[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:17

ja da's lastig, de temp is ook nog hoog nu...

Jenkins

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:19

Sil word ook geschoren. Niet helemaal. Iig borst/buig/hals denk ik.
Hij heeft nog nooit zo gewerkt dat ie echt gezweet heeft haha.
maar het is ook nog even afwachten hoe het met die bulten gaat. Dus voorlopig moet ie t nog even zonder deken doen en met zijn eigen vacht :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:20

wobbe heeft nog niet zo een superdikke vacht.
dus dat scheelt.
ik kan ook altijd nog een strookje op de borst wegscheren.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:22

Ik rij hem nu al steeds s'avonds deze foto is na een half uurtje rijden
Afbeelding

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:33

Vanmiddag verjaardagsfeestje met Buck gehad. We hebben de kinderen met de kar opgehaald en naar stal gebracht, toen hebben ze op Buck gereden en op de andere shet en toen hebben ze ze versiert met stikkers en patat gebakken en toen werden de kindjes op stal opgehaald. Was wel geslaagd!

Buck met een overvolle kar die hij prima trekken kon. :D
Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:33

Fifi zweet ook snel en veel, vooral als ze wat gespannen is
zolang haar vacht nog niet zo heel erg dik is gaat ze na het rijden gewoon onder spuit en met een zweetdekentje op stal, duurt het drogen echt te lang laat ik haar scheren...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:36

Robijn heb ik al geschoren. Ferro eind deze maand denk ik.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:38

Ah wat schattig die buck met die ballonnetjes :D

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:38

Buck is na 2 uur nog niet droog onder ze zweetdeken, hij gaat dan juist erger zweten. (Zweet na).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:39

ach, die foto's had ik net gemist, leuk zeg!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:03

Prachtige Buck met kindjes gezien <3
Verhalen over zwetende en te scheren pony's (gelukkig die van mij zweten tot nu toe niet veel... Snuit is wel wat bezweet maar stap even op en neer met coolertje op en hij is droog en ik heb Alwyn eerlijk gezegd nog nooit echt zien zweten :+ )
Ipsilonka zoekt pony/paard maar kan niets vinden (er is toch wel veel te koop nu :7 maar naar Snuit hebben we ook lang gezocht incl nog een soort van miskoop :o )
En Rembrand is mooi bespierd, dat is knap werk Tine, Tine zelf ligt plat, griep of zoiets, denk dat ik zo volg want ben zo ontzettend verkouden (maar voel me nog goed :D ).

Een heftig en leerzaam tweespan lesje gehad }:0 Ik had alleen les (luxe!) en mijn instructeur had iets leuks voor mij verzonnen, mijn twee lievelingspaarden, Zara en Nolanda samen in span :D . Moet zeggen...vond het een gewaagde combi, zijn beide zeer pittige voorwaartse merries die ik dus heerlijk vind om te rijden zowel in enkelspan als onder het zadel maar die twee samen had ik nog nooit meegemaakt. Weet ook niet of het nog een keer gaat gebeuren := Wegrijden ging keurig, eerste draf ook, maar toen kwam Nolanda op stoom -:(- even gepeuterd met leidsels wat korter gezet en hup daar gingen we weer Nolanda kwam nog meer op stoom, Zara gedroeg zich voorbeeldig O:)
Maar even flink stuk in stap gegaan, allerlei bochtjes / wendingen geoefend en toen weer drafstuk richting huis... nou dat was het sein voor Nolanda en Zara om er flink de sokken in te zetten :+ ik had dus niets meer te vertellen.... gestopt, bij Nolanda leidsels in onderste gat gezet en toen weer verder. Hield het nog aardig vol maar toen kwamen we in korte tijd tractor (Nolanda vindt tractoren erg eng) tegen en moesten daarna door heel smal gangetje waar ze bijna op haar kont ging zitten :+ Toen leidsels maar overgegeven aan mijn instructeur. Vroeg nog of dat niet erg zwak van mezelf was, maar volgens hem was het ook wel een errrrug pittig spannetje :D Dus liet hij ze nog even flink lopen, zo dat ging hard _O- en ze werden groot toen hij ze terugnam echt niet normaal om te zien. Ze waren aan het showen en doen, staart erop. Prachtig gezicht maar zwaar boven mijn niveau :))

