[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:10

@vhu: fijne rit nog morgen, klinkt als een heerlijke week om op terug te kijken en hero is er ook weer klaar voor *\o/*

@ tine: echt heel leuke foto: plezier spat er van af <3

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:27

Meet nieuw dressuur project van Paul: Prins (Tuigpaard Aron x Nando), 3 jarige ruin. Vandaag kennis gemaakt in het tweespan. Dapper goed opgevoed paard. Nu afwachten hoe hij het in het enkelspan gaat doen. Paul gaat hem dressuurmatig trainen voor de eigenaar.
Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 07:03

Paard liet zich gisteren top zien, onder fietstunnel door, over ijzeren brug, dwars door het verkeer, keurig wachten voor het stoplicht.. terwijl hij net beleerd is.

Goedemorgen allemaal. We gaan zo met happytime op pad. Gezellig met sunrise en janouk rondje hoge vuursche

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:06

Goedemorgen

Janouk en HT: veel plezier
Janouk: wat een leuk project en klinkt super braaf.
VHU: Hero is toch ook wel een topper zeg.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:41

Goedemorgen.
Janouk, veel plezier, en HT natuurlijk ook,...have fun !! maar dat zal vast lukken !
Mooi paard janouk ! leuk dat paul daarmee aan de slag mag.

Tine, succes in de blub's vandaag.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:26

Goeiemorgen!

Tine, erg leuke foto!
Janouk, Prins ziet er vriendelijk uit en toont zich onbevangen, gaat Paul vast veel plezier aan beleven.
VHU geshopt in de Primark en vandaag een laatste ritje. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar een goeie 500 km verder is het prachtig weer {:} . Wel koud overigens.
HT en Janouk, veel plezier vandaag!
Ava, helaas worden huisdieren niet zo oud als mensen... tijd voor een nieuw Nijntje :) ? "De koning is dood, leve de koning..."

Gisteren een dag niet gevaren, heel veel gedaan aan boord! Met zijn vijven alle kasten en bedlades, ook die uit de matrozenwoning, leeggehaald, uitgezocht en waar nodig aangevuld. Het kinderbed van dochter uit elkaar gehaald (is ze uitgegroeid), oude stereo-apparatuur, pc, niet gebruikte boxjes opgeruimd en heel veel kinderboeken, spelletjes en puzzels uitgezocht. Verder de voorpiek en middenherften (bergplaatsen van oude en nieuwe touwen, slangen, pompen, lege en halfvolle verfbussen, etc, etc) . Zoon vond nog een bestuurbaar piepschuim vliegtuigje en heeft zich daar nadien nog een uur mee vermaakt.
'sAvonds lekker uit eten, schitzels mit rostzwiebeln, en apfelstrüdel mit eis toe. Hadden we wel verdiend, heeeeerlijk :Y) !

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:23

Daar is het een heerlijke dag voor Janouk.
Tine heel veel succes!
Heb je nog met de honden gereden Biancocoo, het was hier namelijk errrrug :brr: dacht direct aan jou :+
Zo Gem dat is nog eens productief bezig zijn _/-\o_

Vanochtend was het dus errrug koud. Stak mijn neus boven de dekens en zag de wolkjes van mijn adem :7 poown hooi gegeven en zelf aan de muesli met yoghurt. Daarna op pad voor laatste rondje. We hebben 80 km gereden in 4 dagen en in 9.5 uur. En dat zonder een centje pijn bij mezelf. Ik had dat niet meer voor mogelijk gehouden. Betekent dat we op termijn ook weer een keer een tweedaagse endurance zouden kunnen gaan doen, als we klasse II gaan starten. Want als ik Ol zo meemaak, zo fris elke keer en zo'n zin in kilometers wegtikken, gaat dat echt wel weer gebeuren, misschien zelfs nog dit jaar. Maar dat ligt aan hoe we in de endurance competitie staan eind van het jaar, als ik dan nog bovenin sta is het zonde een klasse II te gaan rijden.

En dan voel ik me paardtechnisch gezien een zeer gelukkig mens <3

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:45

Je vergeet een "g", VHU :D .

Ik vergat ook nog te vertellen dat het scheldwoord "nondeju" gisteren en vandaag wel erg toepasselijk was. De nonnetjes uit het aangelegen Dominikanerinnen-Kloster hebben de gruwelijk vervelende gewoonte om 'smorgens om 06.00 uur, 08.00 en een halfuur later wéér de klokken een halve minuut te laten bengelen

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:41

Gem, heeeel druk geweest, goed bezig !! grote opruiming op het schip ! _/-\o_ ha die nonnen en hun klokken..... |o

Vhu, wat heerlijk om te lezen dat het zo goed gaat met de endurance trainingen met ollie, een toppaardje is het, en jullie zijn een topteam !!
leuk vooruitzicht.

