Een tongboog wil wel helpen, maar bij sommige werkte een tongpoort ook goed.
Gem
Geplaatst: 08-05-14 18:09
Tongpoort betekent wel meer druk op de lagen, dus als hij daar niet goed op reageert is omhoog binden wel wijs. Maar is er een reden dat je van het dubbelgebroken bit afgestapt bent, HT?
Ja, dat moest ik er eigenlijk wel bij zeggen Gem! Bedankt voor de aanvulling! Ken er een die ook met een tongboog de tong nog niet goed kwijt kon. Hij gooide de tong meteen over het bit en kreeg hem met de beste wil van de wereld niet terug, gewoon omdat hij geen ruimte had. Tongpoort ging bij die een stuk beter.
happytime
Geplaatst: 08-05-14 18:45
Bedankt voor jullie reacties over de bitten,gem : sun liep super op het dubbelgebrokenwatertrensje maar nu we meer gaan schakelen in de L dressuur en vaardigheid, word ze steeds hangeriger en moeilijker terug te rijden.dus het advies van instructie is toch een liverpool erin , ook zit iedereen over de tong vastbinden....nou sorry dat ga ik niet doen..... Ik heb vanmiddag wel een liverpool met tongboog besteld ,zat eerst nog te denken aan dubbelgebrokenliverpool, maar lees er zoweinig over,. Wat hebben jullie erin hangen en waarom?
tine10
Geplaatst: 08-05-14 19:09
Ht: Rembrand heeft liverpool met pomp en tongvrijheid (dus lichte boog), omdat hij ook tong erover deed. Verder heb ik (vanwege zelfdeprobleem) ook een sperriem om. Amerigo rijd ik op dubbelgebroken watertrens.
Les van zoon ging erg goed, met beide ponys. Ik hoop straks nog wat fotos te plaatsen
Wat een baggerweer zeg, alles is doorweekt. En de komende dagen wordt het niet beter. Zooo jammer van mijn wedstrijd zaterdag.
Bij de 4 span paarden 2 met gewone Liverpool en 2 met tongboog omdat deze daar beter op lopen als gewone rechte Liverpool
Gem
Geplaatst: 08-05-14 19:16
HT, ik ben ook zoekende naar het perfecte bit, maar het is erg lastig. Allereerst zul je er zeker van moeten zijn dat er niets met de tanden / lagen / tong / wangslijmvlies aan de hand is (TA j.l. nog langs geweest?), anders heeft het al weinig zin om er een ander bit in te hangen. Dan de zoektocht naar het juiste bit, dat is echt uitproberen over langere tijd (enkele weken). Vaak werkt een nieuw bit tijdelijk, tot hij eraan gewend is en valt dan terug in zijn oude patroon. Ik heb om die reden alle bitten (op één na) tweedehands gekocht. Binnenkort hoop ik een nieuw bit te kunnen lenen voordat ik hem eventueel aanschaf. Die kost ca 160 euro heb ik begrepen, dus wil ik niet op goed geluk doen. Wat je ook kunt doen is Paul Versluis van de bittenbank bellen. Tong vastbinden is sowieso geen optie als je wedstrijd wilt rijden. Mag niet volgens de reglementen.
happytime
Geplaatst: 08-05-14 19:49
Tandarts en veearts hebben haar mondje al onderzocht,helemaal erfect in orde...natuurlijk laat ik dat eerst bekijken voordat ik bitten ga zoeken.....want een pony die met een stangetje met open mond op haar kont gaat zitten....doet dat niet zomaar Wel intressant om te lezen waarmee jullie mennen en waarom...
Wow wat lijkt de pony groot zo. Daar kan hij wel een poosje mee vooruit.
Ik men met verschillende bitten.
Liverpool met tongboog. Vooral buiten om meer controle te hebben en voorop tandem (robijn) Liverpool met naar voren gebogen tongboog robijn dressuur. Zilco liverpool (vhu heeft die ook) daar rijd ik ferro mee. Kunststof liverpool voor robin nu met leidsels in de bril Dubbelgebroken trens heb ik ferro heel lang mee gereden.
Ik heb eventueel een dubbelgebroken liverpool liggen als je die wil proberen kan ik hem wel naar je opsturen.
Ook hier een Liverpool met tongboog en een sperriem om hetzelfde probleem. Ook een tijdje zoekende ivm tong over het bit gooien.
avaluna
Geplaatst: 08-05-14 21:40
@Tine: , denk dat het nou ook wat groot lijkt met dat kleine zadeltje . Ziet er al fijn uit, echt leuk voor jullie
tine10
Geplaatst: 08-05-14 22:26
Haha, ja dat zadeltje is geen gezicht. Maar goed, zo kan hij toch al lekker aan de slag.
