[AR] Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:12

Ik wilde het daar ook gaan doen, maar helaas hadden ze te weinig deelname. Ik kon daar niet meer instromen met de al begonnen cursus en bij de Cannenburgh werd ik met open armen ontvangen :D en dat was ook nog dichterbij. Ben nu heel blij dat ik daarvoor heb gekozen. Wat een super fijne manege, met echt super fijne paarden (echt ik heb nog nooit zulke voorwaartse en leuke manegepaarden meegemaakt), helemaal niet sloom of doods ofzo, maar super voorwaarts en je leert er ook echt mennen, want er lopen best een paar boefjes tussen hahahaha. Geert helpt je super en leert je super mennen in de les. Grijpt op tijd in laat je alles goed zien en voelen. Ik ben tevreden, hopelijk de examinator ook :D

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:14

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:14

Zijn die oefenvragen echt vragen die je op het examen ook krijgt? :?
Dat is dan écht dringend aan een update toe. En of een dier een witbeen of een half witbeen heeft, dat doet er toch totaal niet toe }:0

Ik zit steeds rond de 90% en ik heb alleen wat menboeken gelezen, heb de eerste 5 toetsen gedaan.
Begin nu te twijfelen of ik ruim 300,- ga besteden aan vragen die vroeger ook in de Penny stonden en die de laatste 20 jaar geen update gehad hebben.. vind die vragen echt even een domper hoor.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:16

DenK4ever schreef:
:D
http://www.onderdekastanje.nl/odk/success/item/111/1

Mijn vriendin Andrea (nala26) en ik staan achterin :P Ik ben derde van rechts, en vierde van rechts is Andrea :D

Heb ik jullie niet gezien op de info avond bij ODK??? Ik was de enige die het koetsiersbewijs wilde doen :D Hoe gaat het mennen onder de vlag van FNRS???

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:17

wimmus schreef:
Zijn die oefenvragen echt vragen die je op het examen ook krijgt? :?
Dat is dan écht dringend aan een update toe. En of een dier een witbeen of een half witbeen heeft, dat doet er toch totaal niet toe }:0

Ik zit steeds rond de 90% en ik heb alleen wat menboeken gelezen, heb de eerste 5 toetsen gedaan.
Begin nu te twijfelen of ik ruim 300,- ga besteden aan vragen die vroeger ook in de Penny stonden en die de laatste 20 jaar geen update gehad hebben.. vind die vragen echt even een domper hoor.

Dat bedoel ik dus ook,.... er staat best wel wat nuttigs in hoor, helemaal als je als leek begint met een paard,... maar een aantal zaken is of niet van belang of achterhaalt. Als jij nog nooit met een paard hebt gewerkt (en dat zijn best wel veel mensen die het koetsiersbewijs gaan halen hoor!) dan is dit een hele goeie basis over het paard. Kenmerken van bepaalde ziektes etc helemaal goed!

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:18

De vragen worden wel op die manier gesteld maar ik heb bij mijn examen niets over aftekeningen gehad. Maar dat weet ik al dus hoefde dat niet te leren. Ik kreeg wel de vraag waar ontstaat mok door

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:19

Ze stonden bij mij wel in enkele oefen examens,.... vragen over witte voetjes en aftekeningen op het hoofd,... ook zijn ze gek op vragen over de been afwijkingen,... toontrede stand, franse stand etc,...

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:23

Ja bij mijn oefen examens stonden ze ook maar me officele had ik ze niet. En iedereen kreeg een ander examen :P

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:29

Ik weet niet hoor, als ik een KB-cursus ga volgen dan wil ik wel graag 'nuttige' informatie. Beenafwijkingen, aftekeningen en hoe een antiek rijtuig heet vind ik niet echt relevant. Wb ziektes en verzorging vind ik het ook flink verouderd. Ik ga geen dingen aankruisen waarvan ik weet dat dat als goede antwoord gezien word maar wat imo barslecht is, dat gaat nergens over.
En als dat KB dan ook nog eens amper voordelen heeft..

