[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:36

O ja. Het plassen doe ik ook vaak wel eens een keer. En dan bij voorkeur midden op het ruiterpad om ondertussen mijn pony vast te kunnen houden.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:07

Okay.... Staatsbosbeheer zei al..... ga daar maar eens kijken, daar is geen beginnen aan om de stormschade op te ruimen.

Vandaag toch maar eens een kijkje gaan nemen in dat deel van het bos. Idd..... volledig kansloos -O-
Kan ik weer opnieuw beginnen met de uitdaging van de mendurance marathon route met zo min mogelijk asfalt.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:32

Okay.... de keuze....

Km of 5 over het asfalt of 2 km extreem zwaar zand.....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:32

Ik kom graag een keertje met je meerijden

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:34

Psydoxy schreef:
Okay.... de keuze....

Km of 5 over het asfalt of 2 km extreem zwaar zand.....

Maak eigenlijk weinig uit, want als je 2 km zwaar zand hebt gehad is het nog een stuk asfalt -O-

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:20

Dan moet Sbb een keer met onze Sbb (Utrechtse Heuvelrug) komen kletsen. Drie/vier weken na de storm was alles weg, netjes een aannemer/hovenier ingehuurd omdat het voor hunzelf veel te veel werk was.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:34

Esther is de mendurance tegelijk met de endurance marathon?
Ik zeg leuk, gewoon weer zoals het hoort :)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:01

Ja, tegelijk, hebben wel andere routes. Op dag 2 gaan de ruiters over Weerterheide. Dat is een oud militair oefenterrein, zullen we de menners maar niet aan doen . Dag 3 wordt voor beide helemaal nieuw. Plannen zijn er om door 't Dommeldal te rijden. Vorige week zelf voor het eerst geweest. Supergave uitzichten en er zitten echt prachtige onverharde stukken in. Alleen daar tussen in... een ruiter kan in de berm, de wagen niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:39

Maar anders niet te moeilijk doen Esther. Dan maar wat verhard

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:33

Ik probeer zo min mogelijk... helaas onkom je er niet aan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:59

Barchem was top. Prachtige route, technisch niet moeilijk en super uitgezet. Helaas beetje bang gemaakt door de dierenarts die mijn pony niet rad vond. Twee maal voor gedraaft, ook op het harde. Ik kon het niet zien of horen. Kreeg bij elke lokomatie een B. Hij vond hem kort lopen. Gelukkig onderweg niks aan de hand. Misschien op de voorkeuring beetje last van de trailerrit van 2 uur.
Pony liep heerlijk. Superrelaxt en lekker op eigen benen. Vergate was een beetje verwarrend. Bleek ingespannen te moeten keuren. Had net de kar en hoofdstel eraf dus weer inspannen. Maar ik mag dik tevreden zijn met een recordanwlheid van 16,7 km/u. Nu krijgt hij weer lekker vakantie tot vlak voor Laag Soeren.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:45

Top Nanda *\o/*. Is de klasse 2 marathon wel een uitdaging? Of wil je een klasse 3 proberen <<)

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:35

Wauw met 16,7 km/uur onvoorstelbaar!
En ingespannen keuren? Moet je dan ook met de kar voordraven? ik ben echt een nitwit hierin hoor :+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 13:02

Goed gedaan!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:01

Psydoxy schreef:
Top Nanda *\o/*. Is de klasse 2 marathon wel een uitdaging? Of wil je een klasse 3 proberen <<)

Een driedaagse is voor mij überhaupt al een uitdaging. Denk niet dat ik ooit nog een klasse 3 wil gaan rijden. Het is toch wel erg alleen en eigenlijk vind ik wel dat Nick dit wel zat vind

Ik was zelf ook verbaasd over de snelheid. In tegenstelling tot anders geen hartslagmeter, geen groom, geen tijd bijgehouden onderweg. De omstandigheden waren perfect qua route en weer en de pony stond er goed getraind bij. Hem ook zelf laten lopen. Niet gedreven en niet tegengehouden (alleen in de galop even het tempo omlaag)

