[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:09

Ik vrees dat voor mij ook mijn toekomst gaat liggen in het mennen, ik hoop dat alleen nog een jaar of 15 uit te kunnen stellen. Maar dat is voor mij wel reden om nu al wat laagdrempelig te mennen.

Vandaag mijn bijrijdster alleen laten betuigen en ik op de fiets mee. Zodat ze voortaan alleen op pad kan (minipaardje). Erg leuk geweest weer.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:41

Dennis schreef:
Ik vond het donderdag avond juist jammer dat er zo veel onderdelen in gepropt werden waardoor ze eigenlijk nergens echt goed op in konden gaan.
Wel leuk dus, maar had gehoopt op meer.

Ik heb wel wat manege lessen gehad, maar ben echt menner. Van de zomer poging gedaan er toch op te gaan, setje gebroken ribben rijker, dus die ambitie voorlopig maar weer laten varen.
Jonkie komt mogen weer naar huis na een logeerpartij in Zeewolde. Ze doet het super goed, maar het is even wennen als je van een Fiat Panda naar een Ferrari ga :j . Dus blij dat ik het dit keer uit handen gegeven heb.

Toch was twee per onderdeel - imo - niet fout er kwamen èen paar onderdelen aan bod, genoeg voor mij om te kunnen onthouden. Als instructeur kreeg ik voldoende goede tips, toch wel.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:44

Elisa2 : Ja ik heb hem zelf beleerd inderdaad. Gewoon in alle rust alles erop gezet wat ik belangerijk vindt. Uiteindelijk +- een jaartje erover gedaan voordat ik hem echt ingespannen heb voor de wagen.
Uiteindelijk eerst alleen met hulp erbij gereden, maar hij heeft echt nog nooit een stap verkeerd gezet.
Met buitenritjes in het begin wel elke keer iemand mee. Maar nu hoeft dat eigenlijk niet meer en kan ik ook heel fijn alleen.
In de bak reed ik al heel snel alleen eigenlijk. Vooral de HO er goed opzetten. Met inspannen heb ik hem aan een halsband staan. Uitspannen staat hij gewoon los stil.

Het rijden doet hier eigenlijk zoveel lichamelijk pijn. Dat ik het makkelijk nu wel los kan laten dat dat er niet meer in zit. Op een enkele ritje na op mn opa paardje Tenno.. heb heeel lang gewoon doorgereden. Moest en zou tot de Z2 komen. Maar elke keer huilend van je paard komen neemt het plezier wel echt weg ook. Nu met mennen merk ik pas weer dat je plezier er mee kan hebben ondanks je lichamelijke struggles. Daarnaast door ziekte ook wat aan de "ronde" kant geworden en wil dus ook niet meer vanwege die reden rijden.

Ohh klinkt als een fijne en leerzame avond zeg! Altijd jammer dat Ermelo nog best een eindje rijden is vanaf het hoge noorden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:30

Ik heb het donderdag vooral gezellig gehad :+ Melanie en Herman vond ik wel mega fijn. Maar bij Ad was op een gegeven moment alle aandacht bij het woord ja, we hebben zo gelachen *\o/* Ik vond wel dat er de hele avond een positieve vibe was over de paarden. Longeren vond ik niet echt ok. Over dat longeren met bijzet O:) Ik vond het juist prettig dat er zoveel combinaties waren, nu ging het wel echt om ons ipv dat je het idee hebt naar een privéles te kijken. Dus prima avondje

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:39

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:34

Tenno7 schreef:
Elisa2 : Ja ik heb hem zelf beleerd inderdaad. Gewoon in alle rust alles erop gezet wat ik belangerijk vindt. Uiteindelijk +- een jaartje erover gedaan voordat ik hem echt ingespannen heb voor de wagen.
Uiteindelijk eerst alleen met hulp erbij gereden, maar hij heeft echt nog nooit een stap verkeerd gezet.
Met buitenritjes in het begin wel elke keer iemand mee. Maar nu hoeft dat eigenlijk niet meer en kan ik ook heel fijn alleen.
In de bak reed ik al heel snel alleen eigenlijk. Vooral de HO er goed opzetten. Met inspannen heb ik hem aan een halsband staan. Uitspannen staat hij gewoon los stil.

