[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:46

SWM is samengestelde wedstrijd mensport? Dat mag dan enkelspan niet meer met een pony onder de 1.10 cm? Terwijl een Shetlander veel sterker is dan een iele A Welsh? Begrijp ik dat zo goed?

Ik denk ook beter gewoon per combinatie kijken of iets kan, en Sulky's zijn lichter dus waarom zou er daar niet meer mee gereden mogen worden boven de 18? Rare veranderingen hoor..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:00

De enkelspan samengesteld was al 110, en Z 2span 108cm.

Nu word het in de dressuur enkelspel minimaal 100cm, 2span minimaal 90cm.
Ik weet waar het vandaan komt.
Eerst was het idee om alles glad te trekken met de regels van de FEI, 108cm is dat. Dus wat dat betreft hebben ze het nog oke gedaan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:10

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:12

Dennis gefeliciteerd Y)(^)

Ik vind het toch jammer, want hoe vaak begint men niet te mennen met een kleine shet, en gaat men daarna groter als je wedstrijd ambities krijgt.
En een sulky is is de lichtste vorm wagen als hij goed afgesteld is.

Gelukkig heb er geen last van, mijn pony's zijn groot genoeg.

Maar de KNHS moet wel beseffen dat het voor het landelijke is, en niet internationaal. Ze hebben hier E pony's en internationaal kennen ze dat weer niet, dus ze moeten hierin ook niet achter de FEI aan lopen.
En zoals Jorex aangeeft kost dit hun veel leden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:15

Ik kan er als nieuwkomer binnen de mensport er weinig over zeggen, daar heb ik te weinig kennis en ervaring over.

Wat mij wel opviel tijdens dressuurwedstrijden is dat het rijden met een kleine pony in een dressuurbaan iets is waar je een lange adem voor nodig hebt. Dan is een 60 meter baan echt lang, voor een jury lijkt mij dat ook echt lastig beoordelen.
Vind het overigens heel knap als je dan als pony van een meter hetzelfde niveau kunt halen als een paard van 1.65m
De proeven zijn hetzelfde!

Voor de gene die dressuurproeven rijden,
Ik rijd nu een jaartje dressuurproeven, maar wat opvalt is dat mijn protocollen eigenlijk altijd zonder enig commentaar zijn... geen algemeen verhaaltje onderaan het protocol en per onderdeel eigenlijk ook geen opmerking.
Dan krijg ik bijv een 5 maar dan staat niet onderstreept of geschreven waarom.

Laat ik het zo zeggen, ik ben jury voor dressuurproeven onder zadel tm M2 en vind dat een combinatie toch wel moet weten waar de issues liggen. En als ik een keer proeven onder zadel rijd staat er vaak meer opschreven dan als ik proeven met de wagen rijd....

Is dat bij jullie ook?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:21

Dit is wel heel leerzaam weer nu voor mij. Wat zonde dat er niks op je protocol staat. Dat is toch juist waar je van kan leren voor de volgende keer. Ik hoop niet dat dat normaal is eigenlijk.

Ik heb ook iets gedaan. Na meer dan 30 jaar heb ik mijn lidmaatschap bij de rijvereniging opgezegd en me ingeschreven bij een menvereniging (per 1 januari). Het voelt wel een beetje gek, nu heb ik definitief een deur dicht getrokken, maar ook een nieuwe deur geopend.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:26

Ik ga in de toekomst wel gewoon aan organisatoren van de mendurance vragen of ik hc mee mag doen. Bij mendurance heb je een vetcheck dus als de pony's het niet aan kunnen/niet goed zijn, dan worden ze van tevoren al uit de wedstrijd gehaald. En de hartslag moet aan het einde goed zijn.

Ik had misschien nog ambitie om met Jorie eens vaardigheid te starten. Maar ik houd het nu wel bij professioneel buitenrit rijder. Ik ga komend jaar niet meedoen Epe (juli is ben ik bang te heet en dan heb ik ook geen groom). Maar misschien wel Zorgvlied rijden, die kan ik dagelijks op en neer pendelen en desnoods laat ik dan de wagen daar in stalling staan aan het slot.

Dat is jammer Ivy dat er niks op staat.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:45

Ivy dat is een lui jurylid of een luie schrijver. Zou het melden aan de organisatie. Hier schrijft / onderstreept de jury wel. Maar de hoeveelheid commentaar is per jurylid verschillen.
Helaas is het aantal men juryleden een stuk kleiner dan voor onder het zadel.
Heel vaak weet ik wel waar ik een 5 voor krijg. Als IK maar weet dat bepaalde dingen weer beter gaan.
Pony kon geen hals strekken doet het nu wel maar nog niet goed genoeg volgens het protocol. Ben al blij met eenmaal een 6 voor de 4 x dat je middendraf moet, de rest dus onvoldoende.