Denk dat ik m'n geld beter in goede menlessen investeren kan, ik neem aan dat je daar hetzelfde leert. Optuigen is het moeilijkste niet en verkeersregels kun je ook bij een men-instructeur leren. Dus waarom dan die cursus, wat leer je daar nog voor bijzonders?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:31

Aaaah zoiets had ik al verwacht ivm afkijken zekers,.... whahahaha, we zullen het meemaken,... ik laat het de 27e volledig over me heen komen. Het is ook nog niet helemaal zeker met welk paard ik examen doe, volgens Geert kan ik met ieder paard examen doen. (Wat is wel heb opgevat als een zeeeer groot compliment en wat me zeker vertrouwen geeft!) Ik zal eind volgende week (donderdag mijn generale repetitie) wel horen met welke ik examen doe :D Spannend hoor!

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:32

Het KB is vooral handig qua verzekering ;) En op curcus leer je via het achenbach te rijden. Met het achenback kan je op de juiste manier met 1 en 2 handen rijden.

Ik kreeg alleen van me examintor te horen dat hij kon merken dat ik met shetten men. Hij vond me te voorzichtig met de tinkers xD terwel ik voor mij gevoel niet voorzichtig deed :+

En ik kreeg een week van te voren horen welk paard ik kreeg en moest die dag ook nog even rijden met hem.

Was een 3kleur tinker :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:34

Wat ik als groot voordeel zie van het KB is dat je in een korte tijd veel leert. Vooral de praktijk gaat lekker snel! Menlessen schieten bij mij nooit echt op, helemaal niet met manege paarden.
Straks als mijn eigen beleerd is ga ik wel prive lessen volgen om met hem ook correct dressuur te leren rijden etc. Ik ben een voorstander van het KB. Het is net wat je zelf voor ogen hebt en wat je doel is en in wat voor tempo je leren wilt. Dat is het mooie van die nieuwe FNRS cursus. Daar kun je in je eigen tempo leren. Voor mij kan het niet snel genoeg en dus kies is ik voor KB.

wimmus schreef:
Ik weet niet hoor, als ik een KB-cursus ga volgen dan wil ik wel graag 'nuttige' informatie. Beenafwijkingen, aftekeningen en hoe een antiek rijtuig heet vind ik niet echt relevant. Wb ziektes en verzorging vind ik het ook flink verouderd. Ik ga geen dingen aankruisen waarvan ik weet dat dat als goede antwoord gezien word maar wat imo barslecht is, dat gaat nergens over.
En als dat KB dan ook nog eens amper voordelen heeft..

Denk dat ik m'n geld beter in goede menlessen investeren kan, ik neem aan dat je daar hetzelfde leert. Optuigen is het moeilijkste niet en verkeersregels kun je ook bij een men-instructeur leren. Dus waarom dan die cursus, wat leer je daar nog voor bijzonders?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:42

De vragen die ik in het oefenexamen had waren exact de vragen die ik op mijn examen kreeg ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:13

Ooooh weer een goeie tip!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:15

Suzan_bobar schreef:
DenK4ever schreef:
http://www.onderdekastanje.nl/odk/success/item/111/1

Mijn vriendin Andrea (nala26) en ik staan achterin :P Ik ben derde van rechts, en vierde van rechts is Andrea :D

Heb ik jullie niet gezien op de info avond bij ODK??? Ik was de enige die het koetsiersbewijs wilde doen :D Hoe gaat het mennen onder de vlag van FNRS???

JA! ik zit net even in je profiel te kijken en idd heb ik jou gezien op de info avond :D

Maareh, gaat goed onder de FNRS vlag :)) Het bevalt ons in ieder geval goed!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:50

Suzan_bobar schreef:
Verder heb ik de FNRS cursus ook gezien hoor, maar dat gaat me te langzaam,.... pfff ik weet heus wel hoe ik een paard uit de stal moet halen, moet poetsen etc,..... Het optuigen idem dito, dat doe je 1 of 2 keer en dan weet je dat toch?? Zo moeilijk is het immers niet,....

