[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 20:56

Ik kom me ook voorzichtig maar eens melden.
Vroeger al veel gemend met mijn verzorgpaarden destijds maar daarna het aangespannen stuk helemaal losgelaten.

Deze zomer 1 van mijn rijpaarden verkocht en 2 minipaardjes teruggekocht, beide beleerd voor de sulky. 1 is helaas al kort daarna overleden maar met de andere ben ik na wat omscholen (van bitloos naar met bit en van kindersulky naar 1 van tjeu) eindelijk wat km's aan het maken.

Mijn doel was om meer onbezorgde lol te hebben na een aantal pittige jaren op privé gebied en dat lukt tot nu toe aardig haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:45

Jorex schreef:
Ik lees nog steeds wel wat bij.

Fijn dat het met je kat allemaal goed gaat nu Marga!

Leuke resultaten Tenno. Knappe ponies! <3

Leuk die stippel voor de wagen Wpaard!

Welkom sonjim! Hopelijk krijg je Billy weer goed. :(:)

Elisa, ik ken het schrikken en wegrennen voor andere koetsen ook wel van Jorie enkelspan toen hij nog heel jong was. Totdat ik een keer zijn hoofdstel was vergeten en alleen die van Alex nog in de auto had liggen. Ik mende Alex uit vertrouwen al zonder oogkleppen. Toen snapte Jorie zo zonder oogkleppen ineens wel wat de andere koetsen waren. Allen werd het schrikken op zicht wel dingetje, dus hij doet nog regelmatig een hupsje, maar het is nu geen omdraaien en wegrennen meer.

Pfft HT dan komt even alles tegelijk, hopelijk knapt Jane ook snel wat op. :(:)

Hier gaat verder alles zijn dingetje. Ik heb eind januari een verlate kerstrit gedaan in Kootwijk, was erg zwaar. Maar mijn mini's hielden heel knap alle grotere shetlanders/mini's/mixen met vierwielers bij. Sterker nog we zijn op een breed zandpad om de pony voor ons gegaan, want die van mij hadden nog wel energie, maar die merrie had alle puf eruit door het mulle zand. Oftewel die trok wel aan op de mijne met hun gas en kwam toch nog achter me aan. Gelukkig zat er ook een pauze inbegrepen en was het daarna wat minder zwaar. Het weer was ook echt perfect die dag met een zonnetje.
Verder rijden de heren 1 keer op zondag tandem en 1 keer op vrijdag tweespan in de les in Tolbert. De andere dagen vliegen ze even een kwartiertje door de paddock voordat ik ze opsluit op stal. Dus ik heb 2 malloten die goed in hun vel zitten momenteel. :+
Ze hadden ook al de hooivoorraad geplunderd, is ook oud hooi van 2023. Dus nu staan ze voor straf overdag weer achter stroom.

Ah dan was het bij hem dus duidelijk dat hij de anderen niet kon zien!

Klinkt leuk die kerstrit, was het niet koud?

HT: Jeetje wat een pech zeg!

Naar Sonjim, misschien is een DA onderzoek verstandig?

Leuk Audesta! Lekker scheuren met de mini haha.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:54

Jorex dat willen zien heb ik ook, en rij dus met halve oogkleppen, en dat gaat goed.

HT vervelend dat ze zo gevoelig zijn voor suiker, geef je glucobalance nu erbij? Die van mij krijgen dit het hele jaar rond. Want nu met de kou zit er ook meer suiker in het gras. Ik heb nog genoeg gras en ze staan op strook begrazing.

Sonjim misschien ook wat voor Billy.

