[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 15:43

Muronia schreef:
Weer iets geleerd, wat is een windriem eigenlijk?

De riem die de oogklep op z'n plek houdt

Muronia

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 15:51

Deze?
Afbeelding

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:09

Muronia: dat herken ik wel, met mijn pony durf ik het alleen wel aan met Dev echt niet. Ik heb ooit op Duitse MP een oproep gedaan tot bijrijder maar kreeg daar alleen maar vreemde mannelijke reacties op dus snel weer verwijderd :D maar misschien in het voorjaar nieuwe poging opzoek naar een groom die af en toe mee wil.

Mijn man is nu weer voor 3 weken thuis dus gaat hij mee op pad. Vandaag klein rondje, was berekoud maar heerlijk in het zonnetje.

Hier in Duitsland staan er her en der opgetuigde kerstbomen langs de weg

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dev had 4 weken geleden ineens een slokdarmverstopping en omdat mijn ouwe pony daar regelmatig last van had was ik ermee bekend maar bij Dev wilde het er niet uit moest is nog notabene op zondagavond toch DA bellen. Sindsdien is hij niet helemaal zichzelf, hij is voor zijn doen erg tam en is ook wat afgevallen dus onze rondje zijn op het moment kort en rustig.

Omdat wij in januari gaan verhuizen wilde ik hem sowieso meer vrijaf geven en hem in het voorjaar weer oppakken als wij ook gesetteld zijn op onze nieuwe stek.

Houden jullie ook een winterstop of doen jullie rustiger aan of gewoon door??

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:31

Lastig he grooms. Hier het geluk dat er 2 van de afgelopen menopleiding de smaak te pakken hebben.
Ieder geval een als "bijrijder" en de ander als groom, die komt ook nog wel achter de pony maar weet ze nog niet.
Vandaag hier indoor marathon gereden Ik met Cor 3e plaats en bijrijder met Eef 4e plaats bij de pony's. Super tevreden. Het was voor Cor zijn debuut in enkelspan. Eef heeft meer ervaring en een handige bijrijder, voor haar was het een debuut samen met groom.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:34

Youri123 schreef:
Toen ik mijn reserve men hoofdstel vandaag schoon ging maken zag ik dat er een stukje ijzer uitsteekt bij de oogklep. Kan ik dit gewoon afknippen of is dit hoofdstel zo niet meer bruikbaar?

[ Afbeelding ]

Zit het aan de binnen of buitenkant? Aan de binnenkant zou ik het hoofdstel weg doen. Of laat het aan een goede tuigmaker zien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:44

Ik kreeg ook 0 reactie op mijn oproep voor groom. Totaal onverwachts kwam begin dit jaar een bijrijdster erbij op ons pad die wel vriendin te noemen is en ook erg veel interesse en kennis heeft van grondwerk wat ik ook graag doe. Daarnaast geïnteresseerd in het mennen en ze gaat nu wekelijks mee als groom en hulpkoetsier. Ik deel erg graag dus op de rustige wegen ment zij inmiddels al en soms al beetje verkeersuitdaging erbij die voor mijn paard geen probleem zijn. Zij heeft nu mijn lesboek en mentoestel om zo goed achenbach te leren en voelen.

Wij hebben zo goed als men stop. Hooguit soms op zondag 2 span kort rondje. Ze staan zonder ijzers tot half februari. Ergens februari/maart pak ik het weer serieus op verwacht ik.
Afgelopen week zijn ze beiden 2x onder het zadel weg geweest en beiden 1x lange lijnen gedaan voor zo'n 4 kilometer. Vanmiddag mochten ze even de weide op. Lekker rollen maar er kwamen geen gekke capriolen en binnen half uur stonden ze uit zichzelf terug op de paddock. We proberen 2x per week echt even wat te laten doen voor een uurtje maar omdat ze ook al verhard staan zonder ijzers hebben ze in deze periode veel rust om de hoeven oke te houden.
Wij hebben hier ook voornamelijk open polders. Net als vandaag dan gewoon niet te doen op de bok. Afgelopen week dus 3x wat gewerkt maar de week er voor zijn ze de paddock helemaal niet uit geweest. Weer was te slecht en dan is het wat het is. Gelukkig kunnen ze 24/7 in/uit de stal dus hebben ze wel wat te doen. Er ligt ook best wat speelgoed en wilgentakken en dat wordt ook absoluut gebruikt. Vooral de ballen met handvat zijn erg populair bij de paarden. Ze staan regelmatig aan dezelfde bal te trekken haha
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 01-12-24 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:47

Ik men en rij gewoon door. Ik men met hoefschoenen dus dat is peima te doen. Mijn is groom en als hij slaapt wil mijn buurvrouw graag mee.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:36

Afbeelding
Gisteren was ik de groom om meneer Anton te begeleiden met Janouks man op de bok en Janouk als fotograaf om sinterklaas en pieten veilig naar de kindjes te brengen op de manege.zo schattig die zingende blije kindjes.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:38

Oh wat leuk en fijn dat meneer Anton dan zo bomproof is!

