[AR] de bekende shetland sulky's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 00:53

@ kas_flower, de touwstrengtuigjes zijn van prima kwaliteit, deze komen uit de fabrieken van IR namelijk. goed, ze zijn minder dan een marathontuig, maar voor die prijs heb je een echte topper hoor! de enige echte aanmerking erop is de kwaliteit van de stiksels. een zadelmaker kan je tuigje trouwens ook makkelijk en voor een paar cent voor je aanpassen, kan je toch met een comfortabel tuig beleren, dat is zó belangrijk, met de eerste ervaringen voor zo'n dier.

@ HW, inderdaad, een sulky beweegt mee als een pony steigert. als de pony achterover klapt (zoals in het topic hier op AR beschreven staat), gaat hij met sulky en al. dat is iets wat je met een vierwieler niet snel zal overkomen, aangezien het lamoen van een vierwieler meestal niet verder naar achteren kan dan iets voorbij de 90 graden tov de grond.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:03

horsewisper schreef:
dit is mijn tuig

Die vind ik best mooi Ja
Ik had een tuig van IR besteld bij ruitersport.com. (met leren strengen) Super snelle levering alleen was maat mini shet niet zo mini Schijnheilig Heb hem nu terug gestuurd en moet op zoek naar een andere. Misschien is dit wel wat dan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:16

Ik heb de sulky ook zoals hij achter die bonte hangt. Dus voor pony's van 107 klopt niet, zo groot heb ik ze niet Knipoog.
Ik heb ze van 100 tot 105 er voor lopen(en tot voor kort ook nog een van 90 cm, dat was wel wat minder mooi, maar nog wel goed te doen). Zelfs een keer eentje van 75 cm Knipoog (om te kijken of die pony er een beetje mee weg kwam toen net m'n grote lamoen er aan zat).

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:53

Maar heeft iemand een idee wat ik dan met het tuig kan doen? Met name de strengen en de broek?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:04

kas_flower schreef:
Huh, haar pony te klein voor die sulky?
Of mijn pony?

te groot bedoel ik hahah typfout Clown

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:05

deedee19 schreef:
horsewisper schreef:
dit is mijn tuig

Die vind ik best mooi Ja
Ik had een tuig van IR besteld bij ruitersport.com. (met leren strengen) Super snelle levering alleen was maat mini shet niet zo mini Schijnheilig Heb hem nu terug gestuurd en moet op zoek naar een andere. Misschien is dit wel wat dan.

deze verkoopt woonschipt van bokt, daar had ik mijn karretje +tuigje vandaar.
dus jou karretje dus Knipoog

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:19

Ik had net al netjes bericht terug van ruitersport en het geld is terug gestuurd. Ik ga eerst van de week even in de winkel kijken of ik iets kan vinden en anders bestel ik die. Bedankt Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:04

Evaa_ schreef:
De sulky's vind ik nu veel enger geworden.
Me shetlander ging steigeren toen die ervoor stond, en is dus achterover geklapt...
Het verhaal staat hier ook op [AR]
Dat is wel minder van de sulky's, met jonge ''nog niet ervaren Knipoog!'' pony's ervoor, stel dat ze steigeren en omklappen... Met een 4 wieler kunnen ze niet omklappen, iig. niet zo snel.....

Da's klinklare onzin.... mij is verteld bij het kopen van mijn 4wielige wagen dat de kar niet kon scharen/omkiepen Clown wha, henk geloofde het nog ook...

omklappen kan óók met een 4wieler, een sulky is hoogstens wat onstabieler met kuilen e.d.
Daarbij is het hele beleerproces zoals jij het uitvoerde, niet echt denderend gegaan Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:19

horsewisper schreef:
knopen krijg je er niet meer uit ook, dus dat is behoorlijk knudde.
paar keer omdraaien misschien om het zweng, maar weet niet of dat belemmert in het trekken.

Heb dat ook geprobeerd die dag Knipoog maar dan wil de zweng totaal niet meer bewegen, omdat inderdaad zoals eline al zegt, de touwen de zweng 'klem' trekken zeg maar.

