[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:13

Nouvel, Jolly is dan wel een Shetlander, maar echt een schijtlijster. Van hem weten we dat hij alles wat nieuw is de eerste keer doodeng vind, en de tweede keer gedraagt hij zich alsof hij nooit anders heeft gedaan.
Hoe jij het nu aanpakt is prima, lekker rustig opbouwen. Je paard vertelt je zelf wel of je te snel gaat of niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:42

Na een keer eng het al doodnormaal vinden vind ik knap stoer hoor, da's geen schijterd :+

Ik vind het persoonlijk trouwens veel enger als ze alles maar gewoon vinden, is ook afwijking van mezelf, heb liever dat ik ze een paar keer wat in de stress meemaak en ze er zelf dan weer uit kan halen dan dat het een keer gebeurt en je kent je paard niet / weet niet hoe je het moet oplossen.

Moet ook geen anderhalf jaar duren natuurlijk, als bij mijn vorig paard, maar gewoon oplettend en alert en ja dan af en toe wat al te alert, OK, dat vind ik dan geen probleem.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:52

Nou ja, als je ziet hoe hij de eerste keer reageert is het echt wel een schijterd. Scheelt natuurlijk wel dat wij echt zijn hele leven al met hem bezig zijn en rare dingen hebben uitgevroten. Daardoor weten we wel wat we aan elkaar hebben (mijn zusje, Jolly en ik) en dat is met dit soort praktijken ideaal!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:41

We zijn vandaag gelijk aan de slag gegaan, mooi weer en vakantie! :D

Ben begonnen met in de paddock rondslepen met een balkje, iedere keer als ik stopte en hij kwam kijken kreeg hij een stukje wortel.
Daarna de band, hij liep als een hondje achter mee aan, dat had hij snel door, een band waar wortels in groeien als 'ie stopt! _O-
Alleen nu was de volgorde nog verkeerd, ik voorop met de sleep en hij er als een treintje achteraan, maar goed, het begin is er! :D

Later gelangeteugeld in bak met het gewone hoofdstel, even spanning in het begin, gaat er weer iets engs gebeuren vandaag...
maar later weer meer rust, stalgenootje kwam de bak in met een krat achter zich aan slepend, dat ging goed.
Toen met de balk, ging ook goed, en toen met de band.
Eerst gewoon kris kras door de bak en later achter ons aan, en ook dat ging goed nu hij alles kon zien!

Ben weer helemaal blij en opgelucht! *\o/*

nu rustig aan zo door oefenen en dan straks toch weer een keer die spannende oogkleppen erbij...
gaat vast goed komen!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:02

Ik meld mij ook maar!
Ik volg momenteel een mencursus die bij ons op stal gegeven word door Willem.. (weet even zijn achternaam niet) en ben daarnaast met hulp van wat ervaren mensen bezig met het beleren van mijn pony!

Eerst hebben we hem gewoon geheel in het tuig gezet en lange lijnen gedaan, daarna lekker sturen en alles rustig aan opgebouwd.
We zijn nu op het punt dat hij al heel wat keren banden heeft gesleept, pony doet het verschrikkelijk braaf en reageert met de dag beter op stemhulpen.
Vraag me wel af wat dan eigenlijk het volgende punt is, ik denk dat het nu wel ineens heel snel kan gaan maar weet nog niet zo wat mij (en de pony uiteraard) te wachten staat. :=

Ohja, uiteraard oefenen we alles gewoon volledig in tuig en met oogkleppen, zodat dit in een later stadium niet een probleem kan vormen.
Vanaf dag 1 heeft hij het geaccepteerd. Ook schrikt hij niet van dingen die onverwacht gebeuren om hem heen (en waar ik zelf een hartverzakking krijg als het achter me gebeurd) en hij doet soms net of hij het al jaren kent.. Maar goed, toch stap voor stap alles met hem doornemen en bevestigen natuurlijk, weet ook niet hoe hij dadelijk gaat reageren als er echt een wagen achter hem staat, al verwacht ik met zijn koele koppie niet dat het lastig zal gaan worden..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:45

Mooi Nouvel! Heerlijk he die vakantie en dan ook nog zulk mooi weer vandaag {:}
Gowlan spannend dan :)
Dat is heerlijk JudithO als je haar al zo lang kent. Dat heb ik met Hero jammer genoeg niet. Hij heeft nooit wat raars meegemaakt hoor, hij heeft gewoon 2.5 jaar in de wei gestaan met een paar andere hengsten en in de winter een maand of twee op stal, that's it. Dus alles is nieuw.