Het rijden doet hier eigenlijk zoveel lichamelijk pijn. Dat ik het makkelijk nu wel los kan laten dat dat er niet meer in zit. Op een enkele ritje na op mn opa paardje Tenno.. heb heeel lang gewoon doorgereden. Moest en zou tot de Z2 komen. Maar elke keer huilend van je paard komen neemt het plezier wel echt weg ook. Nu met mennen merk ik pas weer dat je plezier er mee kan hebben ondanks je lichamelijke struggles. Daarnaast door ziekte ook wat aan de "ronde" kant geworden en wil dus ook niet meer vanwege die reden rijden.

Ohh klinkt als een fijne en leerzame avond zeg! Altijd jammer dat Ermelo nog best een eindje rijden is vanaf het hoge noorden.

Klinkt echt super, met zelf beleren bouw je natuurlijk ook een enorme vertrouwensband op. Natuurlijk is het karakter ook enorm belangrijk. Vind je het met uitspannen niet link om hem los te laten staan? (geen oordeel hoor, gewoon een vraag)

Paardrijden is best zwaar voor een mensenlichaam..steeds pijn krijgen haalt inderdaad alle lol er wel vanaf.

Ermelo klinkt leuk en leerzaam, het longeren leek niet zo van toegevoegde waarde?

Dennis, leuk dat je Ferrari jonkie weer thuis komt..ben er wel benieuwd naar.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:05

Longeren was in ieder geval een meisje wat weinig gemotiveerd was.

Hier spannen we ook los uit. Mijn man staat er voor maar mijn paard wordt niet vastgehouden. Als alles eraf is, inclusief hoefschoenen dan krijgt ze een snoepje en naar halster om. Ze is zo opgevoed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:27

Hier ook los in en uitspannen maarrrr wel met iemand er recht voor die kan ingrijpen indien nodig. Echter vooral de jongste kan zeer goed stil staan maar wordt giftig als hij continu vast gehouden wordt. Soortje 'zelluf doen, ik kan dat!' haha.
Bij terugkomst is enkel maken dat ze niet met bit in gaan schuren langs lamoen, langboom of de benen. Ze krijgen altijd een bak voer na terugkomst en eenmaal uitgespannen.

Zaterdag middag nog heerlijk in 2span met ze weg geweest. Zondag middag lekker paar uur de weide op gedaan. Ze hadden 4x in 5 dagen gelopen dus hoe mooi het weer ook er was een dag vrij. De komende week geven ze in elk geval weer fantastisch weer af! Eens zien wat deze week lukt qua mennen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:52

Afbeelding

Wij hebben gisteren ook een lekkere rit gemaakt op de veluwe <3

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:12

Afbeelding
Afbeelding
Wij zijn druk bezig om ons nieuwe woonomgeving te verkennen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:54

pjer schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wij zijn druk bezig om ons nieuwe woonomgeving te verkennen.

Dat ziet er vervelend uit als woonomgeving :D :+ heerlijk zeg! Voor dat uitzicht moeten wij toch eerst een half uur met de auto rijden.

Heerlijk Ivy! De veluwe is wel mijn lievelins gebied maar we gaan dit jaar naar Limburg dankzij alle wolven op de veluwe durf ik met mijn honden geen boswandeling meer te maken daar

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:44

Pjer dat ziet er gaaf uit waar is dit. Ik wil ook weer maar voor nu wandelen we ernaast.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:58

Dit is het bos bij Gieten. Het is echt een gigantisch bos, laatst hadden we een 'leuk rondje' gedaan bleek het bijna 20km voornamelijk door hetzelfde bos. Echt heerlijk

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 00:39

Elisa : jaa de weg naar het uiteindelijk voor de wagen lopen is ook gewoon super leuk om zelf door te lopen. Karakter is ook zeker belangerijk. Heb Yellow al vanaf veulen en merk echt dat dat ook van enorme invloed is geweest. Altijd zelf in handen gehad.

Heb er niemand voor staan. Maar hij zet geen stap meer als die uitgespannen word. Inspannen is hij nog wat te "gretig" af en toe. Maar zet hem dan dus aan een halsband en hij weet dat hij dan vast staat, dus zet dan ook geen pas meer.

