Even een reactie vanuit een ander oogpunt, namelijk die van de buitenwereld. Wij menners kunnen wel weten (of denken) dat hun kleine shets of mini's goed getraind zijn, of sterker zijn dan een A-maat Welsh, maar de langswandelende-leek-met-camera niet. Die zien een hollend beessie met een volwassene erachter. Een kind heeft nog de schattigheidsfactor en de jeugd de 'die-is/speelt-tenminste-buiten'-factor. Ik snap wel dat de KNHS geen zin heeft om elke keer onder dat vergrootglas te liggen en zich moeten verantwoorden tegenover de leek en dientengevolge tegen de dieren'welzijns'organisaties waarom ze dit faciliteren. Wat men thuis, in het bos of op een wilde wedstrijd doet, zal hen niet uitmaken. Alleen niet meer onder de KNHS-paraplu. Ik denk dat dit de gedachtengang zou kunnen zijn.
Edit: overigens vind ik wel dat de KNHS duidelijk moet zijn (of onderscheid maken in) mbt het gebruik van tweewielers, NIET-zijnde sulky.
Binnenkort een kerstrit in de avond op de planning staan. En laat ik nu net voor shoots een stel vleugels gekocht hebben. Dus even gekeken of ik er ook mee kon mennen en of hij dat oké vindt. Ik heb de braafste pony ever whahaha. Incl verlichte eenhoorn en dus verlichte vleugels. Mijn sprookjes pony. Zelfs zo in galop de baan door geweest ( op mn fotografie insta in m'n stories staat wel een filmpje )
Muronia
Geplaatst: 14-12-24 21:48
Wat gaaf Tenno . Een echte sprookjespony. Ik hou ervan.
Wij zijn hier morgen iets mee van plan
KC
Geplaatst: 14-12-24 22:08
Owww wat leuk. Beiden zijn leuk om te zien. Super stoer Tenno. Wat een super pony en geweldig die vleugels. Ff de filmpjes op je insta gezien en meteen de super mooie fotos en shoots bewonderd.
Ook heel gaaf Muronia, lekker bezig zo. Wou met de trekker/boeren lichtstoet mee rijden maar ben gewoon te druk kwa werk en steeds net ziek genoeg om me goed ziek te voelen, slechte combinatie.
Ik heb vandaag wel de Paarden kerstkrans voor dit jaar gemaakt. Maar was zon prutweer dat ik ff wacht met het maken van fotos. Op zijn minst op droger weer.
Aangaande de discussie hoeveel personen op de kar, welk formaat pony/paard etc denk ik dat vooral ook je kwaliteit van materiaal belangrijk is.
Verder is het per paard zo verschillend hoe krachtig ze zijn, ik vind dat je ze niet allemaal over 1 kam kunt scheren, net als met het ruitergewicht niet. Ik heb altijd boven het gewenste ruitergewicht gezeten en ik heb niet het idee gehad dat mijn paarden hier onder hebben geleden, met mij waren ze net zo fanatiek als met de bijrijdster die 30kg minder woog.
Wij zitten soms met 3 volwassenen op de wagen , enkelspan, geen hele grote merrie (1.63m) maar dat trekt ze prima. Terwijl het toch best wat gewicht is zegmaar.
Hier ligt het mennen momenteel helaas helemaal stil door omstandigheden, maar vriendlief heeft tussen kerst en oud en nieuw vrij, dan hoop ik het weer samen met hem langzaam op te bouwen. Mis het echt ontzettend
Ik zit op het moment in een mendipje, ik vind het gewoon echt te koud op die kar te zitten ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier staat er toch vaak een fris dun windje en voelt het waterkoud.
Hoe ouder ik word hoe minder goed ik tegen koud kan
Mvermeulen : het is hier nog best te doen. Maar heb gelukkig ook een binnenbak tot mn beschikking en af en toe doen we een klein buitenritje. Moet ook wel wat blijven mennen want die pony wordt anders veels te vet ook whaha
Jorex
Geplaatst: 14-12-24 23:48
Ik had vandaag een kerstrit. Ik doe gewoon minimaal drie lagen kleding aan onder mijn jas. Rit zou 15-20 km zijn, maar toen reed de hele groep menners verkeerd. Oftewel het werd 27.2 in de werkelijkheid.
