[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:54

Muronia schreef:
Dat is wel heel fijn als het zo kan ja. Ik moet nog wat dingen bedenken om het mezelf makkelijker te maken. Veronia is ongeduldig met het inspannen. Tuig om doen is geen probleem, maar zodra de wagen er achter komt, wordt ze ongeduldig. Ze mept dan ook vaak met 1 achterbeen naar achteren en als het haar te lang duurt begint ze van voren omhoog te huppen. Dat vind ik echt niet prettig. Als we dan eenmaal een paar meter gelopen hebben, kan ik haar wel rustig stil zetten en dan wacht ze ook.

Kan even van te voren longeren wat druk van de ketel halen??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:13

Muronia schreef:
Dat is wel heel fijn als het zo kan ja. Ik moet nog wat dingen bedenken om het mezelf makkelijker te maken. Veronia is ongeduldig met het inspannen. Tuig om doen is geen probleem, maar zodra de wagen er achter komt, wordt ze ongeduldig. Ze mept dan ook vaak met 1 achterbeen naar achteren en als het haar te lang duurt begint ze van voren omhoog te huppen. Dat vind ik echt niet prettig. Als we dan eenmaal een paar meter gelopen hebben, kan ik haar wel rustig stil zetten en dan wacht ze ook.

Mijn beleerder heeft hier ontzettend veel aandacht aan geschonken, rustig kunnen stilstaan bij in en uitspannen. Wat ik er van opgestoken heb is dat het belangrijk is om te wachten tot het paard zich als ware een beetje overgeeft en ontspant en zelf iedere keer heel snel ingrijpen als ze ook maar het kleinste iniatief over willen nemen. Maar goed, het klinkt makkelijker dan het is. :+

assie

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:37

Mijn beleerder zet ze gewoon een tijdje aan een halsband aan de muur vast met de kar erachter. Leren ze heel goed van stilstaan.

Lijkt me wel lastig als ze zo onrustig zijn met inspannen. Dan krijg je zelf ook de rust er niet in en dan versterk je elkaar misschien ook nog.

Wat een prachtige buitenrijplaatjes. Heerlijk! Geniet ervan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:57

Sheeca is een New Forest C-pony, groot zat voor mij :j .
Vandaag met haar naar de vereniging geweest, mooi in de grote baan zodat je niet steeds de bocht om hoef.

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:46

Dennis schreef:
Sheeca is een New Forest C-pony, groot zat voor mij :j .
Vandaag met haar naar de vereniging geweest, mooi in de grote baan zodat je niet steeds de bocht om hoef.

[ Afbeelding ]

Denk mogelijk qua karakter en energie dat jij meer voor je menwagen hebt dan ik met de trekpaarden :D ze zijn beiden erg wakker maar het blijven trekpaarden natuurlijk.
Prachtige foto! Veel plezierige kilometers samen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:02

Leuk Dennis, mooie pony en mooi maatje zo..lekker handzaam.

Keyna_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:21

Goedemorgen, ik lees al een tijdje jullie leuke en leerzame berichten en geniet van jullie mooie bos foto's. Het wordt maar eens tijd om ook eens iets te plaatsen. Mijn haflinger (19 jaar) staat sinds 2022 voor de wagen. Hij vindt dit ontzettend leuk. Wij wonen in de polder in het Groene Hart en rijden voornamelijk op de polderwegen. Gelukkig is hij mega braaf met al het verkeer hier (traktoren, auto's en de vele fietsers en motoren). Dit jaar helaas nog geen men rit gemaakt. Zodra mijn bijrijdster weer meer tijd heeft, gaat dat er eerdaags wel weer van komen.

Groetjes Aboo en Daisy

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:40

Afbeelding
Vandaag een tuig gekocht. Stilstaan is voor onze dame ook wel een ding.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:05

Elisa : nee ik ben er eigenlijk niet zo bang voor. Als hij een stap zet of wil gaan doen en ik zeg ho staat hij weer stil. En ik heb mn leidsels wel zo hangen dat ik ze altijd kan pakken. Maar eigenlijk zet hij nooit een stap met uitspannen. Staat rustig wat om zich heen te kijken. Terwijl er vaak veel wel om hem heen gebeurt.

Vanaf veulen af aan vindt ik wel een enorme pluspunt ja.

Pjer: ah goed om te weten. Nodig daar ook eens een ritje maken!

Assie : zo doen ze het hier ook wel inderdaad.

Dennis : ziet er netjes uit zeg!! Heel mooi

Sonjim: ziet er uit als een mooi stevig tuig!

Zaterdag ons aller eerste wedstrijdje op de planning! Een onderlinge dressuur en vaardigheid. Heel benieuwd hoe het zal gaan. De afgelopen week heeft hij behoorlijk lente in z'n bol en is echt druk haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:40

Wat braaf zeg! Heel veel succes vandaag!

Mooi tuig Sonjim, is het leer?