Wat een heerlijke billen foto's!
Bij gieten is zulks mooi bos ook. Wil er graag eens mennen ook, maar online staan vooral de ruiter routes. Dus vroeg me al af of het met de menwagen wel goed te doen is.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:11

De gemarkeerde ruiterroutes zijn opzich breed genoeg voor een koets. Daarnaast zijn wij ook gewend aan smalle paadjes dus sowieso geen probleem. Maar voor Corona heb ik het eens opgezocht en in een groot aantal bos gebieden is het hier vrij ruiteren en mennen. Gisteren nog eens met iemand hier in de buurt over gesproken en het is niet gewijzigd, maar je kan wel een boswachter treffen die niet zo goed op de hoogte is. En online lijken al die 'drenthe paarden toerisme sites' wel wat verwaarloosd/lang niet bijgewerkt en dus summier. Echt zonde dus, maar misschien wordt dat nog weer beter.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:01

Heb je dan ook gekeken op ruiterenmennen.nl?
Daar kun je zelf een route maken.

Heb zo'n gps app, en dan download ik een route en zet die in de app. Super makkelijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:54

Vinden jullie dat dan niet link, mochten ze toch schrikken oid met uitspannen? Of ben ik nu te voorzichtig?

Tenno, dan heb je natuurlijk helemaal een enorme vertrouwensband vanaf veulen af aan. Het helpt vaak wel goed als ze weten dat ze vaststaan he? Ik heb ook alles zelf gedaan bij mijn Lusi, behalve het echt daadwerkelijk voor de wagen zetten. Had wel gekund denk ik, maar vond mezelf niet ervaren genoeg en vond het belangrijk dat alles goed zou gaan.

Het is wel echt fantastisch weer om lekker in het bos te rijden, ben wel jaloers op degenen die er lekker op uit gaan door die mooie foto's.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:59

Grondwerk en dan sleepwerk doe ik overigens wel gerust alleen en los in en uit spannen. Dat zijn echter veel minder handelingen. Mijn man mende met zijn vorige trekpaard altijd alleen. Die zette hij vast met in en uit spannen en dat ging prefect. Maar dat was echt een oude rot in het vak. Los met iemand er voor is voor mij hetzelfde als vast houden. Zonder iemand er voor zou ik hier niet aan durven hoor!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:51

Mijn Deedee span ik wel los in en uit, wel met haar neus tegen de muur of trailer. Op les of wedstrijd halster om haar hals.
Het span deed ik ook alleen op deze manier.
Wel altijd als er iemand aanwezig is

Jonkie is gister thuis gekomen en word voorlopig vast gehouden.

Morgen les, dan hopelijk mooiere foto's. Maar hier het eerste plaatje van mijn 'grote paard'.
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:33

Keurig zo Dennis! Wat een fijne men omgeving!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:06

Ja, ben heel jaloers daar op, voorlopig rijden we thuis alleen in de bak aangezien wij hier alleen maar asfalt hebben.

Ik zal ongetwijfeld nog wel eens terug gaan, gewoon om daar lekker te kunnen rijden.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 08:52

hahaha ik zat al naar die foto te kijken 'ik ken die omgeving' :-) Jaren op Hulkesteijn gestaan... Lekker hoor zo met je jonkie op stap kunnen. Maar ik dacht dat jij shetlanders had, dan is deze inderdaad wel een tikkie groter al is het lastig inschatten hoe groot precies.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:23

Leuk Dennis, wat is het er voor een?

Ja neus tegen de muur is wat ik ook geleerd heb, zijn ze rustiger met inspannen. Vastzetten zal ongetwijfeld ook goed kunnen, dat wordt bij ons de volgende stap.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:17

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alle 2 alleen in en uitspan... gewoon los, maar dan wel mn leidsel zo hangen dat ik die kan grijpen als er wat zou zijn.
Nu moet ik eerlijk zeggen, die van mij staan vaak op rust als ik aan het in of uitspannen ben

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:31

Dat is wel heel fijn als het zo kan ja. Ik moet nog wat dingen bedenken om het mezelf makkelijker te maken. Veronia is ongeduldig met het inspannen. Tuig om doen is geen probleem, maar zodra de wagen er achter komt, wordt ze ongeduldig. Ze mept dan ook vaak met 1 achterbeen naar achteren en als het haar te lang duurt begint ze van voren omhoog te huppen. Dat vind ik echt niet prettig. Als we dan eenmaal een paar meter gelopen hebben, kan ik haar wel rustig stil zetten en dan wacht ze ook.