[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:15

Tenno, ik organiseer idd de wedstrijd in 't Zandt. Ik zag de inschrijving van jouw man al voorbij komen :D .
Het is op de een of andere manier altijd lastig om onze startlijst vol te krijgen. Hopelijk wordt dat beter wanneer onze verbouwing over een paar jaar klaar is.

Achenbach vind ik echt zo moeilijk, ben ook heel blij dat het met één hand sturen uit de proef is, want ik krijg het gewoon niet voor elkaar met mijn handen := . Dus echt respect voor iedereen die het wel kan.

Mvermeulen, succes met de verhuizing. Gaan jullie groter wonen met paarden aan huis?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:11

assie schreef:
Mvermeulen, succes met de verhuizing. Gaan jullie groter wonen met paarden aan huis?

We hebben ze nu ook al aan huis staan, en wij gaan er qua huis op vooruit, dat is groter, niet dat we dat nodig hebben want we zijn maar met z'n 2en en 3 hondjes, maar het is veel betere staat dus minimaal klussen, maar de paarden gaan wel inleveren. We hebben nu 2 hectare land, rijbak en paddock en ze moeten het straks doen met 3000m2 paddock/rijbak

We gaan het wel zo maken dat er genoeg eetbare struiken/bomen en een mooie track rondom. Elvis is helaas HB gevoelig dus voor hem is geen gras geen issue, voor Dev vind het wel beetje sneu maar goed die zal ook niks te kort komen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 19:12

Oeiii, ik had even bij te lezen haha

Wat betreft het buiten rijden, met mn bonte ga ik alleen. Die is zo safe, dat ik het aandurf. Ik zet wel mn locatie aan, die ik dan met mijn man deel zodat hij mij ook in de gaten kan houden.

Met de fries doe ik het echt niet. Die wil nog wel eens een keer denken, ennn doeiii omdraaien. Dan is een groom echt handig. We moeten ook een bruggetje over, en dan heeft mn friesje echt iemand nodig die hem vertrouwd mee kan nemen.

Verder staan wij op een uber luxe pensionstal, met een extreem grote buitenbaan en ook 2 binnenbanen waarvan 1 ook inmens groot, dus als ik denk, ik wil mennen, kan dat ook

Ik las ook ea over wedstrijden.

Waar ik dus tegenaan loop nu as we speak.... is dat ik geen groom heb op de zaterdag. En laat ik 14 december nou een dressuurwedstrijd hebben.
Ben mn hele telefoonlijst al doorgeweest, stuk of 9 mensen gevraagd maar iedereen is bezet... mn man staat in onze zaak...

Dus ik ga de vereniging maar mailen of ze een voorlezer hebben. Anders moet ik afmelden

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:12

Ik trainde met een proef ingekort en groot geschreven ,opgeplakt tegen plaat aan.ook tijdens proef als backup als ik met buitenwedstrijd voorlezer niet hoorde.
Waren er meer die zonder groom zo hun wedstrijd reden

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:28

Oh wat een handig idee ja!
Maar is dat iets wat ook echt in de ring mag?

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:53

Gisteren en vandaag weer met ons mogelijk toekomstige paard gereden, gisteren met instructeur erbij op de zware trainingswagen in de bak. Dat vond paardlief nog steeds wel iets spannend, maar hij deed het wel braaf. Gedurende de rit ging mijn hartslag gelukkig ook weer naar beneden. En vandaag een buitenrit met instructeur en een vriendin er bij en dat ging echt super. Er stond een happer en wat busjes, waarbij iedereen zoiets had van oei, niet handig op die plek, maar paardlief liep er zonder te knipperen langs af. Dus gelukkig is mijn vertrouwen in hem wel terug. Ik blijf het best spannend vinden en zie ook elke sloot / afgrond/ eng object maar goed dat heeft bij het eerste paard ook een tijd geduurd voor dat dat gevoel over ging.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:25

Ivy kan je geen voorlezer lenen van een andere combinatie. Dit doen ze hier nog wel eens.

HT ook een idee. Maar je mag met oortje voorgelezen worden. Dit doen wij hier vaak. Alleen als de techniek ons in de steek laat gaat het nog ouderwets. Gister ook tijdens de les, merk wel dat door de galm ik het soms slecht versta.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:05

mvermeulen1 schreef:
Majo, wij verhuizen begin februari naar Emlichheim, ik weet niet hoe ver dat van je woonplaats ligt maar anders ben je van harte welkom.

Helaas is dat een uurtje van ons af. Ik woon in Enter. (vlak bij Almelo). Heel veel succes met de verhuizing!

Ik kan inderdaad wel eens keer langs een men vereniging gaan. Dat is wel een goede tip!

Koetsiersbewijs was bij ons op school verplicht net zo als het ruiterbewijs. Maar moet wel zeggen dat het al jaren geleden is. En zoals het achenbach weet ik echt niet meer. Maar goed als het nodig is kan ik dat altijd weer leren.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:49

Maj0: in Wierden zit een leuke fanatieke menvereniging, je zou daar eens kunnen/kijken. Volgens mij zijn er (in ieder geval) op donderdagavond menlessen van mensen met eigen combinaties.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:52

Zo en dan was er ineens weer veel bij te lezen, gezellig. welkom iedereen die erbij is gekomen.

