[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:09

Ah bedankt! die hangt dus gewoon los! Nou is dat probleem ook weer opgelost hahaha :P
Probeer ze ook ergens goedkoper te vinden, maar die dingen zijn duur joh... kan t ook laten maken maar dan moet ik alles op meten haha.

Enne die broek van mij he, die zit niet goed zo, heeft iig geen werking zo, dus kan ik hem er toch gewoon net zo goed afhalen? tot ik andere ringetjes hebt en de broek wel een werking heeft?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:11

kan je niet gewoon een paar strengophouders evenwijdig aan de broek leggen en die bevestigen in de ogen waar je de broek vastmaakt? dat heb ik namelijk wel es vaker gezien.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:11

Je rijd met een sulky, ik zou wel zorgen dat je broek goed gaat passen. Want je kan niet bijremmen zoals met bijv marathonwagen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:19

Heb wel een rem op mn tweewieler :)

Dat van die strengophouders kan ik ook wel is onderzoeken...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:20

Als hij geremd is kan je hem wel even weglaten ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:28

Vind dat opnieuw gebuiken van je ijzers nog best aan de prijs eerlijk gezegt, zeker als je de ijzers al betaald hebt en normaal bekappen ook 25 ongeveer is.

(oke je hebt dan miss wel wat meer werk met eraf halen)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:29

Ik zal morgen ook nog even vragen hoor, voor de slagriem of-t-ie los aan het lamoen kan dat ik je niet verkeerd adviseer :o
Ben zelf een nogal broekerig type, heb altijd zoiets als je rem het niet doet of wat dan ook heb je je broek nog :D
Anders lamoen even meenemen naar garagebedrijf, daar kunnen ze ook goed lassen. Gewoon wat extra oogjes op laten zetten, altijd handig. Laat ik het zo zeggen, ik heb hier in onze straat ons Turkse garagebedrijf 'Oz ..nogwat' , en die lassen ook van alles ;)

ff duimen jongens / meiden dat FC Twente de 2-2 houdt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:32

laura wat betaal jij voor ijzers voor tummie?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:37

Mijn smid vertelde mij dat de inkoop van een ijzer maar 1 euro per stuk is....

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:37

geen idee :).. moet nu weer opzoek naar een nieuwe smid.
Een vriendin heeft voor haar welshje iemand die het erg netjes gedaan heeft en die zitten er nog steeds onder. Dacht te horen 75 euro. Maar ken ook smeden die 85/90 vragen.

Had een smid die ze bekapte voor 10 euro.. probleem nu is dat ze niet op mijn nieuwe stal wilt komen omdat daar een andere smid loopt waarmee ze ruzie heeft (bedreigingen) erg jammer want ze deed het netjes en riv moet nooit echt drastisch meer even vijl snel er langs en klaar.

De smid die mijn zus heeft (en ik ook had) kon ik steeds moeilijk bereiken en heb toen ook is erg lang gewacht om een afspraak met hem te maken (hij is doof en had toen nog geen telefoon waar hij mee overweg kon) misschien dat ik hem weer ga bellen als me zus hem langs laat komen (want haar lukte het wel altijd :P)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:42

hm rare vraag misschien, maar hoe bel je met iemand die doof is dan?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:43

Dat vroeg ik me dus ook al af :D niet banketstaaf bedoelt hoor!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:49

zijn vrouw neemt de telefoon thuis op, de communicatie was dus de hele dag als hij weg was erg moeilijk tussen hun, maar tegenwoordig heeft hij een telefoon waar hij met zijn handicap toch mee overweg kan, verder hele fijne hoefsmid en kijkt ook verder dan alleen maar hoeven.

Ik duik me bed in wilde er al voor 10 uur in liggen.. slaap lekker allemaal!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:50

is me nu nog steeds niet duidelijk hoe die dan precies kan bellen? Misschien belt ie niet, maar smstie met zn vrouw.

Slaaplekker!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:57

Ik gaat ook maar eens slapen :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 23:06

Rondom beslaan / op ijzers betaal ik 80,- Euro. Is hij zo'n drie kwartier / uurtje mee bezig.
Alleen bekappen is 20,- Euro. Kost denk ik kwartiertje per pony.
Alleen voor is 50, - Euro.

Een tientje meer of minder maakt mij niets uit als ik een goede hoefsmid heb, die zijn/haar afspraken nakomt en deskundig is. Goede hoefsmid is goud waard! Kan me wel voorstellen dat de hoefsmid van Rivaldo (de goedkope) ruzie heeft met die ander. Ze zit echt onder de normale prijs te werken. Tja en bij ons wordt er me bekappen ook gewoon een vijl langsgehaald / even wat weggesneden bij de straal, maar goed, man moet wel helemaal langskomen. Als ik ergens niet op ga bezuinigen is het een hoefsmid :D

En FC Twente dus wel mooi 2-2. Nu kan ik ook gerust gaan slapen :Z

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 06:45

Goedemorgen!

mijn hoefsmid vraagt voor rondom beslaan 85euro.
en voor alleen maar voor 55euro.
ik denk nog wel eventjes na of ik wobbe op ijzers wil.
voorlopig is het niet nodig.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:48

Laura, kun je niet naar die smid toe dan, als zij niet naar stal kan komen?

