[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:01

Zooo het nieuwe jaar is ingeluid haha. De beste wensen allemaal.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:13

Haha wat een heerlijke foto’s!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:22

Allemaal de beste wensen.
En vele veilige km.

Hier waren ze voor het eerst zolang als ik pony's heb (en dat is heeeel lang) door de draden gegaan vanwege de enorme knallen. Maar gelukkig waren de pony's heel gebleven.

En vandaag bij de eerste rit van 2025 binnen 500mtr de eerste verkeershufter bij ons langs gereden _-:( Kon niet dichter langs ons, en als die oen nou 15 mtr gewacht had, was er ruimte genoeg geweest om langs te rijden.

Maar de katten hebben het goed gedaan. Was wel van waarom moeten we binnen blijven.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:12

Oeps marga gelukkig geen schade aan de ponys.
Gekkie haf ff ontstressen.
Vandaag de jaarlijkse entingen,wormenkuren en jane had te lange achterste kiezen gevijlt.volgende week de hoefsmid en de baas is weer bankroet :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:53

happytime schreef:
Oeps marga gelukkig geen schade aan de ponys.
Gekkie haf ff ontstressen.
Vandaag de jaarlijkse entingen,wormenkuren en jane had te lange achterste kiezen gevijlt.volgende week de hoefsmid en de baas is weer bankroet :j

Groot onderhoud, kan maar weer gebeurd zijn!
Wormenkuren doen wij altijd in dec, en eind feb zijn ze weer voor het enten en de gebitten aan de beurt hier.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:59

Hier ging de jaarwisseling op zich prima, alleen toen het eindelijk net een beetje begon af te nemen besloot mijn buurman, die in de 10 jaar dat wij hier wonen nog nooit vuurwerk heeft afgestoken, nu ineens wel paar flinke pijlen de lucht in de te schieten. Vuurwerk op een redelijk afstand kunnen mijn paarden best hebben maar als het op een paar 100 meter is, is dat gewoon te dicht bij dus alom dikke stress maar gelukkig was het van korte duur en na een paar pittige Nederlandse vloeken richting buurman }:) werden de weer rustig en verliep de nacht verder rustig voor ze en rond half 2 kon ik eindelijk lekker naar bed.

Hier zijn de pas ook weer geënt en dit keer is Elvis er een paar flink ziek van geweest, dikke warme bult op zijn hals op de plek van de prik en ik mocht er niet eens naar kijken zo zeer deed dat, dit was de eerste keer dat ik een paard die er dus ziek van werd.

Ik bekap mijn paarden zelf en vorig jaar heb ik voor mijn verjaardag een hoofboss gekregen en dat is echt een super ding!! geen gehannes met kapmesjes meer en is ook minder zwaar.

Ontworm spuiten liggen klaar maar die wil ik geven net voor we gaan verhuizen en dat is begin februari.
Tandverzorger is hier ook paar weken geleden nog geweest dus hier is voorlopig even klaar met groot onderhoud.

Ik hoop morgen even in de bak te mennen..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:47

Hoe hebben jullie al dat hemelwater overleefd? Tjeetje wat een water,gelukkig nog een deel weiland hoog en redelijk droog maar de stal 2x moeten leegscheppen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:51

Hier de paddock hoger en dus droog. De schuilstal komt het water omhoog. Die staat voor komende zomer op de lijst om te verplastsen, verhogen en de afwatering can erf naar paddock anders te doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 06:42

Hier lopen ze op verharde paddock met 2 goten. De inloopstallen/container staat hoger dan de rest en dus alles prima overleefd op wat waterplassen richtind de goot vegen na.

Echter leuk is anders hoor!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:02

Alles hier ook zeiknat…
Ze gaan ‘s morgens wel gewoon naar buiten maar eerder naar binnen als het zo koud en nat is, het is even niet anders…
Daan straat gewoon te trillen in die kou en nattigheid.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:42

Zo erg als vorig jaar is het hier niet meer geweest, we zitten op zand grond dus zakt het redelijk snel weg. Maar ook hier was het ontzettend nat maar gelukkig kunnen ze nog wel lekker de wei op.

Maar ik zie dat er redelijk droge dagen aan komen en met de verhuizing inzicht is dat wel fijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:03

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:07

Wat een heerlijke blije krachtpatsers <3 . Ik zou alleen mn hart vasthouden dat ze geen glijder maken :oo

Hier even weinig nieuws, het is nat en koud en vroeg donker. Ik hou hier helemaal niet van _O- . Volgende week dinsdag hebben we weer les. Oh ja en mijn lidmaatschap bij de menvereniging is ingegaan, dus richting het voorjaar maar eens denken aan een eerste keer starten denk ik :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:35

Doen wij ook hoor Muronia! Vandaar dat we zo zorgvuldig mogelijk de momenten kiezen dat ze dit mogen doen. De weide zo droog mogelijk of nog beter bevroren en enkel als ze anders onder het zadel ook zo uhm hobbelig lopen :D *\o/* het is ook echt stoom af blazen, rollen en bak voer geven in paddock en weide weer dicht. Tenzij vorst als dat goed in de grond zit mogen ze 24/7 de weide op in de winter.
We hebben geen bak dan de zee bij laag water en het strand maar dat doen we meestal onder het zadel want aan longeerlijn doen we stap en draf. In galop met hun uitspattingen zonder echt bak zien we ook niet zitten haha. Zo komen we de wintermaanden altijd door. Vanmiddag hebben ze onder het zadel 'dressuur ' geoefend op het slik (laag water). Bij dit formaat paarden weer ideaal dat je letterlijk zeeën van ruimte hebt dan.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:52

