[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:51

Geloof me dit paard is veel en veel minder gevoelig dan de andere paarden die we op de trailer hebben. En ook als een ander rijdt wil hij er alleen op de heenweg op. Tenminste op de heenweg toen we er een 15-30 minuten over om te laden, op de terugweg 1-3 uur.

Rustiger rijden kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik denk dat dat hier niet het probleem is.
Als dit wel zo zou zijn, hoe verklaar je dan dat hij er soms wel oploopt op de terugweg?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:51

Citaat:
Kan zijn dat het niet zo bedoeld is, maar ik vind dit een beetje kleinerend overkomen. Alsof de discussie eigenlijk zinloos was omdat wij toch niet weten waar we over praten.....

Ik heb gevraagd wat jullie van NH gezien hadden, de meeste NH mensen die in dit topic reageren doen PNH. Na mijn vraag of iemand daarvan een demo had gezien reageerde niemand dus dan nam ik aan dat jullie die nog nooit gezien hadden. Volgens mij heb je dan dus geen volledig beeld van waar je over praat, afgezien van de mensen die bij uit het zadel reageren (vreemd dat die hier niet te vinden zijn Knipoog) en waarvan zelfs ik het niveau meestal nogal twijfelachtig vind. Daarom vind ik het zo apart dat jullie over een tak discussieren en oordelen waar je je volgens mij niet echt in verdiept hebt. Dat is jammer want het zou de discussie erg helpen. Je kan, lijkt mij, pas een oordeel vormen als je alle feiten kent. Daarom vind ik het dus jammer dat er een oordeel wordt geveld over NH naar aanleiding van een demo van Voest op paard ahoy (bij wijze van spreken Knipoog) en verhalen op UZ.

Vandaar mijn opmerking, excusues als deze te bot overkwam.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:54

Maar hebben alle NH-ers die hier reageerden verstand van hoe mensen op de boerenverstand methode handelen?
En ik (en anderen met mij) heb ook een aantal keer aan de NH-ers gevraagd dan uit te leggen wat het verschil is met de bvmethode, maar ook daar heb ik geen antwoord op gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:54

Richtje schreef:
Geloof me dit paard is veel en veel minder gevoelig dan de andere paarden die we op de trailer hebben. En ook als een ander rijdt wil hij er alleen op de heenweg op. Tenminste op de heenweg toen we er een 15-30 minuten over om te laden, op de terugweg 1-3 uur.

Rustiger rijden kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik denk dat dat hier niet het probleem is.
Als dit wel zo zou zijn, hoe verklaar je dan dat hij er soms wel oploopt op de terugweg?

Ik verklaar niets, ik geef alleen aan wat 9 van de 10 keer de oorzaak is.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:02

Ik geef liever wat geld uit aan een paar boeken va Nh ers, als dat ik me helemaal suf moet gaan zoeken naar een boertje waarbij je ook nog eens het kaf van het koren moet scheiden. Daarnaast zijn die boertjes imo vrij zeldzaam.
Maar ik kan jullie zeker eens aanraden om eens een Nh clinic te gaan bekijken, van parrelli of een ander. Is zeer boeiend, en ik denk dat je er altijd wel wat van opsteekt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:07

Pipo schreef:
Ik verklaar niets, ik geef alleen aan wat 9 van de 10 keer de oorzaak is.

Ik zou in jullie plaats waarschijnlijk ook geroepen hebben dat dat de oorzaak was. Maar ik denk dat dat in dit geval niet zo is.....
Maar misschien heb ik het fout, kan altijd natuurlijk Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:11

memory schreef:
Ik heb gevraagd wat jullie van NH gezien hadden, de meeste NH mensen die in dit topic reageren doen PNH. Na mijn vraag of iemand daarvan een demo had gezien reageerde niemand dus dan nam ik aan dat jullie die nog nooit gezien hadden. Volgens mij heb je dan dus geen volledig beeld van waar je over praat, afgezien van de mensen die bij uit het zadel reageren (vreemd dat die hier niet te vinden zijn Knipoog) en waarvan zelfs ik het niveau meestal nogal twijfelachtig vind. Daarom vind ik het zo apart dat jullie over een tak discussieren en oordelen waar je je volgens mij niet echt in verdiept hebt. Dat is jammer want het zou de discussie erg helpen. Je kan, lijkt mij, pas een oordeel vormen als je alle feiten kent. Daarom vind ik het dus jammer dat er een oordeel wordt geveld over NH naar aanleiding van een demo van Voest op paard ahoy (bij wijze van spreken Knipoog) en verhalen op UZ.