Het is zo leuk met de sulky met die shetten, en krijgt altijd te horen van wat schattig. Zeg ik altijd van kinderen en kleinkinderen zijn te groot geworden, maar pony blijft, en vindt dit ook super leuk.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:39

Marga: ze kregen al glucoballance,vorig jaar werd julia in het voorjaar ook weer licht bevangen en kreeg ze ook al gluco ballance.ben er nu even mee gestopt.
Julia is zo opgeknapt dat ze ff flink uit haar dak ging in de zachte longeerbak.fijn te zien dat ze zich fijn voelt en met een sisser is afgelopen.jane had het koud en kreeg voor het eerst in haar leven een deken op.nou....dat moest eigelijk af van haar.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:45

Billy is meteen zondag onderzocht door de da. Hij is niet meer van mij maar hierin handelde ik automatisch. Eugenaresse gaf me wel gelijk.
Het zit in zijn schouder dus geen suiker problemen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:25

Hey Sonjim! Lang geleden!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:48

Hoi Gem hoe is het met jou

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:36

Brrrr wat was het heerlijk koud vanmorgen. Gauw de benen laten strekken! Inmiddels de ijzers eronder en mogelijk morgen de menwagen weer eens opstarten. Even afwachten wat temperatuur, zon en wind gaat doen. Zoveel zin in komend menseizoen hier!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:07

Gezocht

Zilco Classic schoftje, maat cob, compleet met veiligheidsligtogen, binnen – en buitensingel
De kussens kunnen dmv een sterk klittenband aangepast worden aan de breedte van de ruggengraat van het paard.

Aladdin is uit zijn schoftje gegroeid. Op zoek naar Zilco schoftje.
Iemand nog iets ter overname?

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:27

Dierenfan ik blijf jouw krachtpatsers echt geweldig vinden

Hoewel ik hier altijd gezworen heb nooit zonder oogkleppen te mennen, laatst voor het eerst het paard van een stalgenootje ingespannen (is vroeger al beleerd maar had voor het laatst op hun vorige stal voor de wagen gelopen) en die deed het goed zonder oogkleppen. Ook bij 'spannende' dingen. Helaas heeft die een wat hoger tempo dan mijn paard. Anders was het een mooi 2span tinkers geweest.

Sinds een maand hier weer zelf aan het mennen met mijn eigen paard nu ik een groom gevonden heb. En na eerst 2 rondjes stappen voor de wagen omdat alles te nat is en ik nog geen hoefschoenen heb (helaas door de schokdemping op harde ondergrond vindt die het niet fijn om daar te draven) vorige week eindelijk weer een 'groot' rondje gedaan waar de paden weer goed waren. Dus lekker kunnen draven en galopperen. Eigenlijk heeft die daarvoor sinds eind september niet meer voor de wagen gestaan. En wat heb ik dit gemist zeg. Op naar een mooi men jaar

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 07:02

Youri mijn paarden hebben in principe ook ander looptempo ivm totaal andere bouw. De oudste is eigenlijk sportpaard in trekpaard jasje en de jongste is in alles trekpaard grof, vierkant en alles behalve flexibel. Plus veel korter in de rug. Echter in 2span lopen ze gelijk op daar hebben we ook nooit voor moeten trainen.

JorexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:49

Wij waren zondag in een besneeuwd Drents Friese Wold. Tesamen met nog 3 andere sulky aanspanningen. Hopelijk komend voorjaar weer mooie ritten met ons clubje hier in het noorden.

Spartelvijver:Afbeelding

Sneeuw in het bos:
Afbeelding

Stilstaan is niet Alex zijn hobby, wel die van Jorie gelukkig. :+ (frontriem was verwijderd na deze foto)
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:04

Superleuk, ik zag al een filmpje voorbij komen. Ooit ga ik ook zo op pad met mijn mini.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:14

Jorex als je ze in tandem zet doet het voorste paard dan ook nog serieus trekwerk of loopt het eigenlijk meer voor de sier? Ik ben benieuwd of dit net zo belastend is voor beiden als 'gewoon ' 2span

JorexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:57

In principe trekt de voorste niet en horen de strengen zoals op de eerste foto wat losjes te hangen. Maar ik laat op makkelijke stapstukjes Alex er vrij in of hij wil trekken of niet. Op bvb het pad zoals de onderste foto heeft hij dus in stap getrokken en op de middelste foto trekt hij ook even mee. Middelste foto is van toen we net vertrokken op rit dus dan is hij ook even heel hevig. Frisse pony :')

