[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:00

Welkom Crazymel :D gezellig!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:10

Vrij geregeld voor het organisatorenoverleg. Ik wil vooral duidelijkheid over de procedure bij de finish, de sulky's en de max snelheid.

vandaag weer een rondje gedaan met Nickey. Net als dinsdag was hij superheet. Bokken en aan mijn handen hangen. Soms lijkt hij 3 ipv 17. Alleen de ellende met de vacht. Hij is behoorlijk nat nog het land in gegaan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:58

Wat vinden jullie de beste procedure bij de trajectfinish:
a) je paard wordt geheel aangespannen gekeurd en een half uur later bloot nakeuring of start nieuw traject
b) je kan kiezen om binnen het kwartier na de finish aangespannen dan wel bloot aan te bieden voor hartslagmeting. Half uur erna bloot aanbieden voor nakeuring of binnen het half uur voor keuring voor nieuwe traject maar wel bloot
c) een andere manier.....roep maar iets

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:27

Napie schreef:
Wat vinden jullie de beste procedure bij de trajectfinish:
a) je paard wordt geheel aangespannen gekeurd en een half uur later bloot nakeuring of start nieuw traject
b) je kan kiezen om binnen het kwartier na de finish aangespannen dan wel bloot aan te bieden voor hartslagmeting. Half uur erna bloot aanbieden voor nakeuring of binnen het half uur voor keuring voor nieuwe traject maar wel bloot
c) een andere manier.....roep maar iets

B, ik vind uit de wagen veel fijner, ze zijn dan toch wat rustiger

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:29

@Blingh nog heel veel sterkte gewenst, wat naar maar zo eerlijk naar het paard :(:)
@Napie optie B lijkt me het handigste, kunnen mensen zelf kiezen wat ze willen. Mijn ervaring met hartslag meten met of zonder tuig is toch dat ze zonder tuig lager in de hartslag zitten. Maar wellicht is dat per paard verschillend, dan heb je de keus.
@Mel hi there :wave:
@Rivaldo ff pas op de plaats :(:)
@Barney lijkt me leuk jullie eens te zien in het Kralingse Bos, wil ook best wel eens afspreken dat ik met je meerij hoor (als groom). Woon ernaast :D Heb jij dan geen last van al die honden? Dat is de hoofdreden dat ik er erg weinig rij, word altijd wel ergens achterna gezeten door een of ander monster met gillende baas die zijn hond niet in bedwang kan houden (maar wel los laat lopen }> ) 8)7

Nou we hadden even een paar weken een trainingsdipje (was er begin oktober beetje gemeen vanaf gevallen, heb lang last van pols gehad), dus maar weinig km's gedaan en alles wat langzaam :+ Maar deze week toch bijna 40 km gedaan, dus we zijn er denk ik weer uit. Vandaag (onder het zadel) trainingsritje Utrechtse Heuvelrug/Ginkel gedaan. Zo heerlijk!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 00:41

A en b lijken best veel op elkaar toch maar b is dan enkel dat je zelf de keuze hebt? Dan kies ik b heb je dan het verplichte staptraject nog of komt die te vervallen?

Lekker maaike wil daar ook grag nog een keer rijden.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:23

Een vraagje voor de tweewieler-rijders: wat is het voordeel van een tweewieler t.o.v. van een vierwieler?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:10

Bij a heb je geen mogelijkheid om uit te spannen en dat kan soms nadelig zijn voor sommige mensen. Je wordt bij a meteen helemaal gekeurt (systeem als onstwedde) waarbij de turgor en dergelijke goed moeten zijn. In Etten Leur had je bijvoorbeeld de tijd om eventueel je paard uit te spannen als je binnen het kwartier terug was van het staptraject en daardoor zijn sommige paarden rustiger bij de telling

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 19:32

Stelvio schreef:
Een vraagje voor de tweewieler-rijders: wat is het voordeel van een tweewieler t.o.v. van een vierwieler?

Trekt lichter en makkelijker te vervoeren.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:42

en je kan alleen op pad! ik geniet van mijn HCA hoor. shetlander kan nu makkelijk door het bos heen met mij.

helaas de laatste tijd niet meer. we doen nu veel grondwerk etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:07

hallooo! Ik ben er weer..