Vandaar mijn opmerking, excusues als deze te bot overkwam.

Zo bot was het nu ook weer niet hoor Knipoog

Ik weet een beetje wat over NH en Parelli (ben naar Clinics geweest en Workshops), best leuk allemaal, maar kan nu niet zeggen dat ik er iets NIEUWS geleerd heb, het komt over het algemeen op hetzelfde neer,

Daarnaast heb ik niks met spelletjes (Seven Games), hoewel ik ik er van overtuigd ben dat het voor sommige mensen/paarden erg leerzaam en leuk kan zijn.

Parelli zegt: "Your relationship with your horse is going on constantly, whether you're riding him or not"

Mensen investeren en hoop in het "onder het zadel rijden" en naar mijn mening teweinig aan de omgang met het paard als je er niet op zit, imo ontstaan juist daat de vele problemen die zich al dan niet uiten onder het rijden.

Parelli is daar heel handig mee omgegaan, hij inversteert in "grondwerk"
Daarnaast heeft hij er allerlei systemen (vaardigheden) bij bedacht, zoals: On-line, Liberty, Freestyle en Finesse, om te zorgen dat je paard kalmer, slimmer, moediger en altetischer wordt, vooral dat laatste is iets waar vele ruiters zich mee bezig houden, en dat terwijl de andere 3 punten net zo belangrijk zijn.

Ik kan er persoonlijk niks mee met die mooie termen, hoewel ik weet wat ermee bedoeld wordt en HOE ermee omgegaan dient te worden, ik denk dat ik een praktisch voorbeeld ben van iemand, die zich na jaren lange ervaring een EIGEN METHODE heeft ontwikkeld die goed werkt en die parelli niet nodig heeft.

Daarmee wil ik niet zeggen dat NH niet leuk of leerzaam is dat heeft zich in vele praktijk gevallen toch wel bewezen, maar ik denk dat je beter een middenweg van verschillende stylen kan hanteren, dat werkt voor mij en mijn paard in ieder geval het beste.
Ik weet nog niet zo heel veel Voest, daarom ga ik binnekort (hoop ik) naar een clinic van hem, dan kan ik daar ook een beetje mn mening over geven Tong uitsteken

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:16

Vandaag heb ik btw zelf weer eens duidelijk ondervonden hoe belangrijk een beetje vertrouwen is. Ik heb weer eens een poging gewaagd om zonder ander paard erbij met Regina naar buiten te gaan, tot nu toe is dit altijd gestrand op het binnen 50m omdraaien en terug willen rennen.
Vandaag zijn we voor het eerst ruim een half uur veilig weggeweest. Welliswaar nog met mijn bijrijdster mee op de fiets, maar dit is toch weer een hele vooruitgang en dat zonder gemep of geschreeuw, puur op basis van vertrouwen en rustig tegen haar blijven praten. Één keer was dat even niet genoeg, maar toen kon mijn bijrijdster haar even 3 meter aan de hand meenemen, ze heeft blijkbaar nog steeds wat meer vertrouwen in de persoon op de grond dan in die op haar rug.
En dit allemaal zonder NH Knipoog

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:18

Een eigen methode: Heb je die niet ontwikkeld door kennis van anderen?
Ik volg ook geen enkele Nh goeroe Haha!, maar ik doe ook lekker waar ik zelf zijn in heb.
Mijn paard vind de 7 games niet leuk (de meeste dan) dan doen we ze lekker toch niet.
Ik ben ook helemaal niet een echt Nher oid, als ik het geschikte paard tegen kom, wil ik ook weer gewoon dressuur gaan rijden of eventueel western! Maar ik ben wel heel blij dat Nh op mijn pad is gekomen (hoewel ik toen niet wist dat het zo heette), want het heeft voor mij zeker een toegevoegde waarde. En het brengt nog meer afwisseling in het werk voor een paard!