Ook bij heuvels op laat ik Alex de aanzet vaak doen en mag Jorie dan ondertussen goed vaart zetten om ons de gehele heuvel op te trekken. Alex weet maar al te goed dat hij tandem niet perse hoeft te trekken, maar vindt het zelf leuker als hij wel trekwerk mag doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:22

Bedankt! Onze oudste is regelmatig onzuiver in aanspanning. De reden is onbekend, niets te vinden ook niet door de ostheopaat. Hij heeft ook niet minder looplust en oh wee als hij niet mee mag haha. Ik vrees er ook wel voor dat hij alsnog het hele spul gaat trekken maar mogelijk wel eens uit te proberen. Met 2span staat hij al langer maar leg maar eens uit aan een werkwillig en voorwaarts paard dat hij enkel mee hoeft te lopen zodat hij erbij is

JorexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:47

Ik heb met Alex het vermoeden dat hij artrose heeft achter (ik ben zelfs vergeten welk been, want meneer loopt nu als een kievit). Hij loopt al zijn hele leven wat afwijkend achter waardoor hij nu denk ik die artrose heeft. Vorig jaar liep hij echt niet zuiver en trok daardoor in tweespan in de les ook niet altijd mee. Dit doet hij nog wel eens in de bak, dus dat werk vindt hij ook gewoon lastiger. Ik heb hem ook bewust een gat langer inderdaad zodat die luie Jorie iets eerder aantrekt. Ik heb geen foto's laten maken ofzo, wel staat hij nu sindsdien op glucosamine+MSM en ging daardoor na een aantal weken weer zuiver lopen. Wel toen ook het besluit voor tandem genomen, ook met het oog op hem wat te kunnen ontlasten tijdens een 4 daagse en toch nog gezellig mee mogen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:13

Zo fijn om dit te lezen! Bedankt voor jou verhaal! Hier ondersteunen wij ook met glucosamine MSM en kurkuma. In bepaalde maanden geef ik gerust duivelsklauw. Niet omdat hij pijn lijkt te hebben maar wel om te voorkomen dat het verergert. Hij zal ook niet voor niets niet zuiver lopen natuurlijk. Het is ook wel een beetje een trekpaard ding maar hem pensioen geven gaat hij dood ongelukkig van worden en zal hem zeker niet meer helpen. Ostheopaat kon geen enkele bemerking vinden. Ivm CPL heeft op foto's zetten weinig nut en in gewrichten gaan rommelen bij deze giganten geeft zelden verbetering dan ermee dealen en alles aanpassen. Soms heeft het weinig zin alles te onderzoeken he als je weet dat je dan weet wat het is maar nog steeds hetzelfde moet doen als wat je nu doet. Gewoon kijken naar je dier en vanuit daar doen wat goed is/lijkt.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:53

Dierenfan: als ze bijvoorbeeld beide onder het zadel op buitenrit gaan, hebben ze dan wel een ander loop tempo? En in 2 span dus niet? Anders is het misschien nog iets om uit te proberen voor de toekomst.

Vervelend van je grote jongen, soms is het zo lastig om erachter te komen wat er met ze aan de hand is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 22:03

Youri123 schreef:
Dierenfan: als ze bijvoorbeeld beide onder het zadel op buitenrit gaan, hebben ze dan wel een ander loop tempo? En in 2 span dus niet? Anders is het misschien nog iets om uit te proberen voor de toekomst.

Vervelend van je grote jongen, soms is het zo lastig om erachter te komen wat er met ze aan de hand is.

