[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:52

snap wat je bedoelt, wij hebben hier stuk afgezet als paddock, de wei is ook afgezet, elke dag stukje erbij zeg maar. Tja kan ze niet in de grote wei gooien, want dan rollen ze eruit op een gegeven moment. Hier wordt wel gemaaid, maar hebben dan ook melkveehouderij.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:57

Avaluna: kun je niet een stel schapen over je landje heen laten gaan? Hier bij ons in de buurt worden de schapen vaak uitgeleend.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:39

Citaat:
Ollie
@Janouk, hoe is het met Paul ? heeft hij het een beetje naar zijn zin ?

Paul is thuis hoor. Gewoon aan het werk. Tenminste vanochtend gaat hij met Janouk naar Steffi vd Laarse voor een jaarlijkse check up.
Hij heeft ponykamp in de 1e week juni (menweek 2). Hopelijk is het dan iets minder warm. Arme Janouk staat de hele dag te zweten, zonder te werken.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:23

Gem schreef:
Avaluna: kun je niet een stel schapen over je landje heen laten gaan? Hier bij ons in de buurt worden de schapen vaak uitgeleend.

Hahaha, ik geloof dat je al fout zit bij de benaming "landje" _O- . Is praktisch gezien hier verder ook niet zo handig, heb wel eens aan een paar eigen schapen gedacht, maar blijven toch beesten die weer verzorging e.d. nodig hebben en werk genoeg hier op de boerderie.

Heb ze vannacht op de inrit naar de wei gezet, die is een paar weken geleden pas gemaakt en dus flink wat stol, vrachtauto's e.d. d'r over heen en dus minder gras *mits ze goed dooreten*. Tutpony stond vanmorgen toch in de volle wei := , is nu wel ff puh voor d'r want de heren staan lekker in de inloop uit het zonnetje :') . Straks maar even wat anders spannen in de ingang van de wei dan die elastieken gevallen }> .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:33

Avaluna: Land zonder "je" erachter = meer sjapies :D ! Het werkt hier in de buurt goed hoor, niks verzorging, gewoon vreten :Y). Ze laten ze weer ophalen door de eigenaar als het gras op is, of de schapen te vet worden.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:54

Na drie dagen, schapen uit hun voegen, hahahaha.
Ik zal wel weer gaan maaien, is ergens zo zonde :') en gras groeit er meteen weer zo goed van ;) .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:17

@Gem kijk dat wist ik dan weer niet van die groom. De wedstrijden die ik zou rijden met marathon erbij zijn geen officiele KNHS wedstrijden, dan kan je dus blijkbaar wel bij elkaar groomen. Of mijn instructeur zal gedacht hebben het maakt toch niet uit voor de klassering (van mij dan :') ). Instructeur rijdt trouwens ook zo af en toe oefenmarathons om wat nieuwe combinaties uit te proberen of dus grooms, net wat Kiss ook doet/zegt.

Ik zit nu in een stilte-werk-ruimte op mijn werk.... maar het is zo stil....ben helemaal afgeleid :o
Nou ga kijken of ik nog tot iets zinnigs kom :o

Jenkins

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:20

Ik heb zojuist een heel raar aanbod gehad, waardoor ik nu met soort van dilemma loop op paardengebied.
Kan het alleen niet zo op internet zetten..
Iemand met ervaring met dilemma's die t uit mn hoofd wilt praten? :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:11

Ben ik ook weer even.

Heb mijn auto weer terug. *\o/* Alleen 1 klein minpuntje. Er mag voorlopig geen trailer of iets anders achter. Moet hem inrijden als een nieuwe auto en dus de eerste 500 km geen aanhanger erachter. Dus dat wordt komend weekend flink onnodig rijden, want volgend weekend moet ik natuurlijk wel mijn debuut in de sgmw gaan maken.

Jenkins: je maakt me wel nieuwsgierig
Avaluna: wij hebben hier ook logee-schaapjes hoor. Wil zelf echt geen schapen hebben.
Ollie: 15 kg minder. Ikke wil ook!!!!