Mijn pony's hebben het meer dan super gedaan. Niet alleen de rit gewoon lekker uitgelopen. Maar ook tot aan het einde de grote paarden bij kunnen benen. Mini toppertjes zijn het. Een stel turboshetten bij elkaar. En ook nog eens in mendurance tempo (inclusief 2 pauzes overigens).
Lekker veel slingers. Had ook een kerstman aan mijn wagen hangen, maar die ligt nu ergens in het bos.
En weer thuis, lekkere warme slobber met extra seniorenslobber erdoor. Zelfs mijn dikkie mocht die extra's vandaag wel hebben (ook al heeft hij nauwelijks ribben). Die krijgt normaal alleen grasbrokslobber s avonds, want Alex heeft de senior echt wel nodig. Anders is het zo sneu als Jorie geen bakje slobber krijgt.
Hier is het in de avond en maar een klein rondje door het dorp. Ben heel benieuwd hoe mn pony het gaat doen. Met nog nooit meegeweest met een hele groep. Dus dat vindt ik best nog ff spannend. Gelukkig gaat mn man ook mee. Die is veel beter in mennen dan ik. Dus dat is fijn om mee te hebben.
dierenfan
Geplaatst: 15-12-24 07:44
Jaloers op jullie die kunnen mennen. Te koud, te ziek en sowieso nog geen enkelspan lamoen dus enkel 2span. Echter gezien het weer en mijn gezondheid ligt het volledig stil. Heb beetje hoop op vandaag. De paarden gaan wel 2x per week weg onder het zadel en ik loop beiden 1x met lange lijnen in menpositie een paar kilometer of gewoon aan halster. Dat is even max wat mij zelf lukt. Gelukkig 2 fantastische bijrijdsters en man die de rest doen! Ik heb wel afspraak gemaakt voor beide paarden op 18 januari bij de ostheopaat. Gewoon eens zien hoe ze in hun lijf zitten. Kleine maand er na gaan de ijzers er weer onder en kunnen we hopelijk ook qua gezondheid weer lekker aan de bak.
Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 15-12-24 07:48
Dikke knuffel dierenfan ik weet hoe het is als je gezondheid/je lijf je in de steek laat en hoe fijn het dan ook is om goede hulp te hebben, je baalt toch.
Er komen weer betere tijden! Dit blijf ik mezelf ook zeggen
Muronia
Geplaatst: 15-12-24 23:21
Gets KC niks aan als je niet fit bent. Beterschap!
Ach wat jammer Cheytjuh, je was net weer een beetje lekker bezig. Hopelijk straks samen wat tijd en niet te veel geknal in de buurt.
Hier hoor ik sinds vandaag vuurwerk helaas. Vanmiddag tijdens het uitspannen en daar reageerde ze (logisch) best wel op. Ik wil nog wel graag een paar ritjes maken dit jaar. Maar even kijken.
Mvermeulen warm is het zeker niet, maar ik ben zo blij dat ik iets kan doen met mn paard, dat ik dat er graag voor over heb. Inmiddels een jaar geleden dat ik heb gereden en ik heb het zo gemist.
Ah Jorex dappere kleine paardjes, echt knap gedaan. Die slobbertjes hadden ze zeker beide verdiend!
Tenno heerlijk dat je man ervaren is, dat scheelt een hoop stress! Ik wil volgend jaar denk ik ook mee gaan doen met een santa ride. Vanmiddag zoveel lol gehad met elkaar
Pff dierenfan, ik hoop dat het vandaag is gelukt dan. Een paar kilometer lopen kan ik dan weer absoluut niet. Daar baal ik wel van want dat was voor mijn jonkie wel goed geweest nu ze met verlof is verder. Heb je al zicht erop wanneer je enkelspan klaar is?
Tuurlijk, er komen altijd betere tijden. Daar hou ik me ook aan vast. Dit jaar wordt er qua gezondheid voor mij 1 om gauw te vergeten. Ik heb zin in een nieuw, beter jaar.