Net uit pure ellende alle paarden maar op stal gezet. De wei staat bijna onder, Rembrand zijn regendeken was weer doorgelekt, dus die staat nu met zweetdeken op. Samoerai vindt het wel erg fijn dat vriendjes ook op stal staan. Had haar als eerste binnengezet, maar ze was erg aan het trillen, later bleek van de spanning. Maar ja, voor het eerst in het donker naar binnen gehaald, was ook best spannend natuurlijk.
Nu maar hopen dat Rembrand niet teveel last krijgt van zijn been van een hele nacht op stal. En als ik de voorspellingen zie, vrees ik dat er nog meer nachten gaan komen.
Tine hier 2 ruinen en 3 merries op een wei, Chicko is een laat gecastreerde en Billy vroeg gecastreerd, dat gaat erg goed. Toen Wieneke er nog was waren zij en chicko samen de baas, nu neemt billy de taak van beiden over, waarom weet ik niet, maar hij is helemaal het baasje in de wei ineens. Eerder heb ik ook 2 hele dominante ruinen gehad en vochten om de merries. Uiteindelijk heb ik daarvan een van de ruinen verkocht, was echt niet te doen. Dus ik denk dat het verschilt per ruin of het goed gaat.
VHU jammer is dat, een goed tweespan vinden is moeilijk dat merk ik ook. zelfs als ze op het oog perfect bij elkaar passen kan dat voor de wagen anders uitpakken. De maat is ook altijd een probleem.
Bitten ik men met dubbelgebroken trens, dangerbit en soms met de liverpool (sinds een jaar niet meer gebruikt)
tine10
Geplaatst: 09-05-14 08:19
Goedemorgen
Rembrand en Amerigo zijn beide niet dominant, wel is Rembrand pas heel laat gecastreerd (10 jaar), maar goed, we gaan het zondag wel zien. Ik verwacht niet veel problemen eigenlijk. Met lijntje er tussen gaat het ook allemaal gemoedelijk. Geen gegil en gemep ofzo.
Ben alvast auto aan het inpakken voor morgen. Maar veel droge kleren mee
Ik vind het toch wel jammer dat regendekens blijkbaar niet langer dan een half uur in de regen kunnen. Voor mij mag de naam regendeken er dan toch wel af. Straks dan maar weer de winterdeken aan (is wel wat erg warm, maar ja, beter dan te koud denk ik dan maar)
Een goede regen deken moet het langer volhouden hoor Tine. Ik heb een rhino 0 gram deken. Die echt droog blijft ook na de hele dag regen.
tine10
Geplaatst: 09-05-14 09:13
Ik krijg van de paardendrogist ook een nieuwe toegestuurd, maar eigenlijk doen ze het nooit langer dan een jaartje goed. Niet fijn.
Dus besloten dat ik zometeen de paarden al bij elkaar zet, dan kunnen Rembrand en Amerigo ook in de schuilstal/tent als ze dat willen.
Zoonlief is nu op Amerigo aan het rijden in de stromende regen. Ziet er (op de regen na) heel goed uit. Als ze zo doorgaan, mogen ze vast binnenkort wel naar de L1 van de juf.
Bij ons ook de regen dekens na een hele dag regen nog droog. Maar verwacht eigenlijk een beetje dat LV nog binnen staat.. Cupido gaan we morgen weer ophalen
Biancacoo
Geplaatst: 09-05-14 09:37
Goedemorgen.. Lanouska, hoe is het gegaan met cupido....loopt hij weer goed voor de wagen ? wat meer vertrouwen ? altijd spannend. tine, zoontje te paard in regen..foto's van nieuwe pony zien er goed uit, braaf dier.
verder....hoop ik dat het met iedereen die verplicht of vrijwillig onder een steen zit, het goed gaat... ik mis jullie wel hier....
oud papier is weer ingepakt en staat klaar om morgen aan de weg te gaan.. zoontje is naar school....stil hier in huis..mijn airbrushwerkje is lekker mislukt..haha..dat gebeurd wel vaker..
Ik zit te wachten op de voerleverancier. Het is nu droog dus hij mag komen. Zijn veel pallets dit keer. Weer een grote bestelling uit Denemarken. Lekker druk vandaag met van alles.
Biancacoo
Geplaatst: 09-05-14 09:53
dan hoop ik dat het droog blijft bij je baudyh niets is zo vervelend als lossen in de regen.....
Cupido doet het super. Ze hebben hem flink uitgedaagd. Met pionnen, tonen, plastic en dergelijke. Gaan morgen met eigen kar en tuig alles op maat maken. En nog even rijden. En dan thuis doorpakken