Trouwens hele tijd terug had iemand hier een heel leuke bonte pony. Eerst was er geen klik, maar later kwam die gelukkig toch wel. Wie was dat en hoe gaat het met de pony?

Nou ik ga pony even mennen en zoon naar bed brengen. Weet nog niet in welke volgorde....

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:17

kom je hier op de koffie van 't weekend tine? :+ (ivm de loze km's := )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:19

Bedoel je Jelleee met haar bruinbontje Kay?
Die is nog steeds erg leuk, heb hem vorige week nog beslagen.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:24

***schaam***

niets bijgelezen,
alleen even teken van leven geven hier..
ben kei en kei druk met de benefiet...

de tijd van posters hangen is aangebroken , haha
dat vreeeeet tyd zeg..

maar heb super lieve vrijwilligers, heb voor allerlei stukken al lieverds die daar ale winkels/dierenwinkels/bakkers/supermarkten etc etc gaan volhangen.

heb zelf ook 2 flinke stukken voor mn rekening genomen natuurlijk.

nu nog iemand die ettenleur wil volhangen, komt vast goed :))

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:25

Jenkins schreef:
Ik heb zojuist een heel raar aanbod gehad, waardoor ik nu met soort van dilemma loop op paardengebied.
Kan het alleen niet zo op internet zetten..
Iemand met ervaring met dilemma's die t uit mn hoofd wilt praten? :P

Ik ben ook slecht met dilemma's, wikken en wegen, doen of niet *beroepstwijfelaar*, dus kom maar op :+

Wat een weertje.... 8-) .
Vanmiddag les gehad met stalgenootje, en Ster vooraf flink in de Atex-daasspray gezet. Blèhh, wat stonk ze %) , maar alle zoemende, vliegende projectielen, op de Awacs na, bleven uit onze buurt :D .
L - proefje een keer geoefend voor de oefenwedstrijd voor zondag, ging niet onaardig :) . Daarna een paar stukjes eruit aangepakt. Tweede half uur oefende lesmees met stalgenootje en ben ik lekker gestopt met rijden. Ben met Ster in de schaduw gaan staan om stalgenootje haar verrichtingen te zien; voeten op beide remmen en na 20 seconden spartelen had ze ineens in de gaten dat het toch wel heel erg lekker is om stil te mogen staan in de schaduw :z .
Daarna weer de onvermijdelijke, gebruikelijke discussies gehad met onze lesgevert (dit keer waarom ik geen 8'en haal :') ), altijd weer leuk :D .
Terug op stal het whiteboard te voorschijn gehaald en de figuren nog eens met stalgenootje doorgenomen.

Vraag voor de D + V rijders: hoever moeten volgens jullie de hoekletters uit de hoeken staan in een 30 x 60 bak?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:44

Hahaha, Ster wijsgemaakt dat stilstaan leuke hobby is! Hoef ik de mijne vaak niet van te overtuigen :P

Wij hebben net met 2tjes heerlijk een rondje gefietst :) Onderweg gecrasht op een terrasje :9 Totaal bijna 16 kilometertjes :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:51

Ik bedoelde inderdaad Kay, vond dat zo'n leuk beestje

Hoekletters moeten bij alle soorten en maten bakken op 10 meter staan (zie reglementen). Echter zie je vaak in bakken van 20x40 dat ze op 6 meter staan (zoals ohz), maar volgens de reglementen hoort het op 10.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:54

Aks: Ster was moe en dat was een ideaal moment om haar iets nieuws te leren -:) : lesmees gevraagd of hij, voor de veiligheid, links achter Ster wilde gaan staan en zo kon ik voor de eerste keer afstappen, flesje water onder de bokstoel vandaan pakken, en weer opstappen zonder dat ze ging panieken. *\o/*
Ze deed wel een stapje, maar bleef braaf :+: !

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:59

tine10 schreef:
Hoekletters moeten bij alle soorten en maten bakken op 10 meter staan (zie reglementen). Echter zie je vaak in bakken van 20x40 dat ze op 6 meter staan (zoals ohz), maar volgens de reglementen hoort het op 10.

