[AR] dressuur en vaardigheid 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: dressuur en vaardigheid 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:34

Komen beide hier uit de buurt. Reed weekeind er voor ook bij de heer Postma. En de vaardigheid jury van afgelopen weekeind jureerde de week er voor ook dressuur. Dus je kom steeds de zelfde tegen.

Hopelijk zondag eens iemand anders, dan ga ik naar Franeker. Een andere jury is ook wel eens leuk.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:36

Had het idee dat beide jury's erg rekening hielden met de slechte stukken in de baan. Met kleintjes kon je ook niet anders dan ze daar doorheen laten ploegen en dan weer oppakken en netjes verder proberen te rijden, dat is natuurlijk niet ideaal. Vond mijn punten ook royaal, had wel winstpunten verwacht maar niet zo ruim.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:41

Anke schreef:
Die namen zeggen me niks. Kom ook niet in die regio.

In het najaar start ik met de jury opleiding dressuur mennnen.

Wellicht had je van mij wel rondom die 180 gezeten.
Ik jureer naar wat ik zie. En wat een onderdeel waard is.
Zo objectief mogelijk.

Dan zitten wij op dezelfde cursus in het najaar

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:56

Sommige juries moet je gemiddeld 10 punten af trekken dan heb je een iets beter beeld.

Wat ik wel een rare trend vind is dat er door sommige juries eigen regels gemaakt worden. Vorige wedstrijd een tweespan zonder groom achterop in de ring en nu een vierspan met maar 1 groom in de ring. Ja mocht van de jury, dat vind ik apart.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:08

He stoer, kan ik die jury hier ook krijgen misschien ? Of moet ik dan afreizenn aar jullie ? :')
Ff wat winstpunten jatten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:18

Het zal mij benieuwen of er dit jaar nog een cursus mennen dressuur jury gegeven wordt. De cursus is nu net begonnen en daarvoor was t alweer een aantal jaar terug.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:29

Ja hoor. Ze hebben er twee dit jaar. Eentje in het voorjaar en eentje in het najaar. Geloof in totaal 38 deelnemers.

Leuk Flurk.
Heb de deelnemerslijst wel al ontvangen per mail incl data.
Fijn zo vroeg ivm oppas regelen.

Ja er mogen wel een paar kritisch objectieve juryleden erbij komen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:31

De instructeursopleiding heb ik toen moeten laten gaan omdat mijn moeder zo ziek was (inmiddels overleden). Deze opleiding is helaas maar eens in de zoveel jaar. Erg jammer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:32

Elke jury hoort zich aan de standaardregels te houden.
Bij een hobbywedstrijd wordt er nog weleens vanaf geweken

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:13

Letsdunit schreef:
Sommige juries moet je gemiddeld 10 punten af trekken dan heb je een iets beter beeld.

Wat ik wel een rare trend vind is dat er door sommige juries eigen regels gemaakt worden. Vorige wedstrijd een tweespan zonder groom achterop in de ring en nu een vierspan met maar 1 groom in de ring. Ja mocht van de jury, dat vind ik apart.

Dat is wel heel raar, staat toch gewoon in de regelementen beschreven hoeveel grooms er moeten zijn.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 00:29

Anke schreef:
Elke jury hoort zich aan de standaardregels te houden.
Bij een hobbywedstrijd wordt er nog weleens vanaf geweken

Hc geven ze hier soms 209 aan vaste hc rijder die start met een M gestarte pony. :+
Leuk hè zo winnen! Laatst een hc gezien zag er niet uit pony tdh volle galop waar middendraf moest 204 punten. Dan ga je B starten en dan krijg je 175 punten.. Je had t hoofd moeten zien.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 06:07

HC is het toch de bedoeling dat ze je op dezelfde manier jureren als andere combinaties? :p Zodat je een idee kan krijgen waar je staat?