Edit typo Bloos
Laatst bijgewerkt door marina op 20-06-04 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:19

Richtje schreef:
Vandaag heb ik btw zelf weer eens duidelijk ondervonden hoe belangrijk een beetje vertrouwen is. Ik heb weer eens een poging gewaagd om zonder ander paard erbij met Regina naar buiten te gaan, tot nu toe is dit altijd gestrand op het binnen 50m omdraaien en terug willen rennen.
Vandaag zijn we voor het eerst ruim een half uur veilig weggeweest. Welliswaar nog met mijn bijrijdster mee op de fiets, maar dit is toch weer een hele vooruitgang en dat zonder gemep of geschreeuw, puur op basis van vertrouwen en rustig tegen haar blijven praten. Één keer was dat even niet genoeg, maar toen kon mijn bijrijdster haar even 3 meter aan de hand meenemen, ze heeft blijkbaar nog steeds wat meer vertrouwen in de persoon op de grond dan in die op haar rug.
En dit allemaal zonder NH Knipoog

Volgens mij heb ik nog geen ene Nher horen roepen dat het niet zonder Nh kan Verward
Als jij het op jouw manier wil doen fine by me, maar laat andere het lekker op hun manier doen!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:21

Was niet aanvallen bedoeld hoor Lachen Maar ik kreeg idd af en toe in dit topic het idee dat mensen (en ik geloof niet dat jij dat was) suggereerden dat NH de beste methode was.....
Ik zal het anderen ook zeker op hun manier laten doen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:24

marina schreef:
Een eigen methode: Heb je die niet ontwikkeld door kennis van anderen?
Ik volg ook geen enkele Nh goeroe Haha!, maar ik doe ook lekker waar ik zelf zijn in heb.
Mijn paard vind de 7 games niet leuk (de meeste dan) dan doen we ze lekker toch niet.
Ik ben ook helemaal niet een echt Nher oid, als ik het geschikte paard tegen kom, wil ik ook weer gewoon dressuur gaan rijden of eventueel western! Maar iki ben wel heel blij dat Nh op mijn pad is gekomen (hoewel ik toen niet wist dat het zo heette), want het heeft voor mij zeker een toegevoegde waarde. En het brengt nog meer afwisseling in het werk voor een paard!

Ja natuurlijk, maar ook door eigen ervaring en ik heb en hoop gezien, gevoeld en gereden daar heb ik een ervaring uit gehaald en veel gelezen, ik lees mn hele leven al boeken/tijdschriften die met paarden te maken hebben, daar wordt je natuurlijk een stuk wijzer van en soms zie je in de praktijk letterlijk wat in het boek stond, de oplossing die in het boek stond pakt alleen bij ieder paard anders uit, daarom is praktijkervaring net iets belangrijker.

Ik zie NH ook niet als een manier van rijden, naar mijn mening kun je NH altijd en overal toepassen of je nu dress rijd of springt, zelfs in de aangespannen wedstrsport.
Laatst bijgewerkt door cissie op 20-06-04 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:26

Citaat:
Ik ben ook helemaal niet een echt Nher oid, als ik het geschikte paard tegen kom, wil ik ook weer gewoon dressuur gaan rijden of eventueel western! Maar iki ben wel heel blij dat Nh op mijn pad is gekomen

Ja...sinds wanneer heeft NH iets te maken met de stijl die je rijdt??? Je Het is een manier van omgaan met je paard niet iets wat je ff gaat doen. Ff NHen met mijn paard hoor. Misschien dat je het niet zo bedoelde... Geloof dat cissie het al zei "Your relationship with your horse is going on constantly, whether you're riding him or not" En dan maakt het geen ruk uit wat je uiteindelijke doel is. Leuke western of dressuurproef neer kunnen zetten bijv.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:28

cissie schreef:
Ik zie NH ook niet als een manier van rijden, naar mijn mening kun je NH altijd en overal toepassen of je nu dress rijd of springt, zelfs in de aangespannen wedstrsport.

OK dan!
Als ik een kar had.. Cool
Van de week kwam de tuiger weer in meneer naar boven bij het oefenen aan de lange lijnen (jaja met touwhalster Haha!), echt machtig mooi!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:31

marina schreef:
+:)+
Als ik een kar had.. Cool
Van de week kwam de tuiger weer in meneer naar boven bij het oefenen aan de lange lijnen (jaja met touwhalster Haha!), echt machtig mooi!

Ja jou paard is er helemaal het type voor, het zou hem mooi staan "in het tuig', helaas zijn de wagens zo verrekte duur Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:31

marina schreef:
Ik geef liever wat geld uit aan een paar boeken va Nh ers, als dat ik me helemaal suf moet gaan zoeken naar een boertje waarbij je ook nog eens het kaf van het koren moet scheiden. Daarnaast zijn die boertjes imo vrij zeldzaam.
Maar ik kan jullie zeker eens aanraden om eens een Nh clinic te gaan bekijken, van parrelli of een ander. Is zeer boeiend, en ik denk dat je er altijd wel wat van opsteekt

Heel vervelend voor je, maar al koop je een bibliotheek vol met boeken over horsemenship. Je leert het alleen door heel veel met paarden om te gaan, en niet met boekjes. Ga maar eens fultime bij een stal werken een paar jaar lang. Dan leer je met paarden omgaan.