Hier hebben we geen sneeuw gehad, alleen water maar ook niet zo veel als aan de vaste wal.
Maar de wei is wel nat zodat zelfs de shetten er een slecht poloveld van kunnen maken. Overal plantgaten :D Heb het voordeel dat ik 2,5 km van de rijhal van de vereniging af zit zodat ik daar kan lessen en eventueel oefenen. En het bos is is het erf af en ik rij erin.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:14

mvermeulen1 schreef:
Gem: waarom is het haast onmogelijk om over de grens te starten?

Duitsland en België hebben een andere regelgeving. In België moet je wagen bv aan een andere spoorbreedte voldoen en in Duitsland is de vaccinatieplicht anders en hebben ze andere dressuurproeven, zodat je eventuele winstpunten niet meetellen.
Het zou best mooi zijn als er internationale eenheid zou zijn in de proeven (naast FEI) . Een soort europroeven, die overal gelijk zijn :D .

Men-doelen: géén. Af en toe een wedstrijd kijken. Ook het groomen gaat geminimaliseerd worden. Heb hier op Sicilië uitdagingen genoeg ... zwerfhondjes opvangen. Inmiddels het derde nest (weer vier pups) en één heel klein pupseltje dat door Italiaanse toeristen onder een auto is gevonden. Erg leuk manneke, ik vermoed een niet-goed-gevallen-kerstcadeautje dat gewoon uit de auto wordt gezet / gegooid. Ik denk dat hij mag blijven.

Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:23

<3 smelt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:44

Zo schattig Gem <3

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 00:28

Hoe gaat het met iedereen? Brrrr best koud buiten :brr: gelukkig nog geen bevroren waterbakken enz en paddock droogt ook niet erg wat normaal wel na een week droog weer is,ben de modder zat

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:54

Ahh wat lief dat hondje <3

Hier ook koud en veel mist, gelukkig is alles wel goed opgedroogd en kunnen de paarden prima buiten staan overdag en kunnen we nog wel wat doen.
Mennen moet maar weer even wachten, om met deze kou in te spannen voor een paar rondjes in de bak… dan kan ik er beter even opstappen, blijf je wat warmer.
Gisterochtend in de mist en vrieskou naar strand geweest, was koud maar daardoor wel eindelijk een keer echt rustig, heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:23

Gisteren was de ostheopaat er. Herl veel lof gehad. De oudste is eerder sportpaard dan trekpaard in karakter en bewegen. Dat wisten wij al maar fijn te horen. Zat zoals verwacht op links wat vast maar was vlot los. Verder eigenlijk geen bijzonderheden dan dat hij enorm flexibel is voor een trekpaard en daardoor best blessure gevoelig. De jongste zit keurig recht in bekken en lijf. Strakke banden en pezen en daardoor log, giga sterk en niet echt blessure gevoelig maar zal nooit zo soepel in lijf worden haha. Wat extra tips gehad uiteraard maar absoluut groen licht om door te gaan zoals we deden. Half februari de ijzers er onder! De menwagen staat gereeden de bedoeling is nu dat ik beuden op ga pakken in enkelspan dus ga het druk krijgen haha. De oudste loopt niet 100% zuiver in aanspanning dus daar ligt de uitdaging want een reden is er nooit gevonden en vind zij dus ook niet (gelukkig). Ontzettend gelukkige eigenaar hier. Filmpje van afgelopen dinsdag daar weer wel duidelijk wie de elastische beweger is
https://youtube.com/shorts/Hl1UWCkH1IA? ... Oodm2Si-QE

De mijten ellende is ook voorbij gelukkig!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:35

Ah ah dat is allemaal fijn nieuws! Op naar het voorjaar!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:29

Koets en tuig staat al bij het nieuwe huis dus tot begin februari hebben de paarden vakantie. We gaan wel met ze wandelen maar verder zijn we nu te druk met inpakken en overzetten.. het is toch steeds uur heen en uur terug naar het nieuwe huis dus dagtaak.

Nog 1 week tot de overdracht dus grote opruimen en verhuizen is begonnen.

De paarden gaan pas begin februari over dus die blijven hier nog even staan tot we daar alles voor ze klaar hebben.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:37

Lekker Nouvel. Volgens mij hebben wij hetzelfde hoofdstel. Vaneen zweeds bedrijf.

Mooi nieuws mvermeulen. Sterkte nog even met de verhuizing.

Mijn wagen staat nu bij Jelders voor een onderhoudsbeurt. Dus deze week wat meer onder de man. Vandaag met een andere freiberger een dorp verder een buitenrit gemaakt. Was lekker en gezellig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:15

Belker, oh wat grappig, ja klopt, heel fijn hoofdstel.

Afbeelding