[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:55

gijsenkim schreef:
Dat was idd een schreinend (ij?) geval........ vond ik echt helemaal idioot. een paard moet vooral boven alles happy zijn, een paard doet niks voor je als ie niet wil, helaas zijn de meeste paarden veel te meegaand, veel te vredelievend en willen veel te veel het baasje pleazen. Paarden zijn niet moeilijk, je moet je alleen willen openstellen tot hun INDIVIDUELE gedachten. En ik ben echt van mening dat je dat niet via een boek, video of cursus....... van Voest, Parellie of hoe heet die duitser kan leren, dat kan je toch echt alleen in de praktijk leren....... wellicht werk het heel goed als je EEN paard onder je hoedde hebt, maar bij meerdere paarden met evenzoveel karakters werkt het niet, dan moet je gewoon overschakelen op je gevoel Haha!

Praktijk in combi met een boek en video. En je paard als beste leraar.
Tuurlijk heb je er ook gevoel voor nodig.
Ik snap niet wat jullie allemaal zo moeilijk doen, ik weet zeker dat er al veel paarden zijn geholpen door het hele Nh gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:11

waarom wijniet rijk zijn, net als die andere boertjes
Omdat wij geen zin hebben in belangstelling, geen zin in viedos uit te brengen, boeken te schrijven
En vooral geen zin hebben in mensjes die niks weten van paarden en van pure ellende maar gaan NH-en (nee zo zijn ze niet allemaal, dat weet ik ook wel)

dit is wat ik bedoel:
Citaat:
Mensen die zeggen dat NH 'heilig' is en de beste methode is, hebben geen benul hoe je 'normaa'l met een paard omgaat (die missen een basis van heb ik jou daar), ze kennen waarschijnlijk alleen de methode van parelli/voest/ hempfling enz. en zien door hun stomme verbazing dat een paard de trailer in gaat als je niet tegen hem schreeuwt, met longeerlijnen werkt of een lap over z'n hoofd gooit..........nou hallo zeg dan ben je toch diep gezonken als je parelli of wie dan ook nodig hebt om in te zien dat dit om en veel diervriendelijke/efficiente manier kan.

en vooral het schuin gedrukte

En een buitenrit, gezellig
En mijn paard gaat er zeker weten niet vandoor
op een gewoon bit, zonder toeters en bellen Lachen
Loopt ook zo de trailer op
Maar dat weten de mensen van de Dorine rit ook nog wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:22

runningkawa schreef:

Buitenritje? Prima hoor, zodra ze weer normaal in het werk mag ben ik van de partij. Trailer..........nog nooit een probleem geweest met een paard, de driejarige die nooit een trailer hebben gezien zetten we er zo op. Zonder enig probleem. Gewoon een beetje geduld en op het juiste moment even het zweepje erbij.

Heb een merrie gehad die perse niet de klep op wilde, maar aan de zijkant erop wilde. In het begin vond ik dat gevaarlijk dus wilde perse dat ze via de klep ging. Na een paar weken had ik zoiets van..........joh als jij dat op die manier wil doen, prima dan.....als je de trailer maar opgaat. Nou op die manier deed ze het keer op keer.

Maar dat had ik met NH vast heel anders moeten oplossen.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:32

Citaat:
Omdat wij geen zin hebben in belangstelling, geen zin in viedos uit te brengen, boeken te schrijven
En vooral geen zin hebben in mensjes die niks weten van paarden en van pure ellende maar gaan NH-en (nee zo zijn ze niet allemaal, dat weet ik ook wel)

Blijkbaar stoot het jullie onzettend tegen de borst dat mensen er geld mee willen verdienen? Is dat dan zo erg? Nog even over de boertjes en leren van mensen die aan de kant staan met een sigaar in hun mond. Waar denk je dat bv Parelli zijn wijsheid vandaan heeft. Ook van die mensen hoor (maar dan de amerikaanse versie ervan Knipoog).

Fijn dat we daar uit zijn trouwens (dat niet elke NHer zo is Knipoog)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:33

@RK, nu typ je alweer wat ik denk Tong uitsteken

Buitenrit/meeting is prima Ik zal niet zeggen dat ik degene ben die haar altijd 100% onder controle heb, maar het gaat steeds beter en we zijn ermee aan het werk. Dit paard was als 5-jarige nog helemaal niets gewend en had in geen enkel mens echt vertrouwen. Dat moet nog groeien, maar daar zijn we hard mee bezig. Maar ik rijd haar wel veilig op een simpel trensje en ze loopt ook zo achter me aan de trailer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:36

memory schreef:
Blijkbaar stoot het jullie onzettend tegen de borst dat mensen er geld mee willen verdienen? Is dat dan zo erg? Nog even over de boertjes en leren van mensen die aan de kant staan met een sigaar in hun mond. Waar denk je dat bv Parelli zijn wijsheid vandaan heeft. Ook van die mensen hoor (maar dan de amerikaanse versie ervan Knipoog).