Vandaag heeft mijn instructeur hem ook gewoon alleen voor de band gezet, Hero staat keurig stil met alles eraan koppelen en loopt, na even wachten, ook keurig weg.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:35

Gelukkig gaat het hier niet zo lastig *klopt af* sleep erachter en hij deed alsof hij nooit anders had gedaan. Vorige week al tussen de lamoenen gezet en even op de kar gezeten, kijken of ik wat kon zien en kijken hoelang de staalkabel moest zijn. Nu de vraag voor de kar of nog meer slepen... Hopelijk lukt het ons ook eens om les af te spreken en blijft de bak dan droog, want nu schiet het niet op.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:38

VHU, maak van Jolly maar een hij ;)
Miracle willen we ook maar eens gaan doorpakken, maar met drukke studies momenteel komt het er niet van. Meneer is ook nog enorm jong in de kop en wil altijd maar stoeien. En als hij na 5 minuten geen zin meer heeft, kun je een fatsoenlijke training wel vergeten. Die heeft nog wat opvoeding nodig :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:26

Ik ben wel weer heel blij met zo'n super brave als Deedee nu. Benno heeft mij heel wat hoofdbrekers gekost (en nog steeds).

Ik denk te kunnen zeggen dat Benno en Caya, nu beide L dressuur en L vaardigheid (Caya heeft vorige week zelfs haar eerste vaardigheid gewonnen!) en samen voorop in mijn indoor marathon 4span lopend echt goed betuigd zijn :j.
[AR-ITP] Mijn eigen 4span compleet, minimarathon Middenmeer

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:22

Leuk al die verhalen (en leerzaam)!
Wij wandelen max 1x per week buiten door het verkeer, met tuig op. Bøkko is rustig in het verkeer, maar wel nieuwsgierig naar alles - met als gevolg dat hij te veel "zwalkt", maar dat zie je wel al wat beter worden. Wat mij opvalt: hij vindt vooral de grond heel interessant, echt met zijn neus over de weg, terwijl hij doorstapt. Soms om mest te ruiken maar ook alle soorten wegdek moeten geroken worden :P

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:15

Sylke, dat met de neus over de weg doen ze hier ook veel. Dat mogen ze bij ons eigenlijk alleen (en dan moeten ze nog geluk hebben) als ze aan het halster naast ons lopen. Aan de fiets, aan de lange lijnen/teugel of met tuig is dat echt een no-go, ik ben veel te bang dat ze op de teugel/leidsels gaan staan. Dus in principe mogen ze het bij ons niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:52

@Sylke mijn merrie Ollie deed (doet :7 ) dat dus ook heel vaak. Voor de wagen is ze het nu ongeveer afgeleerd maar onder het zadel duikt ze nog wel eens (zeker als ik stap) met haar neus opeens op de grond vooral als er dus mest ligt ...

Voor de wagen is het echt niet handig, heb zelfs een keer gehad dat ze dus dook, net opzij met haar hoofd ging en ze vervolgens met haar hoef op het leidsel bleef staan. Nog steeds geen idee hoe ze dat voor elkaar kreeg (denk dat ik gewoon net niet genoeg de leidsels op maat had en er ook niet op bedacht was... :o ) maar sinds die tijd mag ze dus in principe gewoon niet zo met haar neus naar de grond gaan.

Maar ... ze probeert het dus nog wel zo af en toe :roll:

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:00

Oh dus het komt vaker voor!
Ik tikte Bøkko telkens aan als hij het deed, met het gevolg dat hij alvast ging draven als hij met zijn neus naar beneden dook :P
Dus nu een rukje aan de teugel en mijn stem. Hij doet echt moeite om naar de grond te kunnen komen dus ik vind corrigeren nog niet zo makkelijk, al doe ik het natuurlijk wel. Ben het met jullie eens dat het niet handig is zelfs gevaarlijk als ie op de teugel gaat staan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:06

:D Hero heeft er vandaag voor het eerst voor gestaan en was heeeel braaf :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UMAIY3YS-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FURC4I4Z-G.jpg

Ben echt trots op hem want de wagen maakte nogal een herrie in het begin want de laatste keer dat ik met Ol had gemend was het nogal drassig geweest := dus al dat zand moest er eerst tussenuit :+ maar hij deed er niets op.
Nu elke keer steeds stukje langer. Vandaag na paar rondjes stappen gestopt, was braaf, is dus goed. Ook met in/uitspannen totaal ontspannen. Lamoen of wagen vond hij doodgewoon :) en dat had ik na ons sleepjes-avontuur dus echt niet verwacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:20

*\o/*
echt super!

dat zie ik Ferro nog niet doen, een wagen met veel geluid... :+
wij moeten nog wel even oefenen!

wat fijn dat jullie deze stap hebben kunnen zetten en dat het zo goed is uitgepakt, echt top! +:)+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:02

