[AR] Dressuur en Vaardigheid 2015

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grainey

Re: Dressuur en Vaardigheid 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:34

Zoals het nu lijkt hebben wij een enorm groot inrijterrein, een rustig plekje is dus gemakkelijk te vinden, misschien dat dat je wat geruststeld tine10.
Ik herken het trouwens wel, door die ongelukken die je meemaakt en soms ziet krijg je toch een soort bagage mee, dan is het allemaal niet zo vanzelfsprekend meer dat het allemaal goed gaat.
Het zelfvertrouwen en het vertrouwen in de pony moet groeien en dat kost tijd en je kunt je gevoel nu eenmaal moeilijk uitschakelen, soms heb je er niets over te zeggen, kunnen je hersenen nog zo goed zeggen dat er niets is, maar je gevoelens/emoties nemen dan de overhand.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 09:35

Wij gaan 21 juni naar Heesch. Ben benieuwd, stalgenootje en de Anda zijn goed bezig. Nieuwe manier van losrijden, op zijn Boyd Exell's (afgekeken van de clinic in Ermelo) en dat heeft de laatste keer zijn vruchten afgeworpen :D ! Sowieso nog 1 keer in de L en daarna even kijken of ze in Grave overgaat naar de M of in de L blijven en in Prinsenbeek een poging doen om een Hippiade-ticket te verdienen.

Tine, ik vraag me wel eens af waaróm je het doet :) ?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:51

Gem, ik doe het omdat het heel erg leuk is. Rembrand ken ik door en door en vertrouw ik volkomen. Hij zal nooit raar doen. Ik geniet intens van onze trainingen, wedstrijden, buitenritten, alles. En toch... als je dan in een parade meerijdt en er gaan er een paar aan de kletter, dan krijg ik het Spaans benauwd. Want wat als.....
Amerigo wil wel eens gek doen (gelukkig steeds minder vaak, zal hem wel teveel moeite kosten haha), maar ken ik inmiddels ook heel goed en hij is klein. Dat maakt psychologisch toch heel erg uit. Samoerai ken ik nog niet zo goed, ook al weet ik dat ze niets geks zal doen (tenminste ohz is ze heel braaf als ze toch eens schrikt) ik krijg dan allerlei beelden voor ogen van wat er zou kunnen gebeuren. Mijn laatste paard ging er ook ineens vandoor, zonder enige aanleiding, niet meer te stoppen. Daar krijg je gewoon heel nare beelden bij, die je niet meer kwijtraakt. Samoerai is halve Arabier, heel wendbaar, heel snel en wiebel, maar aan de andere kant ook heel koel. Maar dus totaal anders als Rembrand en Amerigo.

Grainey, dat moet helpen ;-). En het vertrouwen moet inderdaad gewoon groeien. Ik moet die spookbeelden dan wel kwijt kunnen raken. Maar dat kost gewoon tijd.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:57

tine10 schreef:
Met Amerigo red ik me prima met zoonlief samen, maar met Sam heb ik wel hulp van manlief nodig. Nu maar hopen dat hij het op tijd kan redden met zijn werk.

Hoi Martine,

Als je (back-up)hulp nodig hebt in Veenhuizen en onze starttijden liggen ver genoeg uit elkaar, dan wil ik je wel helpen hoor. Ik ben er toch en ik heb een uiterste stoïcijnse vriend, die heel goed met zenuwachtige mensen (=zoals ik :+ ) kan omgaan ;) .
Als je er liever geen 'vreemden' bij hebt, ook prima hoor. Dat kan ik me goed voorstellen, maar ik wilde het iig even voorstellen :)

Groetjes,
Astrid

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:00

assie schreef:
tine10 schreef:
Met Amerigo red ik me prima met zoonlief samen, maar met Sam heb ik wel hulp van manlief nodig. Nu maar hopen dat hij het op tijd kan redden met zijn werk.

Hoi Martine,

Als je (back-up)hulp nodig hebt in Veenhuizen en onze starttijden liggen ver genoeg uit elkaar, dan wil ik je wel helpen hoor. Ik ben er toch en ik heb een uiterste stoïcijnse vriend, die heel goed met zenuwachtige mensen (=zoals ik :+ ) kan omgaan ;) .
Als je er liever geen 'vreemden' bij hebt, ook prima hoor. Dat kan ik me goed voorstellen, maar ik wilde het iig even voorstellen :)

Groetjes,
Astrid

Als manlief het niet redt, maak ik HEEL GRAAG gebruik van je aanbod. Mijn zoontje is er ook, maar die mag nog geen proeven voorlezen. Hij kan mijn zenuwen wel enigszins in bedwang houden, maar om dan ook nog proeven uit het hoofd te moeten rijden.... dat gaat mis hahaha. En dan zijn we gelijk geen vreemden meer :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:08