Ach zei Hanemaaijer, welk ander span je nu ook gaat rijden, het is alleen maar makkelijker....
Vond het wel een hele belevenis!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:19

@Jenkins, heb nog even nagevraagd over de slagriem, maar die maak je inderdaad gewoon ' los' , dus niet door een speciaal gat ofzo vast aan je lamoen. Het moet wel los liggen, dus er moet wel ruimte voor het paard zijn om zich te bewegen. Anders tilt hij met zijn kont het lamoen omhoog en daarmee het complete tuig / de strengen als je gaat rijden. Dus ff uitproberen. 't Schijnt trouwens erg goed te helpen als een paard bokt, want hij krijgt in feite gewoon een klap in zijn rug :(:)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:35

zo VHU klinkt als een erg spannend ritje zeg! Toch maar goed dat je de teugels hebt af gegeven haha, is niet zwak maar wel verstandig haha.

Bedankt voor het navragen!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 06:45

Wat een leuke foto's van buck!
ik denk dat ik weer een keertje met hem kom mennen.

VHU, klinkt als een onwijs spannende, maar wel stoere rit

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 07:39

spannend ritje vhu!

Buckje: mooi op de foto :D

Ik heb gisteren weer lopen shoppen voor me peerdjes hihi

- Regendeken (rood/wit/blauwe) die heeft riv ook en sterke deken dus dan maar deze :P
- Boomlooszadel
- hoefolie en scheerolie
- vitamine e en selenium

Nu moet ik mij weer effies inhouden hihi.. me kast puilt al uit op stal :P

Ga snel weer verder, moet naar mijn werk en daarna 4 dagen vrij :D

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:07

kom ik hier als meelezer ook even binnenvallen :P

jullie hebben het over scheren van menpaarden.
dit jaar wil ik mijn dravermerrie (zie profiel) zonder dekens laten omdat we al verschillende dekens gehad hebben maar niet goed past. ze krijgt echt deken-nijd.
zodoende wil ik straks, als ze een teddybeer is, haar onderhals en borst scheren zodat ze warmte kwijt kan maar ze geen deken op hoeft. wie heeft hier ervaring mee wat schuren van het tuig betreft?

VHU: leuk ritje gemaakt gisteren he! dappere dames :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:26

Buckje ziet er leuk uit zeg!!

_maaike_D: ik heb geen ervaring met scheren, ik heb nog nooit een paard geschoren en ook nog nooit met een geschoren paard gereden.
Ik doe het met mijn pony puur natuur. Zijn hals en borst heb ik dan ook nog nooit geschoren.
Zou het zo veel uitmaken om dit te scheren?
Ik leg Romeo na het rijden in de winter een uurtje de zweetdeken op liggen, dan is hij wel droog. Ik zorg ook dat ik altijd lang genoeg uitstap nadat ik gereden heb. Momenteel heeft hij nog geen zweetdeken nodig, hij is altijd droog als we thuis komen.