Gisterenochtend heb ik de hondjes in draf een ronde met de quad laten lopen, lekker rustig aan, ze hebben idd genoten.
vanmorgen gewandeld in een ander bos hier verder vandaan, zijn net weer thuis, een mooi gebied om ook eens volgend winterseizoen met de step met de hondjes te gaan doen, want daar zitten allemaal leuke heuveltjes !! :):) :):) :):) :# :# :# =:) =:) geweldig !!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:44

Biancacoo heeft nieuwe heuveltjes gevonden!! alvast veel plezier volgende winter, hihi..

Gem, Nondeju klinkt niet echt als een scheldwoord, weet je zeker dat je vanmorgen om 06:00 niet wat anders zei?? :+
Maar wel lekker van alles aangepakt en als beloning lekker gegeten!!

VHU, goed bezig!! Mijn vader klaagde ook al dat het zo koud was, ik was zeker te laat uit bed, had nergens last van.. Maar de endurance gaat heel goed zo te horen, fijn!!
En Hero ook weer aan de gang en dat gaat ook mooi, leuk!

Janouk, leuk paard! En lekker koel in de kop dus! Hopelijk gaat Paul daar een hoop plezier aan beleven!

Tine, wat een leuke foto zeg!!

Avaluna, och, 9 jaar is best een respectabele leeftijd voor een konijn!! Maar wel heel sneu.. Nieuw konijn of nog even wachten?

Vandaag eindelijk weer eens op de bok. Het ging echt om te huilen, maar als het vanzelf gaat is er ook niets aan zullen we maar zeggen. Tea voor de 'nieuwe' wagen gezet, voor het eerst.
Maar poe, ik had zoveel gewicht in mijn linkerhand en rechts kon ik er haast niet aan zitten.. (Tips??) Lekker ging het dus niet vandaag, maar Tea heeft in December nog twee keer voor de wagen gestaan en de twee jaar ervoor ook niet bijster veel, misschien 5 keer. Ze is ook net weer onder het zadel, was afgelopen week zelf ziek, dus ging ook allemaal niet als gepland..

Hoe vinden jullie het allemaal zitten qua tuig en wagen? Ik heb een paar dingetjes, maar wacht even af wat jullie zeggen:

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:14

http://www.encyclo.nl/begrip/nondeju

Jeskim, wagen ziet er goed uit hoor! Je tuig vind ik er persoonlijk wat "licht" uit zien, eventueel een broek om niet volledig afhankelijk te zijn van de remmen op de wagen. Heb je strengendragers zodat deze niet slap hangen bij het remmen?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:22

Dat lijkt misschien zo maar het is een vrij zwaar, stevig tuig. Merk is Lessing(h?).
Ik heb i.p.v. echte strengdragers riempjes aan het lamoen zitten waar de strengen doorheen lopen.

Tuig met optuigen:
Afbeelding

Ik gebruik eigenlijk nooit een broek. Rijd ook nooit heuveltjes ofzo.

Foto van opzij, zo is beter te zien hoe het tuig zit e.d. al is het nog niet je-van-het..
En hoe de wagen is in verhouding met het paard.

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:57

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:33

Mooie wagen jeskim ! En mooie fjord !!
en mooie samenvatting.
kan je schoftje iets naar achteren toe ? lijkt wat ver naar voren te zitten, maar is misschien ook het model van je paardje...verder..rijtechnische tip's heb ik niet voor je..als ze zo weinig voor de kar staan, kun je denk ik ook niet te veel van ze vragen.

Janouk en HT, genoten samen, geweldig !

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:57

@jeskim, ik zou me nog geen zorgen maken over niet gelijk zijn op 2 leidsels, dat is niet raar als zij er pas sinds december weer voor staat. Gewoon blij zijn dat ze het lekker voorwaarts oppakt. Eerst maar weer willen aanzetten en remmen en gymnatiseren, dan wordt ze wel weer recht.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:21

Even egopost. Net terug van marathon. Zeer tevreden over ons optreden. Weliswaar 8e geworden van de 11, maar we hebben weer veel geleerd en vooruitgang geboekt. Bijna alles in galop. Helaas ben ik er toch ook wel even met de neus op het feit gedrukt dat mijn rechterhand niet goed meer functioneert. Juist in de hindernissen heb ik krachtverlies, waardoor de leidsels uit mijn handen glippen, ik deze ook met veel moeite kan inkorten, en ik problemen heb om de zweep gericht te gebruiken. We gaan eens nadenken over hoe we dit het beste kunnen gaan oplossen.

Rembrand heeft het in ieder geval heel goed gedaan, hartslagen waren 36 voor de start, 52 na A-traject en 48 na B-traject. En hij oogde nog fit.

Nu eten koken en heel vroeg naar bed. Echt totaal gesloopt.
Morgen om 9 uur staat manlief met trailer bij verkoper.

Maisie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:54

@ jeskim volgens mij kan ze nog wat dichter op de wagen. En idd schoft kan nog iets meer naar achter.
Lessing heb ik ook maar dan kunststof tuig.

Tine lekker gereden dus! Balen van je hand.