Fijn dat we daar uit zijn trouwens (dat niet elke NHer zo is Knipoog)

nee hoor vind het niet erg
Alleen raar dat mensen daar in trappen als ze het ook gratis kunnen hebben, jaja ben hollander Lachen
En ik ben rijk genoeg, dus nee, geen last van het niet kunnen hebben Lachen

en leuk dat je weet dat parreli het ook van die boertjes heeft

zijn we het er toch over eens
de boertjes manier, daar moet je het van hebben Haha!

Dus zijn we terug bij pagina 1
boertjes manier of NH
boertjes manier dus Haha! Tong uitsteken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:39

runningkawa schreef:

dit is wat ik bedoel:

en vooral het schuin gedrukte

kijk even op een willekeurig topic over paarden die absoluut de trailer niet op willen, daar hebben weinig mensen een oplossing voor die en werkt en diervriendlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:42

En ik snap die willekeurige topics ook nooit

Ik heb in het verleden honderden jonge paarden geladen
en echt allemaal, lopen ze zo de trailer in.
Echt binnen 5 min, is alles geladen.

kan dat echt nooit snappen.

heeft ook nergens anders mee te maken als je iegen houding tegenover het paard
je eigen uitstraling dat het niet eng is.

Wat ik wel zeker weet bij paarden die eerst wel laden en daarna niet meer is dat de chauffeur giga op zijn flikker moet hebben
Want ga zelf maar eens in een traiker staan, is heel raar onder het rijden

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:44

Iedereen heeft het toch weer van iemand, dus ja uiteindelijk is het allemaal wijsheid. Alleen af en toe iemand die er goed rijk van kan worden!
We zijn uit de discussie Haha!! Uiteindelijk zijn het 20 pagina's over vooroordelen (aan beide zijden). Mochten jullie voor de volgende keer eens willen weten waar je het over hebt (aangezien van de NHers er bijna alleen maar parelli beoefenaars aan het woord kwamen) begin juli zijn er een paar demo's Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:44

sanne83 schreef:
kijk even op een willekeurig topic over paarden die absoluut de trailer niet op willen, daar hebben weinig mensen een oplossing voor die en werkt en diervriendlijk is.

Dat heeft voor een groot deel met TIJD en GEDULD te maken, veel mensen nemen de tijd niet om te oefenen met hun paard wbt trailer laden, ze trainen zich suf voor de proef die ze moeten rijden, maar die proef kun je op je buik schrijven als het paard de trailer niet in wil.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:45

runningkawa schreef:
nee hoor vind het niet erg
Alleen raar dat mensen daar in trappen als ze het ook gratis kunnen hebben, jaja ben hollander Lachen
En ik ben rijk genoeg, dus nee, geen last van het niet kunnen hebben Lachen

en leuk dat je weet dat parreli het ook van die boertjes heeft

zijn we het er toch over eens
de boertjes manier, daar moet je het van hebben Haha!

Dus zijn we terug bij pagina 1
boertjes manier of NH
boertjes manier dus Haha! Tong uitsteken

vergeet alleen niet dat hij het van heel veel boertjes (?) heeft en ook niet schrijft over alle slechte die hij is tegengekomen, en van goede mensen in western, dressuur, springen, circus, etc etc. In ieder geval meer paardemensen dan ik zowieso in m'n leven ga meemaken. maar ik wil graag nu nog leuke dingen doen met mijn paard Haha! dus ik ga niet eens proberen dat te evenaren, dat heeft parelli namelijk al voor mij gedaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:48

Slechte mensen heb je bij alles, ook onder zogenaamde nh-ers
Maar ook van het slechte leer je
dan zie je hoe je het zelf nooit wilt doen.