Weekendje weggeweest met de schone ouders. Was erg gezellig
Net ook een topicje gemaakt van NM :(

Polly kan ik op het moment wel schieten. Door die dikke haren voelt ze het stroomdraad niet denk ik. Ze blijft iig niet netjes in haar weitje. GRRRR Jullie nog tips?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:07

Oh dat herken ik Blingh. En als je dan aankomt staan ze zo schijnheilig te kijken verschrikkelijk gewoon. Geen tips helaas, hier is alles inmiddels hout of gaas, maar dan nog duwt Akira het met dr dikke shetlander derriere het hek gewoon om.

Momenteel zijn ze zo puberig bij mij. Ze kunnen elkaar niet luchten of zien, tot het moment dat ik er eentje meeneem ,dan is de wereld te klein. zucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:20

LinSa schreef:
Oh dat herken ik Blingh. En als je dan aankomt staan ze zo schijnheilig te kijken verschrikkelijk gewoon. Geen tips helaas, hier is alles inmiddels hout of gaas, maar dan nog duwt Akira het met dr dikke shetlander derriere het hek gewoon om.

Momenteel zijn ze zo puberig bij mij. Ze kunnen elkaar niet luchten of zien, tot het moment dat ik er eentje meeneem ,dan is de wereld te klein. zucht.

Fijn dat gepuber :+

Ik zat al te denken aan schapengaas idd. Vind het niet erg als ze op het erf rondloopt maar ze gaat al richting de weg. Grrrr

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 23:32

Schapen gaas vind ik eng met de voetjes. Kan je niet een extra draad eronder spannen?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 06:40

@Napie, ik ga voor optie A nadat ik beide opties nu heb kunnen ervaren. In de hogere klasse geeft het Veel meer rust voor onze pony's om na binnenkomst alles gekeurd te hebben en dan hebben ze rustig de tijd om te eten en te plassen. Geen gesjouw aan ze dat de tuigen weer op en af moeten, alleen hoofdstel uit, singels los en onderleggers verwisselen. Daarna weer rustig op naar de volgende ronde. In de klasse 3 zou optie B betekenen dat je drie keer na je ronde alles uit en aan moet doen bij ze, dit is niet prettig voor de pony's en paarden en geeft heel veel extra onrust zeker met meerspan ivm de tijdsdruk.

Wat nog een optie zou kunnen zijn is wel binnen het kwartier van de wagen mogen zetten maar tuig aanhouden. Dan kun je ze eventueel laten plassen, gewicht van de wagen is eraf en je houdt tuig gewoon aan. Maar dan is de locomotie niet met wagen maar gewoon aan de hand met tuig aan. Dan is toch alles gekeurd maar heb je niet de onrust van snel alles af doen en weer terug naar de keuring moeten. Waardoor de dieren geen rust krijgen en normaal wat kunnen eten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:25

@Barney en wat zou het verschil dan zijn met B voor jou? Want B laat de keus. Bij A zou iedereen deze wijze van aanbieden moeten hanteren?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:40

Excuses ik heb de letters door elkaar gegooid, ik bedoel met mijn verhaal keuze A.

Dus direct na binnenkomst alles keuren en dan heb je genoeg tijd om de pony's te laten rusten en eten. Ik hoef dan niet eerst terug naar de trailer om alles eraf te halen, naar de arts terug te gaan en te keuren. Ik heb dan alles al gehad en dan hebben de dieren veel meer rust en geen constant getrek aan hun lichaam. Zeker als je daarna nog een ronde of twee rondes in moet, geeft dit veel meer rust voor alle partijen. Dan benut je de rustperiode ook en daar is hij voor in het leven geroepen neem ik aan.