Ik was weer te vroeg met vragen.... vond het net idd terug in de reglementen! Ik vroeg me nl af of een linksomkeert cq rechtsomkeert op dezelfde manier uitgevoerd moet worden in een 30 x 60 bak als in een 40 x 80 bak. Nee dus denk ik? Bij de 30 x 60 raakt de "bovenkant" de hoefslag niet (- 2,5 meter) en bij de 40 x 80 wel?

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:08

Zo even nog snel een berichtje vanaf het eiland VP...

@ Aks, lekker gefietst *\o/*
@Bicci, die het druk heeft met flyeren :j
@Jenkins, die last heeft van dillema's :o
@Janouk, ik was abuis en dacht dat Paul dezelfde week in Ermelo zat als Prinsjeh... :o

Ik heb vanavond zo'n heerlijke strandrit gemaakt van dik 2 uur... vriendin (en groom) op Brutus en ik op haar haf... 8-) zal morgen wel niet kunnen lopen want hij was erg rondgeribt :o ..maar zo lekker hondje mee die voor zeehond heeft gespeeld... hij bleef maar zwemmen en wij ook lekker met de paardjes in het water... wat een heerlijkheid zo 's avonds. Nu nog even buiten 'een afzakkertje' nemen en dan even douchen en naar bed :z

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:48

Klinkt lekker Ollie!

Ben mij vanmiddag helemaal rot geschrokken.
Iemand van mijn nieuwe stal wou eens met mij mee met de kar, nou dat laat ik geen 2x zeggen dus ik ging ervoor!
Ik sta nog op de oude stal, dus ik Sil op getuigd en erheen gereden... laten we zeggen niet geheel vlekkenloos.. en dus ook totaal onverstandig om zo alleen op pad te gaan, al is het maar 10 minuten. Gelukkig was er een meneer onderweg die hem goed vast greep.
Maar goed, meisje opgepikt bij die stal en verder gereden, ging redelijk, toen haar weer afgezet bij stal, maar ik durfde niet alleen terug.. en meisje kon niet mee vanwege ruzie daar op stal.
Heb toen maar besloten mijn kar meteen te laten staan op de nieuwe stal en lopend met sil terug te gaan..

Dus ik loop terug naar stal, Sil met halster en halster touw en de rest van zijn tuig nog om met de teugels eraan hangend. halverwege bedacht ik me ineens dat ik er ook achter kan lopen ipv naast, hij heeft toch zijn tuig om! Dus ik gooi het touw om ze nek, pak de teugels en zeg voorwaarts!! Nou meneer had het door.. Hij zette een volle gallop in, ik dacht "ahjoh heb toch de teugels.." maar die zaten dus nergens aan vast...

Dus daar ging sil! In volle galop eerst richting een drukke 80km weg... ik verstijfde en het eerste wat ik deed was iemand bellen en zeggen dat hij weg rende, alsof diegene er ook maar iets aan kan doen.. Maar gelukkig besloot Sil links af te slaan en belande in een veld die net in bloei was (van een boer) dus ik voelde me ook nog eens enorm schuldig...
Met Sil is het zo, hoe harder ik loop, hoe harder hij van mij wegrent... Dus ik durfde bijna geen stap te zetten.

Maar wat een geluk had ik (had ook ongelukkig kunnen aflopen...) ik had aan het einde van zijn halstertouw een lus gemaakt, zodat ik hem makkelijker kon vasthouden. Deze lus word strakker als er druk op staat.
Is hij dus precies met 1 been in de lus gaan staan en doordat het touw niet lang genoeg was kon Sil geen stap meer zetten. Nou is meneer daar dan wel weer rustig in en bleef verderop echt zo staan kijken naar mij wat hij nou moest doen.. toen heb ik hem gelukkig kunnen bevrijden..

