[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:57

Grappig. Ik heb hem nog niet geprobeerd omdat ik nu een zelfde soort heb van Catago ijslanders. Het is mij te koud om hoofdstel te passen…..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 18:52

Belker schreef:
Grappig. Ik heb hem nog niet geprobeerd omdat ik nu een zelfde soort heb van Catago ijslanders. Het is mij te koud om hoofdstel te passen…..

Ja dat snap ik …
Ik vind ‘m heel fijn, heel soepel en mijn paard reageert goed op dat open kopstuk

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 18:57

Klopt Fiesta ook. Ik heb er nu ook 1 met open kopstuk. Deze. Maar die zweedse is bruin. Deze gaat naar mijn jonkie.
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:12

Nouvel, imperial riding heeft nu ook een anatomisch men hoofdstel, die heeft dat tussenstuk is daar gekruist. Helaas wel een aansnoer neusriem maar die kun je vervangen.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:54

Van de week eindelijk weer mijn eigen paard ingespannen. Eerst had die een bult op zijn borst precies waar het borsttuig zit. En daarna had ik helaas geen Groom. Afgelopen donderdag ging een vriendin mee. En na 4 maanden was het inspannen en weg rijden. Na lang denken laatst toch maar een oproepje geplaats voor een groot gezocht. En zaterdag komt er iemand kijken. Hopelijk klikt het en kunnen we dan weer wekelijks op pad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:11

Belker schreef:
Nouvel, imperial riding heeft nu ook een anatomisch men hoofdstel, die heeft dat tussenstuk is daar gekruist. Helaas wel een aansnoer neusriem maar die kun je vervangen.

Ah oke Thanx voor de tip, ik ga eens kijken!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:22

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:20

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:59

Ja ik heb hem. Eide dames lopen er prima mee. Fiesta leek hoofd ook meer te laten zakken maar ik moet haar bit er nog inhangen, ik reed haar nu op het bit van mijn jonkie. Het elastiek valt mee, alles bleef netjes zitten. Ik zal volgende week een foto maken.
Eerst is de wagen uitlogeren. Die komt straks gesmeerd weer terug, oftewel, onderhoud.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 07:53

Belker schreef:
Ja ik heb hem. Eide dames lopen er prima mee. Fiesta leek hoofd ook meer te laten zakken maar ik moet haar bit er nog inhangen, ik reed haar nu op het bit van mijn jonkie. Het elastiek valt mee, alles bleef netjes zitten. Ik zal volgende week een foto maken.
Eerst is de wagen uitlogeren. Die komt straks gesmeerd weer terug, oftewel, onderhoud.

oh dat klinkt wel positief!
Ik heb ‘m in mijn handen gehad en met mijn meninstructeur over gehad maar die had wat twijfels bij het elastiek, in de zin van uitrekken, makkelijk af kunnen schudden etc…

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:58

Over 3 weken krijgen ze weer hoefijzers maar voor nu is het nog even een beetje behelpen. Lange lijnen, guur, koud weer en veel.wind is te saai voor mijn trekpaard die gewoon wil werken, kracht zetten, echt bezig zijn. Ik kan wel weer pionnen gaan lopen en allerlei andere onzin maar bedacht vandaag dit. Was alleen en al 2 jaar dit niet gebruikt. Wel gesleept met weide sleep op de weide maar nu moesten we ook stukken over verharde straat met al het bijbehorende lawaai. Hij deed echt fantastisch en was echt enorm aan het genieten. Ik ook want zomaar alles helemaal samen gedaan zonder enige hulp!
https://youtube.com/shorts/gCZoLGmu1i0? ... rE3n9lKQJH

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:31

Toevallig dierenfan. Ik heb vandaag mijn Welsh'je voor de "sleep" gezet. Voor het eerst. Nu even met 1 band. We kijken even hoe het gaat. Of we 2 halven naast elkaar maken, 2 hele of het bij 1 hele houden. Hij deed het heel braaf. Alleen even het stuk waar de KWPN merrie vrijdag aan de longe heeft gelopen (en schrok van alle wind en dus lekker had lopen graven) gedaan. Hij was heel braaf. Binnenkort mag hij weer :) Is toch fijner dan met dit weer door de polder op de kar. Was helemaal blij toen ik m in kwam spannen.

Geeft natuurlijk niet het resultaat als met de trekker. Maar die is weer met mn broer mee op klus dus die heb ik voorlopig niet meer tot mijn beschikking.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:38

Leuke klusjes met dit weer en paarden meteen aan het werk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:37

Youri123 schreef:
Van de week eindelijk weer mijn eigen paard ingespannen. Eerst had die een bult op zijn borst precies waar het borsttuig zit. En daarna had ik helaas geen Groom. Afgelopen donderdag ging een vriendin mee. En na 4 maanden was het inspannen en weg rijden. Na lang denken laatst toch maar een oproepje geplaats voor een groot gezocht. En zaterdag komt er iemand kijken. Hopelijk klikt het en kunnen we dan weer wekelijks op pad.