Muronia veel plezier bij jou nieuwe vereniging.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:28

Yes petitie getekend,jammer dat ponymaat en sulky toestaan niet gescheiden staan,zoveel die met een welshpony dressuurmennen met grote pony,zal straks weer veel vraagzijn naar lichte concourswagentjes.
Tjeetje wat jammer dat er niet op het protecol word geschreven wat verbeterd moet worden,zou inderdaad organisatie aanspreken of ze dat willen melden.
Wat een woei vandaag,tjeetje

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:22

@marga1 het is niet 1 jury geweest, maar vrijwel alle juryleden tot nu toe.....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:58

Ik snap wel waar deze aanpassing in de regels vandaan komt. Ik kom natuurlijk op veel wedstrijden, ook op oefenwedstrijden en je ziet gewoon (met name op die laatste) nog wel heel erg ongeschikte combinaties langskomen. Zeg maar mensen die net zo zwaar of zwaarder zijn dan hun (ongetrainde) pony. Dat ziet er niet uit. En je geeft ook een heel verkeerd beeld af naar de buitenwereld. Ik ben het er ergens wel mee eens dat er strenger moet worden gekeken naar wat nog acceptabel is. En zo'n mini... die zal het heus leuk vinden om de kar te trekken, maar we zeggen bij de paarden natuurlijk ook niet voor niets: op ietwat mul, onverhard liefst maximaal 1x het eigen gewicht. Anders wordt het gewoon te zwaar. Met een mini zit je gewoon al heel snel aan dat maximum gewicht. Kun je nog zo goed trainen, feit blijft dat die pony gewoon niet groter/zwaarder wordt.
Aan de andere kant... ik denk dat je met deze regels juist de verkeerde mensen treft. De serieuze menners die hun pony's wel trainen en officieel starten (kortom... de pony's die het aankunnen), die worden hiermee geraakt. De menners op hobby wedstrijden of die ermee boscrossen, die doen gewoon door. Zal hen worst wezen die KNHS. Daarmee vind ik deze regels niet per se heel doeltreffend.

Aanname van mij is overigens ook dat deze regels erdoor komen omdat er in het menforum veelal paardenmensen zitten (itt ponymensen). Als het jou zelf niet raakt met je grote paard, dan stem je eerder in.
Ben benieuwd of een petitie zin gaat hebben. En wat betreft menforum en klankbordgroep etc... volgens mij zijn daar posities voor vrij, dus mocht je jouw mening willen geven... geef je op

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:17

Tja ik zie anders tijdens mijn Vierdaagse ook genoeg enkelspan paarden ploeteren want die doen normaal 1 ritje op zondag met 2 man op de koets en moeten nu ineens met 4 man door mulle zandpaden heen. Bij Alex stapte ik af, want mijn sulky+ik is zwaarder dan hem. Prima, loop ik ff een stukkie. Maar Jorie is heel erg beefy dus die trekt mij+sulky makkelijk door het mulle zand. En dan mag Alex voor de lol voorop. Maar inderdaad mij treffen ze er niet heel erg mee. Zal het ook, als mijn situatie zich er dan nog naar leent in 2027 organisaties blijven vragen of ik hc mendurance mag blijven starten. Ze kennen mij namelijk al dus dat scheelt. En als het nu op normale wedstrijden al meevalt is een ban op kleine pony's dus niet nodig. De oefenwedstrijden gaan met deze regels denk ik niet veel veranderen. Ik zal ook nooit sulky tandem een marathon mogen starten, maar dan kan ik tijdens de oefen nog wel lol erin hebben om even lekker zonder te starten door de hindernissen te knallen. :D

Alleen je mag wel even een schaal neerzetten voor iedereen te wegen. Of gewoon een officiële weger aan stellen en iedereen moet zowel menner, groom, kar en paard van tevoren gewogen hebben en dat staat dan op de knhs site. Hetzelfde zou ook goed zijn voor ruiters. Als iemand heel erg liegt over zijn gewicht op de site dan zet je die individuele gevallen gewoon in een prive kamer even op een weegschaal met 1 official erbij en klaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:26

Ik zag het al helemaal voor me een marathonwedstrijd met de Shet, ik snap wel dat daar een max aan gewicht aan hangt en zo'n diertje getraind moet worden. Maar maak dan limieten qua gewicht en controleer daar op. Dat is ook duidelijker naar de buitenwereld toe wat zo'n pony wel en niet aan kan. En inderdaad, waarom dan een sulky niet toestaan? Klinkt heel tegenstrijdig.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:28

