[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:29

Heerlijk dierenfan! Wat voor een trauma heeft hij?

Sterkte Tenno, en leuk dat het eerste wedstrijdje gepland staat!

Hier gaat het ook lekker, ben een beetje meer bezig met rechtrichten voor de wagen..wat ik nog best lastig vind vergeleken met ohz. Maar ze hangt iets te graag in de rechterschouder.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:32

Ik lees actief mee met jullie verhalen hoor! Alleen op dit moment niet echt de tijd om volop mee te reageren. Jonge merrie is aan de tijd en druk met de fokplannen voor dit jaar.

Ik had dinsdag Veroon willen inspannen, maar ik haalde haar kreupel uit de stal. Hoefzweer, ik zou ook eens geluk hebben. Maar, er is goed weer in de voorspellingen dus ik hoop dan toch binnenkort weer lekker verder te kunnen gaan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:52

Gaat er iemand naar de training vanavond bij de KNHS?

Ik ben stil want wij hebben gisteren ons jonkie verkocht. Was niet de bedoeling maar genoeg goede redenen om haar aan deze persoon te gunnen. Dus nu is het even stom.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:12

Elisa2 hij is door mijn man gekocht op 3 jarige leeftijd en hij zou groen zijn en veel te wakker. Echter als er iets achter hem gebeurde ging hij volledig door het lint.
Hierdoor is hij weg gebracht naar een zeer ervaren man voor het beleren voor de kar. Dat was zodanig heftig dat die man het nog steeds helemaal bij staat en nu 8 jaar later nog zeer regelmatig aan haalt. Hij deed dat werk al tientallen jaren en er voor en er na eigenlijk niet meer zoiets mee gemaakt. Ze zijn dan ook zeer intensief bezig geweest en het was überhaupt de vraag of het ging lukken.
Ik had dit alles niet mee gemaakt. Ik was nog niet in hun leven en kende niets op paarden gebied.
Toen ik mijn man leerde kennen ging ik pas paarden in mijn leven krijgen. Wat was ik er bang voor haha maar oke ik las overal dat trekpaarden heel rustig enz zijn.
Toen wij de eerste keer gingen mennen werd gezegd dat het 2 jaar geleden was en ik gewoon goed voor hem moest staan dan werd hij ingespannen door mijn vriend(nu man) en gingen we gewoon vlot weg. Dat hij later van een kennis op zijn kop kreeg om dit zo te doen met mij als totaal onervaren persoon begreep ik niet haha.
Pas toen ik aan gaf grondwerk te willen gaan doen gaf mijn man toe dat dit onmogelijk zou zijn ivm zijn verleden. Toen was ik echter al zo gegroeid en overtuigd dat na jaren goede ervaringen het wel goed zou gaan. Op de kleinste weide gewoon eens lange lijnen gaan doen. Gelukkig deed mijn man het haha want de reactie van ons paard was inderdaad heel fel/totale paniek. Maar vlot rustig gelukkig waarschijnlijk omdat wij rustig bleven en idd inmiddels de vele men ervaringen. Uiteindelijk kilometers gemaakt en toen het volgende obstakel iets er achter hangen om te slepen. Door alle oefeningen was dat toch wel tegen de verwachtingen in vrijwel direct oke.

Echter door dat alles is er nooit getraind op rustig weg gaan. Het was inspannen en weg gaan zodat hij niet ging ontploffen en voorwaarts oplossen in veilige omgeving met laten lopen tot hij rust vond. Zo anders dan hoe het nu bij de jongste gelukt en gedaan is! Dit gaat er ook gewoon nooit meer uit. Het is wel beter en in 2span doet hij het dus wel netjes maar bij enkelspan blijft dat stukje gedrag er echt in.

IpsilonkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:25

Vanavond present in Ermelo *\%/*

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:32

Belker schreef:
Gaat er iemand naar de training vanavond bij de KNHS?

Ik ben stil want wij hebben gisteren ons jonkie verkocht. Was niet de bedoeling maar genoeg goede redenen om haar aan deze persoon te gunnen. Dus nu is het even stom.

Sterkte ermee!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:38

Ik snap het helemaal Dierenfan, klinkt heftig! Nog een geluk dat het uiteindelijk wel redelijk goed gekomen is. Juist zo'n trekpaard houdt je natuurlijk helemaal niks aan als hij eenmaal gaat.

Sterkte Belker!

Ik ga helaas niet naar Ermelo maar het lijkt me wel echt heel erg interessant!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:16

Elisa2 schreef:
Ik snap het helemaal Dierenfan, klinkt heftig! Nog een geluk dat het uiteindelijk wel redelijk goed gekomen is. Juist zo'n trekpaard houdt je natuurlijk helemaal niks aan als hij eenmaal gaat.

Sterkte Belker!

Ik ga helaas niet naar Ermelo maar het lijkt me wel echt heel erg interessant!

Mijn man is echt sterk en stevig maar ging de eerste keer toch mooi zich aan het hoofdstel vasthoudend mee de lucht in bij het steigeren...gelukkig goed afgelopen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:17

Hier nog steeds een mee-lezer.