Tine, ik snap dat wedstrijd rijden heel erg leuk is, zeker met paarden die je vertrouwt :j . Maar als je al een week van tevoren zó stikzenuwachtig bent omdat er mógelijk iets zou kunnen gebeuren door of met Sam, dan zou de lol er voor mij toch wel af gaan.
Ik vraag me ook altijd een dag van te voren af waarom ik die wedstrijden ook alweer leuk vind, maar dat is maar een dagje en ben je zo weer vergeten als je eenmaal gereden hebt. Maar een week :n , nee.
Is het niet iets om eens naar een sportpsycholoog te gaan? Hoor ik goede verhalen over!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:10

Ik heb morgen weer les, komt helemaal goed. Dan stijgt het vertrouwen weer. Eigenlijk zou ik wat vaker dan 1 of 2 keer moeten oefenen, maar ja, pony is van zoonlief en die is er erg druk mee ;-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:30

Fenna, wat jammer, maar als die dingen laten betekend dat je wel gewoon je paarden kan houden, dan maar geen wedstrijden.

Tine, snap je wel hoor, wel fijn als je vertrouwd paard voor de wagen hebt.
Met mijn beige durfde ik ook meteen meer als met zwarte, maar daar durf ik ondertussen ook alleen mee weg. Vertrouwen moet gewoon groeien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:51

Trouwens, ik heb een paar keer een gesprek gehad met een soort psycholoog. Een man. Die snapte niet wat ik eng vond aan het mennen op maaipaden. Vraag een willekeurige vrouw en die is het met me eens en ziet de gevaren. Mannen snappen het niet. }:0 Maar goed, ben het toen toch gaan doen op zijn advies, maar ik bleef met dat ene paard (al vanaf het beleren) het niet prettig vinden. Dat paard is later meerdere keren (niet met mij!!) aan de kletter gegaan. Blijkbaar had ik dat gevoel dus niet helemaal voor niets. Het gevoel dat ik nu heb is wel anders, hier is overheen te komen ;-), het vertrouwen moet gewoon groeien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:01

Hmm, had je toch een puntje zullen we maar zeggen. Mannen hebben natuurlijk ook geen vrouwelijke intuitie :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:21

Ik snap het helemaal. Na klappers ben ik ook heel voorzichtig geworden. En ondanks dat ik er een stuk of 30 betuigd heb (dus zat ervaring met jonge pony's) ben ik zeker geen held.
En Benno heeft dat niet echt beter gemaakt :+ . Die is nu 7 en pas sinds de winter rij ik er met vertrouwen mee. Ruim een jaar geleden reed ik hem zelfs thuis nog aan de longe in het enkelspan. Maar had hem wel (naast zijn jongere zusje) voor in het 4span lopen in de minimarathons 8)7 .

Wedstrijd over 2 weken afgelast, een paar dagen later alleen dressuur en een inschrijving stop, dus geen twijfel meer om een 2e pony in te schrijven.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:51

Sjolvir schreef:
Fenna, wat jammer, maar als die dingen laten betekend dat je wel gewoon je paarden kan houden, dan maar geen wedstrijden.

Heb nu 4 ponies en ga terug naar 3.. Maar goed, das nog luxe zat!!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:12

Vandaag mijn eerste menwedstrijd. Oz was super braaf een beeje te braaf en daardoor hadden we veel impuls verlies. Daar gaan we echt heel hard aan werken.
Dressuur 179 en 173 ik ben heel tevreden. Het was wel een lange dag we hebben maar 1 auto en moesten vaak op en neer rijden al met al koste dat alleen al bijna twee uur. Ik ga na mijn vakantie toch eens kijken naar een mentrailer.
Ohja, vaardigheid dat hebben we ook gedaan..... Allebei 5 ballen en een royale tijdsoverschrijding :o .

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:39

Ik heb je vaardigheid even gekeken en dat zag er inderdaad heel braaf uit. Volgens mij vond Oz het wel gezellig; die kegels die daar stonden te staan en dat je daar tussendoor moest draven :') . Komt volgende keer vast goed!

Vanaf vandaag ben ik ook in de dressuur L geklasseerd *\o/* *\o/* .
Ik had besloten maar gewoon L te gaan starten. Volgens mijn instructeur was ik eraan toe, dus tsja... maar gewoon een glimlach opzetten en een rondje rijden toch?
Tentsi was nogal heel erg drammerig, dus ik was meer bezig met tempobepaling (nee Tentsi, rengalop is géén goede optie tijdens de dressuur _O- ) dan dat ik aan netjes rondsturen toekwam. Niet héél fijn gereden dus en mijn protocollen staan vol met 'let op X', 'slingerend' en 'bewaar rust', maar toch 183 in de eerste en 175 in de tweede proef. Lang niet gek voor mijn L-debuut. Als ik Tentsi d'r 'raceknopje' weer uit kan zetten en zelf wat netter op de letter ga rijden, dan moeten die winstpunten wel gaan komen hoor O:)
Wel trots: Ik had pas 2 keer met één hand een volte gereden (1 keer in de les, een maand geleden en gisteren thuis even), dus daar zag ik vreselijk tegenop, maarre: gewoon allebei de keren een 6 +:)+

