[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:01

Elisa2 schreef:
En wat deed ze dan?

Ze fokte zich op, werd sterk en zodra het andere span langszij kwam en/of in beeld, dan sprong ze opzij. Best link in een binnenbak. Het was bij haar vooral het geluid dat haar triggerde. Veel rammelende koets en tuigonderdelen (tweespan) of zwaar ademende paarden.

swartbeessie

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:43

Dan gok ik toch dat als ze meer ziet geluid minder hard binnenkomt misschien?
Eerst zonder oogkleppen testen met lange lijnen bijvoorbeeld?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:07

Nouvel schreef:
Kun je wel met haar langeteugelen in de bak?
Dan kun je als dat goed gaat daar ook langzaam andere paarden aan toevoegen in de bak.

Dat is nog eens een goed idee :j , samen met de tips van Belker.

Het is denk ik een kwestie van gewenning, dus zal inderdaad wel gewoon echt andere paarden op moeten zoeken.

Bedankt voor het meedenken!

Gem, klinkt inderdaad wel vergelijkbaar..het maakt ook veel geluid in een binnenbak zo'n aanspanning. Ook de paarden horen ze meer lopen, daar reageert die van mij het meeste op.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:11

Hier is het in de binnenbak geen probleem, maar als een aanspanning van achteren komt over de weg heb ik mijn handen vol. Het is duidelijk de ijzers op de straat, want op het dressuurveld geen probleem.
Maar Eef heeft het eigenlijk altijd moeilijk als er lawaai is achter hem, komt door de hengstenkeuring vroeger. Toen werd er nog opgejaagd met een plasticzakje aan de zweep. Gelukkig mag dit niet meer. Ik vind het ook waardeloos, want het blijft een trauma dat af en toe de kop opsteekt.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:05

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:09

Elisa : heb een rijpaard gehad die extreem bang was van andere paarden in de bak. Heb dit er wel redelijk weer uit gekregen door heel veel te oefenen met "brave" paarden en stalgenootjes te vragen hierbij te helpen.

Vooral als ze recht op ons af kwamen en we elkaar moesten passeren was pure paniek. Maar door heel veel te oefenen en "gewoon" doen is het wel over gegaan. Alleen bij paarden die heel wild waren en veel stampen was het weer even heel eng.

Ook aan de hand heb ik dit gewoon veel geoefend in het begin en later er dus gewoon op gegaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:55

Wat naar Marga! Dat soort dingen kunnen ze flink last van blijven houden inderdaad.

Dankje Tenno, wij hebben ook besproken dat we dit vooral eens moeten gaan oefenen in stapjes. Eerst aan de hand met de andere paarden erbij, eventueel meenemen naar wedstrijd/ lessen waar veel andere paarden zijn. Dat het inderdaad "normaal" wordt.

Gisteren aan de hand nog even langs een wei met rennende paarden gegaan, maar dat was toch echt weer gelijk standje 10 opwinding en in passage naast me lopen. Gelukkig verder wel rustig en geen paniek oid. Wordt een kwestie van een lange adem denk ik.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:08

Elisa2 schreef:
Wat naar Marga! Dat soort dingen kunnen ze flink last van blijven houden inderdaad.

Dankje Tenno, wij hebben ook besproken dat we dit vooral eens moeten gaan oefenen in stapjes. Eerst aan de hand met de andere paarden erbij, eventueel meenemen naar wedstrijd/ lessen waar veel andere paarden zijn. Dat het inderdaad "normaal" wordt.

Gisteren aan de hand nog even langs een wei met rennende paarden gegaan, maar dat was toch echt weer gelijk standje 10 opwinding en in passage naast me lopen. Gelukkig verder wel rustig en geen paniek oid. Wordt een kwestie van een lange adem denk ik.

Dat is toch al heel flink! Als de mijne niet echt aan het werk is maar aan de hand mee moet lopen zou hij dit ook zeker aanpakken. Veel leuker dan 'dom mee lopen' :D keuri dat ze bij bleef!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:51

Haha, ja dat is waar..zo had ik het dan nog even niet bekeken. :D

Tijdens het beleerproces was het nog er vandoor gaan voor de wagen bij rennende paarden in de wei dus dat is wel een dingetje.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:37

Zo vanochtend waren wij erg verontrust, oude ex-kater was en kwam niet thuis. En hij is er altijd met het (katten)ontbijt. Dan krijgt hij zijn medicatie en eten.
We waren bang dat hij weggekropen was. Maar we kregen een telefoontje dat hij bij het dierenpension gebracht was. Ze hebben van SBB weer een vangactie van wilde katten. Maar ik kan niet geloven dat hij zover aan de wandel was met zijn artrose.
Dus een erg stijve bewegende, naar gerookte vis stinkende, ex-kater opgehaald. Nu hem maar in de gaten houden of hij geen longontsteking opgelopen heeft. Kereltje ligt eigenlijk altijd binnen. Gaat alleen voor de plas enz. nog naar buiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:48

Ah gossie, hoe hebben ze hem gevangen dan? Hadden ze niet door dat het geen wilde kat was of zat hij in een vangkooi ofzo?