Maar een beetje een shet haalt de 1m08 wel? Ken wel shetjes die er ook boven zitten. Ik snap die regel wel. Veel kleiner dan dat is vaak wel heftig in het enkel span. In dubbelspan een ander verhaal. Heb shetjes gezien die sterker waren dan een dubbelspan frieze paarden whaha

Sulky is in de marathon wedstrijden wel gevaarlijk ook. Je moet een extra persoon mee hebben om te kunnen tegenhangen. In de dressuur en vaardigheid is een sulky wel toegestaan toch?
Laatst bijgewerkt door Tenno7 op 06-12-24 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:59

Een (stamboek) shet is maximaal 107cm. De gene die groter zijn zijn papierloos, kruisingen of een zeldzaam uit de maar gegroeide veulenboek pony.

(Mini)Marathon mag al jaren niet enkelspan onder de 110cm, 2span was de maar vrij.
Marathon moet altijd met een geremde 4wieler met groom achterop. Dus geen sulky of 2wielers.

Extra officials om te wegen gaat niet gebeuren, die mensen zijn er simpel weg niet, en wat ga je allemaal wegen? Een weegschaal voor een complete aanspanning heeft ook niet iedereen in huis. Dus is niet haalbaar om dat te doen.

Petitie is al vaak ondertekend, maar hoe veel van de mensen die hem onderteken hebben last van deze regel?
Ik hoor heel veel mensen gillen die nog nooit een wedstrijd gestart zijn en dat ook niet zullen doen.

Ik vind het goed dat de regel er komt, ik ben zelf net aan veilig met mijn pony's van boven de meter. En ja, niet met een sulky, er zijn er zo enorm veel niet goed afgesteld dat ik snap dat er soms met een schuin oog naar gekeken wordt.

Net over de meter, 1e premie merrie, ZZ dressuur enkelspan, ZZ dressuur 2span, en Hippiade kampioen Z vaardigheid. Het kan dus echt met de rand gevallen. Ik denk dat je aanspanning goed voor elkaar hebben en zo reclame rijden voor je zelf meer nut heeft dan gillen dat je het er niet mee eens ben.
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:01

Dit gaat niet om marathon. Die gaat toch naar 110 volgens mij. Maar juist dus om dressuur en vaardigheid. Ik ben banger om om te gaan met de vierwieler dan met de sulky. De sulky kan ik met Alex ervoor zo scherp draaien in een galop dat 1 wiel staan blijft zonder enige problemen. Terwijl ik met de vierwieler bij lange na niet zo scherp kan. Maar van mijn moeder (groom) al af en toe een oef dat was wel flink tegenhangen krijg. Ook op een sulky kan ik mezelf wat verplaatsen dat mijn gewicht wat meer op het ene wiel zit ten opzichte van de andere. Dit doe ik ook bij oneven terrein, dan gooi ik gewoon onbewust al meer gewicht naar het wiel wat hoger zit. Mijn shetties zijn 85 cm, gelukkig rijd ik alleen oefen. Dus hopelijk mag dat wel blijven, want ik vind het wel leuk om ook wat anders te doen dan alleen buitenritten. Ik onderteken hem vooral voor mijn vriendinnen die wel wedstrijdambities hebben met hun kleintjes.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:19

Dennis schreef:
Een (stamboek) shet is maximaal 107cm. De gene die groter zijn zijn papierloos, kruisingen of een zeldzaam uit de maar gegroeide veulenboek pony.

(Mini)Marathon mag al jaren niet enkelspan onder de 110cm, 2span was de maar vrij.
Marathon moet altijd met een geremde 4wieler met groom achterop. Dus geen sulky of 2wielers.

Extra officials om te wegen gaat niet gebeuren, die mensen zijn er simpel weg niet, en wat ga je allemaal wegen? Een weegschaal voor een complete aanspanning heeft ook niet iedereen in huis. Dus is niet haalbaar om dat te doen.

Petitie is al vaak ondertekend, maar hoe veel van de mensen die hem onderteken hebben last van deze regel?
Ik hoor heel veel mensen gillen die nog nooit een wedstrijd gestart zijn en dat ook niet zullen doen.

Ik vind het goed dat de regel er komt, ik ben zelf net aan veilig met mijn pony's van boven de meter. En ja, niet met een sulky, er zijn er zo enorm veel niet goed afgesteld dat ik snap dat er soms met een schuin oog naar gekeken wordt.