Daarna de vaardigheid. In het eerste rondje vlogen de ballen me om de oren. 4 ballen (waarvan één inclusief kegel :+ ), waarmee ik toch nog 4e (van de 12) was := . Het tweede rondje ging fantastisch! Foutloos (de enige bij de paarden vandaag) en een eerste plek. *\o/*

Op naar vrijdag, Veenhuizen, dan gaan we weer aan de slag :)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:37

Goed gedaan allemaal en succes op jullie volgende wedstrijd

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:36

Assie, wat een super leuk paard heb je. Gefeliciteerd met je winstpunt en prijs.
Ik heb de uitslagen van de vaardigheid en dressuur niet eens mee gekregen :-) ik zal straks eens op de uitslagenlijst kijken.
Oz zijn kwartje viel pas in de 2de keer van de vaardigheid, want toen had hij pas in de gaten dat hij best veilig hard kon gaan (voor zijn doen dan := ) . Mijn vriend heeft de vaardigheid allebei opgenomen en dat was mooi te zien.
We komen er wel. Ik heb zelf het idee dat Oz nog veel te voorzichtig is het is, hij is onder het zadel een echte doorzetter en ik begrijp niet zo goed dat hij dat voor de kar niet is.

We hebben gisteravond toch besloten onder het genot van lekker eten en een biertje om een mentrailer aan te schaffen. Het is echt geen doen om op en neer te rijden. Ik mag graag in een andere omgeving rijden/mennen en dat lukt niet op deze manier.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:08

Bedankt voor je leuke compliment :D
Bij mij gaat m'n tweede rondje ook altijd beter dan het eerste. Net alsof we het eerste rondje even moeten uittesten hoe de kegels staan. Het tweede rondje weet Tentsi ook al de weg, die denkt echt mee. Nouja, genoeg om mee te oefenen :)

Er staan momenteel genoeg leuke mentrailers te koop op marktplaats zag ik. Lijkt mij ook heel fijn om een mentrailer te hebben. Maar goed, dan moet eerst dat geldboompje gaan groeien. Dus tot ik ooit een mentrailer kan kopen blijf ik wel gewoon sámen met mensen op wedstrijd gaan en hun wagens gebruiken O:) .

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:12

Ik vind mentrailers echt een superuitvinding. Ben nu niet meer afhankelijk van anderen of dat je meerdere keren moet rijden. Tenzij ik met paard en pony op pad ga, er passen geen 2 wagens op hahah.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:56

Yes, startpas en dispensatiebrief voor zoonlief zijn binnen, dus hij kan komende vrijdag zijn debuut gaan maken. Prompt ging het vanavond met het oefenen ineens een stuk minder. Gek kind. Ik zei al, gewoon doen of je nog bixie rijdt ;-)

cleej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 06:43

Super leuk tine10!
Heel veel succes voor ze vrijdag!!!
Ben heel benieuwd!!!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:00

Startlijst is helaas gewijzigd, moet nu 20 minuten eerder met Sam, oftewel paar keer omspannen ;-). Eerst mag zoonlief dressuur met Amerigo, paar combinaties later mag ik met Amerigo, dan omspannen voor de dressuur met Sam en dan weer omspannen voor de vaardigheid met Amerigo. Aan de ene kant veel zin in, aan de andere kant flink zenuwachtig. :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:22

Dat komt vast goed Tine :) .
Ik moet vanochtend nog werken en dan hoop ik thuis een enigszins schone schimmel aan te treffen. :=

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:20

Weet iemand hoe dat zit met startpassen , ik heb een startpas voor 1 tweespan maar wil nu starten met 1 pony uit dat 2 span en een jonge pony. Moet ik dan weer een nieuwe startpas erbij aanvragen ?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:21

Ja dat moet want je hebt pony a en b samen op 1 pas.
Dus niet pony b en c die je nu wilt starten dus moet je een nieuwe pas erbij voor het span dat je wilt rijden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:05

Super trots op zoonlief. Hij heeft vandaag zijn debuut gemaakt in de mensport. Met behulp van dispensatie kon hij een startpas aanvragen (hij is pas 9, maar mocht van bixiejury geen bixie meer rijden, omdat ze hem daar te goed voor vond) en vandaag heeft hij voor het eerst gestart in de B dressuur en de L vaardigheid. In de dressuur gelijk zijn 1e winstpunt gereden. Bij de vaardigheid wisten we al dat de kans op een winstpunt daar nog niet aanwezig was, omdat ze nog niet snel genoeg gaan. Maar de opdracht was om netjes rond te sturen en dat heeft hij absoluut gedaan.

Zelf ben ik met Amerigo bij de vaardigheid 2e geworden met alweer een foutloos parcours in de vaardigheid klasse ZZ. Dat gaat lekker.

En vandaag met Samoerai in de hobbyklasse gestart. Helaas toch nog even heel erg bang geweest, maar in de proeven heb ik zitten genieten van deze prachtige dame.

Over twee weken weer!

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 3079_o.jpg