[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Syllke_x

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:37

Leuk dat je een filmpje deelt VHU. En jij ook goed nieuws Classico. Ik ben ook helemaal blij, ben vandaag voor het eerst met Bøkko in het tuig de weg op gegaan (achter hem aan lopend terwijl mijn vriend hem nog extra met een halstertouw aan het halster vast had). We hadden een rustig weggetje uitgezocht, in de bossen, maar kwamen twee enkelspannen tegen, een tractor, 2 auto's, een quad (!) en Bøkko bleef superbraaf. Heerlijk genoten van de wandeling. Weer een stapje vooruit!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:07

Stille meelezer komt even vanuit haar schuilplaats :o

VanHuisUit schreef:
Voor degenen die met sleepjes bezig zijn, zo doet onze Hero het momenteel 8-) best trots op dat het nu zo gaat, want hij vond het in het begin doodeng :=

http://youtu.be/_tFZfAgMlEY

Ik ben ook bezig met slepen van de band, ziet er netjes uit bij jouw pony. Mooie bak heb je om in te oefenen.

Mijn pony met het bandje slepen (camera stelt af en toe scherp en dan weer niet).
http://youtu.be/6DVXD45j8a8

Wat goed zeg Classisco dat je pony mee heeft gelopen in lesjes! En niet meer bang is van de kar!
Stijgerd hij niet meer voor de kar, wat hij in het begin wel deed? Hoe heb je dat eruit gekregen?

Wat knap dat Bokko super braaf bleef! Mijn pony is nergens van onder de indruk als ik er naast loop. Maar zodra ze voorop loopt wordt ze toch wat onzeker en vindt ze opeens stenen naast de weg eng :') Quads vind ik altijd zelf een beetje spannend, gelukkig passeren ze hier altijd rustig.

Mijn vriend heeft een motor (wat nogal een geluid maakt), ik wil graag een keer met hem oefenen in de polder hier. Zodat hij passeert en mijn pony netjes doorloopt :j

Wanneer vinden jullie een pony klaar voor de kar?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:52

Ik vind een pony klaar voor de kar als ze verkeersmak is, goed naar de stemhulpen luistert, het tuigje kent en netjes loopt terwijl jij erachter loopt. Ook het slepen moet ze goed onder de knieeen hebben.

Ik moet het tuigje nog even op maat maken en een sleepje maken. Ben nu bezig met longeren en wandelen. Hij is al helemaal verkeersmak, maar wandelen vindt ie heerlijk! Longeren gaat ook steeds beter, ben nu aan het afwisselen met balkjes tijdens het longeren en veel tempowisselingen laten lopen. Trots op mijn minimannetje <3
De veulens laat ik nu kennis maken met de gewone dingen, zoals een poetsplaats en een klein beetje verkeersmak, maar vooral lekker veel spelen.
De bijna twenters ben ik volledig verkeersmak aan het maken en conditie aan het opbouwen dmv wandelingen. Ik laat hun rustig wennen aan nieuwe dingen, zoals een zadeltje of hoofdstelletje oid voor een klein momentje opleggen. Ga het zeker niet overhaasten met ze, laat ik daar duidelijk over zijn! Ze krijgen de tijd en ik vind ze nu nog wat te jong voor het 'echte' werk, dus daar wachten we nog mooi mee.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:54

Ik heb om eerlijk te zijn liz er gewoon voor gegooid. Lange lijnen deed ze goed, slepen ook. Tuurlijk een trekken die als een idioot achter de langs rijdt is eng. Tja dat vind ik zelf ook eng. Maar verder stemcommandos luistert ze met longeren super naar... Voor de kar? Niet echt, stap draf en hooo wel. Galop? :n

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:33

hier gaat dubbel longe en slepen ook nog steeds super goed en ook langs de weg lange lijnen gaat goed...
het achter de sulky zetten doe ik rustig aan ze heeft nu een keer er aan gesnuffeld en heb ik gewoon met haar gelopen met de sulky er naast...