Net over de meter, 1e premie merrie, ZZ dressuur enkelspan, ZZ dressuur 2span, en Hippiade kampioen Z vaardigheid. Het kan dus echt met de rand gevallen. Ik denk dat je aanspanning goed voor elkaar hebben en zo reclame rijden voor je zelf meer nut heeft dan gillen dat je het er niet mee eens ben.
[ Afbeelding ]

Ik denk dat als je regels geeft en steekproefsgewijs test dat het, het kaf van het koren al grotendeels scheidt. En laten we het dan ook meteen voor alle combinaties invoeren ipv deze discriminatie op basis van grootte.

Buiten dat moet je het echt wel bont maken om boven het gewicht van je pony uit te komen. Ik snap een minimum stokmaat maar 1 meter is echt groot, doe dan 80 of 85 cm. De gemiddelde shetlander van 90 cm weegt ongeveer 150 kg, als je sulky 30 kg weegt mag je als persoon nog 120 kg wegen, nou die zie ik echt niet vaak voorbij komen.

Die mensen gillen omdat ze zich aangevallen voelen, KNHS geeft hiermee aan dat kleine pony's (<1m) niet geschikt zijn voor de kar en bepaald daarmee wel wat sociaal geaccepteerd is. Als we op de tv alleen nog maar roetpieten zien wordt dat ook het geaccepteerde beeld, je kijkt nu ook raar op als iemand helemaal zwart geschminkt is (waar ik overigens niet tegen ben, ik noem het als voorbeeld). KNHS heeft een zelfde rol.

Reclame rijden kan niet meer als je bij voorbaat al uitgesloten wordt. Ik ken genoeg sulky rijders die elke wedstrijd meerdere winstpunten hebben, dat heeft dus ook nog niet geholpen hier tegen. Verder .alle kosten en opslag die erbij komen kijken zijn ook niet mis. Ik heb zelf bijvoorbeeld een 2 span wagen en een sulky. 2 span wagen is te zwaar voor enkelspan, een lichte enkelspan wagen is te licht voor 2 span.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:37

Tenno7 schreef:
Maar een beetje een shet haalt de 1m08 wel? Ken wel shetjes die er ook boven zitten. Ik snap die regel wel. Veel kleiner dan dat is vaak wel heftig in het enkel span. In dubbelspan een ander verhaal. Heb shetjes gezien die sterker waren dan een dubbelspan frieze paarden whaha

Sulky is in de marathon wedstrijden wel gevaarlijk ook. Je moet een extra persoon mee hebben om te kunnen tegenhangen. In de dressuur en vaardigheid is een sulky wel toegestaan toch?

De Shet hier wordt hooguit 1.05 en dan is het al een grote. Beestje is loeisterk, sterker dan de Lusitano.

Dus ja, ik snap dat dieren beschermd moeten worden maar heb ook wel echt het idee dat dit het doel voorbij schiet.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:19

Ja het is heel dubbel allemaal. Aan de ene kant snap ik het en aan de andere kant is het zonde. Shetjes zijn super sterk meestal. Lastig hoor. Extra rubriek erbij speciaal voor de shetjes/mini paardjes. Kortere proeven en max gewicht aan de wagen kun je wel stellen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 06:31

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nu ik veel meer men, ik behoorlijk wat shetjes zie die inderdaad menwagens trekken met regelmatig 2 flinke volwassenen of zelf 3 of 4 mensen erop... ze trekken dat ook wel maar het geheel ziet er voor mij niet oke uit. Ik ben zelf helaas ook absoluut niet mager en misschien dat ik weer teveel door sla naar de andere kant en natuurlijk makkelijk praten heb met ruim 800 kg trekpaard echter als ik dan foto's zie dan denk ik regelmatig als je graag mentochten doe, gezellig met meerdere mensen op de kar doe dan minimaal 2 span shetten of stap over op ander ras.
Hier wordt komend jaar 2x een stroa gereden. Mijn man en bijrijdsters rijden ze onder het zadel en ik ben op de stops aanwezig om de paarden bij te houden indien nodig. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt zelf dat zadel in te gaan en die dag zo'n 6 uur op een paardenrug te zitten met mijn gewicht. Ja sporadisch klim ik er thuis wel eens op voor het gevoel. Soms 3 weken achter elkaar 1x per week maar ook gerust 2 maanden of langer niet. Nog maar 2x kort op mijn eigen paard gezeten ivm zijn leeftijd en mijn lichamelijke conditie. Ze kunnen mij absoluut dragen maar wenselijk is anders. Ik zie ook overigens op de stroa combinaties voorbij komen waarvan ik zoiets heb van oke als je er thuis soms kort op rijdt voor mij begrijpelijk maar een hele dag op die rug met jou lijf hoe verzin je het...