Hier ff wat milestones gehad en ook weer niet. Met een van mijn paarden naar menles geweest maar uiteindelijk niet veel kunnen doen omdat een van de lamoenstokken verbogen is... Wel ff alles op maat gemaakt en afgesteld en hem ff ingespannen (toen kwamen we erachter) ...
Ik was om te weten hoe ie het doet onderweg, naar de les gelopen ipv met de trailer gegaan (verkeer, vrachtwagens op 10cm afstand, bouwmachines, tijdelijke fietsbrug... van alles moeten passeren = hij is bomproef). Dat was dus een super geslaagd dagje zo. En nu ff kijken om mijn lamoenstok weer recht te krijgen en anders nieuwe bestellen. Zijn rvs telescoopstokken dus ff balen en duur geintje. Had de wagen 2de hands gekocht en dit dus finaal over het hoofd gezien. is ook pas te zien als je ernaar ziejt en dan nog pas als een breed paard erin staat. De milestone is dat we gewoon de weg op zijn gegaan vanuit huis ondanks drukte, verbouwingen, en 1000 beren in min hoofd en het geweldig ging. Dat smaakt naar meer. Ik heb nog 2 andere wagens maaaaaar die staan thuis en niet op de leslocatie dussss ff husselen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:47

KC dat is flink balen zeg.. hopelijk kan hij gewoon weer recht worden gebogen. Knap dat je het lopends hebt gedaan. Ik ben dus niet de enige die last heeft van beren op de weg _O-

Ik ben het meer dan 30 jaar gewend geweest om teugels vast te houden en dat zit er zoooo in gebakken, dat ik de leidsels nu ook gewoon zo hou. Ik heb in het begin met lessen wel geprobeerd om het anders te doen, maar zodra ik een leidsel moet verlengen of verkorten kom ik in de knoop en ben ik het helemaal kwijt. Ik vind het wel prima zo.

Ivy wat vervelend.. ik weet niet.. ik heb zo eens op een dressuurwedstrijd onder het zadel gestaan zonder voorlezer, maar echt pas in de laatste minuut vond ik iemand daar die even wilde voorlezen. Die stress wil je niet vooraf, dat moet gewoon geregeld zijn.

Pjer fijn dat je vertrouwen weer een boost heeft gekregen!

Ik had gisteren een kennismaking met een meisje die had gereageerd op mijn oproepje en dat lijkt tot nu toe leuk te klikken. Ze is vandaag meteen mee op pad geweest. Heerlijk zonnetje erbij. Mijn eerste keer zelfstandig de weg op. Het ging prima. Veronia had er zin in, maar ik kon haar goed bij me houden. Ook onze eerste vrachtwagen gepasseerd (tuurlijk heb ik dat op mn eerste rit). De chauffeur was lief en bleef staan tot we er langs waren. Veronia slalomde er braaf omheen (heel smal wegje en uiteraard ook net bij een obstakel in de weg). Ik ben weer blij en ook een beetje trots :)

Afbeelding
Afbeelding

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:10

Muronia, weet je wat ik dan weer grappig vind. Je zit wel te miepen over enge dingen, maar je doet geen cap op :o O:) Je bent al een echte menner (overigens rijd ik altijd met cap, afspraak hier thuis :o )

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:50

Uhm.. ja daar heb je natuurlijk een goed punt. Heb ik weinig tegen in te brengen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 00:17

Elvis is ruim 2 jaar en is echt een heerlijk dier die graag mee op pad gaat, vooral naast de fiets vind hij leuk en ik introduceer hem ook langzaam aan tuig en commandos, longe enz en dat doet hij echt heel goed en gewillig.

Overige verkeer vind hij nog spannend en vooral groot verkeer daar reageert hij nog te heftig op en moeten we daarop nog veel op oefenen en werken aan vertrouwen, maar we hebben de tijd.

Tijdens fietsen mag hij het het voortouw nemen en kijk die oortjes <3

https://youtube.com/shorts/Nk97kOOb2Co?feature=shared

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:27

Muronia Behalve een cap ook een veiligheids hesje of jas, ben je veel zichtbaarder voor de andere weggebruikers.
Merk zelf als ik mijn gele jas aan heb en groom geel hesje, men veel netter (voorzichtiger) voorbij gaat. Ofwel meer rekening met jou houd.
En heb je een gevarendriehoek op jou kar , Is verplicht voor langzaam verkeer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:43

De driehoek zit erop. De rest geloof ik wel. Is goed bedoeld hoor, maar het wegje waar ik over ga mag niet eens weg heten omdat het alleen voor besremmingsverkeer is (is ook gedeeltelijk onverhard). Het is een 30 km zone en 1 lang recht stuk. Je ziet elkaar van verre aankomen. We willen over een tijdje wel een stukje verder, maar dan ga ik over/naast een (heel lang recht) fietspad met een brede groenstrook en kom ik niet op de autoweg. Ik had het toevallig de laatste keer nog met mijn instructeur over het dragen van een cap. Op wedstrijden a la, dat moet wel maar verder is het natuurlijk eigen keuze. Ik ken eerlijk gezegd niemand die met cap op de kar zit tot nu toe.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:53