Ik heb ook genoten vandaag. Had training met robin en daarin dus ook marathon hindernissen inclusief
waterbak. Maar wouw wat ging die pony super. Heeft nergens naar gekeken en blijven lopen en aanzetten heuvelop en in 1x het water in (ok wel even twijfelen maar geen gekke dingen) enorm genoten dus.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:04

jeskim: heerlijk weer je paardje voor de wagen, nu weer gewoon kilometers gaan maken,kom de rest vanzelf :j
Tine: wel balen van je hand maar toch goed gereden en spannend morgen...pony halen *\o/*
maiusie hindernistraining gehad,leuk
hier vanmorgen met janouk meegeweest,1ste grote rit met de ponymentrailer en de cavaliermenwagen...heerlijke rit gehad met veel verschillende soorten paden dus de cavalier goed kunnen testen en resultaat : topwagen die super op de weg ligt en met een topligging door de prut gaat (wat janouk opviel) +:)+
na de rit nog wat wezen drinken en daarna weer moe maar voldaan naar huis,super leuke dag gehad die voor herhaling vatbaar is.... :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:26

Laatst bijgewerkt door janouk op 04-05-14 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:30

Klinkt goed Happytime en Janouk!!

Maisie. Ik had juist het idee dat ze te krap voor de wagen stond, het lamoen zit er nog binnenin. Maar ik hoef het lamoen dus zeker niet langer te maken. Fijn om te weten, zijn daar speciale regels voor hoever ze ervoor moeten staan? Dat heb ik eigenlijk nooit geleerd.

Schoft naar achteren klopt, maar we zitten een beetje met de fokmerriebuik die het zaakje naar voren trekt. Wil dan ook de staartriem niet meer aansnoeren want dat lijkt oncomfortabel, of valt dat mee? Maar zal kijken of ik hem wat verder naar achteren kan leggen. Hopelijk gaat de buik er met tijd en werk wat af en kan hij dan ook wat verder naar achter. Ik zit nu ook steeds met de oksels, ook daar zou ik hem verder naar achter willen hebben, maar dat lukt niet. Gelukkig heeft H. v/d Bosch hem al zo kunnen maken dat ze er geen last meer van heeft.

Robin ging goed door de hindernissen, mooi!!

Tine ook goed zeg. Beetje wennen aan het disfunctioneren van de hand. Alternatieve oplossingen zoeken?

Janouk: En in December heeft ze er ook maar 2 keer voor gestaan.. Dus echt een hele poos geleden. Maar die druk was wel heel ongelijk, viel me tegen, ook echt omklappen als ik links er niet bij hielt. Ik heb er onder het zadel geen last van. Maar we zetten gewoon door.

Biancacoo. Zie verhaal schoftje! Maar wat zou jij doen bij die ongelijke druk? Ik probeer rechts wat aan te nemen, stelling vragen in de bochten en steeds links wat loslaten, dat ze er niet op gaat hangen. Ik ben altijd benieuwd naar hoe anderen dingen oplossen!! Daar leer ik zelf weer een hoop van!

Ik ga gewoon lekker oefenen met haar!! Hoop dat ik haar van de week nog een keet voor de wagen kan zetten! Wel jammer dat mijn superinstructrice morgen naar Canada vertrekt tot eind juli..
Er is ook wel les, zelfs bij mij in de straat op een veldje, maar ik ben niet zo weg van de instructrice...

Ik heb er wel weer helemaal zin in!!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:34

Ik reed ook met lussen, werkt prima !!
Ik kreeg alleen altijd commentaar dat het officieel niet mocht...maar aangezien ik geen wedstrijden deed, nooit iets van aan getrokken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:42

Jeskim voor de wagen moet zij op eigen benen lopen en kan ze geen aanleuning nemen aan de ruiter of wand, en zoekt ze balans. Aan de hand kan je rondjes om je heen laten lopen met voorkruisende achterbenen. Steeds van kant wisselen, zo wordt ze soepeler in haar lijf.
Als jij met 2 leidsels in 1 hand rijdt, wil ook vaak helpen. Het is namelijk moeilijkizowel rechts als links gelijk druk te nemen als koetsier.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:33

Ja, die souplesse valt me bij Tea dus altijd erg mee. Ze kan eigenlijk veel makkelijker en verder buigen dan je aan de hand van haar voorkomen zou vermoeden. En veel voltes draaien, achtjes e.d. doe ik heel veel, daar lekker mee doorgaan dus!
Met 1 hand, daar zal ik op moeten oefenen, hihi..

Biancacoo, lussen??

Oh, ik ben weer begonnen en meteen boordevol vragen!! Sorry!!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:03

Idd lussen tine! Maar als dat officieel niet mag dan heb je er ook niet veel aan.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:58

tine: je kan ook van die stripjes erop laten naaien, zoals springteugels,kan je niet doorglijden en is wel toegestaan (mijn leidsel heeft een naad waar ik achter bleef hangen met mijn dooie-vingers,maar helaas staat sun nu dichter op de wagen en is mijn naad een handbreedte weg) :n