[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:54

dierenfan schreef:
sonjim schreef:
Heerlijk gezicht zo over straat.
Hier wachten we enkel tot ze niet meer door de deur past[ Afbeelding ]

:D dat is vast niet lang wachten meer.

MCE dat klopt absoluut ergens wel gezien je tegenwoordig de zweep zo min mogelijk wil gebruiken. Veel andere opties heb je aangespannen niet als ze niet willen lopen. Echter 1700 kg die netjes luisterd maar 2 stappen daarna vinden dat ze het netjes genoeg gedaan hebben en dat gevecht gerust 2 kilometer lang vol houden is ook niet altijd grappig :D gelukkig heeft mijn man ze dan om te mennen :+

zeker niet prettig, maar dat zie ik op het filmpje niet,
hier helpt dan nog wel eens pompend remmen, samen met de stem hoho, druk er op druk er af
dan zie je de oortjes contacten, een naar voor een naar achter, overgang naar stap of bijna naar stap, even die flow doorbreken.

Veel rijplezier

ivy_power89

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:46

@dierenfan, ik vind het tempo eigenlijk niet zo gek, maar het rijden op een 80km weg vind ik wel spannend haha. Ben je niet bang van de auto's die voorbij komen?

Hier is inmiddels paard nummer 3 in training om beleerd te worden voor de wagen. Het was inspannen en weg rijden maar nu is het naar wat ik hoor het bij elkaar rijden lastig.
Opzich vind ik dat niet zo gek, onder zadel is het ook een wat moeilijker paard qua correct nageeflijk rijden, dus dat het voor de wagen moeilijker is vind ik niet gek.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:31

Mce pompend remmen was hier absoluut niet nodig gezien het oke was. Ze komen ook prima op stem en eventueel met hulp van leidsels al terug. Ze gaan alleen vlot weer terug tempo willen maken haha.

Wij kunnen hier prachtig rijden maar van de ene naar de andere polder moeten we regelmatig stukjes doorgaande weg pakken. Nog nooit problemen mee gehad. Wij doen ons ding en het verkeer kan zich er prima omheem bewegen. Vind het soms enkel even spannend om in te voegen omdat we zeker met deze combinatie en soms ook nog bergopwaarts staan te wachten om in te voegen best even tijd nodig hebben om erop te draaien en tempo te maken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:35

dierenfan schreef:
Mce pompend remmen was hier absoluut niet nodig gezien het oke was. Ze komen ook prima op stem en eventueel met hulp van leidsels al terug. Ze gaan alleen vlot weer terug tempo willen maken haha.

Wij kunnen hier prachtig rijden maar van de ene naar de andere polder moeten we regelmatig stukjes doorgaande weg pakken. Nog nooit problemen mee gehad. Wij doen ons ding en het verkeer kan zich er prima omheem bewegen. Vind het soms enkel even spannend om in te voegen omdat we zeker met deze combinatie en soms ook nog bergopwaarts staan te wachten om in te voegen best even tijd nodig hebben om erop te draaien en tempo te maken.

Heerlijk die "zelflopers", als de comminucatie goed is,

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 21:37

Afbeelding

Deze ligtogen/veiligheidsbeugels/brancard beugels geen idee hoe je ze noemt en google noemt alle termen zijn ideal eurotech maat trekpaard. Ij heb gewoon vrouwen handen. Nu ik kan vertellen dat alles maat trekpaard is en dus ook erg stevig en vrij dik lamoen. Als dit aan het paard hangt en dan nog om het lamoen moet dan is dat net niet onmogelijk om voor elkaar te krijgen. Deze gaan dus terug. Nu hebben wij er ook van ideal leer en die zijn stuk groter. Met niets in te spannen daarmee en werkt erg fijn. Dus de optie is er absoluut ze om te ruilen voor leer. Echter liever heb ik ze eurotech. Heeft iemand een tip toevallig?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:31

Ik ben even op de achtergrond hoor. Een heel traumatisch weekend achter de rug waarin ik zowel merrie als veulen ben verloren tijdens en na de bevalling. Mn lieve grote schimmelmeisje is er niet meer |( . Ik heb tijd nodig om mn plezier weer terug te vinden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:32

Muronia schreef:
Ik ben even op de achtergrond hoor. Een heel traumatisch weekend achter de rug waarin ik zowel merrie als veulen ben verloren tijdens en na de bevalling. Mn lieve grote schimmelmeisje is er niet meer |( . Ik heb tijd nodig om mn plezier weer terug te vinden.

Heel veel sterkte.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:34

Dikke knuffel muronia

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:38

Ja bedankt. Het blijft nog zo onwerkelijk. Ze was jong en gezond en zo ineens is ze weg. We zouden nog zoveel samen moeten beleven.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 00:06

Dat blijft het lastigste inderdaad.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 04:00

Heel veel sterkte, wat heftig dit

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 04:40

Heel veel sterkte Muronia! Wat een horror wending van iets wat zo mooi moet zijn

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:45

Wat dierenfan al zegt: wat een horror wending
zo intriest, is er een medische reden toe? of gewoon pech

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 09:25

Overleden bij/ door de bevalling staat in Muronia's topic..