Ik denk dat er niet veel mensen zijn die na 1 of 2 keer optuigen het helemaal in de goede volgorde kennen. Verder vind ik via de FNRS dat het niet veel langzamer gaat dan een koetsiersbewijscursus, het ligt er net aan hoe de manege de lessen geeft. Het gaat stap voor stap, en niet in een keer het examen, maar in 3 keer, hoef je ook niet alles in een keer te leren. Ook hoeven ze geen antieke rijtuigen te kennen, vinden wij niet belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:04

ykja schreef:
[***] schreef:

staat toch niet voor niets zo een lachend smilietje achter <3
Je krijgd toch zo een boek? die zou je toch thuis kunnen bestuderen?!
wat zou de reden zijn dat het met het RBW wel lukt en niet met het KBW?

als het niet lukt zijn de gevolgen ietsje groter !
Ik zou als ik instructeur was niet zomaar een aanspanning ene examen af laten leggen in een binnenstad / centrum.

dat vraag ik toch niet hihi.
ik zou gewoon graag willen weten, of er een koetsiersbewijs weekend of week is, waarbij je die lessen krijgt en aan het eind van het weekend/week examen doet?

Niet omdat ik het niet wil splitsen maar omdat er niks in de buurt is die de 'uitgerekte' cursus geeft,

<3

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:14

Alou schreef:
ykja schreef:
als het niet lukt zijn de gevolgen ietsje groter !
Ik zou als ik instructeur was niet zomaar een aanspanning ene examen af laten leggen in een binnenstad / centrum.

dat vraag ik toch niet hihi.
ik zou gewoon graag willen weten, of er een koetsiersbewijs weekend of week is, waarbij je die lessen krijgt en aan het eind van het weekend/week examen doet?

Niet omdat ik het niet wil splitsen maar omdat er niks in de buurt is die de 'uitgerekte' cursus geeft,

<3

Je kan het niet in 1 weekend doen of in een week omdat het achenbach best ingewikkeld is als je er nog niet mee bekend bent en zeker alleen handelingen voor een linksomkeerd en een rechtomkeerd zijn best lastig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:47

Oke, dat is jammer. dan moet ik gaan kijken hoe ik het ga doen... :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:07

Citaat:
Ik denk dat er niet veel mensen zijn die na 1 of 2 keer optuigen het helemaal in de goede volgorde kennen
Dat denk ik ook. Optuigen / voor de wagen, er weer vanaf en tuig er weer af is toch wel heel wat meer dan zadel op en af doen.
Als iemand geen KB wil gaan doen , doe je dat toch gewoon niet? Ik zit al jaaaaren in de paarden en vind het jusit erg leuk om eindelijk eens een 'bewijs' te halen. Kan ik ook ergens een combinatie huren als ik dat wil, dat kan anders ook niet. En natuurlijk zijn er vragne die je al weet, logisch maar ook die je niet weet. Vind het juist wel leuk om al die koetsen / tuigen etc eens op een rijtje te krijgen.
En vwb het boek, je kunt Achenbach echt niet uit een boek leren hoor :+

Vind de toon dus nogal negatief en denk dan: jeetje zeg waar gaat het over, dan doe je gewoon lessen... ;) :+
Mijn mening is dat je met het KB alles in een keer op basisniveau goed krijgt uitgelegd en je tegelijkertijd een goed mensysteem leert binnen niet al te lange tijd. Erg praktische investering dus.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:16

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Ik denk dat er niet veel mensen zijn die na 1 of 2 keer optuigen het helemaal in de goede volgorde kennen
Dat denk ik ook. Optuigen / voor de wagen, er weer vanaf en tuig er weer af is toch wel heel wat meer dan zadel op en af doen.
Als iemand geen KB wil gaan doen , doe je dat toch gewoon niet? Ik zit al jaaaaren in de paarden en vind het jusit erg leuk om eindelijk eens een 'bewijs' te halen. Kan ik ook ergens een combinatie huren als ik dat wil, dat kan anders ook niet. En natuurlijk zijn er vragne die je al weet, logisch maar ook die je niet weet. Vind het juist wel leuk om al die koetsen / tuigen etc eens op een rijtje te krijgen.

Vind de toon dus nogal negatief en denk dan: jeetje zeg waar gaat het over, dan doe je gewoon lessen... ;) :+
Mijn mening is dat je met het KB alles in een keer op basisniveau goed krijgt uitgelegd en je tegelijkertijd een goed mensysteem leert binnen niet al te lange tijd. Erg praktische investering dus.