Ik ben voor rondom 85 kwijt (bij paard, weet niet meer wat hij voor pony heeft gerekend, maar niet volle bedrag volgens mij), voor bekappen 25. Is heel fijne, komt afspraken altijd na en maakt gelijk nieuwe afspraak voor volgende keer. Als er iets is, komt hij ook nog zelfde dag.

Vwb doventelefoon: volgens mij is het zo dat er een computer tussen zit, die het vertaalt naar tekst en andersom naar spraak. (dus hij typt als reactie en dat wordt dan weer omgezet in spraak)

1 euro per ijzer, lijkt me wel heel weinig. Vraag me dan af wat de kwaliteit is. ;(

Met slagriem geen ervaring.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:45

hier betalen we 58 euro. en dan 5 euro erbij voor widea puntjes en 5 euro erbij voor kalkoensgaten.

Slagriem heb ik nog nooit mee gereden. Ik rijd verder ook zonder broek. Alleen in het begin gebruik ik een broek met beleren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:46

Ik zal het na moeten rekenen, maar de grote merken als Mustad, Kerckheart en Werkman (en ga er van uit dat ik dan alle merken genoemd heb waar jullie paarden op staan, dit zijn wereldwijd zo ongeveer de 3 grootste waarvan 2 in NL en 1 in belgie) zal idd rond die prijs zitten. Gewoon een standaard rijpaard ijzer, 8mm.
Een equilibrium/classic roller/extra dik oid ijzer is iets duurder zijn, maar niet meer dan het dubbele (of je moet wel in de heel aparte ijzers gaan komen als alluminium oid).

Het duurst is zijn niet de ijzers. Maar de belasting, de uren van de smid, verzekering van de smid, auto waarin de smid komt.
Smid houd max 20% over van wat hij vraagt. Dus vraagt hij bv 50 euro(rekend lekker makkelijk ;) ) voor voor beslaan houd hij zelf 10 euro over. Als je een brave pony heb is dat ongeveer een half uurtje werk(maar heb je een minder brave kan dat zelfs ruim over het uur heen gaan, dus dan is die 50 euro echt niet veel).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:55

Ik betaal 120 euro voor rondom. Lijkt enorm veel, maar hij is 1.5 uur bezig. Komt van 90 km verderop naar ons toe, dat moet je ook rekenen. En ik vind m de beste :D Heb door verhuizing 2 andere smeden geprobeerd, de eerste was zo onzeker als de pest, terwijl Pablo gewoon een makkelijk paard is met goede hoeven. Die heeft m 2 keer gedaan en toen heb ik daarna maar afgebeld. Zij is nu ook gestopt met het hele hoefsmeden verhaal. Daarna naar een smid die hier in de buurt wel bekend staat, wat een flapdrol zeg. Maakte niet uit dat mijn ijzers ontzettend scheef afgesleten waren, ramde er zo 8 nagels per hoef in. etc.... Deze smeden waren allebei rond de 90/95 euro voor rondom. Ik betaal de 120 euro graag hoor! Voor mijn fijne smid!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:07

Reken idd maar uit, 90 km rijden (brandstof + uren), 1,5 uur werk. Is dan idd niet eens heel erg duur hoor.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:10

Jongens wat gaan jullie snel.

Hoefijzers: Petra loopt zonder. Ze slijten redelijk, maar niet te hard. Over kiezelpaden loopt ze gevoelig, maar dat neem ik erbij. Ik laat haar dan lopen aan een lang teugeltje zodat ze zelf beter kan kiezen waar ze haar voeten neer zet. Bij de hoefsmid zijn ze altijd braaf, maar hij heeft dan ook nooit veel werk.

Geen ervaring met slagriem. Petra heeft ooit 1 keer voor de wagen gebokt. Heb toen ook overwogen om er een slagriem aan te maken, maar heeft het sindsdien niet meer gedaan.

Ik moet nieuwe broeksriemen gaan kopen. De mijne waren eerst veel te lang. En nu met de nieuwe koets zijn ze net te kort.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:16

Sil staat ook nog zonder ijzers. Wel de smid er even naar laten kijken en zijn hoeven zagen er nog goed uit.
Wel slijt de buitenkant sneller dan de binnenkant. Dus moet het in de gaten houden :) maargoed in de winter wil ik hem niet op ijzers dus dan maar even niet zo veel over de weg meer :P

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:43

Dennis mijn smid zei dat inderdaad ook. Maar ik wou 4 nieuwe ijzertjes kopen hang ze op me kamer onderste boven ivm 'het geluk'. En die mocht ik zo hebben haha.

Ik ga straks met Buck een kinderfeestje geven haha. :=
Stalgenootje doet ook mee met de shet. Met karretje de kinders van huis ophalen en dan op stal ze vermaken. :Y)