[AR] Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:46

Ik vind dat je bij het KB alleen maar leert hoe je op de weg moet rijden, en niet dressuur gericht, wat toch wel erg belangrijk is.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:50

liberty schreef:
Ik vind dat je bij het KB alleen maar leert hoe je op de weg moet rijden, en niet dressuur gericht, wat toch wel erg belangrijk is.

Hangt er denk ik net van af of je een goede instructeur hebt :)
Degene waar ik les van heb die let er wel degelijk op dat je je paard recht moet rijden, en hoeveel contact je hebt, we hebben geoefend op de dressuur en vervolgens een onderlinge wedstrijd gehouden waarin iedereen een dressuurproefje reed en ook gejureerd werd. Deze week hebben we een soort van carouselrijden gedaan.. Met 4 aanspanningen achter elkaar draven en dan tegelijk afwenden en een volte rijden, of over het midden en dan om en om links en rechts, vervolgens van hand veranderen en elkaar kruisen en dat soort dingen. Erg leuk en heel leerzaam :j

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:53

liberty schreef:

Ik denk dat het dan niet overal het zelfde is.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:15

Het kan zijn, dat in de loop der jaren, er wel meer gericht lesgegeven wordt op dressuur, maar dat was vroeger niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:46

Citaat:

Tja, het is maar wat je vindt dat 'alleen maar op de weg rijden' is. Als ik zie hoe we manoevreren tussen auto's, rotondes afleggen, snel op dingen moeten reageren en dergelijke, denk ik dat je dan wel degelijk dressuurmatig leert rijden. Anders lukt het je nooit. Dressuur is niet alleen in een manege of rijbaan of met kegeltjes rijden lijkt me. Dressuurmatig rijden moet je toch altijd, anders men je toch ook niet lekker?
En daarbij is het Koetsiersbewijs een bewijs voor de recreatieve menner. Die gaat over het algemeen de weg op en oefent geen rondjes in een bak of iets dergelijks.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:32

Vandaag generale repetitie gehad,.... ging niet zo heel denderent en ik begin nu ook nerveus te worden voor het examen hoor,... pfffffffffff. Morgen gaat het gebeuren, spannend!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:43

wij moeten ook morgen,hopelijk houden we het droog.
vanavond paardjes wassen,tuig poetsen,etc.

je moet maar zo denken: slechte generale is een goede echte examen!
succes!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:11

Veel succes allemaal!
Ik moet morgen ook := afgelopen dinsdag ging het super....dus ik hoop dat die regel niet voor mij opgaat :o Hoop ook dat het droog blijft!

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:58

Nou ik mag zondag voor mijn tweespan bewijs en ik hoop ook dat het niet al te nat wordt ,succes allemaal iig.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:08

Succes allemaal!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:55

JAHOE ik ben zoooo blij!!!

De dag begon goed,... we begonnen met theorie, vraag 1, waar ligt je binnenbeen wanneer je aangaloppeerd? A, op de singel, B, achter de singel of C, maakt niet uit als je maar hard genoeg drukt,.... ehhhh dit was toch KOETSIERSbewijs?? Hebben we dus doodleuk ruiterbewijs vragen!!! Examinator balen!!!! Gelukkig had hij nog 8 toetsen en die hebben we gekopieert totdat we 11 toetsen hadden.
Ik had geluk,... ik had een moeilijke versie grrrrrrrrrrrrrr,..... veel twijfel vragen etc. Zou kantje boord zijn dacht ik,...
Toen praktijk. Ik mocht in de laatste groep, maar gelukkig wel met de fries Wat was ik blij!!! Die loopt zo braaf voor de kar! Heerlijk! Daar gingen we als laatste groep. Ik reed weg, 1e kruispunt, komt een auto ZOOOOO hard van rechts (hij zou voorrang hebben) en ik was al halverwege het kruispunt grrrrrrrrr.... rijdt zowat de neus van de fries eraf joh,... Diep adem halen en rustig door,... voor mijn gevoel hadden we een bochtje naar links en een bochtje naar rechts ik moest links om draaien en rechts om draaien en hij had het al wel gezien,.... (tja, in positieve zin of negatief??)
Toen we terug waren moest ik uitspannen en aftuigen theoretisch uitleggen. Ging goed.
De uitslag: theorie 2 fout en praktijk met een GOED erdoor!!!!! Ik was zooooo blij! Deel 1 van het men avontuur zit erop, nu wordt het spannend! Na de pasen gaat Boobs weg om beleerd te worden,.... dussss wordt vervolgt!

Hoe is het bij de rest gegaan???

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:11

ik ben ook geslaagd!!!!!
maar wat een lange dag!
vanochtend om 10:00u begonnen met de praktijk,gelukkig zat ik in de 1e groep.
om half vijf pas theorie, en om 18:30 u pas de uitslag!
erg strenge examinator: 5 van de 12 gezakt!
1 op de theorie,de rest op praktijk.
ik had bij theorie 1 fout,en bij praktijk 2 Goed, 2 matig, en de rest allemaal voldoende.
iig: ik heb het "in the pocket! "
maar wat een lange dag, die man had echt geen haast!!