AMEN

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:27

Ik doe KB in houten, ik ben onervaren met de kar en vindt het wel heel erg prettig om het goed aan te leten. Het optuigen is heel iets anders dan een zadel met hoofdstel, de plek op de weg e.d. kun je niet vergelijken met even optuigen en gaan. Als ik geslaagd ben zal ik zeker nog lessen gaan volgen, dat is net zo belangrijk als dressuur of springlessen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:46

Mag ik hier ook meekletsen? :D
Ik heb 2 jaar iemand gegroomd met menwedstrijden en zelf ook af en toe mogen sturen, maar daar ben ik mee gestopt. In november ben ik zelf begonnen met koetsiersbewijs cursus. Elke week les. Begonnen met theorie, tuigkennis en oefenen met achenbach op zo'n 'apparaatje' en daarna met de praktijklessen. Zijn 4 paarden en pony's waar we mee rijden, dus heel leuk om ook met verschillende paarden te oefenen. We hebben laatst ipv een 'gewone les' een keer een onderlinge vaardigheidswedstrijd gehouden en een onderlinge dressuurwedstrijd, érg leuk! :j Inmiddels ook in de bak bezig met afslaan, richting aangeven en dat soort dingen. En als het goed is gaan we over 2 weken oid beginnen met buitenrijden. Ook hebben we nog regelmatig extra een theorieles waarin we oefenexamens doen. En dan in mei is het examen :)
Lees hier mensen die een weekendcursus willen doen, maar daar zou ik echt niet aan beginnen :n Ik kon voor ik begon al een paard inspannen en een beetje rondsturen, maar om te leren hoe en wanneer het tuig goed past, de juiste volgorde van inspannen, kleine details die de veiligheid vergroten en de gewoonte die het wordt om leidsels over te pakken ed leer je imo alleen door het heel veel te doen :)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:03

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Aangenomen dat dit aan mij gericht is ;)

Ik vraag me af wat je nou precies leert tijdens een cursus KB, wat je bij gewone menlessen níet leert. En daarmee bedoel ik dan kennis die van toepassing is. Daar heb ik nog geen antwoord op gekregen, dus vandaar mijn twijfel over het wel of niet volgen van zo'n cursus. Aangezien de meesten hier wel enthousiast zijn en zelfs in de verdediging schieten, zal het vast wel een leuke cursus zijn.
Behalve het papiertje heb ik echter nog geen voordelen gehoord.

Blijkbaar ben ik dan de enige die het raar vind dat zo'n examen niet up-to-date is qua theorie, en geen zin heeft om dat maar klakkeloos te leren omdat het 'moet voor het bewijs'.
Je mag van zo'n cursus toch wel eisen dat het volgepropt zit met belangrijke informatie die er echt toe doet.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:22

quote="VanHuisUit"]
Citaat:

Mijn mening is dat je met het KB alles in een keer op basisniveau goed krijgt uitgelegd en je tegelijkertijd een goed mensysteem leert binnen niet al te lange tijd. Erg praktische investering dus.[/quote]

Aangenomen dat dit aan mij gericht is ;)

Ik vraag me af wat je nou precies leert tijdens een cursus KB, wat je bij gewone menlessen níet leert. En daarmee bedoel ik dan kennis die van toepassing is. Daar heb ik nog geen antwoord op gekregen, dus vandaar mijn twijfel over het wel of niet volgen van zo'n cursus. Aangezien de meesten hier wel enthousiast zijn en zelfs in de verdediging schieten, zal het vast wel een leuke cursus zijn.
Behalve het papiertje heb ik echter nog geen voordelen gehoord.

Blijkbaar ben ik dan de enige die het raar vind dat zo'n examen niet up-to-date is qua theorie, en geen zin heeft om dat maar klakkeloos te leren omdat het 'moet voor het bewijs'.
Je mag van zo'n cursus toch wel eisen dat het volgepropt zit met belangrijke informatie die er echt toe doet.[/quote]

Dat geld voor het ruiterbewijs toch ook.
Je krijgt nu eenmaal van die vage vragen met antwoorden, maar ik ben er meebegonnen om de kennis mee te krijgen en het in de goede orde toe te passen.