Wat is anders het nut van HC starten :')

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 06:10

Ik start donderdag in garderen vaardigheid en dressuur nog meer mensen uit dit topic misschien?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:37

De cursus jury mennen dressuur is net begonnen. Van een deelnemer heb ik begrepen dat het een regelrechte aanfluiting is. Na 6 cursusavonden mag iemand zich al jury noemen, zonder stage of iets. Er zijn deelnemers bij die al jury ohz zijn, dan weet je al het een en ander van jureren, maar dan nog 6x is wel heel weinig. -O- Kwaliteit is er dus ook niet meer bij de knhs.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:00

Dat had ik inderdaad ook al gehoord Tine, maar ook de huidige juryleden kwamen terug van de bijscholing met de melding dat ze nu niet meer wisten wanneer iemand geen winstpunten kon rijden.... Ik zie het veel te vaak, vooral in de kleinere ponies dat ik echt denk geen winstpuntwaardig op welk vlak dan ook en hoppa wel weer winst. In de lagere klasses kan ik het me nog wel voorstellen, maar boven de M als het niet goed is is het niet goed. Onder zadel weten mensen ook wanneer het niveau op houd voor het paard. Mijn man heeft ook wel tegen mij gezegd dat ik maar geen jury moet worden haha :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:11

Denk dat 'slechte' juryleden vanzelf afvallen.

Iemand die het serieus neemt, ontwikkelt zichzelf wel op eigen initiatief.

Vorig najaar was er nog sprake van stage lopen.
Het is idd een korte cursus. Echter ga ik er vanuit dat de eis van minimaal Z niveau dressuur mennen ook wel de menige ervaring met zich meebrengt bij de betreffende persoon.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:21

Vanaf de zijlijn is het makkelijk commentaar hebben op juryleden. Ga eens naast ze zitten schrijven, vraag ze naar wat ze zien, vraag ze naar je verbeterpunten en je kunt een hoop leren. Kleine ponies is gewoon heel lastig jureren, stelling, buiging , verruiming is vaak minimaal, in sommige gevallen kan zo'n pony gewoon ook niet meer laten zien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:24

Anke, dat is helaas niet helemaal waar. Sommige mensen vraag ik echt af hoe die Z geworden zijn. :?
Voor wat betreft het ontwikkelen klopt het ook niet. We zitten hier in het Noorden al heel veel jaren met een juryleden bestand waar nogal wat kaf bij het koren zit. Aangezien we een ernstig tekort hebben, wordt het kaf toch ook uitgenodigd. Waardoor mensen een wp krijgen die dat absoluut niet verdienen en andersom ook. Veel juryleden weten helaas nog steeds niet hoe een keertwending eruit hoort te zien en letten meer op het binnenachterwiel van de wagen dan op de uitvoering door het paard. Nou ja, ik start toch voorlopig niet meer.

Letsdunit, ik heb er vaak genoeg naast gezeten en was gewoon geschokt over wat ik toen allemaal hoorde. Zoveel dingen die gewoon niet kloppen; maar ook juryleden die gewoon echt zitten te slapen, dingen niet hebben gezien (niet opgelet) en dan maar een willekeurig cijfer geven.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:26

Ik ben het helemaal met Tine eens.
En Tamara als een pony niet meer kan, dan heeft ie de top van zijn kunnen bereikt.. Dan vind ik niet dat je een wp moet krijgen voor de moeite zeg maar.
Hier ook zat naast juryleden gezeten, hartstikke leuk en leerzaam bij sommige juryleden en bij anderen vooral tenenkrommend.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:20

Idd, als een pony niet meer kan houd het gewoon op. B/L moet een brave pony gewoon kunnen. In de M begint het pas echt.
Ik krijg ook wel eens mijn punten als ik met buiten stelling de bocht door zijl omdat we onze dag niet hebben. En ik wil daar helemaal geen punten voor krijgen, want ook al zit er een kort nekje op die niet veel stelling kan geven moet verkeerde stelling niet beloont worden.

Z dressuur is wel leuk als eis voor jurycursus, maar bij het Z begin je pas net is mijn ervaring. Ik heb er meerdere in het ZZ gehad, maar heb niet echt het idee dat ik goed ben ofzo. Of goed genoeg ben om andere te jureren.

