Pony deed hier ook heel lang met zijn ijzers. Ze zijn er nu weer af. Ik had ze voor het outdoorseizoen onder laten leggen, zodat ik stiften in kon draaien, zodat hij meer houvast zou hebben in het terrein. Maar we gaan pas indoor weer starten, dus mochten ze er weer onder weg. Vorig jaar kon hij zich prima redden zonder ijzers, maar wellicht gaan we nu meer naar buiten. Even aanzien maar.
Paard slijt ijzers in 8/9 weken flink af. Hij kan dan ook niet zonder ijzers, want hij sleept een beetje (als nasleep van verlamming, dus ik ben heel blij dat er ijzers bestaan!!)
Edit: sommige paarden vinden het gewoon niet fijn om op blote voeten te moeten lopen over (semi-)verharde wegen. Prima toch als je er dan ijzers onder kunt doen. Snap even niet wat het probleem is hoor. Je kunt niet zeggen dat je dan niet met zo'n paard kunt werken, als ze zonder ijzers niet fijn lopen.
Susanne
Geplaatst: 14-09-10 21:05
Mmh tine dat is wel vervelend dat hij sleept. 8/9 weken is dan toch best redelijk?
Jelle loopt zn hele leven al zonder ijzers voor de wagen, dat gaat echt super, wou dat ze allemaal zulke hoefjes hadden. Keihard! Ik ben wel van mening dat als paarden zonder ijzers kunnen, dat dat gewoon beter is voor de doorbloeding enz. Maargoed toen had ik nog geen HB pony, ik stap elke dag een stuk met hem (op aanraden van de da, ookal issie beter verklaard, hij is nog steeds gevoelig staat dus ook in paddock) en als er dan ijzers onder kunnen die de schokken dempen vind ik dat heel fijn voor hem, om hem op eieren te zien lopen vind ik ontzettend rot.
tine10
Geplaatst: 14-09-10 21:12
Jelleee schreef:
Mmh tine dat is wel vervelend dat hij sleept. 8/9 weken is dan toch best redelijk?
Je hoort mij niet klagen. Volgens artsen in Utrecht zou hij niet meer beter worden en zeker niet meer voor de sport gebruikt kunnen worden. Zolang hij aan het werk is, loopt hij goed, maar als hij ontspannen loopt of als hij moe is tilt hij hem niet meer goed op. Tijdens proeven nog nooit commentaar gehad trouwens. Geen enkele jury heeft kunnen zien dat hij verlamd is geweest. Mijn instructrice is het opgevallen (sinds ze de blessure van Rembrand heeft meegemaakt) dat eigenlijk heel veel paarden in meer of mindere mate slepen.
In het begin, toen hij nog slecht liep, was in een paar weken tijd het voorlipje van het voorijzer er helemaal afgesleten. Nu zie je nog wel aan het ijzer dat hij licht sleept, maar niet noemenswaardig. Hij heeft er zelf geen last van.
Nou super fijn toch!! Zeker als de da zei dattie niet meer voor de sport gebruikt kon worden.
Nouvel
Geplaatst: 14-09-10 21:18
wow jullie gaan weer snel!
11 weken op ijzers is lang zeg, dat scheelt een hoop geld!
Fifi wordt standaard elke 8 weken gedaan en zomers zelfs vaak een week eerder, ze heeft artrose in haar kogel rechtsvoor, en de stand van haar voeten moet zo min mogelijk veranderen, dus de hoeven mogen niet te lang worden... daarnaast rijden wij veel over de weg aangespannen, omdat hier weinig onverhard is, dus dan slijt het ook wel sneller... Donderdag is ze weer aan de beurt voor nieuwe schoenen!
sander_lotte
Geplaatst: 14-09-10 21:21
@ Nouvel: ik denk dat de grootte en het gewicht van het paard ook wel enorm scheelt qua levensduurte van de ijzers. Een paard van 600 kg zal zijn ijzers veel sneller slijten dan een pony van 200 kg, ookal loopt de pony meer over de verharde weg dan het paard. (hiervan spreek ik uit ervaring, de haflingers moeten veel sneller nieuwe ijzers hebben, terwijl ik met Romeo veel meer rij)
hier staan ze er in de zomer 10-12 weken op en in de winter 16. Dan zijn de ijzers soms nog niet eens helemaal op.
Wou gaan longeren maar toen ging het hier dus regenen. Heb verder nog even ferro eten gegeven met anti kuch. Hij heeft gewoon over dik 5cm geen haar meer van het schuren.
VanHuisUit
Geplaatst: 14-09-10 21:23
Onze haflinger was ook hoefbevangen geweest. Die heb ik wel steeds zonder ijzers gehad en uiteindelijk ook kunnen rijden ook over het harde, ging heel goed zelfs. Bij de nieuwe eigenaar heeft hij een hoefzweer gehad waardoor er flink in de hoef moest worden gesneden en helaas toen is hij ook op ijzers gegaan en zo is het gebleven. Heb ze zelf echt veel liever niet op ijzers maar ben geen die-hard anti ijzer type hoor Toen ik dressuur/springwedstrijden deed had ik ze ook altijd op ijzers (ivm de stiftgaten). Maar met endurance ben ik er veel bewuster mee bezig gegaan. Ook omdat als je ijzers hebt die met het rijden van flinke afstanden zo snel slijten dat je op een gegeven moment geen hoef meer hebt om goed te vernagelen. Dus dan wil je wel nadenken over of het ook anders kan.
