Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dennis schreef:Een (stamboek) shet is maximaal 107cm. De gene die groter zijn zijn papierloos, kruisingen of een zeldzaam uit de maar gegroeide veulenboek pony.
(Mini)Marathon mag al jaren niet enkelspan onder de 110cm, 2span was de maar vrij.
Marathon moet altijd met een geremde 4wieler met groom achterop. Dus geen sulky of 2wielers.
Extra officials om te wegen gaat niet gebeuren, die mensen zijn er simpel weg niet, en wat ga je allemaal wegen? Een weegschaal voor een complete aanspanning heeft ook niet iedereen in huis. Dus is niet haalbaar om dat te doen.
Petitie is al vaak ondertekend, maar hoe veel van de mensen die hem onderteken hebben last van deze regel?
Ik hoor heel veel mensen gillen die nog nooit een wedstrijd gestart zijn en dat ook niet zullen doen.
Ik vind het goed dat de regel er komt, ik ben zelf net aan veilig met mijn pony's van boven de meter. En ja, niet met een sulky, er zijn er zo enorm veel niet goed afgesteld dat ik snap dat er soms met een schuin oog naar gekeken wordt.
Net over de meter, 1e premie merrie, ZZ dressuur enkelspan, ZZ dressuur 2span, en Hippiade kampioen Z vaardigheid. Het kan dus echt met de rand gevallen. Ik denk dat je aanspanning goed voor elkaar hebben en zo reclame rijden voor je zelf meer nut heeft dan gillen dat je het er niet mee eens ben.
[ Afbeelding ]
Tenno7 schreef:Maar een beetje een shet haalt de 1m08 wel? Ken wel shetjes die er ook boven zitten. Ik snap die regel wel. Veel kleiner dan dat is vaak wel heftig in het enkel span. In dubbelspan een ander verhaal. Heb shetjes gezien die sterker waren dan een dubbelspan frieze paarden whaha
Sulky is in de marathon wedstrijden wel gevaarlijk ook. Je moet een extra persoon mee hebben om te kunnen tegenhangen. In de dressuur en vaardigheid is een sulky wel toegestaan toch?
assie schreef:Het blijft ook gewoon een lastige discussie. Want zo'n te kleine shet voor een te grote wagen is onwenselijk. Net zo onwenselijk als het enkelspan paard dat ongetraind een buitenrit van 25 km moet lopen met een zware tweespanwagen erachter een 4 man op de kar.
Ik hang vrij regelmatig achterop bij een vierspan shetten. De twee kleinste zijn iets van 95 cm en de grootste 107. Ze worden regelmatig en goed conditiematig getraind en in het vierspan (en tweespan) gaan ze als de brandweer. Maar als ze eens een dressuur les in het enkelspan lopen (voor de lichte wagen, zonder groom), dan zie je bij die kleintjes echt wel dat die 10 cm verschil met de groters echt verschil maakt.
Dat is dus ook de reden dat ik de regel op zich ergens wel snap