Welkom Kenya, wat fijn dat hij zo braaf is in het verkeer.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:52

Het tuig is inderdaad leer. Super soepel en netjes.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:35

Wat een weertje,heerlijk,in het zonnetjes mijn greenguardhalsters weer gereed gemaakt met extra inlegplaten.stuk weiland afgezet en ze er een klein uurtje opgezet,wat een feest voor de dames( oke de graasmaskers minder want ze konden niet goed grazen nu...en dat is de bedoeling :j )
Eergisteren mijn koetsen buiten in het zonnetje gezet,konden de bokstoelen luchten en drogen.denk dat het tijd word om eerdaags weer eens intespannen _/-\o_
Waarmee vetten jullie de metalen draaischijf onder de wagen mee in? Is altijd dikke laag vet maar bij 1 nu droog

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:53

Gister wedstrijdje gehad dus. Ons aller eerste! ( onderling )
Brak mijn menzweep niet direct aan het begin van de proef.... deed er niks mee. Maar zat blijbaar al een scheur in.. de hele proef dus zonder menzweep gereden en pony kakte beetje in helaas. Maar alsnog een mooie 3e plek met 194 punten *\%/*

Daarna vaardigheid ging ook mooi! Paar balletjes wel. Merk wel dat dat minder ons ding is. Dus ga met officiële wedstrijden me eerst lekker focussen op de dressuur haha

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:18

Ht, ik heb je een link gestuurd in fb Messenger.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:50

Ow minder zweep kapot in je proef.
Ik had in mijn proef ( districkt kampioenschap) dat mijn slag kwam vast te zitten onder mijn staartriem...was ff wrikken maar met een bocht liet die los _/-\o_
Ips dank je wel,ga hem zo bekijken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:58

Vanmiddag ruim 11 kilometer gedaan met ons 2 span. Mijn man de eerste helft gedaan en ik de 2de helft inclusief stuk doorgaande 80 km weg en dorp. De honden ook lekker mee en enorm genoten met ons 'gezin'
Na de arbeid de weide open gegooid en ze mogen daar vannacht ook slapen. Ze staan al de hele week zo'n 6 a 7 uur per dag op de weide. Gras is overal nu kort dus even sparren of ze terug 24/7 paddock en inloopstallen gaan of 1 stuk weide toegankelijk houden wat betekent dat het kapot zal gaan... zo te zien blijft het deze week nog droog en dan is er niet direct veel schade. Beetje lastig nu het gras nog niet echt groeit
Afbeelding

Afbeelding

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:57

Happytime : ooohh dat is dan ook even balen zeg en je bent dan ff uit je concentratie he haha. Ik reed mn volte ff heel raar op en was even in de war van en nu?? Mn vriend schreeuwde toen maar gooi maar gewoon weg die zweep.. ohja dat kan ook whahhaha.
Opzich wel blij om dat we alsnog 194 punten behaald hebben en zijn vrij streng gejureerd door een officiële jury. Dus dat is wel leuk voor de toekomst. Dit smaakt wel naar meer!!

Dierenfan : wauw. Wat genieten zeg zo samen en heerlijk dat je hondjes zo mee kunnen.

Nog paar foto's van afgelopen week tijdens een training. Ben echt heel blij met hoe hij ontwikkeld!

Afbeelding

Afbeelding

Halsstrekken hadden we een mooie 7en op ook. Super trots op.Afbeelding

Afbeelding

Yellow heeft vrij lange manen. Nu vindt ik knotten met dressuur het mooiste wel. Dus had hem geknot op een andere manier wat met lange manen kan. Maar alsnog bleef dit jammer genoeg niet zitten. Uiteindelijk vastgezet met naald en draad en dan houd het een paar uur vol. Iemand die ook op de doorvlecht manier knot met lange manen en nog tips heeft?
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:03

Ziet er netjes uit! Wel balen van de zweep zeg...heb je een sperriem bij het hoofdstel?

Kun je geen hengstenvlecht maken?

Dierenfan, dat ziet er heerlijk uit!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:19

Afbeelding
Ik gebruik altijd heel veel elastiekjes, ook bij de doorvlecht methode. Ze vallen toch niet zo op en dan blijft het een beetje in model voor een uur of 2-3.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:53

Ik heb 2 paarden met lange manen :)
En gebruik per vlecht gewoon 1 elastiekje.

Afbeelding
Afbeelding

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:18

Elisa : thaanks. Ja zit een sperriem aan inderdaad.

Hengstenvlecht kan ook hoor. Maar knotten vindt ik mooier.

Pjer & Ivypower. Ja die techniek gebruik ik ook. Maar blijft niet zitten helaas... denk dat z'n manen toch te lang/dik zijn hiervoor.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:44

@Tenno, hoe vlecht je dan? Zijn je manen dan wel lang genoeg?
Want een stalgenoot heeft een paard met manen 2x zo dik en die lukt het ook, maar je moet wel genoeg lengt hebben.
Waar laat het dan los?

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:15

ivy_power89 schreef:
@Tenno, hoe vlecht je dan? Zijn je manen dan wel lang genoeg?
Want een stalgenoot heeft een paard met manen 2x zo dik en die lukt het ook, maar je moet wel genoeg lengt hebben.
Waar laat het dan los?

Manen komen tot zijn bovenbenen. Dus zeker wel lang genoeg lijkt me.( rond de 70 cm ) De knotten blijven niet zitten en uiteindelijk trekt de vlechten erdoorheen. Vlechten zeker heel strak ook.

Afbeelding

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 23:53

Ik denk haast dat je vlecht te strak zit dan. Trekt de vlecht dan uit de volgende vlecht waar je de ene vlecht in mee hebt gevlochten?
Ik vlecht wel helemaal door, voordat ik die vlecht door de knot trek en naar de volgende vlecht ga.
En wellicht kleinere knotten maken (dus in de breedte)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 08:44

ivy_power89 schreef:
Ik denk haast dat je vlecht te strak zit dan. Trekt de vlecht dan uit de volgende vlecht waar je de ene vlecht in mee hebt gevlochten?
Ik vlecht wel helemaal door, voordat ik die vlecht door de knot trek en naar de volgende vlecht ga.
En wellicht kleinere knotten maken (dus in de breedte)

Dat zou kunnen. Maar moet het niet strak gevlochten zijn dan?

Ja ze trekken er allemaal doorheen. Had 7 knotten en kan ook nog wat kleiner proberen inderdaad