[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:22

Is Kay daar ook zo geweldig in?
Ik was al aan het hopen dat ik geen opmerkingen ging krijgen dat je een paard geen klappen hoort te geven e.d., maar je zou voor minder! Jezus dat beest deed vervelend! -:(-
Ik kan me voorstellen dat je een shet niet zomaar even in de houtgreep kan nemen :Y) En Romeo al helemaal niet, met zijn 1,25m kan hij heel wat!
De smid was bijvoorbeeld te koppig om Romeo zijn achterhoef los te laten toen Romeo dat wou, dus hield hij Romeo zijn hoef gewoon vast (vrij laag bij de grond) toen hij even moest reiken om de veil van de grond te nemen. Wat doet koppige Romeo? Al zijn gewicht op dat ene been, waar dus de smid zijn vingers nog onder zaten. Nou heeft die hard geroepen :o

@ VHU: Ik moet enkel vrijdag nog werken, maandag begin ik weer met mijn studies.
Met mijn rug gaat het wat beter, hoewel ik nog niet pijnvrij ben. (ik vrees dat ik dat nooit meer ga zijn) Ik probeer mijn rug goed warm te houden, en afwisselend werk te doen (zitten en rechtstaan).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:27

Trouwens, na een zeer boze telefoon van mijn man (op mail werd niet gereageerd), komt morgen als het goed is de monteur met de rest van de keuken. Ben benieuwd.....

Dennis

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:28

Kay is heel lief, net als Mick :P. Was niet blij met de vraag Mick weer te beslaan ;).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:30

Oei dan is het wel heel erg Dennis :D Mijn smid komt wel graag, omdat hij nooit op voorhand weet of Romeo braaf gaat zijn of niet.
Romeo is in het begin wel altijd braaf, maar als het lang begint te duren, wordt hij enorm vervelend.
Maarja, de smid kan het niet sneller doen hé... Romeo moet maar leren om zich te gedragen. Ik zou ook niet willen dat de smid zich gaat haasten uit schrik dat Romeo vervelend gaat worden, dan heb ik nog liever dat Romeo een paar klappen krijgt maar dat hij wel goed beslaan wordt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:32

Mick heeft nu 1x op ijzers gestaan, en dat ging niet helemaal zo als het moest (lees: ruim 2 uur bezig met 2 banketstaaf voor ijzertjes).
Gek dat dat niet een van mijn favo klussen is? ;).

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:40

Meer geld ervoor vragen Ciska dan denken eigenaren meer na of het wel of niet nodig is haha! Ik betaal me scheel voor Buck zijn ijzers maar de hoefsmid geeft toe dat Buck echt niet zonder kan, na 11 weken zijn de ijzers compleet versleten.

Hoezo moet Mick nu weer ijzers dan ? Jelleee was er eerst altijd zo tegen?!

Buck is ook niet lief met ijzertjes, maar wij pramen hem heel strak en dan gaat het heel goed. :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:40

Oei dat klinkt niet zo goed :D
Ik hou ook altijd mijn hart vast als de smid komt, ik vind het zo vervelend als Romeo niet braaf is.
Ijzers zijn hier wel echt nodig, gelukkig gaan ze lang mee. In februari heeft Romeo nieuwe ijzers gekregen, in juli is de smid nog langs geweest om de hoeven te bekappen en hij heeft daarna terug dezelfde ijzers eronder gezet. Afgelopen zaterdag merkte ik dat er een ijzer los zat (nog niet écht los, maar je hoorde het als hij over de verharde weg liep), en vandaag zag de smid dat dat losse ijzer door midden was gebroken. Volgens de smid kwam dit door te graven, want zo dun waren de ijzers nog niet, heb nog veel dunnere ijzers gezien bij anderen.
Romeo heeft dus een ruim half jaar met dezelfde ijzers rondgelopen, dat valt qua kosten nog best mee vind ik. :Y)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:42