Ja dan is er een ander looptempo ook als ze samen op buitenrit gaan. Dat komt omdat de oudste enorm voorwaarts is en de andere erg zelfstandig is en dan niet gedreven is om hem bij te houden. Wordt dan opgelost met regelmatig bij draven. Ligt overigens ook wel aan welke ruiter er op zit. Zit ik op de oudste dan is het een stap slof paard en loopt de jongste hem eruit ;) maar ik heb die uitwerking op alle paarden onder het zadel, aangespannen en grondwerk :D heel hilarisch een lespaard waar ik dubbele lijnen mee deed ging gewoon spontaan liggen. Nam de lesgeefster het over dan was hij zo wakker, pakte ik hem terug dan kakte hij zo in :D dat had ik ook met mijn lespaard qua rijden en met mijn eigen paard (de jongste). Zijn ze giga druk en vervelend met 2span dan neem ik de leidsels over en gaat er letterlijk een zucht uit de paarden en rust...niet altijd handig hoor!

In 2span gaan ze echter gelijk op dus en wel merken we dat de oudste eerst trekt en de jongste gaat pas werken als de oudste het over geeft hoe we ook strengen verkorten of verlengen. Ze regelen dat toch zelf wel, wij kunnen natuurlijk bijsturen met de zweep maar dan blijf je bezig dus laten het ook maar beetje uitzoeken met af en toe degene die echt niet trekt even bij de les halen indien nodig.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:27

janouk schreef:
Gezocht

Zilco Classic schoftje, maat cob, compleet met veiligheidsligtogen, binnen – en buitensingel
De kussens kunnen dmv een sterk klittenband aangepast worden aan de breedte van de ruggengraat van het paard.

Aladdin is uit zijn schoftje gegroeid. Op zoek naar Zilco schoftje.
Iemand nog iets ter overname?

Net is BarbaravdW gezellig hier geweest op stal. Kleine boktmeeting ;)
Kennis gemaakt met Meneer Anton, Aladdin en ook natuurlijk uil Sniper, die zich net klaar maakte voor de jacht vanavond.
Ze was zo lief om ons haar Zilco schoftje over te doen voor Aladdin.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 23:22

Wat leuk,voorheen werd hier wat spullen overgedaan naar andere. :j ik nam ooit sulky van jenkins over en na mijn gebruik ging die naar ips.een tuig naar tine.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:39

Vandaag jaja toen de zon het op ging geven net ons eerste rondje enkelspan gedaan. Onze oudste eens mee gepakt nadat hij al 2 jaar niet in enkelspan gelopen had. Hij is namelijk veel langer in rug en wou onze nieuwe menwagen op zijn lengte afstellen. Wie weet ga ik hem dit men seizoen verder oppakken. Ligt er beetje aan hoe hij gaat lopen. Hij liep nu zuiver gelukkig! Moest zo lachen met vertrekken. Waar we met de jongste enorm op rusttt getraind hebben en zeer relaxt starten daar staat deze te stuiteren en bijna te steigeren tot hij mag gaan. Dan weet je weer hoeveel impact een trauma op jonge leeftijd blijft geven. In 2span naast onze jongste staat hij net zo relaxt en braaf stil maar dat zal in enkelspan waarschijnlijk niet gaan gebeuren

Afbeelding

Afbeelding

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:44

Wat heerlijk Dierenfan en wat staat hij er stoer vooor!!

Hier afgelopen dinsdag weer eens gement. Heel veel gebeurt tussendoor, waaronder onze hond van 8 die we heel plotseling moesten laten inslapen.. Hele huis staat in de steigers. Nieuw dak erop. Maar die was ook nog eens lek. Dus beetje mentaal uitgeput.. maargoed.. dinsdag dus eindelijk weer even kunnen mennen en ging best oke. 8 maart hebben we ons aller eerste wedstrijdje gepland staan!!! Wel onderling haha. Maar leuke manier om te beginnen in de dressuur en vaardigheid

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 07:22

Sterkte Tenno7! 8 jaar is nog veel te jong he!
Hopelijk kom je nu in wat rustiger vaarwater en kun je voor jezelf afscheid nemen en verder gaan!

Hier afgelopen dinsdag mijn BE rijbewijs gehaald. We kunnen nu met de paarden en menwagen op stap. Ik hoop bij goed weer vanmiddag de jongste te pakken met mennen. Mijn groom en haar dochter staan ook al weer te springen haha