Wat er in ieder geval 'schort' aan de aanspanning van eline (kas_flower):

- Mij lijkt het toch wel een handig idee om stophaken op het lamoen te hebben
(zag het hier al wel voor bij komen... ik heb niet zo héél veel verstand van sulky's, maar is dat
normaal, dat er geen stophaken aanzitten?)
- Touwstrengen zijn dus inderdaad te lang. Mij lijkt het persoonlijk een stuk handiger om een nieuw borsttuig met leren strengen te kopen, die kun je nog verstellen ook nog.
- De draagriem van het borsttuig zit te ver naar achteren; ze heeft haar draagriem zo ongeveer op haar schoft hangen.
- De broek moet denk ik zowiezo veel kleiner, die zit echt helemaal nergens naar Knipoog

Ik stond er alleen wel van te kijken dat bij eline's tuig de draagriemen voor de lichtogen kunnen bewegen door het schoftje heen Knipoog

Ik ben er alleen nu inmiddels achter dat dat bij tuigen voor 2wielers schijnbaar 'zo hoort' Lachen
Kende dat natuurlijk écht niet... Knipoog blijkbaar worden door de beweeglijkheid van de draagriem de zijdelingse bewegingen van de sulky wat meer opgevangen, en de directe druk op de rug word verminderd etc.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:27

Evaa_ schreef:
De sulky's vind ik nu veel enger geworden.
Me shetlander ging steigeren toen die ervoor stond, en is dus achterover geklapt...
Het verhaal staat hier ook op [AR]
Dat is wel minder van de sulky's, met jonge ''nog niet ervaren Knipoog!'' pony's ervoor, stel dat ze steigeren en omklappen... Met een 4 wieler kunnen ze niet omklappen, iig. niet zo snel.....

Maar jou 'ongeluk' heeft verder niks te maken met deze sulky. Dit had met iedere andere wagen fout kunnen gaan. Het is echt niet zo dat deze sulky zomaar omkiept als je pony hoog steigert. Heb ik (nou ja Eli) van de week toevallig uit geprobeert en we konden zo weer verder rijden na een hele hoger steigeractie van hem.
Het is eerder de onervarenheid waardoor steigeren van een paard vaak uit de hand loopt, als het niet goed word opgelost.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:29

Juist viola, dat probeerde ook ik duidelijk te maken. Zowiezo ben ik het niet eens met de manier van het beleren, en de 1e keer dat hij ging steigeren en bokken direct uitspannen, zo beleer je een pony imo niet, maargoed..

Het is niet leuk, maar misschien leren mensen hier wat van.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:34

Laat maar zitten, ik reageer hier al niet meer. Jullie weten niet eens hoelang ik al bezig ben met opnieuw beleren met mennen, hoevaak het al goed gegaan is voor de kar, en hoe braaf ze de laatste tijd voor de kar ook wel niet is. Als je er bij was de eerste keer (en dat was Yinka @ bokt ) was je waaars. ook niet verdergegaan. Ik had net nieuw tuig en alles en had liever niet dat ze met sulky en al de sloot in ging. Dan maar even wachten tot ik in de grote wei kon met omheining, zodat ze niet de sloot in kon.
Onervarenheid met steigeren? Zoals ik al zoooovaak heb gezegt, ik zat NIET op de kar dus kon dr niet omlaag halen.
En ze is niet met sulky en al omgeklapt, hoe precies weet ik ook niet meer maar het ging allemaal zo snel. Iig. was het lamoen helemaal gebogen Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:37

Sorry eva, jammer dat je er voor wegloopt... ik volg je topic, dus weet in iedergeval een kléin beetje wat er gaande is.

als je bang bent dat pony met sulky en al in sloot beland: wie stuurt er dan? jij of de pony?? volgens mij heb je daar nog wel aardig wat over te vertellen, in iedergeval, als je óp de bok zit.

Daarom (en nu ook meer in het algemeen) vind ik het ook zeer gevaarlijk als men een pony gaat beleren en dan náast of achter de sulky gaat lopen, zonder ook maar iemand op de bok...

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:38

Ik zat er nog niet op, ik stond er nog naast toen ze gek begon te doen. Ik was nog bezig met alles vast te maken. Ik kan niet op de bok zitten en alles vastmaken?