Pff vanmiddag een iets enerverender ritje dan gehoopt. Met ons toekomstig paard een rondje in de bak gedaan. Het was tegen de schemering, in de verte was er enorme herrie van een club crossmotoren en het was de eerste keer van dit paard in de bak. Dat ging dus niet helemaal goed, hij begon te rennen. Gelukkig was de instructeur in de buurt en die brulde goede instructies. Toch racede paard lief de bak uit maar zo'n 20 meter daarna stonden we stil en zijn we omgedraaid de bak weer in. Toen nog een impromptu lesje gekregen en alles ging prima. Morgenavond gelijk een echte les geregeld maar daar heb ik dus nu al de zenuwen voor :) Het is toch wel een ander paard kwa karakter dan onze eerste dus het is echt even aan elkaar wennen, maar op dit soort momenten ben ik echt een bange poepert.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:34

Begrijpelijk,maar wel de bof dat er instructie in de buurt was die je kon helpen.morgen weer met een schone lei op de bok gaan zitten alsof er niets gebeurt is.klinkt makkelijk gezegt dan gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:00

Ik snap de schrik! Zou ik ook hebben, ben op de bok ook minder stoer dan ohz vroeger. Als de spanning te erg is kan de instructeur misschien eerst mennen? En bak hek dicht doen zodat hij er niet uit kan? Helpt misschien ook. Inderdaad, gewoon doen alsof er niks aan de hand is/ was is het beste maar niet altijd makkelijk. Succes vanavond!

Wat leuk die foto van meneer Anton en Sinterklaas.

mvermeulen, die plaatjes zien er ook heerlijk uit. Die slokdarmverstopping klinkt niet zo fijn.

Wat leuk Marga dat debuut in de indoormarathon.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:14

Mvermeulen : wat leuk zeg al die kerstbomen langs de route!!
Hier men ik gewoon door in de winter. Heb geluk met een binnenbak en met mooi weer ga ik naar buiten. Wel even verwarmde handschoenen bestelt ook haha.

Muronia : ja lastig is dat. Hier ook tijden last van gehad dat ik steeds iemand moest regelen. Maar ik ben ook niet zo'n mensen mens. Dus wou ook niet iedereen zomaar mee hebben _O- maar laatste tijd veel geoefend met m'n man. En kan nu ook alleen op pad met m'n pony. Hij is zo braaf gelukkig en kan goed stil staan. Dus durf het nu wel aan.

Happy time : ah wat super leuk zeg zo sinterklaas wegbrengen!!

Per: wow. Dat is even schrikken ja! Fijn dat je direct hulp kon krijgen.

Hier gister na 2 weken eindelijk weer kunnen mennen. Yellow was erg fris dus even in de bak begonnen. Uiteindelijk naar buiten gegaan en nog een heerlijk rondje gement. Zooo fijn! Afbeelding

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:26

Ik hoop dat ik hier ook mee mag lezen (en eventueel schrijven) Ik ben geen menner. Maar helaas ook niet echt meer iemand die rijd. Wegens een lichaam wat niet mee werkt wil dat niet meer. Ik zou uit eindelijk heel graag willen mennen. Dus ik lees graag mee en misschien mag ik wel een keer mee bij iemand op de wagen. :D.

Ik heb wel een paar keer gement. Ik heb ook mijn menbewijs maar helaas doe ik daar niets meer mee. (ruiterbewijs trouwens ook niet haha). Ik dacht er eerst aan om mijn paard om te scholen maar helaas liep zij niet goed. Waardoor ik het niet gedaan heb. Ze is nu met een soort semi pensioen. Af en toe zit ik er nog even op maar lang houd ik dat niet meer vol.

Mijn droom is om uit eindelijk te kunnen gaan mennen. En dan ook echt lessen volgen en meer leren. Dus vandaar dat ik hoop om mee te mogen lezen en misschien schrijven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:46

Ach mvermeulen, wat rot van de slokdarmverstopping. Ik heb het meerdere keren met een veulen gehad en ik vind het maar doodeng. Hopelijk is hij snel weer de oude. Ik snap ook goed dat je even met andere dingen bezig bent als je gaat verhuizen. Blijven jullie wel in Duitsland?