Sorry voor het lange verhaal.. ben me rot geschrokken en krijg er zeker nog nachtmerries van..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:48

Gem schreef:
tine10 schreef:

Ik was weer te vroeg met vragen.... vond het net idd terug in de reglementen! Ik vroeg me nl af of een linksomkeert cq rechtsomkeert op dezelfde manier uitgevoerd moet worden in een 30 x 60 bak als in een 40 x 80 bak. Nee dus denk ik? Bij de 30 x 60 raakt de "bovenkant" de hoefslag niet (- 2,5 meter) en bij de 40 x 80 wel?

Links/rechtsomkeert moet je bijna altijd de hoefslag missen. Is namelijk eigenlijk een halve volte halve baan. Dus bij bak van 20x40 (als hoekletters op 10 meter staan) moet je 5 meter van de korte zijde afblijven (of 1 meter als ze op 6 meter staan), want halve volte halve baan is 10 meter. Bij bak van 30x60 is volte 15 meter en dus 2,5 meter van hoefslag af. (hihi, mijn meninstructeur vindt dat ik het verkeerd doe en beweert bij hoog en bij laag dat je hoefslag moet volgen)

Bij de samengestelde proef in een bak van 40x80, is volte 20 meter, hoekletter zit op 10 meter, dus hier blijf je wel op de hoefslag.

Edit: jeetje, wat een eng verhaal met Sil. Gelukkig is het goed afgelopen.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 24-05-12 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:50

lekker rozig vanhet strand ollie?
jenkins een dilema,kom maar op ermee pb staat open.
gem: links-rechts-omkeerd altijd de A-C lijn raken,maakt niet uit welk bakformaat (athans dat stond op mijn protecol:A-C lijn niet geraakt!)maar niet de hoeken doorrijden
hier druk geweest,met de bosmaaier onder het schrikdraad gemaaid,gras om moestuin en bij de stal gemaaid(geloof dat ik me ff moest uitleven ofzo met deze hitte :j )

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:53

@jenkins; gelukkig dat het goed is afgelopen zeg! :oo
Jenkins schreef:
ik had aan het einde van zijn halstertouw een lus gemaakt, zodat ik hem makkelijker kon vasthouden. Deze lus word strakker als er druk op staat.

Maar bovenstaande.. Doe dat nooit... Voor hetzelfde geld trekt hij opeens en zit jij met je hand fijn in die strakker wordende lus! Een lus tot daar aan toe, maar dan niet dat hij straktrekt!! :oo *ziet hele horrorbeelden hierbij.. :\ *

Zo ik heb nog een hoofdstuk verbeterd, en ga zo lekker bedje toe. Morgen maar een actieve dag maken en dan is het alweer weekend :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:55

Klopt helemaal wat je schrijft Aks met een hand in een lus.... brrr. Wat ik doe, ik leg een dikke knoop in het uiteinde van het touw. Maar heb al gehoord dat ook dat verkeerd kan aflopen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:59

Aks ja ik weet gevaarlijk, maar de lus hou ik dan zo vast dat deze niet strak getrokken kan worden :P

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:03

Happytime en Tine spreken elkaar dus tegen... dat dilemma had ik nou ook met lesmees, maar wiskundig denkend, denk ik dan toch dat lesmees en Tine gelijk hebben... 2,5 meter wegblijven van de korte zijde in een 30 x 60 bak. (analyticus die ik ben :o )

Jenkins: omg, ik zou een hartverzakking krijgen :oo %) ! Wat een geluk dat hij vast kwam te zitten in zijn eigen touw _/-\o_ ! En ik moet meegaan met het gevaar van lussen. Een vroegere manege-collega is haar duim afgerukt door een weghollende Fjord, en ik ben bijna mijn onderbeen verloren door op het schip in een lus te gaan staan, terwijl het schip langzaam vaart ging maken. Heeft me 10 dagen ziekenhuis gekost en een operatie achteraf.

Aks: fietsen is ook één van mijn grote liefhebberijen.... hopelijk nog enkele fietsvierdaagses deze zomer!

Ollie heeft heerlijk gereden en gezwommen! Was het water niet vreselijk koud?? Het is nog zo vroeg in het jaar. Ik heb zitten puzzelen, maar waar ligt eiland VP :o? ?