Van biotine ben ik nooit veel wijzer geworden, wel van zwavel en magnesium voor goede opbouw van het hoorn. Maar met wat opbouw en goede huisvesting zijn al die extra's niet eens nodig. Veel buiten niet in gewoon 'stalklimaat' (dus stro / vezels plus urine/mest), veel kunnen lopen ook over het harde. En je moet de hoef zelf een beetje bijhouden, regelmatig bijvijlen en netjes houden. En natuurlijk een hoefsmid hebben die regelmatig meekijkt en je helpt in je paard ijzerloos houden (want er zijn er genoeg die staan te popelen om er een ijzer onder te gooien). Als het erg sleet gebruikte ik af en toe hoefschoenen (Marquis).
Maar goed, dat weten jullie natuurlijk allemaal wel. Maar moest het weer even kwijt
Denk dat het slijten vooral ligt aan hoe ze hun hoeven neerzetten. De grote koetspaarden van de stalhouderij stampen gewoon zo hard dat ze soms zelfs hun nieuwe ijzers er zo onder uit stampen. Ach en die paarden lopen met een beetje geluk bijna 70 /80 km op een weekend, tja dat gaat hard
Ik heb natuurlijk veel verschillende voetjes in mijn handen. Bij menpaarden blijft het lastig ivm veel km op het harde. Roos en Whit zouden bij veel op de weg ook niet zonder bescherming kunnen. Nadeel hier heb ik dat ik het meest op gras train en toch echt liever niet op mijn eigen weiland rij met kalkoenen (en daarbij zijn de ijzers die ik voor mijn pony's gebruik te smal voor gewone kalkoenen).
Het ijzer-verbruik hangt vooral af van hoe een paard loopt. Ik doe kleintjes waar iedere keer nieuw onder moet. Maar ook paarden die 4x of 5x op het zelfde ijzertje gaan. Zelf besloeg ik die van mij iedere 6 weken opnieuw omdat ik anders het stand verschil te groot vind. Ijzers waren dan lang niet versleten en gingen er dus zo weer onder.
Ijzers als het nodig is moet het maar anders, lekker veel afwisselende bodems en dan kan volgens mij bijna ieder paard zonder. Ik heb een anti ijzer smid, althans geen ijzers als het niet nodig is, vooral niet bij mini shetten, want daar kun je amper nagelen omdat de witte lijn ook heel smal is.
Voor de rest las ik van een 11 jarig konijn wat gestorven is, mooie leeftijd maar ook een groot gemis, als je ze zo lang hebt.
verder las ik heel veel pagina's terug over een meningsverschil over kinderen. Ik ben van mening dat je nooit een ja moet afdwingen, immers wat is een kind erbij gebaat om straks te horen te krijgen dat pa het kind niet wilde, soms gaat het goed als het kind er eenmaal is, maar ik ken er helaas genoeg waarbij het niet veranderd is en pa nog steeds geen kind zou willen.
@tine wat een geluk dat rembrand na alles weer helemaal genezen is, dan neem je dat lichte slepen vast voor lief;)
@ maisie, die van jou houden het lang uit op hun ijzers, staan ze dan niet helemaal onderuit?
Ik heb misty 1 keer op ijzers gehad, en na 8 weken erweer af, maar ik denk dat ze het nog wel 2 weken langer volgehouden hadden... Voice staat er in de winter 8 tot 9 weken op en in de zomer 5 tot 6 weken op, en ach eigenaresse gaat toch al zo'n beetje naar de duurste smid van et land.....
zo net op Voice gereden ging opzich wel fijn, eigenaresse heeft me even geholpen. ik doe Voice tot en met zondag en zondag heb ik wedstrijd.... mag op de hele spulletje van de eigenaresse passen namelijk op het huis, de katten en op Voice
Jenkins, ik gebruikte voor Jack en Pako geen slagriem maar een halstertouw, die bont ik van het lamoen over de kont heen naar de andere kant van het lamoen. En laat ze dan maar is bokken!! dat lukt niet.
ja ik gebruikte eerst ook een halstertouw, maar dacht staat wel wat netter als ik een echte slagriem heb en zoals je bij deze ziet, moet ie dan bij de staart ofzo: http://www.ruitersport.com/ideal-slagriem-p-1394.html
Ik wou je net die site doorgeven maar je heb hem al gevonden zie ik! Ik had hem door de lus waar je broekriem ook door zit en dan aan de broekhaken vast.
Nou het kan zijn dat hij zo hoort maar dat had ik niet, heb dat wel geprobeert maar bleef niet heel goed zitten.
VanHuisUit
Geplaatst: 14-09-10 22:04
@Jenkins, ik had wel gereageerd hoor, denk ondertussen met ons tempo al twee pagina's terug ofzo
Bijgaand even plaatje opgezocht van iemand die ik ken en die dus met slagriem rijdt, hierbij haar topic waarin ze haar menwagen verkoopt maar het gaat dus om het idee van de slagriem. Bij het paard zie je dat hij vrij los hangt. Bij de stalhouderij zie ik hem vaak strakker. [EA-TK-AR] [TK] Recreatiewagen
Dus ff naar de plaatjes kijken
JE ziet hem gewoon 'los' aan het lamoen, niet door een gaatje of zo. Denk echt wel dat hij zo goed zit want dit is een stagiair bij de stalhouderij en daar is haar paard ook beleerd / mijn instructeur heeft hem ook in tuig gezet. Bij dit paard zit het dus wel door de culeron/het vorkje zeg maar van de culeron.