van de week wil ik haar er eens rustig aan tussen gaan zetten maar t belangrijkste vind ik dat we het rustig aan doen vooral niets overhaasten.

verder wil ik ook eerst nog veiligheidslichtogen halen voordat ik haar daadwerkelijk vast zet aan de sulky...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:30

Gister heb ik Deedee voor de 2e keer voor de sleep gehad. Zo super braaf! Vorige keer had mijn hulp de band naar achter getrokken zodat de strengen al straks stonden bij het weg stappen, dit keer had ik dat niet gedaan. Dus ze deed 2 passen, kwam toen in de strengen te staan, ging stil staan om na te denken, ik zei dat ze wel voorwaarts mocht en daar ging ze keurig braaf.
Stap en draf, beide kanten op, geen enkel probleem. Komende weken nog maar een paar keer voor het sleepje om niet te snel te gaan voor haar en dan binnenkort ook voor de kar. Verwacht weinig problemen bij haar, maar had dat vanaf het begin al.

Deedee haar eerste keer voor de sleep, eerst even met begeleiding.
Afbeelding
Maar na 1 rondje al zonder:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8672_n.jpg
Afbeelding

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:32

ff een vraag tussen door mijn hca heeft een gesloten lamoen maar heb dus nog geen veiligheidslichtogen op mijn schoftje..
maar ik denk dat ik daarvoor dus mijn tuig moet laten aanpassen om dus veiligheidslichtogen op mijn schoftje te kunnen hebben.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9188_n.jpg
dit is dus mijn schofje

dus nu twijfel ik dus of ik dus gewoon een nieuw schoftje moet gaan halen of gewoon losse veiligheidslichtogen kan halen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:26

Fijn dat ze het zo goed doet! Lijkt mijn pony wel ;) die keek er ook niet van op terwijl ik had verwacht dat het heel lastig zou worden...

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:57

Afbeelding
Toen we net op stal terug kwamen na een heerlijk ritje in de wind.
Heb net zelf een tuigonderlegger gemaakt voor haar borst.
Ze was weer super braaf, treinen blijven nog even eng maar heb een topgroom die afstapte en in kon grijpen als het moest :D

Zijn er nog tips over het tuigje? Ik had het pas allemaal aangepast hoop dat het nu goed zit :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:46

't Ziet er steeds beter uit Rianne :)
De broekriempjes heb je vast via die kleine gleufjes op je burries/lamoen. Dat klopt. Maarrrr doordat de pony vrij kort is, komen de broekriempjes verhoudingsgewijs ver naar achteren. Je zou dat nog mooier / beter passend kunnen maken (en dus dat de broek beter zit) door gleufjes naar voren te laten plaatsen / erop te laten lassen kun je het geheel dus net beter laten zitten.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:50

Ik zal even kijken of iemand dat voor me kan doen. Momenteel baanloos dus wordt even uitzoeken hoe ik dat fix :o

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:26

Wat een braverik is Deedee Dennis :j

Knap van Liz dat je zomaar de kar erachter heb gehangen en ze niets heeft gedaan. Een aantal jaar geleden heb ik Tink laten beleren, achteraf gezien ging het allemaal veels te snel. Daardoor is het mede fout gegaan met de kar er achter te hangen, pony ging met kar en al de lucht in en het dijk verkeer is toen stil gelegd. Ik ben nu denk ik ruim een half jaar bezig met Tink en de basis erin te "stampen", een paar keer per week het bandje erachter en ik wil wellicht dit weekend de sulky erachter hangen.

Als jullie de eerste keer een rondje gaan maken met de kar, doen jullie dan een cap op?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:42

Tja ik heb op een of andere manier teveel vertrouwen in dat beessie ging top gelukkig. Met tink komt het vast goed!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:52

Ik doe altijd mijn cap op, ook met mijn ervaren pony's. Op wedstrijd, dressuur training, buitenrit, altijd.
Met minimarathons ook altijd bodyprotector aan (ongeacht met wat voor span ik rij).