Marga wat leuk en gefeliciteerd met de mooie resultaten! Fijn dat je nu wat gemotiveerde mensen erbij om je heen hebt.

Happytime wat superleuk dat jullie dit deden. Hij staat er ook zo heerlijk braaf bij.

Pjer oef ik kan me voorstellen dat je daar even van schrok. Vertrouwen moet ook eerst een beetje groeien, bij mij tenminste wel. En voor de wagen kunnen ze ook heel anders zijn dan onder het zadel. Gelukkig was er iemand in de buurt die je kon helpen. Fijn dat je nu meteen een les in het vooruitzicht hebt, even weer het vertrouwen opkrikken.

Tenno ik ben ook niet zo'n mensen-mens dus dat snap ik heel goed. Er heeft gisteren iemand gereageerd op mijn oproepje en zij komt morgen kennismaken. Zou toch leuk zijn als het echt lukt, dat zou me heel wat meer mogelijkheden bieden om niet een ongewenste winterstop te moeten maken. Wat een heerlijk plaatje van Yellow, precies dat had ik ook in gedachten gisteren.

Mijn bak is weer behoorlijk nat, dus ik moet de weg wel op. Veronia kan de eerste rondjes ook fris zijn, maar de bak is wel erg zwaar zo. Maar even kijken hoe we dat gaan doen.

Maj0 welkom, leuk dat je mee wilt kletsen. Ik hoop dat je daar een paardje voor kan krijgen zodat je dit kunt gaan doen. Ik ben ook overgestapt doordat ik niet meer kan rijden lichamelijk en ik ben heel blij dat ik zo toch kan werken met mn paarden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 13:01

Maj0 welke regio zoek je? Misschien handig erbij te zetten

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:06

Majo hier ook iemand die omdat het rijden niet meer kon is overgestapt op het mennen. Ik beken dat ik geen menbewijs heb en dmv goed inlezen, videos bekijken en gezond verstand ben ik stap voor stap gaan mennen. Ik heb wel aantal lessen gehad met Obelix maar merkte al gauw dat hij daar niet geschikt voor was. Met Dev heb ik nooit les gehad maar ook met hem doe ik voornamelijk recreatief en door de weeks in de bak of weide beetje dressuurmatig aanrommelen zoals ik het dan noem.

Ik wil straks met Elvis wel gaan lessen omdat ik met hem ook makkelijker met de trailer weg kan.

Muronia ja we blijven wel in Duitsland, we gaan naar Emlichheim, iets dichter bij de grens. Qua huis gaan we er op vooruit, de paarden zullen gaan inleveren maar die zullen daar straks niks te kort komen, zolang ze maar lekker bij huis komen en genoeg ruimte hebben.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:11

Hier ook geen winterstop. We hebben het hele jaar "vandaag heb ik zin, ok we gaan". Maar ik ben dan ook gezegend met een merrie die bijna altijd zin heeft en altijd heel safe is. Ik moet alleen qua hoeven een beetje opletten, niet teveel over verharding, maar dat is in Groningen sowieso wel een dingetje met al dat asfalt.

Welkom maj0. Komt vast goed met het mennen.

Bij hele frisse paarden deden we eerst wel eens een rondje longeren. Dan waren de ergste spatjes er wel vanaf.
Maar met mijn merrie is het meestal gewoon inspannen en hop de weg op. Eerste 50 meter stappen en daarna draven om de ergste energie eruit te hebben. Wel draven in *mijn* tempo trouwens, want als we die afspraken niet in de eerste meters maken, dan ben ik de rest van de rit met haar in discussie over dat tempo. :+

Tenno wat een toffe foto weer. Heerlijk zonnetje, maar idd... koud :brr:

Marga heeft lekker Indoor gestart. Ik moet nog vanalles regelen voor onze Indoormarathon 21 december. Ik begin altijd te laat en ben super chaoot, dus komt vast goed :=

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:29

Nou de indoor is een deel van de bokaal en we hebben in februari nog een, dus lekker divers. Nu weer dressuurmatig trainen voor januari.
Bijrijder is ook fanatiek, morgen weer dressuurles met z'n tweeën.
Ml had net door dat hij voor 2 x enkelspan groom is, m.a.w. hij zit bij haar achterop langs de weg en ik rij voorop. :D Cor is de jongste maar wel de makkelijkste langs de weg.
Assi hier was het van, avond van te voren bij de bijrijder groom voor de marathon, heb je een bodyprotector? Nee, gelukkig heb ik eentje extra, die moest dus voor vertrek nog op maat in gesteld worden. _O- wel gezegd kom een kwartiertje eerder.
En ik heb er een hekel aan van op het laatste moment. O:)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:58

Ik woon in Twente. Dus mocht iemand uit Twente iemand zoeken die af en toe mee kan stuur maar een berichtje haha.