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:03

Marga ; achh wat sneu. Nu maar even bijkomen dus! Fingers crossed dat hij geen longontsteking ontwikkeld.

Poosje al geen updates meer gegeven hier hahha.
Maar weer paar wedstrijden gereden met mn man en zn dubbelspan welshjes.
In Tolbert een hele mooie 4e plek behaald. Hij had niet verwacht dat hij snel genoeg zou zijn en had geen parcour gelopen voor de finale ronde. Moest hij dus wel ineens finale rijden whahaha. Helaas in de finale een paar foutjes daardoor.

Daarna te horen gekregen dat hij geselcteerd was voor de Strijd der Districten en mochten we naar Ermelo toe. Behoorlijk eindje reizen vanaf noord Groningen.
Stond een best pittige mini marathon met z'n uitdagingen. Maar 2 hele mooie foutloze rondjes gereden.
We hadden de kleinste pony's ook van de dubbelspannen. Dus kwa tijd kwamen we helaas wr net niet bij. Toch een mooie 5e plek individueel behaald.

Voor team noord uiteindelijk zelfs een mooie 2e plek overall.

Afgelopen maandag had ik zelf eens menles met mijn eigen pony bij Alex Oosterveld. Dit keer op vreemd terrein, dus was allemaal weer een hele ervaring. Heel trots op hoe ontspannen hij daar eigenlijk rond liep. Zonder ergens van op te kijken. Zo fijn
Zijn ook wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Iets te laag. Maar wel lekker over de rug!
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:22

Nou ik vind het er super netjes uit zien! Wat een leuke en positieve update

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:15

Je hebt fijne tips gekregen Elisa2. Succes met oefenen!

Ach wat sneu zeg Marga :(:)

Ziet er netjes uit tenno7 :j

Ik ben hier ook flink bezig met km maken met mijn jonge pony. Het gaat momenteel super. Ben erg trots op mezelf en op hem. Nu 2x alleen op pad geweest. <3
Afbeelding

En ik men nog regelmatig met mijn oudere merrie. Ze wordt dit jaar 22 jaar maar pff ze zit nog enorm goed in der vel :j
Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:09

Tenno dat ziet er goed uit. En mooi dat jullie mee mochten doen met de strijd der districten.

Wpaard dat gaat lekker.

Met katerman gaat het goed hij heeft de hele dag geslapen gister. En lijkt nu de schrik te boven. (hij stinkt nog wel naar de gerookte vis)
Zit zelfs weer even achter de jonge poesjes aan, hij vind het nog steeds een stelletje indringers.
Op aanraden van de dierenpensionhouder de katten vannacht binnen gehouden. Dit weekend stopt de vangactie van verwilderde katten.
Maar ik ben blij dat ik mijn katten heb laten chippen, want daar controleren ze op.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:01

Gerookte vis...anaalklieren geleegd waarschijnlijk in de vangkooi? Dat ruik je nog wel even inderdaad.. idd voorkom je met chippen soms veel problemen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 07:54

Tenno en wpaard leuke foto’s en mooie updates zeg!

Hier helaas voorlopig even uitgeschakeld…
Van de week naar de kliniek geweest voor een maagscopie omdat hij al zolang ik hem heb gevoelig is op zijn buik en zijn gedrag ook maar niet stabiel wilde worden in de 2 jaar dat ik hem heb.
Hij blijkt hele heftige zweren onderin zijn maag te hebben die heel lastig te genezen zijn, zitten er hoogstwaarschijnlijk al vanaf of voor dat wij hem hebben…
Arm paard, steeds pijn gehad dus…
Nu een berg medicatie mee, en dan hopen dat het aan gaat slaan…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:07

Ah dat is zuur! Maar verklaard wel een boel denk ik qua gedrag..misschien veranderd dat straks wel als de kuur aanslaat. Ga voor jullie duimen!

Marga, als je niet gechipt had was je de kat dus gewoon kwijt geweest? Fijn dat hij het goed doet.

Dat ziet er leuk uit Wpaard, fijne update.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:39

Nouvel dat verklaart een boel, hopelijk helpen de medicijnen hem goed.

Elisa als ik het goed heb houden ze de katten een paar dagen hier in het dierenpension en gaan ze daarna naar een asiel in Friesland. En had ik me ook bij het dierenpension gemeld als hij weg was gebleven.

