paard met mijn man naast mij. We kennen elkaar door en door. 2 jaar geleden zette ik mijn man af bij een vriendin van ons. Hij zou daar een pony inspannen en ik zou door mennen en 300 meter verderop draaien. Hij sprong van de wagen af terwijl ik het paard door liet lopen. Ging prima. Ik draaide en toen besefte paard lief dat de baas weg was. Hij ging achterwaarts en bij voorwaarts lopen stok, stok echt stok kreupel. Ik schrok me naar. Weer achterwaarts weer naar voren gedreven en ongelooflijk kreupel. Ik geef lichtelijk in paniek een schreeuw. Mijn man stapt verderop de weg op, roept terug en als een zonnetje ging het paard lopen zonder 1 stap onzuiver te zijn....zo'n heerlijke etterbak is hij dus.

Nou ja gisteren...mijn man mocht via camera kijken maar zich niet hoorbaar maken of laten zien. Ingespannen en gaan rijden. Het terrein af was geen probleem dat geeft moed haha. De weg erop konden we 3 km per uur lopen of dribbelen. Uhm hij doet maar. Het volgende stuk in draf gezet en daar gingen we. Ging heerlijk! Dit is meer sportpaard in trekpaard jasje dus loopt ook heel anders. Zijn goede draf is 18 km per uur (van mijn trekpaard 11 km per uur). Bocht gemaakt, andere weg in en weg mijn spanning. Dit ging helemaal goed komen. Daar stonden we direct overdwars op de weg met een paard wat volledig blokkeerde. Groom er af, paard vast, mee lopen, terug de wagen op en verder! Daar kregen we na 200 meter hetzelfde spel. Groom er naast, looen, groom terug de wagen op en weer verder. Bewust niet gekozen voor zweep er over maar het zo op te lossen. Hij vind het echt gewoon verdraait lastig! Inmiddels kwamen we bij een splitsing links terug naar boerderij en rechts voor grotere ronde. Ik had serieus hier problemen verwacht dus flink allert en natuurlijk met niets netjes naar rechts. Toen begon het mank lopen, geen tempo hebben enz weer. Hij bleef echter lopen dus maar beloont dat hij zo ontzettend braaf was. Binnen 300 meter was het gedrag weg en hebben we uiteindelijk heerlijk 7 km gedaan. Op naar volgende avonturen haha.
De broek hangt niet naar ons zin! Daar is nog wat afstelwerk aan. Bij remmen kon hij er wel goed in zitten. Het probleem is ook wel dat deze broek in 2 jaar tijd nu 3x gebruikt is dus ook enigszins wat uit model.
Afbeelding

Ergens is dit gewoon een hersen ding om hem goed te laten lopen. Mijn eigen paard loopt altijd en blijft er altijd bij hoe ik mezelf ook voel. Deze werkt enkel als ik ook geconcentreerd werk en met hem bezig bent. De ervaring is dat dit nog wel goed gaat komen maar voor voorlopig enkel mee pakken als ik mezelf goed kan concentreren en focussen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:54

Heel dapper van je en doorzetten loont, dat zie je dan maar. Het zal de volgende keer vast nog eens zo gaan maar als hij steeds eerder omschakelt dan win je steeds meer vertrouwen van hem. Ergens wel lief dat hij zo op je man vertrouwt.

Bedankt voor alle sterktewensen. Ik probeer de draad weer een beetje op te pakken. Dinsdag voor het eerst weer in de bak gemend en ondanks dat ik er best wat tegenop zag om weer iets met een paard te gaan doen, heeft ze me zo'n fijn gevoel gegeven. Ik heb haar wel gelongeerd voor het inspannen en dat ging nu ook rustiger dan de vorige keren. Als we net wegstappen dan heeft ze wel wat spanning en gaat dan wat teugelkreupel-achtig proberen te dribbelen. Ik laat haar wachten en stappen totdat ik eraan toe ben om te draven en als we dat een paar rondjes hebben gedaan is de spanning eraf en dan stapt ze ook weer helemaal gewoon. Herkennen sommige mensen dit gedrag?

Ik heb onze eerste les op locatie gepland op 23 april. Leuk maar ook een beetje spannend, ergens anders mennen en dan ook niet met mijn eigen kar erachter, maar ik vertrouw volledig op mn instructeur dus het komt vast goed.

Ook hebben we ons eerste galopje gedaan voor de wagen. Nou, net of ze nooit anders heeft gedaan <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:13

Wat ziet dat er keurig uit! Ja ik herken dat wel die spanning na het inspannen..ik vergelijk het altijd een beetje in mijn hoofd met jonge paarden ohz die wat begin spanning kunnen hebben. Ik ga gerust sneller draven om de spanning er dan wat uit te laten lopen.

Wat fijn Dierenfan, weer een overwinning! Is dit hetzelfde paard wat wel vaker kreupel is? Ik vind het zelf altijd een lastig idee dat paarden expres kreupel zouden gaan lopen. Maar goed, ik ken het betreffende paard en de situatie natuurlijk niet.

Ziet er goed uit Ivy! Ze loopt al netjes!