Bij Buck konden ze er nog langer onder (hoef was er niet erg over heen gegroeit). Maar de ijzers waren compleet versleten!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:45

Hoe komt het dan dat ze na 11 weken zo versleten zijn? Rij je dan zo veel over verharde weg?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:47

Ik heb zelf nu ook niets op ijzers. Heb alleen Roos op ijzers gehad en die is braaf.
Dennis kan rustig 5x per week de weg op zonder, dus die doe ik zowiezo niet. Judith is fokmerrie en les pony en komt weinig op de weg. Whitney komt ook niet veel op de weg, net als Roos.
Heb wel een setje hoefschoenen voor ik het in mijn bol krijg (ga ze niet beslaan voor die paar keer dat ik naar buiten ga).

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:49

Ik rij met Buck elke dag over de verharde weg, je hebt hier alleen maar verharde wegen waar je kunt rijden. Hij loopt vaak tussen de 1-2 uur.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:01

Ok daar kan ik inkomen dat ze dan na 11 weken versleten zijn...
Hier is wel verharde weg, maar niet zo veel. Het meeste is bos waar we kunnen rijden, hier is een enorm groot bos. Ik heb Romeo op ijzers staan omdat hij weleens gevoelig loopt zonder ijzers. Ik rij ook weleens koetsentochten, waarbij ik op voorhand niet weet of er veel verharde weg is of niet.. Daarom heb ik ervoor gekozen om hem op ijzers te zetten. Dit was eigenlijk op aanraden van mijn meninstructeur.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:02

Vanonder mijn steen wil ik Maisie sterkte wensen :(:)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:04

Mijn pony loopt ook veel vrijer met ijzertjes eronder dan zonder, hij kan wel zonder lopen maar loopt dan veel voorzichtiger omdat hij een keer te kort gereden is. :o

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:08

Inderdaad, zo is het hier ook. Als hij over kiezelsteentjes moet, is het net alsof hij op eieren loopt! Ik ben ook te bang om hem te kort te rijden... Nu hij op ijzers loopt, hoef ik me niets aan te trekken van de afstand over verharde weg en kan ik lekker mijn gangetje gaan. :Y)
De smid heeft ook nog niet te klagen met mijn kleintje, hij komt hier soms aan met een genaaide wenkbrauw, genaaid hoofd, kapotte lip,... Blijkbaar zijn er ook paarden bij die er hard tegenaan gaan als ze ergens niet mee akkoord zijn :o Zo erg is het met Romeo nog net niet :D

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:20

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:25

Goedenavond :).. ik kom even onder de steen vandaan :)
Wat een weer is het he, bah!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:05

aso wegmisbruikers....weet er alles van, ik vind je wel dapper dat je die man aansprak.
ik reed een keer de weg op(vanaf een oprijlaan) en schatte een bestuurder niet goed in (die reed veeel te hard)
ik stak mijn hand op van ..sorry.
man haalde me in en bij het verkeerslicht stapte hij uit,dat ik aso was dat ik mijn middelvinger uitstak naar hem???? huh??
ik vertelde hem dat ik mijn hand opstak,pakte hij mijn jas bij mijn nek en sleurde me bijna uit mijn raam!
wat heb ik ervan geleerd??? altijd raampje dicht!
lotte hoe is het met je rug, al beter?
stoute romeo,bij de smid.
hier niets gedaan, de wei op gedaan.
wel voor mezelf een regenjas gekocht,niet mijn kleur (mintgroen) maar wel fleese-voering en droog en.....ipv 150 eurietjes maar 25 euro :D
ach en met een dag al deze,is die lang niet meer mintgroen :o

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:24

Sinds sil vorige keer een bok gaf voor de kar, wil ik hem eigenlijk niet meer inspannen zonder slagriem :P
Nou is zo'n riem wel 30 euro.. dus moet ik nog even wachten haha.
Maar goed, zit beetje met een probleempje waar ik de slagriem dan vast moet maken..
Heb even een plaatje met tekst, hopelijk kunnen jullie me helpen :P
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:26