Het keuren in tuig vond ik niet geweldig. Ik had het hoofdstel al af en al uitgespannen. Geen tijd gehad om te koelen voor de keuring. Ik weet ook niet hoe ze zo goed de lokomotie konden beoordelen. Volgens mij als je van een dierenarts af draaft zie je alleen een achterkant van een kar. Voordeel is wel dat je niet het hele tuig af hoeft te nemen en de pony echt kan rusten en je niet 15 minuten in hoeft te leveren met af- en optuigen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:24

Napie schreef:
Het keuren in tuig vond ik niet geweldig. Ik had het hoofdstel al af en al uitgespannen. Geen tijd gehad om te koelen voor de keuring. Ik weet ook niet hoe ze zo goed de lokomotie konden beoordelen. Volgens mij als je van een dierenarts af draaft zie je alleen een achterkant van een kar. Voordeel is wel dat je niet het hele tuig af hoeft te nemen en de pony echt kan rusten en je niet 15 minuten in hoeft te leveren met af- en optuigen.

Dat was het oordeel van de jury, dat dat zo moest. Reglement schijnt op dit punt niet 100% helder te zijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:55

Klopt. De discussie heeft een paar keer plaats gevonden. Er was een rijder die het aftuigen te veel gedoe voor de pony vond en er was een dierenarts die vond dat een pony niet goed gekeurt kan worden met tuig erop. Toen is het in het reglement omschreven dat ip de dierenarts beslist hoe er gekeurt wordt. Ik vind het lastig. Aan de ene kant heeft de pony ook echt rust en weet ik zelf hem goed in de gaten te houden wat betreft drukplekken ed. Maar ik denk dat je het beste beeld krijgt als de pony wel los is van de wagen en even rust heeft gehad. Dit juist omdat een paard die niet goed is in de rust kan verstijven en juist in de rust je een beeld krijgt van de pony (wil hij eten en drinken, koelt hij voldoende af) mijn voorkeur zou zelfs zijn om vlak voor de tweede ronde aan te bieden dus juist na de rust

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:12

Volgens mij was het de bedoeling dat er in het tuig (maar zonder koets) gekeurd zou worden bij de klasse 2 (tenzij de dierenarts anders beslist). Dit inderdaad op aandringen van een rijder c.q. jurylid. Volgens deze persoon had je paard/pony dan meer tijd om te rusten en was het voor iedereen rustiger qua tijd. Dan zou je niet zo hoeven haasten.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:21

VG kwartier langer maken?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:44

Ik heb het reglement er zelf nog eens op nagekeken en voor de klasse 2 staat er dit:

Afbeelding

Ook locomotie wordt volgens het reglement dus toch aangespannen beoordeeld.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:10

Bij de marathon zal het als volgt gaan (komt ook nog uitgebreid op onze website tzt)

Aankomst van traject: direct hartslag meten, deze dient <64 te zijn. Is dit het geval, mag de combinatie gaan uitspannen en dan terugkomen voor de vetcheck.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:28

Het klopt helemaal hoor Marja maar eigenlijk hebben we de regel in de praktijk nog nooit toegepast en waren ze er bij binnenkomst van de vetgate niet helemaal duidelijk over en ontstond er even verwarring bij mij.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:04

Wie zou ik mogen PBen voor wat meer informatie op zo'n wedstrijd, hoe alles loopt, hoe het zit met snelheden/tijden, DA controles enzo. Zou graag starten in Laag Soeren klasse 1 :)

Ik heb hier in het topic ook eens een uitleg gezien maar die kan ik niet meer vinden.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:04

Ik doe vandaag, morgen en overmorgen mee met de Bronckhorster Paardenmeerdaagse: 3 dagroutes van ca. 28 km.
Mooie training voor de mendurance! :)
Laatst bijgewerkt door MarjaR op 25-05-18 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:08

Susanne schreef:
Wie zou ik mogen PBen voor wat meer informatie op zo'n wedstrijd, hoe alles loopt, hoe het zit met snelheden/tijden, DA controles enzo. Zou graag starten in Laag Soeren klasse 1 :)

Ik heb hier in het topic ook eens een uitleg gezien maar die kan ik niet meer vinden.

Er staat veel informatie op http://mendurancenederland.nl.

PB mag, maar je mag je vragen ook gewoon hier in dit topic stellen, hoor. Er zijn misschien nog meer geïnteresseerden met vergelijkbare vragen. Dan kunnen die meteen meelezen.