Deedee is super braaf. Die zou ik nu probleemloos voor de wagen kunnen zetten, maar doe dat nog niet. Eerst nog een tijdje braaf slepen, 1 á 2x in de week.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:00

Wij slepen altijd totdat ze er vrijwel bij in slaap vallen bij wijze van :+ en dan pas de volgende stap. Maar vooral rust, links/rechts/halt/voorwaarts 100% bevestigd.
En ik heb in ieder geval altijd mijn cap op, altijd dus niet alleen bij beleren.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:00

Ik moet een nieuwe cap aanschaffen. Wilde gisteren mijn cap opzetten, maar toen ik hem pakte kwamen er muizen uit en die hebben mijn cap van binnenuit kapot gegeten ^)

Gisteren een sulky achter Tink gehangen, net zoals het bandje/wilgentakken erachter ze geeft geen kick. Ze vindt het allemaal prima, ging wel wat vluchterig lopen. De kar hebben we niet vast gemaakt, maar los gehangen. Mocht ze gek doen, zouden we hem zo los kunnen halen. Ik heb niet op de kar gezeten (alleen even op de foto). Dit kleine stapje vond ik prima, de volgende keer kunnen we wellicht verder uitbouwen. Ik ben trots op mijn pony :j
Even erop voor de foto :o
http://youtu.be/mDHqfN8USGI

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:27

Bak eindelijk weer droog genoeg bij ons om het tuig weer eens uit de kast te halen.
Plan was om te proberen te slepen, omdat verder alles van het najaar prima ging.
Dus weer er achter gelopen, weer even spannend met de oogkleppen en het hele tuig, maar verder prima.
Daarna ging mijn vriend op wat afstand achter ons lopen om te kijken wat hij deed op het geluid van de band, maar daar raakte hij toch wel even van in paniek...
hij schoot naar voren en werd helemaal strak, jammer, maar goed, is niet anders, had gehoopt deze stap ook vrij makkelijk met hem te kunnen zetten, maar dit zal even meer tijd kosten denk ik.

Dus toen ben ik gewoon rond blijven lopen met hem met tuig op en ik met de leidsels er achter en mijn vriend is eerst voor ons uit gaan lopen met de band, toen de andere kant op rondjes door de bak en toen naast en ruim achter ons.
Dat ging toen gelukkig al een stuk beter al vond 'ie het nog best spannend.

daarna is hij er bij mij achter komen lopen en heeft de strengen vast gehouden en daar wat druk opgezet, gaf even wat onzekerheid en geslinger, maar verder prima.
Toen heeft hij met 1 hand de band erbij gepakt, en fungeerde hij dus als een soort veiligheidstussenschakel :D tussen paard en band.
Dat was weer aardig spannend, maar hij bleef wel bij mij, dus na 2 rondjes gestopt.
Volgende keer kijken of we zo weer verder kunnen.

Longeren jullie de jonge paarden aan de dubbele longe met de oogkleppen op en werkt dat goed voor ze?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:49

Ik longeerde Jolly wel eens met dubbele longe en oogkleppen. Zodra ze oogkleppen op hebben, kun je eigenlijk niet meer met een enkele longe longeren, omdat ze door de oogkleppen jouw lichaamstaal en dus aanwijzingen niet meer kunnen lezen.
Nu longeer ik eigenlijk nooit meer. Alleen lange lijnen afgewisseld met halve grote voltes waarin hij mag galopperen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:50

Ja ik bedoelde ook dubbele longe inderdaad.
Ik zit even te denken hoe ik hem het beste kan laten wennen aan geluid achter hem wat hij niet kan zien en eng vindt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:03

Dat had Hero ook Nouvel, die vond het geluid achter hem dus vrij lang ook een groot heeeeel eng monster :)) we dachten dus sleepje erachter te doen, dat lukte ook, maar na twee rondjes gelopen te hebben maar besloten dat er nog een tussenstap moest: desensibiliseren geluid.