En leuke dingen hoef je ook niet te laten vervallen als je irl veel ervaring wilt opdoen bij de paarden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:54

OK dan heb ik hier wel een uitdaging voor degene die hem aan wil gaan Knipoog

Heb hier een tinker staan die (op de terugweg) niet te laden is.... Wie wil? Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:55

heb al te vaak slechte dingen dingen gezien, daar leer ik niet elke keer wat van, weet al heel lang hoe ik het niet wil. Dan moet je alleen een manier zoeken waarop je het wel wil (en waarop het ook gaat)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:56

memory schreef:
Mochten jullie voor de volgende keer eens willen weten waar je het over hebt (aangezien van de NHers er bijna alleen maar parelli beoefenaars aan het woord kwamen) begin juli zijn er een paar demo's Knipoog

Kan zijn dat het niet zo bedoeld is, maar ik vind dit een beetje kleinerend overkomen. Alsof de discussie eigenlijk zinloos was omdat wij toch niet weten waar we over praten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:59

weten we toch ook niet
daarom hebben we fijne paarden die braaf zijn, werkwillend onder het zadel en met de oortjes erop alles doen Haha!

en die demo's
Misschien moeten wij ze maar gaan geven Tong uitsteken

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:01

O ja, da's waar ook Clown Stom van me Knipoog

Nee, wij hebben geen commerciële bedoeling Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:15

Richtje schreef:
OK dan heb ik hier wel een uitdaging voor degene die hem aan wil gaan Knipoog

Heb hier een tinker staan die (op de terugweg) niet te laden is.... Wie wil? Knipoog

Mijn idee: Geef de chauffeur maar eens wat les om met een paardentrailer te rijden. Of nog beter, ga een ritje met de chauffeur in de trailer maken. HIj moet een glas water vast houden, en er mag niets uitgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:16

cissie schreef:
Dat heeft voor een groot deel met TIJD en GEDULD te maken, veel mensen nemen de tijd niet om te oefenen met hun paard wbt trailer laden, ze trainen zich suf voor de proef die ze moeten rijden, maar die proef kun je op je buik schrijven als het paard de trailer niet in wil.

Om eerlijk te zijn oefen ik ook nooit met laden. Als ik ga, dan zet ik ze erop. Ook al die driejarigen die nog nooit een trailer hadden gezien. Geen getut......gewoon opladen en wegrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:17

Pipo schreef:
Mijn idee: Geef de chauffeur maar eens wat les om met een paardentrailer te rijden. Of nog beter, ga een ritje met de chauffeur in de trailer maken. HIj moet een glas water vast houden, en er mag niets uitgaan.

OK dan!

dat gaf ik hier ook al aan
dat is echt 9 van de 10 keer de fout

met een paard moet je nog zachter dan zachtjes remmen optrekken en bochten rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:18

Pipo schreef:
Om eerlijk te zijn oefen ik ook nooit met laden. Als ik ga, dan zet ik ze erop. Ook al die driejarigen die nog nooit een trailer hadden gezien. Geen getut......gewoon opladen en wegrijden.

OK dan!
idd nooit van mijn leven geoefend

enter twenters
zo uit het land er binnen 5 min op

ook de paarden die ik reed hup erop

de enige waar ik langer moeite mee had waren, ja hoor, de paarden waarmee gemutst was
maar ook die lade later goed
maar dat zijn de paarden waar wat tijd en geduld in gaan zitten
de rest loopt er zo op

weten toch nog helemaal niet dat dat eng is?
dat is iets wat ze eerst meegemaakt moeten hebben.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:20

Pipo schreef:

Ik ook niet, omdat er bij mijn paarden/ponys geen reden toe is die zijn vanaf het begin door mij geleerd dat op de trailer staan niet eng is, maar iets gewoon, ik doe dan ook vooral gewoon.

Ik doelde meer op mensen die een paard hebben die NIET de trailer in wil en vaak MOET het paard erin, want ze hebben nu effe geen tijd voor dat gemier, hup die trailer in (niet goedschiks, dan maar kwaadschiks), DIE mensen moesten zich schamen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:41

Pipo schreef:

Het stomme is, dat we één keer een week lang geoefend hebben en hem twee keer per dag op de trailer hebben gezet, gevoerd geborsteld en weer op stal gezet. En die keer ging hij er zowel op de heen als terug weg foutloos op. De chauffeur heeft de eerste keer niet echt netjes gereden, maar rijd tegenwoordig heel rustig. Ook met andere paarden met dezelfde chauffeur lopen de paarden zowel heen als terug netjes de trailer op.
Het paard komt er ook volkomen rustig en droog uit, stress op de trailer is dus geen sprake van.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:43

ze hoeven ook niet nat te zijn
en waar een ander paard niet op reageert doet weer een ander het wel

nog rustiger rijden dan hij al doet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:50

Het is niet zozeer het hele rustig rijden, maar meer het remmen op de juiste plekken, en het niet optrekken op de juiste plekken. Op de snelweg kan je gerust doorrijden. Met een vrachtwagen kan je ook veel harder rijden, daar staan ze gewoon stiller op.

Valt mij nog wel vaak op dat mensen wel heel rustig rijden, maar dan in een bochtje/drempel net ff wat te vlug optrekken, de auto is dan door de bocht, maar de trailer ngo niet.