Het is absoluut een drive te blijven proberen om af te vallen maar het langdurig ziek zijn plus de hoeveelheid medicatie werkt gigantisch tegen. Blij dat ik mijn ei kwijt kan in mennen al is dat lichamelijk weer totaal niet zwaar wat dan weer jammer is ivm mijn conditie. Hoewel...ook op de vele minder fitte dagen kan ik wel mennen terwijl rijden te intensief is dan. In deze maanden zonder ijzers doe ik veel lange lijnen of samen wandelen gewoon aan halster. Klinkt goed op papier maar voorwaartse trekpaarden hebben een basistempovan 5,5 km per uur. Bedenk flinke astma problemen bij mij en iedereen zal begrijpen dat ik na 30 minuten bekaf ben en het paard net begint :D
Echter ik heb training gehad, mijn paard heeft afleiding gehad en beiden hebben wat gedaan. Overigens inmiddels wel ritme er in dat bijrijdsters en mijn man om de beurt de paarden onder het zadel mee pakken voor flink actieve rit en ik de andere voor het voor hun relaxte afleiding werk. Met 3 ruiters, 1 grondwerker en 2 paarden komen we zo lekker rond tot nu toe.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:54

Het blijft ook gewoon een lastige discussie. Want zo'n te kleine shet voor een te grote wagen is onwenselijk. Net zo onwenselijk als het enkelspan paard dat ongetraind een buitenrit van 25 km moet lopen met een zware tweespanwagen erachter een 4 man op de kar.

Ik hang vrij regelmatig achterop bij een vierspan shetten. De twee kleinste zijn iets van 95 cm en de grootste 107. Ze worden regelmatig en goed conditiematig getraind en in het vierspan (en tweespan) gaan ze als de brandweer. Maar als ze eens een dressuur les in het enkelspan lopen (voor de lichte wagen, zonder groom), dan zie je bij die kleintjes echt wel dat die 10 cm verschil met de groters echt verschil maakt.
Dat is dus ook de reden dat ik de regel op zich ergens wel snap

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:13

Assie daarom heb ik een sulky voor enkelspan. Geen haar op mijn hoofd die ze voor mijn vierwieler zet enkelspan.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:54

Dierenfan : heel herkenbaar. Door medicatie en hersenaandoening ook te rond geworden.. zo ontzettend moeilijk is dat. Daardoor ook gestopt met rijden en nu gaan mennen. Eindelijk weer plezier terug in de paardensport. Rij dan nu enkelspan met een welsh Mountain pony van 1m24 en in een bak wil ik niet nog iemand achterop hebben. Vindt dat dan teveel. Mn wagen weegt ook al 200 kg.

Komt ook gewoon een stukje gezond verstand bij kijken. En goed kijken naar de pony. Helaas ontbreekt dat dan wel eens. Enkel span shet met meerdere volwassenen op de wagen is gewoon not done.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:28

assie schreef:
Het blijft ook gewoon een lastige discussie. Want zo'n te kleine shet voor een te grote wagen is onwenselijk. Net zo onwenselijk als het enkelspan paard dat ongetraind een buitenrit van 25 km moet lopen met een zware tweespanwagen erachter een 4 man op de kar.

Ik hang vrij regelmatig achterop bij een vierspan shetten. De twee kleinste zijn iets van 95 cm en de grootste 107. Ze worden regelmatig en goed conditiematig getraind en in het vierspan (en tweespan) gaan ze als de brandweer. Maar als ze eens een dressuur les in het enkelspan lopen (voor de lichte wagen, zonder groom), dan zie je bij die kleintjes echt wel dat die 10 cm verschil met de groters echt verschil maakt.
Dat is dus ook de reden dat ik de regel op zich ergens wel snap

Ik zou het juist beter snappen als ze bij pony's enkelspan beneden een meter vierwielers niet toestaan. Sulky's verbieden voor deze en eigenlijk de hele categorie (<1m) verbieden, daar snap ik echt helemaal niks van.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:58

Ik zag het bericht op de voorpagina. Goed om het erover te hebben, maar lijkt mij ook meer discussie van (rol) gewicht van de wagen dan hoeveel wielen erop zitten..

Wij hebben lekker geoefend met lange lijnen en zijn met dubbele longe aan de gang. Dat is ineens niet meer zo moeilijk meer als je ment! Heuveltjes op en af, achterwaarts.. Was een goeie workout voor ons beiden.

Van de week onder zadel in het bos nog twee aanspanningen tegen gekomen, dan heeft merrie ineens ogen op steeltjes..

Afbeelding