Sterkte Belker.

En vanavond present in Ermelo.
Was nog even spannend, gister een tik gehad van een paard, net boven mijn oog. Maar heb zowel heen als terug vervoer geregeld.

Zou morgen mijn jonkie naar huis halen na het betuigen, maar ook dat moet nog even uitgesteld worden helaas. Had echt zo veel zin om met haar aan de gang te gaan!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:28

Ik ben er ook vanavond, mocht iemand me herkennen, spreek me aan want ik ben zo slecht in net onthouden van namen en gezichten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:38

Het had me super interessant geleken maar ik durf niet zo ver van huis nu met de merrie uitgerekend. Ik hoop dat jullie morgen hier de interessante dingen willen delen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:10

Ik ben te herkennen aan een rode jas met stal Denci er op.
En een heel dik, dicht blauw oog |o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:11

Afbeelding

Met mijn eigen kanjer het eerste rondje gehad. Net voordat de regen aan kwam. Direct een hele grote tractor gepasseerd dan dat ook maar weer gehad haha. Hij deed het fantastisch! Nu graag wat warmer weer

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:28

Veel plezier in ermelo vanavond,helaas voor mij niet,moest vandaag terug naar kaakchirurg ivm botsplinter stak door mijn tandvlees heen,nu pijn in het bekkie -O-

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:42

HT, sterkte. Iet fijn.

Dierenfan, knappe paarden.

Dennis, wie weet zien we je, ik heb Lia bij me :+

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:02

HT en Dennis sterkte.

Dierenfan wel een heftig verhaal, maar mooi dat het in 2span wel goed gaat.

Hier niet zo uithuizig. Dus geen Ermelo voor ons.

Belker nooit leuk een paardje dat je voor jezelf had bedoeld (moeten) verkopen, maar wel naar een goed huisje.

Hier vanochtend een jonge poes die het nodig vond om IN de bank te zitten _-:( Dus vanmiddag zowaar zonder op mijn vingers te slaan een (nieuw) doek onder de bank aangebracht.
Vanochtend in de zeikende regen 2 pony's ingespannen (bijrijder kon niet eerder komen) en drijfnat op de manege gearriveerd. Samen een fijne les gehad en droog naar huis gereden. Ml was onze gedeelde groom.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:11

Ik was dit topic kwijt!
Ineens een aantal topics die uit mn lijst zijn verdwenen... ik dacht, goh het mennen topic is wel heel erg stil!

Maar heb jullie weer gevonden :D

Bijlezen heb ik maar even gelaten, er zijn heel wat pagina's bijgekomen _O-

Even korte update haha.

Met mijn bonte heb ik in januari de laatste wp's gehaald (4 om precies te zijn) om naar het M dressuur over te kunnen. Maar hij staat nu met een blessure dus ik denk dat het nog wel een paar maanden gaat duren....

Met mn fries heb ik inmiddels 21 winstpunten in de B, waarbij de laatste wedstrijden gemiddeld 2 winstpunten (soms 3 :x ) per proef gereden heb.

Met als klapper dat we afgelopen zaterdag district kampioen in de B zijn geworden. We rijden voor district west *\%/*

Zaterdag breng ik mijn merrie weg om ook te beleren voor de wagen. Waar ik altijd mij verzet heb om te gaan mennen, heb ik mij nu bij de situatie (mijn gezondheid) heb neergelegd, dat rijden onder zadel gewoon niet zo makkelijk meer is, en dat mennen het alternatief is. En dat ik er gewoon maar wat van moet maken, wil ik actief in de paardensport blijven.

Afbeelding
Afbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:56

Ht en Dennis sterkte
Muronia spannend nu bij jou.
Hier doen we enkel wandelen mesten en poetsen. Billy loopt weer top en onze dame leert genieten van uitgebreide poetsbeurt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 06:09

Ivy_power89 dat doe je knap! Gefeliciteerd! Ik begrijp dat mennen bij jou ook min of meer moeten is ivm je gezondheid en als je nog wat wil doen. Des te knapper dat je dan zover komt! Het ligt je duidelijk wel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:56

Ivy_power gefeliciteerd!!

Ik vind dat soms nog best moeilijk als ik eerlijk mag zijn. Accepteren dat dit het nu is. Ik ben wel enthousiast over het mennen,maar ik mis het rijden nog wel echt soms. En er komt ook meer planning bij kijken. Als ik wou rijden, gooide ik het zadel erop en dan ging ik. Mennen doe ik niet alleen dus moet er altijd iemand bij zijn en die moet maar net kunnen als ik kan en als het weer oke is enz.

Hoe was het gisteren aan degenen die zijn geweest?

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:00

Muronia

Dat kan nog wel komen hoor. Kan hier ook niet meer rijden..maar inmiddels span ik mn pony heel makkelijk aan en kan ik ook alleen goed op pad met hem!

Ivy_power : wauw wat gaaf en gefeliciteerd!!!

Wat was er precies in Ermelo??