En over de eerste keer:
Kan ik nog sturen als me pony voor de kar begint te bokken en rennen en steigeren? Nou dat lukte me iig niet zo goed omdat het ook niet zo'n groot stukje was.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:40

Evaa_ schreef:
Laat maar zitten, ik reageer hier al niet meer. Jullie weten niet eens hoelang ik al bezig ben met opnieuw beleren met mennen, hoevaak het al goed gegaan is voor de kar, en hoe braaf ze de laatste tijd voor de kar ook wel niet is. Als je er bij was de eerste keer (en dat was Yinka @ bokt ) was je waaars. ook niet verdergegaan. Ik had net nieuw tuig en alles en had liever niet dat ze met sulky en al de sloot in ging. Dan maar even wachten tot ik in de grote wei kon met omheining, zodat ze niet de sloot in kon.
Onervarenheid met steigeren? Zoals ik al zoooovaak heb gezegt, ik zat NIET op de kar dus kon dr niet omlaag halen. En ze is niet met sulky en al omgeklapt, hoe precies weet ik ook niet meer maar het ging allemaal zo snel. Iig. was het lamoen helemaal gebogen Knipoog

Je had dus WEL op de kar moeten ZITTEN Knipoog en dat is eigenlijk een grote fout die je hebt gemaakt... vat het niet banketstaaf op, maar dat is dus hetgene wat er dus is misgegaan. je spant met 2 man in, menner gaat dírect op de bok zitten, terwijl de hulppersoon bij het hoofd v/d pony blijft. jij hoorde dus niet op de grond, maar op de bok. Knipoog
meestal gebruik je bij het inspannen ook 2 personen; iemand houd de pony vast, de ander spant in en neemt gelijk plaats op de bok

maargoed, ik zal er over op houden Knipoog hier gaat dit topic ook niet over..

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:45

Ik was nog bezig met inspannen terwijl me vriendin dr vasthield. Toen ze wat onrustiger werd hield ik der even vast omdat ze bang werd me vriendin. Ik aaide dr even en toen deed ze dat.
Nu hou ik ook verder op hier, ik ga wel verder in me eigen topic.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:47

Sorry, wist niet dat je boos werd. Je geeft hier in dit topic alleen een soort die sulky de schuld (niet echt, maar wekt wel een beetje die suggestie) en dat wilde ik graag even rechtzetten.

De rest van mijn bericht zet ik even in je andere topic als je het goed vind want anders worden de moddies boos Knipoog omdat het niet meer over de sulky gaat.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 02:41

Hooi,

Kom hier even een vraag stellen.
Mijn sulky zit dus met een lege band telkens, maar waar kan ik een nieuwe band kopen (Denk dat alleen binnenband nodig is) Ik heb hem al vrijdag nodig, dus weet niet waar je dat zo snel kunt halen? Iemand ideetjes?
Hoor het graag,
Alvast bedankt

(Oja op me buitenband stond trouwens : 20 x 3.125 , zou dat dan de maat wezen?)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:10

Neem een wiel mee naar de fietsenmaker, die kan je zo verder helpen!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 07:20

Ik heb de mijne naar de fietsenmaker gebracht en die maakte hem meteen. Anders kun je bij horseshophorsepower een nieuwe binnenband halen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:16

Idd gewoon heel simpel mee naar de fietsenmaker. Hij kan hem plakken (als je een fietsband kan plakken kan je dat zelf ook heel makkelijk) of een nieuwe binnenband in zetten. Ik denk dat de maat die je noemt idd de maat van de band

piened

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:07

Ik wil even opmerken, dat als er op de band 20x3.125 staat, deze niet van een bekende shetland sulky is. Deze hebben namelijk 2.5 x 16 OF 2.75 x 21 banden. Binnenbanden daarvoor zijn bij de fietsenmaker of sulky dealer te krijgen.

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:36

Ik ben ook van plan om deze sulky te kopen, ik heb een shet van 1.04 en na dit topic gelezen te hebben denk ik dat ik een met een grotere lamoen bestel. Maar wat voor tuig moet ik kopen? Wat bevalt jullie goed en waar hebben jullie het vandaan? Of zijn er dingen waar ik op moet letten? Ik wil liever niet meer besteden dan 250 euro.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:57

Heeft iemand ondertussen al een foto van een sulky met stophaken end?

piened

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:05

Afbeelding

In de buiging van de hals zie je een stophaakje die naar buiten steekt. De bomen zijn inmiddels 2x veranderd. Eerst naar een versie met een gebogen uiteinde, inclusief stophaakjes. Nu ook verstelbaar inclusief stophaakjes.