Maar ik zou het wel fijn vinden dat je zelf mag kiezen of je ze aan de wagen houdt of losmaakt. Want als je nog tijd over hebt, zou ik het fijner vinden ze los te klikken van de wagen zodat ze sneller plassen en geen gewicht van de wagen achter zich hebben m.b.t. de hartslag.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:18

Voor de hogere klassen vind ik keuren zonder af te hoeven tuigen wel een voordeel maar aan de andere kant kan een paard inkakken zodra het stil staat. Er is veel verantwoordelijkheid van de menner vereist om te beoordelen of het paard na de rust nog steeds fit to go is. Drinkt en eet het paard niet goed in de rust of het verstijft op de spieren.....een korte check bij start volgend traject zou dan fijn zijn. Ik heb paarden echt slecht gezien bij de finish....flink pompen en echt moe en oververhit. Die kwamen toch die keuring door en daar ben ik dan wel verbaasd over.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:21

Straks komt de hoefsmid dus eerst even rijden. Beetje dressuur in de bak omdat hij zo heet is buiten. Even weer manieren leren.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:12

Blingh schreef:
LinSa schreef:

Ik zat al te denken aan schapengaas idd. Vind het niet erg als ze op het erf rondloopt maar ze gaat al richting de weg. Grrrr

Wij hebben nu inmiddels een stevig (maar duur :( ) gaashekwerk rond de paddock, want ons shetje is ook echt een 'houdini'.

Ze brak voorheen regelmatig uit de paddock toen de omheining nog bestond uit palen met 3 niveaus stroomband. Ze leek het ook te "ruiken" als de stroom niet helemaal in orde was. Dan hup... stond madammeke weer buiten de paddock op het weggetje ernaast aan grasjes te knabbelen.
Coldy had het nakijken als haar kleine vriendinnetje weer eens ontsnapte en bleef dan tot haar grote frustratie alleen achter in de paddock.

Gelukkig voor ons werd Coldy dan zo onrustig dat ze met veel hinneken alarm sloeg. Daar zijn we diverse keren 's nachts ook wakker van geworden, van dat gehinnik. En dan bleek dus dat Lente (de shet) weer eens ontsnapt was.

Sinds we het gaashekwerk rond de paddock en ons geitenweitje hebben, nog steeds wel ook met een stroomdraadje extra langs de bovenrand, is het niet meer gebeurd. Hier komt Lente niet meer doorheen en eroverheen kan ook niet. Daar is het dametje te klein voor. :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:23

Zolang mijn pony's samen zijn blijven ze wel in de wei. Ze staan weer lekker in een volle wei met wat bomen. Drie kwartier gement in de bak en Hero gelongeerd. Ze staan weer mooi op hun hoefjes.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:45

Klinkt goed Napie :j fijn zo.
Weet niet of het ontsnappen iets typisch shetlanderachtigs is. Heb een welsh A'tje gehad die er ook erg slim in was, geen idee hoe hij het deed maar hij kwam overal door, als het geen gaas was. Stroom of geen stroom maakte niet uit.
En mijn ruin die ruikt inderdaad ook gewoon of er stroom op staat. Zodra het er even af is, hup kop eronder of met hele lijf erdoor >;)

Mijn dames zouden zoiets nooit doen. Die staan ook te kijken naar die ruin als hij zoiets doet van ojee, dat is heeeeeel fout :oo

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:15

Ik weet niet of er hier nog mensen zijn die interesse hebben in een workshop Bit-fitting?
Stichting Endurance Surae organiseert deze workshop op vrijdag 19 december bij Stal Balemans in Teteringen. Hun flyer staat op onze website.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:49

ontsnappen is echt iets van shetten hoor. Een extra draadje werkt het beste. Met goede stroom natuurlijk. Ik scheerde bij onze shet altijd het eerste stuk manen weg. Dat hielp ook maar staat niet heel mooi.

Ik ben sinds een jaar eigenlijk helemaal uit de mendurance maar als ik weer zou starten zou ik het het fijnst vinden on juist niet uit te spannen op de finish. Maar gelijk in het tuig meten. Dat is ook het eerlijkst vind ik en voor iedereen hetzelfde. Hij moet na die km stappen gewoon goed zijn. Dan kan je daarna rustig naar je trailer stappen en daar uitspannen/eten enz en daarna weer bloot keuren.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:00

Maar met die optie heb je de keuze van wel of niet uitspannen. Zodra mijn pony voor de wagen staat wil hij lopen. Wagen eraf en hij heeft rust in zujn lijf. Op die manier kan ik ook al veilig zijn singel los maken en zijn staartriem.