En, een goede groom gevonden?

Een goede groom is wel zo fijn en belangrijk. :)

Hoe reageren jullie paarden op andere paarden die ohz of voor de wagen in de binnenbak er bij rijden?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:45

Elisa2 schreef:
Youri123 schreef:

En, een goede groom gevonden?

Een goede groom is wel zo fijn en belangrijk. :)

Hoe reageren jullie paarden op andere paarden die ohz of voor de wagen in de binnenbak er bij rijden?

Hier wordt daar eigenlijk amper op gereageerd. Hooguit vriendelijk toe gehinnikt. Maar wij gaan gerust op stap met 1 in enkelspan en 1 onder het zadel. Die onder het zadel kan voor of achter of naast lopen, die kan ook voorbij galopperen enz dat is allemaal prima. Ze zijn niet echt enorm met elkaar bezig. Komen we vreemde paarden onder het zadel of in aanspanning tegen dan dus hooguit oren erop, hinniken en gewoon doorgaan met wat we deden. Erg fijn!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:01

Elisa2 schreef:

Mijn eerste New Forest pony vond aanspanningen (en vooral tweespannen) die ze van achteren hoorde naderen heel eng. Dat is pas weggegaan toen we eenmaal in het outdoorseizoen wedstrijden gingen rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:48

En wat deed ze dan?

Dank jullie wel, die van jou zijn dus al aardig gewend er aan Dierenfan.

Mijn Lusi reageert sowieso heel heftig op andere paarden, heb het idee dat het in de bak erger is dan buiten. Wil tzt graag lessen maar dan moet ze dus wel met andere paarden in de bak kunnen. Nadeel is dat ze niet gereden is en dus niet ohz kan wennen er aan en met de oogkleppen als ze ze hoort dan geeft het al veel onrust omdat ze bang is aangevallen te worden oid. (laag in rang)
Dus ik probeer even uit te vogelen hoe ik haar nu het beste wat meer er aan kan laten wennen en dat het ook leuk blijft voor mij.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:21

Is een buitenrit een optie? Achter een andere combi? Dan ziet ze de aanspanning.
Mijn merrie is ook erg op geluid en daar werkt het fenwick liquid titanium oornetje erg fijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:37

Elisa2 schreef:
En wat deed ze dan?

Dank jullie wel, die van jou zijn dus al aardig gewend er aan Dierenfan.

Mijn Lusi reageert sowieso heel heftig op andere paarden, heb het idee dat het in de bak erger is dan buiten. Wil tzt graag lessen maar dan moet ze dus wel met andere paarden in de bak kunnen. Nadeel is dat ze niet gereden is en dus niet ohz kan wennen er aan en met de oogkleppen als ze ze hoort dan geeft het al veel onrust omdat ze bang is aangevallen te worden oid. (laag in rang)
Dus ik probeer even uit te vogelen hoe ik haar nu het beste wat meer er aan kan laten wennen en dat het ook leuk blijft voor mij.

En zonder oogkleppen? Hier nog nooit gebruikt namelijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:38

Nee ik blijf wel gewoon de oogkleppen gebruiken want ik vind dat zelf veiliger.

Buitenrit achter een ander aan zou kunnen, goede optie dankjewel!

Oornetje ga ik ook even onthouden, het is een hoop angst denk ik. Misschien moet ik haar ook eens aan de hand meenemen en tussen de andere paarden in gaan lopen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:40

Tussenoplossing: halve of 3 kwartkleppen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:46

Kan ik ook proberen maar ik heb zelf het idee dat de oplossing niet daarin zit. Want thuis, zonder kleppen reageert ze net zo heftig op andere paarden.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:57

Beetje hetzelfde probleem.pony heeft altijd 2span gelopen bij vorige eigenaar en als ik met andere aanspanningen in de bak rij gaat ze staartknijpen en weghollen,ho is wel ho.alleen mennen in de bak gaat goed,zelfs als aanspanning tegemoed komt is er spanning.
Ik ben er zelf niet mee bezig dat ik op andere aanspanningen let maar het gebeurt gewoon.
Vaardigheid en marathonles heb ik maar even opgegeven....zoveel spanning

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:03

Met spanning werkt feeling comtrol pillen fijn. 3 dagen voor angstig iets mee beginnen en dan kijken wat er gebeurt. Dat gebruikte ik vroeger met angstige dieren met zadelmak maken. Ze gaan meer denken ipv blind paniekeren.

Het oornetje werkt ook ontspannend. Die liquid titanium heeft dat effect. Dus naast dempen geeft het ook ontspanning. Op mijn “slechte” dagen gebruik ik het om Fi iets minder op mijn spanning te laten reageren. Werkt voor ons fijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:08

Kun je wel met haar langeteugelen in de bak?
Dan kun je als dat goed gaat daar ook langzaam andere paarden aan toevoegen in de bak.