[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:35

Ik ga dit jaar voor het eerst in de winter scheren. Afgelopen voorjaar helemaal kaal. Nu enkel de hals en buik zeg maar (achterhand, rug, benen en hoofd blijven behaard)
Nu wil ik graag dat ze met Paard & Koets (22 november) er een beetje netjes bijlopen. Wanneer zouden jullie dan scheren? Ik dacht begin november, dan gaat ook direkt de deken op (fleece gevoerd, zonder hals, er zitten genoeg manen) Ik heb geen idee hoe snel het weer aangroeit.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:36

vorig jaar had ik begin november geschoren en daarna een br4ever outdoor opgedaan en kwam pas in mei weer haar op :+

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:52

Wij zijn voor het eerst in tijden weer eens een paar dagen lekker weggeweest met de paarden. Deze keer naar De Watermolen in Bocholt-Reppel (België). Geweldige menroutes, drie dagen super lekker gereden!

Mijn foto's zijn altijd vanaf de kar gemaakt, heb maar heel weinig foto's van het hele span!

Afbeelding

Op mijn blog staat een filmpje met veel meer foto's en een verslag van het weekend (opgetekend uit de mond van paard Janssen :D )

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:53

wij hebben dus gister geschoren en doen dat in april weer, ze krijgen geen halsdeken op ze hebben zat manen, en ze staan beschut, wat maisie ook zegt kweken ze daar ook weer een dun laagje haar, bij mijn merrie zie je na 4 maanden nog de streepjes van de messen staan, waar het net niet helemaal netjes is gegaan, duurt bij haar echt heel lang voordat het er weer aanzit :j

vandaag heb ik hun hoofdjes gedaan ziet er wel strak uit moet ik zeggen :D
maar heb nu wel even andere pony's met losgooien gaan ze echt helemaal LOS haha
volgens mij vinden ze naakt zijn gewoon lekker! ik heb van magic wel wat leuke foto's kan wel een topic maken :)

@ napie wat ga jij voor spannends met paard en koets doen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:01

Mendurance demo. In 2007 ook gedaan. Zaterdag gaan we heen en staan we op de stand van de KNHS endurance vereniging (ook even reclame maken voor mijn eigen wedstrijd die ik organiseer in augustus) en op zondag rijden we een demo. Het is niet echt makkelijk om te laten zien wat mendurance inhoud in een binnenbak. Het komt er eigenlijk op neer dat we met vier spannen rondrijden, de PA laten zien, het koelen/groomen en ondertussen wordt er wat verteld over de mendurance. Door de variatie in spannen willen we laten zien dat het voor iedereen mogelijk is om mee te doen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:58

Nu wil ik graag dat ze met Paard & Koets (22 november) er een beetje netjes bijlopen. Wanneer zouden jullie dan scheren? Ik dacht begin november, dan gaat ook direkt de deken op (fleece gevoerd, zonder hals, er zitten genoeg manen) Ik heb geen idee hoe snel het weer aangroeit.[/quote]

Wij hebben ook shetten, daar groeit het nu mega hard weer terug, wij scheren meestal 3 keer per winter,eind September voor de laatste buiten wedstrijd, dan weer in December en nog een keer het vroege voorjaar, komen ze lekker in hun zomervacht.
Zal best veel schelen welk ras en wat voor dikte haar, maar als je begin November scheert , moet dat goed zijn, zijn de streepjes ook een eind weg.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:34

@Monique: wat supergeweldig! Klinkt supergeslaagd!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:50

Evelli schreef:
Meestal als je ze goed wast voor het scheren behouden ze hun kleurtje, krijgen ze beetje de kleur van de zomervacht.

En daar ben ik dus bang voor, nu is ze mooi donker, en met een roan weet je het nooit he, die zijn zowat dagelijks een andere kleur ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:33

Net rivaldo gereden en merk toch dat hij het behoolijk warm heeft in zijn vacht, hij was zeik en zeik nat. Ik dacht eerst dat het door de regen kwam, maar mijn broek was allang opgedroogd onder het rijden dus dat vond ik al vreemd. Ook maar half uurtje gereden. Even snel afspraak maken. Want hij is niet droog te krijgen.

Klinkt heerlijk monique zo'n ritje.