Ik had afgelopen weekeind stil gestaan in mijn proef omdat ik de weg kwijt was en er even snel overleg met mijn voorlezer nodig was. Mijn fout, had mijn proef moeten kennen, kan gebeuren als je een proef voor het eerst rij. Dus er had -5 op mijn protocol moeten staan. Ik had een 4, met als commentaar 'jammer'. Vond ik erg mild en niet juist beoordeeld. Een 6je (of misschien een 7) voor een net gereden links om keert en daarbij - 5 was meer terecht geweest.
Het leuke is dat ik voor het onderdeel daar voor ook een 4 met als commentaar 'jammer' had snap ik niet, daarvoor wou ik nog naar de jury, maar die zag ik niet meer. Kan gebeuren, volgende keer beter.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:08

Door gebrek aan juryleden zul je idd vaak afhankelijk zijn van juryleden die je liever niet in zou willen zetten.
Goed punt dus dat er meer jury's bij komen voor de dressuurmensport.
Elk soort jury past wel bij een bepaalde vereniging.
De een houdt niet van sinterklaasjury's en de ander vraagt hen juist.

Ik hield niet van lage punten, dat had er meer mee te maken dat ik minimaal 100 km moest rijden voor een dressuurproef te kunnen starten. Kostte veel geld en veel tijd. Als je dan winst reed gaf dat het gevoel dat het de moeite waard was geweest.
Als de menwedstrijden dichtbij waren, heel ander verhaal.
De eerste heb ik in 8 maanden van niks naar het Z doorgejast.
De tweede anders aangepakt. In totaal vier jaar van begin t/m ZZ.
Jureren vind ik leuk om te doen. Heb wel hobbywedstrijden georganiseerd voor de menclub en deze gejureerd.
Nu ik zelf geen actief voor de koets heb, ideaal moment om nu voor de 'echt' te gaan.
Visies verschillen, jury heeft het vaak fout. Dat is meestal als de punten tegenvallen.
Commentaar bij lage punten geeft meer inzicht in het waarom. Helpt de menner om kritischer ernaar te kijken en wellicht de 'ogen te openen'.
Ik vind lesgeven heerlijk en jureren leuk om te doen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:29

Dennis, je hebt helemaal gelijk. Ik ben ook door meerdere mensen gevraagd om de jurycursus te gaan doen. Wie ben ik nou, heb er net 1 in het Z.....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:25

Jureren moet je ook liggen. Je moet er affiniteit mee hebben en het leuk vinden om te doen. Anders heeft het geen zin om de cursus te volgen.
Net zoals lesgeven. Ik ben leerkracht van beroep. Dit gecombineerd met mijn hobby/passie en sport, is gewoon heel mooi om te doen. Ik help anderen graag een stap verder. Werk probleemoplossend en pas me aan mbt o.a. startniveau/span/doel.

Ik heb eentje Z + 8 (toen is hij verkocht als bomproof recreatiepony) en de ander ZZ + 11.
Wil ook niet zeggen dat ik alles weet. Denk dat de kennis toereikend is om te starten met jureren. Verder leer ik gaandeweg bij en blijf mezelf ontwikkelen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:43

Anke schreef:
Denk dat 'slechte' juryleden vanzelf afvallen.

Helaas, slechte juryleden vallen niet af... juryleden die laag punten omdat het getoonde ondermaats is, die vallen af! Ze worden gewoonweg niet meer gevraagd door de verenigingen, want iedereen wil een volle startlijst.
Ik ken een wedstrijd waar het altijd hártstikke druk is; je gaat dan ook nooit zonder wp naar huis.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:25

De tegenpolen van sinterklaasjury's die de 5-lijn aanhouden. Kan me voorstellen dat deze niet graag gezien worden.
Als de opdracht voldoende is uitgevoerd, is een 6 de richtlijn.

Zijn twee jury's waar ik liever niet (meer) voor wil starten. Althans niet met een kleine pony.
Verder hou ik wel van kritische jury's die durven te punten. Omhoog en omlaag.