@Nouvel komt vast wel goed :j
Bij ons zit er tussen 1e keer met (mislukte) poging sleep en nu zo'n 6/7 weken, dus valt nog best mee :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:50

Wel super dat Hero nu zo goed gaat!
Ik heb vandaag weer even met Ferro aan de lange teugel gelopen en vriend er achter met de band, gaat al steeds beter.
Ik denk dat we het voorlopig even zonder oogkleppen moeten houden, dan kan hij overzien wat er allemaal gebeurt.
We gaat rustig door!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:26

Kijk aan, gaat al beter dus. Mijn geluid-wen-pogingen heb ik ook allemaal gedaan met gewone rijhoofdstelletje aan en een lijn of lange lijnen (dat deed ik dan). En los daarvan dus oefenen met menhoofdstel en tuig (dat deed mijn instructeur).

Trouwens ook met wandelen schuifelen met je voeten, als je stuk plastic ziet ermee wapperen, zweep over grond laten slepen enz. Gewoon allemaal geluiden en bij alles is de bedoeling dat het niet meer uitmaakt :Z

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:29

Lachen, niezen, hoesten, ze moeten ook weten dat dat geen commando's zijn :P

Gisteren met Jolly het bos in geweest. Was even zwaar met wat heuveltjes, maar meneer deed het zo braaf! Hij had er 2,5 maand niet voor gestaan en deed alsof het nog gisteren was.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:35

heerlijk hoor!

Ja we doen ons best, takken die tegen hem aan komen en schuifelen door de bladeren vindt 'ie soms ook nog best eng, dus we gaan veel geluid maken! :D

Ik heb 'm nu voorlopig maar even zonder oogkleppen en met het rambo hoofdstel met de bitclips er aan, dan kom ik niet zo hard in als hij ineens flink weg schiet, waar daar had 'ie toch wel even een vervelend mondje aan overgehouden...

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:41

Ik heb mijn pony met zijn gewone hoofstel ipv menhoofdstel met oogkleppen nu 2x voor de sulky gehad!

Hij doet het echt super goed! Je ziet hem nog wel nadenken en hij moet even wennen aan het trekken geloof ik, maar het sturen gaat al zoveel beter dan de 1e keer! Het recht voor de wagen houden is nog lastig, en hij kruipt graag in de bakrand, maar dat kan natuurlijk niet met die kar erachter ;) Maar hij doet het al steeds beter :)

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:04

Hallo allemaal, volg dit topic sinds een paar weken en lees steeds bij. Na het natte weer van deze winter heb ik weer een doel voor ogen waar ik afgelopen zondag mee gestart ben.
Mijn bijna 4 jarige pintaloosa pony van 1 meter beleren. Ze was al bekend met het tuig op en om haar lijf door af en toe wat geoefend te hebben vorig jaar. Longeren kent ze en nu ze steeds een bitje in heeft is dat ook geen punt meer. Heb er nu een aantal keren achter gelopen met lange lijnen, en vandaag voor de eerste keer het borsttuig om. Ik met lange lijnen sturen en mijn buurmeisje druk zetten op de met touw verlengde strengen. Stemcommando's zitten er al goed in. Halthouden en dan met druk op de strengen weer voorwaarts gaan was af en toe even lastig (ze kwam iets omhoog), maar later weer oke. Al met al dus erg braaf. Zaterdag weer hulp erbij, dus dan een herhaling en de band erachter om te slepen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:46

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:17

Hallo allemaal,
ik heb laatst een tuig gekocht voor mijn straks 5-jarige shetlandmerrie.
Met longeren doet ze alles keurig op commando. Heb haar een paar keer
met schofttuigje en staartriem gelongeerd. Dat ging ook goed.
Nu 3 keer aan de lange lijnen met haar gewerkt. De eerste keer nog met mijn vriend
ernaast, maar dat kon de tweede keer al zonder. Vandaag (3de) keer heeft ze halt/stap super
door en snapt het sturen ook al! :) Ze heeft er alleen niet zo'n tempo op met stappen.
Normaal is het aan de longe een actieve shet. Moet haar nu aan de lange lijnen vaak bij tikken
met zweepje dan. Doe dit niet teveel, want dan schiet ze vooruit en dan snap ze het niet meer.
Dat wil ik ook niet, want ze moet het vertrouwen winnen natuurlijk.
Ze loopt ook vrij laag met haar hoofd soms tijdens het stappen (nog net geen stofzuigen).
Herkent iemand het trage stappen?
Heb ook idee dat ze wat minder reageert op een menzweepje. Longeerzweep, met aan eind een blauw kwastje reageert ze soms fel op, vooral dat kwastje die dan beweegt.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:20

doet mijn verzorg shet ook !