Ik heb ook alleen mijn menbewijs gehaald omdat het van school moest (paardenhouderij gedaan)

Ik hoop inderdaad dat ik uiteindelijk een paardje vind (van mezelf of bijrijdpaardje) maar voor nu is dat helaas nog niet haalbaar (kwa geld niet maar ook kwa gezondheid kan ik helaas nog geen vastigheid bieden)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:05

Waar zit je in Twente? Er zijn daar best wat me verenigingen, misschien is dat een goeie eerste stap qua contacten?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:09

Maj0 misschien kan je een menvereniging vinden in jou buurt, waar je jou diensten als groom kan aanbieden, of voor hand en span diensten. Kan je alvast meer kennis maken met de menners, en een passende match vinden. Of een oproep hier op bokt (er is een topic ). En kijken op de wedstrijd site van de knhs zodat je ze in de buurt kan vinden om te kijken en een kletspraatje aan gaan. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
Zo op vakantie op de Shetlands door een lokale gevraagd om haar pony voor te brengen, omdat we elke show af gingen om de pony's te bewonderen en overal een praatje maakte, en daar is het wereldje klein, net zoals bij de menners. :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:56

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:59

Majo, wij verhuizen begin februari naar Emlichheim, ik weet niet hoe ver dat van je woonplaats ligt maar anders ben je van harte welkom.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:38

Muronia : hopelijk vindt je iemand waarmee je lekker op pad kan! Wel zo leuk.

Maj0 : wat jammer dat het rijden niet meer zo goed lukt. Heel herkenbaar en daarom ben ik ook volledig overgestapt naar het mennen nu. Beste keus ever. Hopelijk vindt je een plekje waar je het op kan gaan pakken ook. Het is super leuk.
En hier trouwens geen men bewijs. Wel altijd bij de cursussen geholpen whahah maar heb hem zelf nooit gehaald en is hier verder niet verplicht ook.

Assie : welke indoor ga je? Tzandt? Zo ja dan kom ik je mis nog wel tegen. Mn man doet ook weer mee. Afgelopen weekend in Beilen nog een mooie 4e plek behaald. Twijfel nog om zelf ook mee te doen met m'n pony

Mvermeulen : succes met de verhuizing alvast!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 07:33

Hier koetsiersbewijs puur gehaald voor mijn gemoedsrust. Het is idd niet verplicht maar stel ik krijg een ongeval dan kan dit wel verschil maken voor een verzekering. Het is toch een bewijs dat je weet hoe je behoort te mennen. Net als rijbewijs voor de auto.
Uiteraard ook veel geleerd tijdens de cursus maar ik mende al 2 jaar onder leiding van mijn zeer deskundige man die het koetsiersbewijs ook heeft. Echter nu durf ik zelf ook over de doorgaande weg te gaan en door de dorpen. Gewoon omdat alles net wat verfijnder is qua handelingen door de cursus. Hoe deskundig mijn man ook hij stond te dichtbij en kreeg mij achenbach gewoon niet goed aangeleerd. Ik nam te weinig van hem aan :D :+

Komend jaar hopen we beiden les te krijgen in 2 span. Dit met ons eigen materiaal op wisselende locaties. In principe niet direct voor 2 span koetsiersbewijs maar de kans dat we dat wel gaan doen als we ergens aan mogen schuiven bij examens is groot. Degene die ons les gaat geven is officieel gestopt dus daar geen mogelijkheid meer tot examen. Echter de lessen zelf blijken enorm waardevol te zijn ter opfrissing en voor nieuwe kennis omdat bij 2 span rijden er weer andere dingen van belang zijn bij inspannen enz.

Overigens mijn paard liep erg op linker schouder. Eenmaal dat ik goed achenbach onder de duim had liep hij automatisch recht. Voor mezelf dus absoluut waardevolle cursus geweest maar misschien voor mijn paard nog wel waardevoller. Ik dacht dat ik redelijk goed kon mennen met 2 handen maar mijn pgeeft dus duidelijk aan dat ik het vor hem nu veel beter doe.