Nou hier gingen wij vandaag en Veroon vond het prima
Helaas niet gelukt om te gaan gisteren. Mijn man zag het niet zitten omdat we in open polders rijden dus vrij veel wind pakken en de paarden hadden al hun feestje gemaakt. Volledige baal hooi uit de hooibak gegooid en door de paddock gerold haha. Voor straf ze op de weide gezet. Dat is hier klei grond en met de onverwachtse regen van zaterdag was deze ook zeiknat. We hebben dus weer gepaneerde schnitzels rondlopen nu vol modder. Zoals het er nu uit ziet gaan ze in de komende 3 dagen beiden 2x mee dus hun zitten goed en dat geeft mij rust. Mijn tijd komt wel weer. Het enkelspan zou ergens december/januari klaar zijn. Helemaal prima hoor gezien het weer. Indien ik echt echt echt wil kan ik ook de boerenwagen pakken daar hebben we enkelspan voor liggen. Ik vind de verhouding echter niet kloppen. Maar de wagen rolt met niets (duw hem zelf alleen gerust het terrein over) dus in principe voor een rondje van max 5 kilometer zou het best kunnen
Ja daar bij jullie zal nog wel aardig wat meer wind staan dan hier, het moet ook wel leuk blijven. Wat een boeven . Bij mijn ouders vroeger hadden we ook kleigrond dus ik weet wat voor maanlandschap dat kan worden. Bij vorst helemaal drama als het daarvoor nat is geweest. Hopelijk kun je gauw weer lekker op pad. We hebben de kortste dag bijna gehad
Ja daarom staan ze normaal in de winter enkel op de weide als de grond al goed dicht gevroren is. Dat is helaas de laatste jaren zeldzaam dus we smokkelen soms tussendoor even een half uurtje zodat ze kunnen rollen. Gisteren begonnen ze te spelen toen er direct af gehaald anders de kans op blessures natuurlijk enorm groot door glij partijen maar ook de hele weide dan aan gort.
ivy_power89
Geplaatst: 16-12-24 14:27
Echt super leuk dat jullie die ritten doen met versierde wagens enzo! Dat hebben wij hier in de buurt niet, vind het wel echt leuk dat dat gedaan wordt!
En de kou..... ik voel jullie haha Wij mogen op stal alleen in de binnenbaan als het weer het niet toelaat om buiten te rijden met de wagen. Nu werd ik laatst gewezen op een warmtedeken van Stoov, maar twijfel daarover want het is met 200 euro ofzo best een investering. Dus nu doe ik het nog met de zweetdeken van het paard, die ik daarna over het paard heen kan leggen.
Wij hebben afgelopen weekeind wedstrijd gehad. Ik zou eerst met Ali (de bonte) gaan maar die was kreupel afgelopen week, dus kon ik last minute Odin (de fries) meenemen. Betalen moest ik toch wel, dus dan maar gebruik maken ervan.
Het weekeind ervoor had ik met Odin in Vinkega gereden, wedstrijd voor de friezen competitie. Ik had daar zo super fijn gereden, Odin wil nog wel eens als een echte fries lopen, hals rechtop en kin op de borst zonder enige druk, Daar hebben we onwijs mee geoefend, en hij laat de laatste tijd echt zn hals vallen en loopt veel meer ontspannen voor de wagen. En dat was in Vinkega ook zo, tot ik mijn punten kreeg.... 183 punten, welliswaar een winstpunt maar het voelde gewoon heel raar.... Diverse mensen hebben het filmpje gezien van het inrijden en waren het niet eens met het jury commentaar, overal stond impuls impuls impuls....
Maargoed, los laten en weer doorgaan Nu in Ermelo gereden, mn nieuwe wagen had wel wat roestplekken op de wielen en een kennis van ons had aangeboden om de wielen opnieuw te spuiten. Daar zeg ik geen nee tegen haha wielen kwamen de avond voor de wedstrijd weer terug, dus die zijn erop gezet maar verder niets mee gedaan. Tot ik zaterdag Odin had ingespannen en ik opstap en de hele kar weg zakt...... Ik wist meten, das niet goed... Terwijl ik ruim de tijd had ingepland om in te rijden, was ik nu een kwartier kwijt omdat ik met andere mensen opzoek was naar de oorzaak. En dat bleek de luchtvering te zijn.... die was leeg Dus oppompen en gaan, nu met amper een kwartier de tijd om in te rijden...
Maar Odin sjouwde lekker door de proeven, met als resultaat, 205 en 206.5 en een 1e en 2e plaats. We mogen nu officieel L starten
Maar we gaan nog even door in de B, de friezencompetitie loopt nog en ik wil in februari de districtkampioenschappen rijden. Dus denk outdoor seizoen L
Ivy Je MAG over maar moet nog niet. Dus lekker B blijven rijden.