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:28

Nou wij hebben vandaag 4 paarden gewassen, drie karren schoongemaakt en 4 tuigen gepoetst dus wij kunnen morgen aan de bak.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:55

Hier ook fijne lange dag gehad ;)
Ik had een fout in theorie en mennen ging lekker. Op mijn staatje stond: 'netjes gereden', verder geen opmerkingen. Ging ook lekker. Vergat alleen een keer met hand uitsteken mijn zweep in andere hand te leggen, echt zo stom, nooit fout gedaan nu wel.
Bij ons toch ook aantal die gezakt waren van de 12 die opgingen 4 gezakt op praktijk. Toch wel sneu.
Maar het was dus lekker weer he, geen regen :D
Ga nu lekker doorlessen en in september voor tweespan 8-)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:57

Gefeliciteerd dames :D

April_Anyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:11

Ik heb op 27/3/2010 mijn koetsiersbewijs gehaald!
maar bij ons waren er ook vier gezakt.
ze waren echt heel streng...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:38

Is er een soort instructie boek voor het halen van de koetsierbewijs? ik heb gezocht op bol.com en op de site van de amsterdamse bibliotheek (en die is gigangisch :+ ) maar niks gevonden dus...

Ik zoek dus iets waar ze de theorie in behandelen en ook iets waarin de praktijk word uitgelegt enz. Cursus ga ik niet doen, kost een fortuin en ik krijg les dus dat is nogal dubbel op.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:17

@millanka, je moet eens kijken op marktplaats, staan er ene paar op.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:47

Ik vind zelf Het aangespannen paard van Bartels een heel leerzaam boek, het leest alleen soms wat moeilijk.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:02

Nou lees ik dit topic door, klopt het dat je met het examen op 1 hand moet (kunnen) rijden? Ik ben nu aan het leren om via de achenbach manier op 2 handen te rijden, maar is het verplicht om op 1 hand tijdens het examen te rijden, terwijl de 2 handige vorm ook een achenbach versie is?

En hoe kan je het examen doen, zonder de cursus te volgen? als ik erop zoek op internet vind ik alleen prijzen waarbij de cursus inbegrepen is, maar ik wil over een paar maanden zonder cursus het examen hopelijk af kunnen leggen...

Is het streng en moeilijk? :)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:43

Hoe wil je als je met 2 handen rijdt een verkeersteken geven? Voor zover ik weet zijn ze redelijk streng op Achenbach en verkeerstekens.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:08

dat is waar :) ik kan het op zich wel maar vind met 2 handen zoveel makkelijker. Dus dat ook nog flink oefenen en een mentoestel maken hier thuis.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:49

je moet voor het examen het hele achenbach systeem kunnen laten zien,dus zelf afwisselen tussen dressuurhouding,met 1 hand,de uigangspositie, en cm-gewijs verkorten,overhands verkorten,etc. alles.
bij ons vroeg hij ook specifiek een aantal malen een wending met 1 hand.

examen doen,zonder hele cursus kan denk ik wel, maar dan moet je een locatie waar de cursussen worden gehouden vragen of je er bij kan/mag voor het examen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:17

Ik kom ook even binnen vallen.

Ik heb morgen mijn examen, alleen zijn de laatste lessen begin februari geweest (hoera voor school..) en nu heb ik mijn enkelspan drie jaar terug behaald, tussendoor eigenlijk nooit gemend, maar hoe zit nou ook alweer die achenbachhouding in je linkerhand eruit?
De linkerleidsel doe ik tussen wijsvinger en duim en dan de rechterleidsel tussen midden- en ringvinger. Alleen nu ga ik opeens denken dat dit fout is. Help!
Ik baal nu een beetje dat ik onlangs verhuisd ben, want nu kan ik het examenboek en cd niet meer vinden, dus kan het ook niet opzoeken.

Hopelijk kan iemand mij voor vanavond antwoord geven

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:30

Juud87 schreef:
Ik kom ook even binnen vallen.

Ik heb morgen mijn examen, alleen zijn de laatste lessen begin februari geweest (hoera voor school..) en nu heb ik mijn enkelspan drie jaar terug behaald, tussendoor eigenlijk nooit gemend, maar hoe zit nou ook alweer die achenbachhouding in je linkerhand eruit?
De linkerleidsel doe ik tussen wijsvinger en duim en dan de rechterleidsel tussen midden- en ringvinger. Alleen nu ga ik opeens denken dat dit fout is. Help!
Ik baal nu een beetje dat ik onlangs verhuisd ben, want nu kan ik het examenboek en cd niet meer vinden, dus kan het ook niet opzoeken.

Hopelijk kan iemand mij voor vanavond antwoord geven

Hier staat volgens mij het achenbach systeem uitgelegd

http://www.mencursus.net/index.htm