Echt afschuwelijk, en vooral ook zo sneu nadat ze ook net lekker een paar keer voor de wagen had gestaan en nog een heel leven voor zich zou moeten hebben inderdaad.

Fijn filmpje Dierenfan! Daar staat genoeg PK voor.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 22:13

Muronia nogmaals heel veel sterkte, en het heeft tijd nodig om het een plekje te geven.

Dierenfan het is zo lastig om passen tuig te vinden als je buiten de standaard maten valt. En is het ruk als van de verschillende varianten tuig de maat voering verschillend is.
Maar ja dat is bij schoenen ook.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 05:01

Eigenlijk is maat trekpaard in alles weer te groot maar waarom ze dan bedacht hebben dat die ligtogen/veiligheidsbeugels zo klein kunnen blijven snap ik dan weer niet. Er zitten bijvoorbeeld broekriemen bij die zijn dus werkelijk 2 meter lang. Ooit een trekpaard tussen een lamoen zien staan waarbij deze 2 meter aan beide kanten nodig heeft qua broeksriemen? :D :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 18:23

Muronia wat heftig met je merrie en veulen,sterkte met het verlies.

Afbeelding
Hier ook iets te breed ingeschat,had mijn andere wagen al jaren niet meer gebruikt en lamoen langer en breder gemaakt...uhhh sandra is toch wat slanker

JorexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 19:59

dierenfan, volgens mij zijn mijn ligtogen maat mini shetland ongeveer even groot. :+
Verder hier alles verkleind en ik heb iemand in de buurt gevonden die alles aan riempjes op maat kan maken van biothane.

Heel veel sterkte met het verlies van Elonia en haar veulen, zo moeilijk te bevatten dat ze er dan zomaar ineens niet meer is... Y;(
Neem vooral de tijd om dit verdriet te verwerken.. :knuffel:

Keyna_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:01

Goedemorgen Dierenfan, ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb een Eurotech tuig. Mijn bomen zijn ook dikker dan de standaard bomen. Via Voskamp Hall (Marieke) heb ik de Ideal Eurotech ligtogen maat Xfull kunnen kopen. Past bij mij perfect. Hoop dat je hier iets aan hebt. Groetjes Daisy

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:54

Dit wilde ik toch even delen.

Door mijn gezondheid hebben we besloten om te gaan mennen. Ik heb 3 paarden. Twee jaar geleden ging de eerste voor de wagen. Die was toen 12 jaar oud.
Een jaar later ging nummer 2 voor de wagen, die was 6 jaar oud en nu iets meer dan een half jaar later staat nummer 3 in training. Die is nu bijna 9 jaar oud.
Ze is nu 3 weken onderweg, en het gaat echt heel goed!
Waarschijnlijk gaan we haar zondag weer ophalen. Voor mij is belangrijkste dat ze braaf is, het rijtechnische doe ik zelf wel.

Leuke is wel, alle 3 hebben fries bloed. Nummer 1 heeft 50% fries bloed, nummer 2 is 100% fries en deze dame heeft 37.5% fries bloed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:49

Keyna_fjord schreef:
Goedemorgen Dierenfan, ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb een Eurotech tuig. Mijn bomen zijn ook dikker dan de standaard bomen. Via Voskamp Hall (Marieke) heb ik de Ideal Eurotech ligtogen maat Xfull kunnen kopen. Past bij mij perfect. Hoop dat je hier iets aan hebt. Groetjes Daisy

Super bedankt voor de tip! Wel apart dat die dan groter zijn dan maat trekpaard. Normaal is x full onser trekpaard. Ik ga eens informeren!

Ziet er goed uit ivy-power! 3 fantastische paarden voor de wagen! Ga je ook tzt 2 span doen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:37

Wat leuk Ivy! en knap dier!

Fries bloed lijkt me ook erg mooi om voor de wagen te hebben. Het toont al super netjes!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:02

ivy dat wordt straks 2 span.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:12

Ik vind enkelspan al uitdagend whaha. En mijn huidige kar is waarschijnlijk te licht, plus dat ik 3 compleet verschillende paarden heb.
Dus 2 span zal denk ik niet ervan komen.
Maar dat riep ik ook überhaupt van het mennen en ik heb nu 3 menpaarden haha.

Deze merrie gaan we dit jaar dekken en dan is het de bedoeling dat zij na het veulen verkocht gaat worden. Krijg er nu al buikpijn van

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:03

Dan komt er vast een prachtig veulen uit en ....ach zullen we er nog 1 uit fokken :j