@ Buckje: zoals Buck eruit ziet na een half uurtje rijden, zo ziet Romeo er momenteel uit na 2 uurtjes rijden :D En hij heeft al een aardige wintervacht

Laura: dan heb jij een duur dagje gehad gisteren :D

Ik heb gisteren een heerlijk ritje gemaakt met Romeo, ging prima. Zelfs toen we terug kwamen bleef hij in de wei rennen.
Nu ging ik hem vanmorgen op de wei zetten, zie ik dat hij mankt _-:(
Hij rende wel de wei in zoals anders, maar dan mankend. Hij is vorige zomer 1 keer kreupel geweest na het beslaan, maar toen kon hij helemaal niet meer lopen. Dat is een groot verschil t.o.v. nu, toen deed hij alsof hij dood ging gaan, met kreunen en alles erbij.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ben ik toch te vroeg gaan rijden? ('s namiddags om 4 uur beslaan en de volgende dag om 1 uur zijn we gaan rijden)
Ik vind het toch maar vreemd...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:07

Als hij gaat kreunen en mank loopt en pas beslagen is zit denk ik zijn nagel er niet goed in ? Zou ff de smid bellen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:08

Het kreunen deed hij vorige zomer, toen liep hij echt kreupel.
Nu mankt hij gewoon, maar hij rent nog even vrolijk door de weide als anders, maar dan mankend...
Als er een nagel niet goed zit, zou ik er gisteren ook al iets van gezien moeten hebben, niet? (Hij is dinsdag beslaan)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:12

Ik zou het niet weten, het is wel vrij appart dat die het net 2 dagen na het beslaan doen zou het even laten tjekken voor de zekerheid. Vriendin van mij heeft wel is gehad dat het ijzer er niet goed onder zat en heeft gereden en met een kreupel paardje terug kwam.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:00

Ben ik weer even. Jongens, jullie moeten echt even heel hard voor me duimen dat ik opknap. Ben echt niet lekker, zo'n zombiehoofd |( Echt fijn dat de mannen hier in huis me aangestoken hebben, echt perfecte timing |( |( |( .

Dit is niet de meest ideale voorbereiding voor een kampioenschap zeg maar.

Ik scheer hier wel, maar doe dat pas in oktober. Als ik dat niet doe, worden ze nooit meer droog. Moet nu al zeker een uur wachten tot ze droog zijn. Pony is laatste tijd niet echt veel mee gedaan, dus ook niet in zweet gewerkt. Rembrand wordt eigenlijk altijd wel in zweet gewerkt. Dinsdag in binnenbak droop het eraf, als ik buiten rij wel minder, maar ja, vacht wordt al flink dik nu.

Nou, ik ga maar weer mijn bedje in, met een lading ibuprofen. Hopen dat ik het zo de baas kan worden. :Z

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:47

Hé, balen, Tine! Knap maar snel op! :(:)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:59

Veel Beterschap Tine

Lotte: Misschien even afwachten, hij heeft zich misschien mistrapt en anders de smid even bellen om raad te vragen.

Dennis: Proficiat met je interview in de Nieuwsbrief. Ik vond het fijn om te lezen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:07

Sterkte Tine... moet zeggen dat ik me ook knap slap voel moest vandaag eigenlijk van alles doen maar doe het maar even op laag pitje. Net even pony's uit de wei gehaald, wat een baggerzooi wordt dat alweer met dit weer :( en alle mest opgeruimd / stallen schoon / paddock schoon dus mocht ik echt ziek worden kunnen de heren er even tegenaan en hoeft manlief er alleen hooi en water in te donderen :+ . Maar hoop dat het weggaat, mag morgen groomen en wil gewoon heel graag lekker paardendagje hebben.

Citaat:
_maaike_D
is trouwens de slagriemexpert ;) zij is stagiair bij waar ik mijn menlessen volg (en heeft me gisteren dus weg zien gaan en weer vertrekken haha)
@S_L, het scheren van borst / hals maakt behoorlijk wat uit qua warmte opbouw, vanuit endurance werd dat ook vaak gedaan, of zo'n half paard scheren (wat uitgebreider jachtmodel) met 3/4 hals en hele borst eruit.
Wat vervelend van Romeo, zou toch de hoefsmid er even bijhalen, zeker omdat hij zo vervelend was kan het toch maar zo zijn dat hij wel vernageld is. Wat buckje zegt, wel erg toevallig.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:25