Napie wat leuk zeg dat je daar mee mag rijden :D, ooit lijkt me dat ook erg leuk om menendurance te doen. Maar hihi laat ik maar eerst hem weer voor de kar vaker trainen :P

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:58

voorbeeld zwartroan:

Afbeelding
Eind september is deze foto ongeveer gemaakt. Niet geschoren

Afbeelding
en geschoren niet de mooiste foto

Ik vond cindy altijd wel gaaf geschoren met dr zwarte kousen aan. Ze kleurde in het voorjaar ook gewoon weer bij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:00

Dat ziet er idd niet verkeerd uit zeg.
Die van mij scheer ik dit jaar nog niet, mss volgend jaar. Nu zijn we echt nog aan het beleren, dus heel heftig wordt er nog niet gereden.

Staan jullie geschoren paardjes wel gewoon buiten met deken?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:04

Ja die van mij staat gewoon zo lang mogelijk overdag dan buiten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:07

ja ze staan nu ongeschoren met een regendeken. Zodra ze geschoren zijn gaat er een 150/200 grams op. Wordt het dan echt winter dan gaat daar nog een staldeken onder. Ze mogen wel een beetje haar terug krijgen. Benen en hoofd scheer ik niet. Ik vind dat bij welshen de sokken er aan horen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:00

Ben net terug van les.
Ging echt super. En zijn conditie viel niet tegen na 5 weken rust. Hij was wel wat bezweet en warm maar niet overdreven. Gewoon mee kunnen doen met de rest.
Instuctrice gaf aan dat ik klaar was voor een b proef, ben beniewd. Heb nu wel last van mijn armen

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:34

dat is mooi tallechie!!
@mammaslamma 3 keer jeetje dat is veel! Wij hebben ook shetmix maar zo snel komen ze niet in het haar!
Mijn kinders hebben kniekousjes, het hoofd heb ik geschoren, vind ik echt een stuk netter staan!
Ik vind die pony van maisie er supergaaf uitzien geschoren!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:01

Wat fijn dat niet helemaal zijn conditie weg was :D
Rivaldo train ik nu per dag een uur en je merkt dat hij het erg fijn vind :D

3 keer is wel veel ja :P.. Rivaldo deed ik 1 keer.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:40

2 kleer had ook gekund, na begin Januari gaat het niet meer zo hard, maar ik vind het wel fijn dat ze dan niet mewer verharen en gelijk in hun zomervacht zitten, zeker bij shetten zie je soms dat ze amper 3 weken uit het haar zijn en dan alweer wintervacht gaan aanmaken in Augustus.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:02

Wat mij opveil di jaar is dat rivaldo zo dik in zijn vacht kwam in de zomer (eerste keer scheren)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:18

Ik heb eens een vraagje. Heeft er iemand ervaring met Timmermans koetsen? Ik heb een koets gezien: voor ponies van 1m20 tot 1m60, 3 maal gebruikt, 150kg, VP 1700€

Iemand een idee of deze koetsen meestal zwaarder zijn dan volgens de leverancier? Ik heb zelf een pony van iets meer als 1m20 en vrees dat het een beetje nipt is. En wat zouden jullie voor dit koetsje geven? Is het een goede prijs, of kan er zeker nog iets af?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:36

nee nooit van gehoord, vind hem wel erg goedkoop, vraag me af of de kwaliteit wel wat is....

ik merkte dat de 2 weken voor dat we gingen scheren ineens de pony's heel erg in het haar kwamen

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:42

Als je een paard helemaal scheert en je wilt hem toch dag en nacht zetten op het land, kan je dan met een halsdeken 200 grams buiten zetten of is dit onverstandig?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:25

200 gram vind ik weinig voor een geschoren paard hoor. Ja, nu kan het nog prima, maar als het straks echt winter is staan die van mij onder minimaal 300, en die staan niet dag en nacht buiten.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:08

neej het was ook voor de vrieskou, maar hoor net dat mijn pony niet deze zondag maar de week erop geschoren wordt. Dus het is niet meer nodig dan kan hij nog even lekker buiten blijven :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:14

@B485: ik vind het ook nogal voordelig, al heb ik de koets natuurlijk niet gezien. Ik ben zelf altijd bang dat de koetsen toch zwaarder zijn, al valt dit qua gewicht misschien nog mee, mits hij goed rolt en je geen al te zwaar terrein hebt.
Is de marge niet wat groot 1.20-1.60, heb er verder geen verstand van, maar ik zie voor mijn wagen geen paardje van een kleine 1.60 staan.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:20

Zou ik hier mogen meekletsen? Ik heb 2 shetlanders en 1 daarvan was vandaag voor het eerst voor de wagen. Het is de bedoeling dat ze beiden eerst enkelspan later 2 span gaan.