[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:39

Tenno7 schreef:
Elisa : thaanks. Ja zit een sperriem aan inderdaad.

Hengstenvlecht kan ook hoor. Maar knotten vindt ik mooier.

Pjer & Ivypower. Ja die techniek gebruik ik ook. Maar blijft niet zitten helaas... denk dat z'n manen toch te lang/dik zijn hiervoor.

Mag dat met hefboombit, of zit er een ander bitje in?

Ik heb niet zoveel ervaring met vlechten van knotten bij lange manen dus lees graag mee. :)

ivy_power89

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:48

@tenno, ik zou dat een keer proberen. Ik doe zelf het eerste stuk niet zo strak, en zorg voor een evenwichtige aantal knotten

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:37

happytime schreef:
Wat een weertje,heerlijk,in het zonnetjes mijn greenguardhalsters weer gereed gemaakt met extra inlegplaten.stuk weiland afgezet en ze er een klein uurtje opgezet,wat een feest voor de dames( oke de graasmaskers minder want ze konden niet goed grazen nu...en dat is de bedoeling :j )
Eergisteren mijn koetsen buiten in het zonnetje gezet,konden de bokstoelen luchten en drogen.denk dat het tijd word om eerdaags weer eens intespannen _/-\o_
Waarmee vetten jullie de metalen draaischijf onder de wagen mee in? Is altijd dikke laag vet maar bij 1 nu droog

ML zegt je kan een vetspuit met de juiste aansluiting voor op jou vetnippels van de draaikrans en de goedkoopste vetpatroon(boterkleurig), bij de ijzerhandel krijgen.
Eerst de vetnippels schoonmaken en dan de spuit erop en 1 a 2x drukken tot het oude vet eruit komt.
Langboom of lamoen langzaam van links naar rechte draaien zodat het vet er tussen verspreid.
En als je vaak door de waterbak gaat dan vaker doen.
Ook lagers van de wielen doen mits er een smeernippel op zit. 1 a 2x per jaar.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:46

Thanks marga,lagers hebben smeernippels.maar die vetnippels op mijn draaikrans kan ik niet vinden.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 22:05

Misschien aan de onderkant.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 22:56

Elisa2 schreef:
Tenno7 schreef:
Elisa : thaanks. Ja zit een sperriem aan inderdaad.

Hengstenvlecht kan ook hoor. Maar knotten vindt ik mooier.

Pjer & Ivypower. Ja die techniek gebruik ik ook. Maar blijft niet zitten helaas... denk dat z'n manen toch te lang/dik zijn hiervoor.

Mag dat met hefboombit, of zit er een ander bitje in?

Ik heb niet zoveel ervaring met vlechten van knotten bij lange manen dus lees graag mee. :)

Naar mijn weten mag dat gewoon. Hoofdstel is van Ideal en zie ze vaker ook. Heb er een bokkebitje in

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:02

Ah oke, ik dacht altijd dat het niet mocht met hefboombit en kinketting. Maar jij rijdt misschien ook niet op de hefboom.

Wat zijn jullie trouwens zo ongeveer kwijt als je de kar wegbrengt voor onderhoud?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:17

Hier gelukkig een technische echtgenoot die de kar onderhoud. En ben erg blij dat hij hem zelfs schoonmaakt voor de wedstrijd.

Dus vragen aan de degene waar hem naar toe wil brengen.

Pony's vlecht ik altijd een hengstenvlecht die ik met twee kralen aan een dubbel elastiekje bezet anders zakken ze eruit.

IpsilonkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:39

Elisa2 schreef:
Ah oke, ik dacht altijd dat het niet mocht met hefboombit en kinketting. Maar jij rijdt misschien ook niet op de hefboom.

Wat zijn jullie trouwens zo ongeveer kwijt als je de kar wegbrengt voor onderhoud?

We mogen ook met hefboom gewoon met sperriem rijden. Maar kijk wel goed er zijn zat mensen die met een bitlifter rijden.
Kar wegbrengen voor onderhoud is duur. Ik heb de laat wagens en heb ze afgelopen jaar naar de laat gebracht (ff 2,5 uur enkele reis haha) , maar dit er moesten nieuwe lagers in daarom weggebracht. Verder vetspuiten en remblokken vervangen kun je makkelijk zelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:19

Wat is een bitlifter precies?

Hm dat is jammer dat het onderhoud duur is..maar het is wel belangrijk.
Zal eens vragen aan mijn pa of hij het een en ander kan..ik zelf kan dat soort dingen helaas niet. (in ieder geval niet dat ik weet :D )

Vandaag ons oudje maar weer eens ingespannen, die had er al een paar maanden niet meer voor gestaan. Wat een verschil is dat dan tussen een jong paard en een bevestigd paard.

Afbeelding

IpsilonkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:39

Afbeelding
Lastig te zien, maar hier heeft mijn paard een bitlifter aan het hoofdstel (ook wel pullerriempje genoemd).
Het gaat tot de bril en terug, bij hefboom komt de druk niet geheel op de lagen maar ook op de neus.

