[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:47

rensju schreef:
Ja klopt.. maar jammer genoeg kan het niet hoger.. freddie is ong 86 cm hoog.. en het tuigje past allemaal net.. alles zit op het kleinst mét bijgeprikte gaatjes:P en bij het borststuk past er niks meer bij.. maar zo heel erg is dat toch niet?

Ik zie het ja dat het niet anders kan. Maar dat het niet erg is wil ik niet direct zeggen. De pony kan zo niet goed en lekker trekken omdat hij niet met zijn borst trekt maar meer met zijn benen.
Lijkt mij niet lekker lopen. Zeker als je lange ritten zou gaan maken, wil ik je toch afraden zo te gaan rijden.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 23:04

Ik ben het wel met isapaardje eens, maar ik neem aan dat je niet zo'n lange ritten zal rijden.
Ik vind de lamoenen ook wel wat aan de hoge kant eigenlijk.
Ik vind trouwens de vlechtjes in de maantop wel heel schattig hoor rensju! Echt leuk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:31

Een tuigenmaker kan de halsriem nog wel een stukje omhoog heizen. Als je doorgereden schuurplekken niet zo erg vind dan geeft het inderdaad niet maar ik weet niet of jouw pony daar je mening in deelt.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:57

shetlandtuiger meldt zich Haha!
Ik men met een eigenwijze grote ruin, ik had hem binnen een week voor de kar, zo leuk vond (vindt!) ie het.

ik heb trouwwens nog een shetlandtuigje over, weten jullie er iemand voor?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:09

Isapaardje schreef:
Ik zie het ja dat het niet anders kan. Maar dat het niet erg is wil ik niet direct zeggen. De pony kan zo niet goed en lekker trekken omdat hij niet met zijn borst trekt maar meer met zijn benen.
Lijkt mij niet lekker lopen. Zeker als je lange ritten zou gaan maken, wil ik je toch afraden zo te gaan rijden.

Je hebt wel gelijk, maar ik kan er zo 123 niet echt iets aan doen.. wat noem je lange ritten dan?
ik maak meestal 5/6 kilometer, soms ook meer 9 ofzo...

Sokkebok schreef:
Ik ben het wel met isapaardje eens, maar ik neem aan dat je niet zo'n lange ritten zal rijden.
Ik vind de lamoenen ook wel wat aan de hoge kant eigenlijk.
Ik vind trouwens de vlechtjes in de maantop wel heel schattig hoor rensju! Echt leuk.

Ik heb de lamoenen idd op het hoogst, omdat het evenwicth van de sulky er dan meer is... doe ik hem lager dan hangen we te veel voorover, met de kar enzo op de pony..
Haha! heb altijd staartjes of vlechtjes in zijn pony, anders krijg ik het hoofdstel niet om! al dat haar in de weg Clown

napie schreef:
Een tuigenmaker kan de halsriem nog wel een stukje omhoog heizen. Als je doorgereden schuurplekken niet zo erg vind dan geeft het inderdaad niet maar ik weet niet of jouw pony daar je mening in deelt.

Hoe zou die dat moeten doen dan.. een stuk er tussenuit halen???
Beetje domme zin, iedereen vind doorgereden schuurplekken erg Verward en ponys ook... Verward
Hij heeft totaal geen schuurplekken, alleen lekker veel zweettt Vingers aflikken
Je ziet/merkt/voelt er verder niks van.. maar dit is al een mini-tuigje.. dus veel kleiner kan het ook niet toch?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:08

Ik begrijp je dilemma wel, maar ikzelf vindt een rit van 9 km genoeg om voor goed passend tuig te zorgen.
Vraag anders eens na bij een tuigenmaker. Ze kunnen vaak meer dan je denkt.

Verder is het zo dat je een tweewielige wagen, beladen met personen, met 1 vinger in evenwicht moet kunnen houden. Hij mag niet naar achteren kieperen en je moet ook niet veel gewicht in je hand hebben.
Al het gewicht dat jij voelt, heeft de pony op de rug. Alles wat naar achteren wil kieperen, duwt op de buik.

En nogmaals, de borst is bedoeld om mee te trekken, niet de bovenkant van de benen Clown

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:28

Afbeelding

Vind je dat hij hier met de bovenkant van zijn benen trekt? en nogmaals ik ben het met jullie eens dat hij wat hoger zou kunnen.. Ik zal eens rondkijken of er wat aan gedaan kan worden...
Trouwens, ik zie ook wel eens mensen die hem echt te hoog hebben:S dan is het net of ie met zijn slokdarm trekt Knipoog Clown

Daarom, ik heb een 2 wielige wagen.. dus ik heb even gekeken/gevoeld op welke hoogte aan het schoftstuk hij het minst belast word.. dus wanneer hij in evenwicht is.. en dat is op deze hoogte.. dus liever in evenwicht en het lijkt een beetje raar.. dan dat het er mooi uit ziet en al het gewicht op zijn schoft...

zijn er nog meer dingen die niet goed zitten of raar lijken ofzo? Ik ben tenslotte geen volleerd menner!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:37

Ik zoek een leuk, niet al te duur 4 wiel karretje voor een shetlander van 94 cm.
Beetje in omgeving Hoorn (NH)
Heb je iets?
PB even waar je woont, met een foto van het karretje, en de vraagprijs Knipoog
Alvast bedankt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:20

Afbeelding

Zijn geen shetlanders, maar welshjes en een hele andere manier van aangespannen rijden. Maar wel leuk om te doen, zeker omdat onze gehandicapte medemens er zoveel plezier aan beleeft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:29

rensju schreef:
Ik ben tenslotte geen volleerd menner!