Hier ook nooit cap op tenzij wedstrijd of serieus les. Ik heb veiligheid vest zelfs ook 1 met paard in opleiding. Echter de normaal rijdende mensen durven dat niet meer te passeren en de gebruikelijke mensen die zich normaal niet kunnen gedragen doen dan nog gekker. Nu zijn wij natuurlijk niet klein en onopvallend in het verkeerd maar hier doet de groom het verkeer eventueel in de gaten houden en begeleiden. Dat werkt hier echt het beste.
Overigens hier netjes 3hoeken uiteraard!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:38

Hier wel een cap op.

Ik ben tijdens mn enkelspan cursus zo hard gechrast dat ik blij was dat ik dat ding op mn hoofd had.
En dat was dus met een "super betrouwbaar" paard omdat deze dus de cursussen deed.

Dat heeft mij ook heel lang weerhouden om überhaupt te gaan mennen...

En op stal moet ik een cap op, is een stal met fnrs 5 sterren en dan is het sowieso verplicht

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:43

KNHS is ook lekker bezig -O- : 1 april 2027 sulkys tot 18 jaar( waarmee gaat de rest mennen?) Ponys vanaf 1 meter, hoe verzinnen ze dit |(
Sprakeloos ben ik ervan.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 00:14

ik snap niet helemaal hoe je het bedoeld en ik kan het zo snel ook niet vinden op de site (lijkt er op dat het nu vanaf 1.08 is om wedstrijden te rijden) . Maar opzich snap ik wel dat er een minimum maat aangehouden word, In de bak mennen is best zwaar voor zo'n ukkie en vaak zie je dan toch een net te grote kar als ze niet met sulky rijden en dan vaak een menner en groom en in zo'n geval snap ik wel dat je een minimum maat instelt want je zit dan al heel snel aan die 2x of meer paardgewicht wat ze moeten trekken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 00:52

https://www.hoefnet.nl/knhs-wijziging-m ... kyrijders/

Hier het bericht van Hoefnet, op sommige punten ben ik het zeker eens met de nieuwe regels.

Muronia, het maakt mij niet uit wat een ander doet qua cap. Al span ik mijn betrouwbare paard in voor een kwartier stappen in de bak thuis doe ik hem nog op _/-\o_

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:15

happytime schreef:
KNHS is ook lekker bezig -O- : 1 april 2027 sulkys tot 18 jaar( waarmee gaat de rest mennen?) Ponys vanaf 1 meter, hoe verzinnen ze dit |(
Sprakeloos ben ik ervan.

Kennelijk moeten mijn pony's maar weideversiering worden. Jorie is in 2023 nog eerste geworden in zijn klasse bij mendurance Echten. Hoezo het is te zwaar voor die kleintjes?

Ook vorig jaar twee keer tweespan hc gestart en beide keren goed uitgelopen.
Juist met een sulky is het vriendelijker. Mijne hebben ook nog nooit moeite gehad met de binnenbak in Tolbert. Vaak zijn dressuur banen niet van dat zware zand zoals het bos. Maar goed mijn wedstrijd ambities waren al nooit hoog gelukkig. Ik had misschien ooit nog enkelspan Jorie willen starten. Maar doei knhs, wordt tijd dat mijn algemene account die ik nog heb verwijderd wordt.

Ik heb zowel een driehoek als cap op.
Ik rij zelfs in mijn eentje met tandem sulky lekker buiten met de jongens. Ik heb komende zondag een buitenrit gepland staan met een groepje met kleintjes ook tandem. Tandem is wat vriendelijker voor mijn oudste. Daarnaast rijd ik tweespan met een lichte vierwieler van 100kg (mind you, Alex weegt 95kg, Jorie 105-110kg). En natuurlijk enkelspel sulky.

Voor marathon snap ik de regels. Daar kan ik me al niet aan de minimum snelheid houden. Ik doe bij de oefen in Diever niet voor niks alleen B traject.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 06-12-24 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:19

Dank je wel ips voor het plaatsen van het stukje vd KNHS.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:25

Ze wilden het overigens vanaf 1 april 2025 al 1.07 gaan maken hoorde ik in mijn kringen bij degene die wel fanatiek wedstrijden rijden. Maar ik snap het niet, laat gewoon het type wagen en grootte paard vrij voor dressuur en vaardigheid. En bel als jury combinaties met een te zware wagen achter een te kleine pony uit op ongeschikt materiaal. Als ze voor welzijn waren geweest hadden ze een sulky juist als verplicht gesteld onder de meter. Niet helemaal de ban in gedaan...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:27

Jeetje dat is ook wat, ben je dus mooi klaar mee als je kleine pony's hebt. Dus onder de 1 meter mag je helemaal niks meer? :oo

Ipsilonka precies, wat een ander doet moet ie zelf weten. Dat ben ik ook met je eens hoor, dat is gewoon helemaal ieders eigen keuze.