Heel veel onderhoud aan een menwagen is nou ook weer niet nodig. En een vetspuit hanteren is ook zo gedaan :o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:08

Afbeelding
Afbeelding

Fantastische ronde gehad. Equilab wat te laat gestart. Trekkers, shovels, vrachtwagens waren allemaal prima. Maar een grote vuilcontainer was erg spannend haha. Zijn af en toe zo lekker onbegrijpelijk. Enorm tevreden over deze rit en super trots op mijn knul!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:14

Ipsilonka schreef:
[ Afbeelding ]
Lastig te zien, maar hier heeft mijn paard een bitlifter aan het hoofdstel (ook wel pullerriempje genoemd).
Het gaat tot de bril en terug, bij hefboom komt de druk niet geheel op de lagen maar ook op de neus.

Heel veel onderhoud aan een menwagen is nou ook weer niet nodig. En een vetspuit hanteren is ook zo gedaan :o

Heb het even opgezocht, interessant..is met een hefboombit dus eigenlijk vriendelijker.

Haha ja die vetspuit zal nog wel lukken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:18

Mag je eigenlijk met bitlifter wedstrijden rijden?
Ik ben daar (nog) niet in thuis.

Mijn instructeur heeft laatst een bitlifter erop gezet omdat mijn fries heel snel achter het bit kruipt, en weinig druk geeft. En ik moet zeggen, het gaf wel echt resultaat

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:04

Voor zover ik weet mag dat wel ja. Wij hebben er iig wel mee gestart ooit (ik als groom, niet mijn eigen paard). Niet ieder paard vindt het overigens tof, die extra druk op de neus. Kwestie van uitproberen.

IpsilonkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:31

De afstelling vereist wel gevoel. Staat hij te strak afgesteld kan je paard ineens heel stug voelen. En ik heb nooit opgezocht hoe het zit met starten maar nooit gehoord dat het niet mag :D (heb veel kennissen en vrienden in het jury/instructeurscorps en een aantal rijden er zelf ook mee indien nodig.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:15

Afbeelding
Het was snijdend koud vandaag, maar toch perfect weer om een bosritje te maken. Het was heerlijk rustig onderweg :-) Vandaag heb ik eindelijk weer zelf gemend (laatste keer was in januari) Ik vond het best spannend, maar ze deden het heel braaf. Ik merkte wel dat we ook af en toe wat dressuur moeten oefenen op een veldje want een poging tot volte ging wat hotsend en klotsend :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 09:53

Dat lijkt me met een tweespan ook nog niet zo makkelijk..leuke foto!

En weer wat geleerd over de bitlifter, ik zal het onthouden.
Ik men zelf met zo min mogelijk druk, alleen contact en de Lusi loopt sowieso op een bokkenbitje bevestigd aan de bril dus weinig druk. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat die drukverdeling voor sommige paarden fijner is.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 06:33

Pjer : wat heerlijk zeg!! Leuke foto en mooi span zo!

Elisa : rij hier met precies hetzelfde inderdaad. Wil in de toekomst weer terug gaan naar een trensje. Heb hem hier ook op beleerd. Alleen buiten was hij op een trensje op en duur beetje aan het klooien :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:41

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:09

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:32

mce schreef:
dierenfan schreef:
https://youtu.be/e7yRo90RdcY?si=MH8Fe9SJNJVZCqg6

We waren vanmiddag gespot op de provinciale weg. Weer een fijne ronde gedaan.

mooi de vaart erin, positief bedoeld *D

Ze weten dat we het op die weg (80 km weg) toelaten...ze zijn niet gek :D ze liepen daar 24,2 km per uur. Normaal lopen ze meestal ergens 15 a 17 km per uur in draf. Wij zien liever onder de 15 km per uur maar dat is in 2span nog wat werk :+ het scheelt ook dat ze super op conditie zijn maar wij ergens tussen de 5 en 10 kilometer zweven qua afstanden. Dat lopen ze met gemak maar zo blijft het ook leuk. In enkelspan gaat het beter gelukkig qua tempo. Voor netjes is dit wel te vlot natuurlijk ;)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:37

Dat lopen ze met gemak maar zo blijft het ook leuk. In enkelspan gaat het beter gelukkig qua tempo. Voor netjes is dit wel te vlot natuurlijk ;)[/quotedierenfan)

ja, maar wel fijn dat ze het kunnen en in goede conditie zijn, compliment.
ffff lekker lopen, het hoeft toch niet altijd netjes!

Dit kun je makkelijker stroomlijnen dan paarden die niet voorwaarts willen.
Laatst bijgewerkt door mce op 19-03-25 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:43

Heerlijk gezicht zo over straat.
Hier wachten we enkel tot ze niet meer door de deur pastAfbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 04:50

sonjim schreef:
Heerlijk gezicht zo over straat.
Hier wachten we enkel tot ze niet meer door de deur past[ Afbeelding ]

:D dat is vast niet lang wachten meer.

MCE dat klopt absoluut ergens wel gezien je tegenwoordig de zweep zo min mogelijk wil gebruiken. Veel andere opties heb je aangespannen niet als ze niet willen lopen. Echter 1700 kg die netjes luisterd maar 2 stappen daarna vinden dat ze het netjes genoeg gedaan hebben en dat gevecht gerust 2 kilometer lang vol houden is ook niet altijd grappig :D gelukkig heeft mijn man ze dan om te mennen :+