Ik ook niet, dat scheelt Clown

Op onderstaande foto van onze aanspanning zal ook vast wel een opmerking te plaatsen zijn. Al is het maar op mijn man die zo in elkaar gedoken op de wagen zit Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Ik men gewoon lekker recreatief en als vrijwilliger bij het huifbed (zie foto vorige antwoord)

Simone_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:38

Ik bedoe het ook gewoon voor de lol enzo hoor Lachen

Dit word '' waarschijnlijk '' mijn nieuwe karretje :
Afbeelding

Wat vinden jullie ervan Lachen ?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:45

he isapaardje ik zie dat je met hoefschoenen rijd.. ik vind ze zo lief!! zo klein:) voldoet het beter dan ijzers???

leuk karrtje! het lijkt wel apart, voor kleinere wielen dan achter...

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:50

Wij rijden ook aangespannen met 1 shetlander, maar hebben niet zo mooi marathonwagentje en tuig.

Simone_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:03

rensju schreef:
he isapaardje ik zie dat je met hoefschoenen rijd.. ik vind ze zo lief!! zo klein:) voldoet het beter dan ijzers???

leuk karrtje! het lijkt wel apart, voor kleinere wielen dan achter...

Ja dat vond ik ook wel apart, ben benieuwd hoe dat dan rijd Gaaaap

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:15

Isapaardje van welk merk zijn die schoentjes? En waar heb je die gekocht?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:27

zo te zien zijn het Smitjes, toch?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 14:55

Simone_S: Ik vind het wel een heel leuk karretje. Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:05

Ja het zijn inderdaad smit schoenen.
Andere modellen waren er toen niet in zulke kleine maten, en ik geloof nu nog altijd niet. Bij het kleinste ijzer moest er vroeger nog een stukje vanaf.

Ik had grote problemen met hoefijzers. Ze zaten na 3 weken al los, scheuren op de nagelgaten en uiteindelijk geen hoef meer over.
Of de pony heeft slechte voeten, of ik had steeds een slechte hoefsmid, maar met die schoenen heb ik van beide geen last meer Clown
Ik heb nu zelf een vijl gekocht en hou de hoefjes zelf bij, met af en toe voor controle de bekapper er bij.

Het is even een uitgave in het begin (54 euro per stuk), maar ik heb ze nu al dik 2 jaar. Nu ben ik wel toe aan een paar nieuwe voorschoenen overigens. Achter heeft ze ze bijna nooit aan.

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:05

Ik men ook met een klein paard ( naja het is officieel geen shetlander maar het lijkt erop.
Afbeelding

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:12

vandaag heb ik naar een marathon karretje gekeken en ben geslaagd voor charlie ( foto''s volgen nog )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:28

En als het weer straks weer over een paar maanden weer veranderd hebben we weer sneeuwpret met de shet Clown

Afbeelding

Eenvoudig ... neem een kinderslee, stok als zweng eraan. Longeerschofje en het borsttuig van de kar. Wat lange touwen als strengen. Longeerlijnen als lange leidsels en sleeen maar Haha!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:47

Dat heb ik ook gedaan afgelopen winter.. maar mijn probleem was dat de slee gelijk op/in de grond zit en freddie me niet meer kan trekken Clown
dus niet echt een succes, dan moet je een slee hebben met een platte,vlakke onderkant zodat ie op de sneeuw blijft liggen..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:52

Of genoeg sneeuw Schijnheilig
Ik had ook een gewone houten slee met 2 ijzers (behoorlijk verroest) en ik ben niet een van de lichtste personen. Ik zat denk ik redelijk ook op het gras, maar de pony trok gewoon door.
Nu is ze wel gewend een vrij zware wagen te trekken, ook door het zand. Ze gaat dus wel echt in het tuig "hangen" als het even niet meewerkt. heb zo met de kar ooit de latten van hekwerk gereden toen we vastzaten. Ik dacht, ze stopt wel. Niet dus. Even aanzetten, hoop gekraak en ze was weer los Clown

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:45

hahah.. toen was ie ook nog vele minder gespierd.. en ikr ijd met een sulky op de weg, dat is ook veel minder zwaar..
mar als ze idd een keer willen.. trekken ze zo door alles heen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 00:18

*meldt zich*
ik ben met mijn driejarige merrie ook net begonnen. ze heeft nu zes keer daadwerkelijk voor de kar gestaan (bekende zwarte shet sulky), en pikt het super op! loopt lekker nageeflijk, enz... we hebben er een goede trainer bij, dat scheelt! zelf was ik een leek, maar het is verbazend wat je in korte tijd kunt leren. ik heb ook al alleen gereden, zonder de trainer erbij, maar wel alles binnen de heiningen. foto's volgen binnenkort!!

@ rensju, je kunt ook gewoon je halsriem naar de schoenmaker brengen, voor een paar Euro haalt ie er een stukje tussenuit. nu hangt je borst zo laag dat de pony met zijn schouders trekt ipv met zijn borst, en dat is een stuk zwaarder. het risico op blessures in de bovenarm van het voorbeen is no ook erg hoog.