Zowel rijden als omgang met paarden leer je niet uit boeken, maar uit de praktijk. Het is een gevoel, geen theorie.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:34

Pipo schreef:
Heel vervelend voor je, maar al koop je een bibliotheek vol met boeken over horsemenship. Je leert het alleen door heel veel met paarden om te gaan, en niet met boekjes. Ga maar eens fultime bij een stal werken een paar jaar lang. Dan leer je met paarden omgaan.

Zowel rijden als omgang met paarden leer je niet uit boeken, maar uit de praktijk. Het is een gevoel, geen theorie.

Leer liever een vak wat ook nog een beetje betaald.
Je moet de boekjes niet alleen lezen, maar ook toepassen!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:35

cissie schreef:
Ja jou paard is er helemaal het type voor, het zou hem mooi staan "in het tuig', helaas zijn de wagens zo verrekte duur Huilen

Vroeger stond hij er ook voor, en sinds van de week begint het bij mij ook wel een beetje te kriebelen, als je hem zo ziet lopen.. Maarja, het zalw el een droom blijven

Richtje

Nou ja, parttime dan Knipoog
Zodra ik de kans krijg om een tijd op een handelsstal oid te werken, zal ik die als ik de tijd heb zeker aangrijpen

Anoniem

marina schreef:
Leer liever een vak wat ook nog een beetje betaald.
Je moet de boekjes niet alleen lezen, maar ook toepassen!

Dan moet je er wel zeker van zijn dat je de boel goed interpeteert. En wie controleert of jij dat doet..............juist Niemand dus.

Paardrijden is praktijk, geen theorie.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:42

Pipo schreef:
Dan moet je er wel zeker van zijn dat je de boel goed interpeteert. En wie controleert of jij dat doet..............juist Niemand dus.

Door iemand die er les in krijgt, zodat wij elkaar mooi kunnen aanvullen misschien? En door heel goed te kijken hoe je paard op jouw reageerd?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:50

Pipo schreef:

ik ben al blij als ik drie keer per week naar m'n eigen paardje kan, dus absoluut geen tijd voor. Daarbij is de "handelstalmanier" niet mijn manier, en heb ik andersom ook nog niets gehoord wat ik met mijn paard zou kunnen op de boerenverstand manier, wat ik niet op de nh-manier zou kunnen doen. nee, dank je Knipoog
en zoals marina al zei, je moet het natuurlijk niet alleen lezen, maar ook doen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:56

Pipo schreef:

Het paard. Die controleerd of je het juist hebt geinterpreteerd! Want doet je paard niet wat er in het boekje staat, dan heb je het niet volgens het boekje gedaan. Zo simpel is het. En nu heb je het bovendien over paard rijden. Parelli is ,vooral het eerste level, grondwerk. Praktijk én theorie.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:00

Volgens mij is het niet goed om een enkele methode te volgen alleen omdat het je goed klinkt. Verder alles leren uit boekjes en videobanden werkt in mijn ogen niet.

Je kunt beter naar alles kijken en zo wat opsteken en gebruiken wat je kunt gebruiken.

Welke naam je er dan aan geeft moet je zelf weten.

Ik ga gewoon om met mijn paard zoals mij dat het beste lijkt. En niet wat een ander bestempeld als goed. Ieder mens en ieder paard is anders.

Ik heb wel wat clinics gezien. Van NH en dressuur en springen en western. Ik pik van alles wat op.

Consequent zijn is het belangrijkste. Niet de ene dag iets anders vragen dan de andere dag.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:01

Richtje schreef:
Maar hebben alle NH-ers die hier reageerden verstand van hoe mensen op de boerenverstand methode handelen?
En ik (en anderen met mij) heb ook een aantal keer aan de NH-ers gevraagd dan uit te leggen wat het verschil is met de bvmethode, maar ook daar heb ik geen antwoord op gehad.

Misschien helpt het als ik je eraan herinner dat ik ook geen vooroordelen over boerenverstand heb genoemd
En daar komt nog eens bij, ja, voor ik NH-ers tegen het lijf liep heb ik veeele boerenverstand mensen langs zien komen, boer(achtigen) met veel en weinig verstand.

En waar wilde je precies antwoord op hebben, want dat heb ik ff gemist dan! Lachen