Vandaag hadden we hier onze 2e indoormarathon van van de winter. En het ging super met mijn jongste mannetje, lekker gereden en zowaar als kleinste pony de 3e plaats behaald. Het telt ook mee voor onze competitie dus een geweldig resultaat. Mij uitgeleende routinier met beginnende menner werd 7e. Met haar eigen paard in de zadelrubriek werd ze 1e.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:53

Oh oke gelukkig, lijkt me ook wat als je ineens je kat kwijt bent..

Netjes, gefeliciteerd!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:09

Gefeliciteerd Marga! Nette resultaten hoor.
Op dit moment gaan er hier weer ijzers onder...laat het men seizoen maar starten!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 01:00

Afbeelding
Hoi allemaal mag ik ook weer ee komen kletsen. Na een paar jaar paardloos. Heb ik sinds 4 januari weer een haflingermerrie Renda van bijna 8 jaar, drachtig en uitgerekend voor 9 april. Momenteel staat mijn oude menkanjer Billy bij haar als gezelschap. Billy wordt in mei 17. Hij liep niet rad tijdens het mennen en is met 8 jaar vervroegd met pensioen gegaan. Inmiddels is hij al een jaar of 2 van iemand bij ons in de buurt als knuffelpony. Zij is zo lief hem uit te lenen, maar hij liep veel slechter dan de laatste keer dat ik hem zag. Zondag stond hij stokkreupel. Dus de da laten komen nu op pijnstillers loopt hij als vroeger. Dus ik ben bang voor de conclusie na een week pijnstillers. Nu duimen maar.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:55

Hey sonjim,leuk weer terug hier en weer een pony,uhhh 2..spannend straks een veulen erbij. Billy bevangen?
Hier net flinke dierenartsrekening betaald ,3x enten,jane achterste kies vijlen,promox en week later : 2 bevangen....hooiboer kon erf niet op en ik had nog baal voordroog van zomer 2023....uhhh was droge zomer,ineens regen en maaien....suikerbom van een baal....2 dikke nekken,julia 6pack op haar kont( en niet van het werk) en....stijflopen.julia is aardig opgeknapt maar jane wisselt met de dag.staan nu streng op dieet( compenseerd de dierenartsrekening) :j
Nog nooit meegemaakt dit in de winter -O-

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:43

Ik lees nog steeds wel wat bij.

Fijn dat het met je kat allemaal goed gaat nu Marga!

Leuke resultaten Tenno. Knappe ponies! <3

Leuk die stippel voor de wagen Wpaard!

Welkom sonjim! Hopelijk krijg je Billy weer goed. :(:)

Elisa, ik ken het schrikken en wegrennen voor andere koetsen ook wel van Jorie enkelspan toen hij nog heel jong was. Totdat ik een keer zijn hoofdstel was vergeten en alleen die van Alex nog in de auto had liggen. Ik mende Alex uit vertrouwen al zonder oogkleppen. Toen snapte Jorie zo zonder oogkleppen ineens wel wat de andere koetsen waren. Allen werd het schrikken op zicht wel dingetje, dus hij doet nog regelmatig een hupsje, maar het is nu geen omdraaien en wegrennen meer.

Pfft HT dan komt even alles tegelijk, hopelijk knapt Jane ook snel wat op. :(:)

Hier gaat verder alles zijn dingetje. Ik heb eind januari een verlate kerstrit gedaan in Kootwijk, was erg zwaar. Maar mijn mini's hielden heel knap alle grotere shetlanders/mini's/mixen met vierwielers bij. Sterker nog we zijn op een breed zandpad om de pony voor ons gegaan, want die van mij hadden nog wel energie, maar die merrie had alle puf eruit door het mulle zand. Oftewel die trok wel aan op de mijne met hun gas en kwam toch nog achter me aan. Gelukkig zat er ook een pauze inbegrepen en was het daarna wat minder zwaar. Het weer was ook echt perfect die dag met een zonnetje.
Verder rijden de heren 1 keer op zondag tandem en 1 keer op vrijdag tweespan in de les in Tolbert. De andere dagen vliegen ze even een kwartiertje door de paddock voordat ik ze opsluit op stal. Dus ik heb 2 malloten die goed in hun vel zitten momenteel. :+
Ze hadden ook al de hooivoorraad geplunderd, is ook oud hooi van 2023. Dus nu staan ze voor straf overdag weer achter stroom.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:28

Happytime 1 pony en dadelijk een veulen, Billy heb ik te leen van de huidige eigenaar tot het veulen er is, omdat onze dame nders alleen zou staan.. Maar hij loopt nu op pijnstillers als een jonkie. De vraag is wat als we stoppen met de pijnstillers. Ik ben er bang voor.