Ik vind 11 weken met ijzertjes echt keurig hoor. De paarden van de stalhouderij verslijten ze zo om de 5 a 6 weken. Ik weet niet hoe lang Snuit ermee gaat doen, we rijden ook vrijwel alles over de weg.
Als het kan rij ik liever zonder ijzers, met Alwyn lukt het nog steeds. Snuit ga ik van de winter in ieder geval achter proberen zonder. Voor moeten we even aanzien, zijn voorvoeten waren erg zacht. Hij krijgt nu hoefcompositum van de paardendrogist (hielp destijds ook heel goed bij mijn haflinger) en ik smeer zijn hoeven zo om de 2 dagen in met cornucrescine. Ben benieuwd of het helpt. In de winter men je natuurlijk minder en het is wel superfijn als ze niet op ijzers staan met sneeuw / vorst op de wei e.d.

Heb echt nog nooit een pony / paard gehad die met praam moest worden beslagen dus ik hoop ook dat die flauwekul snel ophoudt :o

Verschillende mensen onder stenen vandaan :(:) kom maar gauw weer tevoorschijn hoor.

Slagriem (of touwtje :+ ) wordt bij de stalhouderij ook gebruikt bij jonge paarden beleren in enkelspan. bij de culeron tussen vorkjes door halen, dan gewoon vastmaken aan lamoen. Het is mooi als het lukt bij de ogen voor de broek, maar die zitten vaak meer naar voren. Ik zie altijd dat het bij 'ons' recht naar beneden loopt. Groot gelijk dat je er een aandoet.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 14-09-10 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:26

Ik weet het nu zeker, mijn paarden zijn gek. Kunnen ze de schuiltent in, blijven ze gewoon in de stromende regen staan. Heb de emmers voer net maar in de tent gezet, kijken of ze daarna er wel weer in gaan.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:47

hihi.. zul je zien heb je alles goed voor elkaar voor je beesies staan ze nog buiten :P

Slagriem geen ervaring mee.

Tum gaat toch op ijzers, krijgt nu biotine (maar dat zie je pas na 4/6 maanden of het werkt) Ook het invetten doe ik regelmatig en krijg deze week de olie binnen. (schijnt beter in te trekken)

Zondag heerlijk met de paardjes naar huis gelopen en terug (5 km) Daarna mijn oude leaspony gereden, gelijk ook een sprongetje neergezet. Ik reed 5 jaar geleden altijd met hem en zou toen starten met springwedstrijden, nu had hij zoiets moet ik daar overheen?.. Even goed doorgezet en toen kwam de echte springpony weer,, heerlijk :D Loop helaas nu weer met spierpijn, maar het was het waard :D

Gisteren met koorts de paardjes gelongengeerd in de kraal. Vandaag maar dagje vrij :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:48

Hihi ciska, sorry! :D we gaan kijken of tranquigel helpt!

Buckje als je had opgelet had je kunnen weten dat hij hoefbevangen is geweest, hij is helaas enorm gevoelig blijven lopen op het asfalt dus hij krijgt ijzers met kit voor de demping. verder ben ik tegen hoefijzers ja als mensen het eronder gooien zonder reden. en zoals je kunt lezen heb ik dus wel een reden. verder men ik ook 4 of 5 dagen per week op het asfalt.

Jeetje mensen wat een rotweer!! echt storm hier, jammer..

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:55

Als hij alsnog gevoelig loopt op het asvalt is hij dus nog niet voldoende hersteld een bevangen paard hoort niet gevoelig te blijven lopen. En lijken ijzers mij niet de oplossing om hem dan toch te kunnen rijden voor de kar..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:59

Hij is gezond verklaard door de DA. Verder heeft deze gezegt dat hij best gevoelig kan blijven lopen, hij heeft sowieso altijd gevoelig gelopen op grind enz. Hij zal de eerste tijd ook nog niet gereden worden dat lijkt me logisch.