Afgelopen donderdag nog wat vaardigheid geoefend en vandaag een heerlijk buitenritje gemaakt. Ondanks dat meneer best veel al had gedaan afgelopen week had hij de gang en goed op vandaag haha

Afbeelding

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:53

Muronia schreef:

Ik vind dat soms nog best moeilijk als ik eerlijk mag zijn. Accepteren dat dit het nu is. Ik ben wel enthousiast over het mennen,maar ik mis het rijden nog wel echt soms. En er komt ook meer planning bij kijken. Als ik wou rijden, gooide ik het zadel erop en dan ging ik. Mennen doe ik niet alleen dus moet er altijd iemand bij zijn en die moet maar net kunnen als ik kan en als het weer oke is enz.

Dit herken ik als geen ander!

Ik ben gaan mennen omdat ik anders 3 prachtige paarden had staan, die een godsvermogen kosten elke maand, en alleen maar beetje poetsen, wandelen en in de paddock als aandacht hadden. Ik lig elke 8 tot 12 weken in het ziekenhuis en na een opname moet ik ook weer even bijkomen. Dus de paarden deden vrijwel niets.
Komt bij dat mn gewicht behoorlijk is toegenomen en ik niet zo vaak wil rijden.
Op stal hebben we 3 menners, hele fanatieke ook, en die hebben mij uiteindelijk overgehaald om de bonte (Ali) voor de wagen te laten beleren. Er zit op 10 minuten bij ons vandaan een men stal, daar ben ik 3x geweest om hem voor de kar te zetten en toen was hij al ready to go (fantastisch karakter! Paard was al 12 jaar oud)
En toen ging na een jaar mn fries ook in training om te beleren, en nu 3/4 jaar later heb ik vandaag mijn merrie weg gebracht om te laten beleren.

En tóch ligt mijn hart bij het rijden, ik weet niet wat het is, misschien meer letterlijk contact, het gevoel oid. Ik ben jurylid tm M2 en als ik dan aan de baan zit te jureren denk ik toch elke keer, gossie wat mis ik dit!

Bedankt voor de felicitaties trouwens!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:46

Ik herken dat ook, rijden is toch makkelijker en sneller gedaan en voor mij ligt mijn hart daar ook maar tegelijk ben ik heel erg blij om te kunnen mennen en vind dat ook leuk, alleen wel een stuk moeilijker. :+

Ivy, gefeliciteerd..het ziet er super netjes uit.
Ik vind het leuk om te zien dat je dan nog wel zo gedreven bent qua wedstrijden e.d.

Tenno, dat lijkt me fijn als je dat allemaal alleen kunt. Onze oude Tinker is ook alleen in te spannen, jij hebt hem ook zelf beleerd toch? Buitenritje ziet er heerlijk uit.

In Ermelo was er een mensport clinic avond van Ad Aarts, zag er heel interessant uit met longe training voor menpaarden en daarna basis en daarna wedstrijden e.d. Ben dus ook wel benieuwd hoe het was?

Marga, die poes haha..moest even twee keer lezen, maar in de bank zitten phew. Dat is niet goed voor de bank nee.

Beterschap voor iedereen die dat kan gebruiken.

Dierenfan, fijn dat je eigen paard er ook weer voor heeft gestaan..iets warmer weer is wel lekker op de bok.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:07

Muronia schreef:

Heel leerzaam en bevestigend ( voor ons dan)

tips van juryleden n.a.v. onderdelen uit de proef gereden door enkelspan en tweespan,

tips bij de vaardigheid, goed parcourslopen geeft veel voordeel, controle houden en versnellen dat waar kan ect., zag je terug in de vaardigheid enkelspan paard en tweespan ponys

tips waren heel bruikbaar en werden goed in beeld gebracht, bij verruimen of meer actie b.v.

onder het zadel verhelderend hoeveel houding en presentatie doet, en de overeenkomsten op de bok.

KNHS College Tour ‘Rijstijl en Rijtechniek’ met Ad Aarts, kwam heel mooi in beld bij het welshje, kwam binnen als een klein "propje" vol spanning maar werd gaandeweg meer ontspannen en de rust waarmee dat gedaan werd, was heel leerzaam. Pony werd volledig in zijn/haar waarde gelaten en je zag het vertrouwen groeien, mooi span

longe vonden wij het minst leuke, enkele longe dame was niet echt bij de les, dubbele longe pony liep netjes, deed braaf zijn rondjes,

alleen het geluid, bijzonder was het wel dat het -voor ons- bij de jury goed verstaanbaar was.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:37

Ik vond het donderdag avond juist jammer dat er zo veel onderdelen in gepropt werden waardoor ze eigenlijk nergens echt goed op in konden gaan.
Wel leuk dus, maar had gehoopt op meer.

Ik heb wel wat manege lessen gehad, maar ben echt menner. Van de zomer poging gedaan er toch op te gaan, setje gebroken ribben rijker, dus die ambitie voorlopig maar weer laten varen.
Jonkie komt mogen weer naar huis na een logeerpartij in Zeewolde. Ze doet het super goed, maar het is even wennen als je van een Fiat Panda naar een Ferrari ga :j . Dus blij dat ik het dit keer uit handen gegeven heb.