Zo MAG ik over naar L maar mijn span is er in mijn ogen nog helemaal niet klaar voor. Rij nu trouwens enkelspan met de jongste van het stel in de lokale competitie, wordt hij alleen maar beter van.
En kou goede warme kleding, hier het geluk dat we van het erf direct het bos in kunnen, dus minder last van de wind.
happytime
Geplaatst: 17-12-24 13:39
Altijd lastig een dressuurjury die verschillende rassen moet jureren, vroeger moesten de tuigpaarden met een fier opgeheven hoofd lopen,nu netjes lager en voor de loodlijn. Ik mopperde vroeger altijd op Dennis en haar shetlanders die hoog scoorde ( ik zag bolletjes die liepen) totdat iemand me vroeg : heb je ze gezien of er goed naar gekeken? Gezien had ik Dennis en toen eens goed gekeken en wauw....zij kan echt zichtbare overgangen rijden met ze Hetzelfde als kennis met een fries,fries kan nu ook lang laag en hals strekken.geeft wel wat training maar het lukt en dan vliegen de punten om je oren
Ik heb geen idee hoe menwedstrijden gejureerd worden maar naar mijn idee ziet het er vanaf de foto netjes uit. Ik denk dat het ook wel scheelt aangespannen of het paard een mooi opwaarts front van nature heeft of niet.
Verder gaat het hard hier, super leuke kerstfoto's komen er voorbij. En zelfs een heuse eenhoornpony haha..gaaf!
Nu buiten mennen lijkt me ook erg koud, binnen is het gelukkig goed te doen.
Muronia
Geplaatst: 18-12-24 10:21
Ivy_power jeetje wat een verhaal. Bij het mennen is het dus net als onder het zadel, een jurysport. Dat blijft altijd een dingetje, maar hou vooral vast aan je eigen gevoel. Dat klopt toch het meeste. Ik vind jullie er stoer uitzien.
Het lijkt me ook niet heel makkelijk om een rubriek te jureren waarin alle uiteenlopende rassen en maten door elkaar lopen.
Wij hebben gisteren nog even een kerst-rondje gemaakt . Veroon heeft nu bedacht dat ze met 1 achterbeen moet uitslaan tijdens het inspannen.. dit omdat ze nog weinig geduld heeft om netjes te blijven wachten. Het is wel een tante. Op de terugweg wou ik het laatste stuk even lekker op adem stappen. Daar dacht zij anders over en ze gierde gewoon omdat ze haar zin niet kreeg en ik haar inhield. Merries..
mvermeulen1
Geplaatst: 18-12-24 10:37
Muronia dat ziet er gezellog uit!! en ze staat er mooi voor.
Ik maak al sinds jaar en dag op kerstdagen een kerstrit (versiert en al) vroeger rijdend en laatste paar jaar met de wagen maar het ziet er naar uit dat het dit jaar niet gaat lukken.
Mijn man is weer aan boord en ben dus met de feestdagen alleen en dus ook geen Groom. De meeste zitten dan ook aan het kerstontbijt,brunch hihi. Maar misschien ga ik dan wel gewoon rondje wandelen met de heren.
Het weer is nu eigenlijk best oké, maar vrees dat mijn bak nu te zwaar is en de menweide te zacht dus kan ik nog niet veel Maar ik mag niet klagen, in verhouding tot vorige jaar gaat dit uiteinde vooralsnog een stuk gemoedelijker en droger.
Zo zag ons erf er toen uit, er wat toen zoveel regen gevallen dat ik de vrijwillige brandweer heb moeten bellen en die hebben toen bijna 40.000 liter water weg gepompt. De paddock liep ook steeds vol dus stond ik met de feestdagen water weg te pompen. Nog nooit zoiets meegemaakt.
janouk
Geplaatst: 18-12-24 21:40
wat een water. Pppffff 40.000 liter
Madness is vandaag voor het eerst onder het zadel gegaan. Zo trots op hem. Natuurlijk kent hij bit, sturen en het werk voor de sulky, maar om zo snel te snappen hoe hij gewicht moet dragen.....ik ben onder de indruk.