We hebben het net zo gedaan als jullie nu bezig zijn geweest, zo ongeveer. Zo een a twee keer per week werken aan lange lijnen, zodat hij dat goed bleef doen (met alles erop en eraan he, compleet tuig) en dan ook een a twee keer per week met van alles achter/naast hem aan gelopen, terwijl ik hem vasthad gewoon aan het hoofdstel met longeerlijn. Dus dat hij het wel zag. Had bijv een paal met een touw en die lijn hield ik dan vast met mijn ene hand, poown aan de andere hand. Of een pion aan een touwtje meeslepen. Of een plastic zak }:0 na zo'n 7, 8 x vond Hero het niet meer boeiend.
Het hielp volgens mij wel dat hij het kon zien.

Tussendoor ook nog paar keer voor het sleepje gezet en dan maar paar pasjes lopen en weer stilstaan, losmaken, paar pasjes zonder sleepje en dan weer met sleepje etc.
En voor het eerst sleep erachter met mooi weer, zonder regenplassen.

We longeren nooit met dubbele longe en oogkleppen. Ik heb er wel veel mee gewandeld en dus veel lange lijnen werk.

Nu zo'n 2 maanden na ons avontuur met het sleepje loopt hij compleet ontspannen met sleep overal overheen, langs en doorheen, boeit hem echt niet meer.

Denk dat als het deze week ook nog goed gaat hij wel in de wagen kan :)
Maar ... Hero had dus ook wel even wat tijd nodig, met dat monster dat maar achter je aan blijft lopen :(:) terwijl tuig op/om, pessoa, en ook zadel op/af etc is allemaal totaal probleemloos gegaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:08

Zo hebben ze toch allemaal wat anders, Ollie weet ik nog vond het lamoen in het begin echt dood en doodeng, die kreeg je er nauwelijks tussen := is ook allemaal goedgekomen :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:18

Oh vhu wat ben ik blij met je reactie! :j

En dat is inderdaad wat ik ook al vanmiddag in m'n hoofd als plan had getrokken, de komende tijd heel veel lopen in de bak en iets meeslepen over de grond dat geluid maakt, zodat hij het kan zien en aan het geluid kan wennen.
Ik ben blij in jouw reactie de bevestiging te lezen dat dat inderdaad de manier kan zijn die werkt!

Ik was echt een beetje gedesillusioneerd vanmiddag, hoe krijg ik dit goed...
maar we gaan weer aan de slag! 8-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:25

Komt helemaal goed hoor :j
Moet zeggen ik zat na die actie van Hero voor de sleep ook een beetje zo van ahum en nu :7
Ze zijn gewoon erg alert jij hebt een luisitano, ik een 3/4 arabier, denk echt dat het dan te eng is en voor die gevoelige types net even iets te snel gaat.

Ik had ook zoiets naja dan sleep ik wel een tijd met van alles achter hem aan, who cares, ik heb geen haast }:0 en als hij het na 20/30x nog niet snapt ja, dan is er misschien sprake van een probleem maar veel eerder niet hoor.

Brokjes (die heb ik bij enge dingen in mijn jaszak, nu ook bijv met ernaar toe werken voor het eerst op te stappen, we zijn ook aan het beleren onder het zadel), aandacht, tijd, rust en heel veel herhaling doet veel goed :(:)

En je niets van iemand aantrekken, je niet laten haasten, werkt ook goed :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:29

Ja we gaan gewoon rustig oefenen, gaat vast goed komen...
Hij was altijd al wel wat op zijn hoede voor geluiden achter zich, maar ik dacht dat dat nu wel een stuk verbeterd was met al dat gelangeteugel enzo.
maar misschien nu toch te snel doorgepakt, hij had ook al een paar maanden de oogkleppen niet opgehad, dus het ging 'm even te snel...

we hebben weer wat te doen! :D

en inderdaad, hier wordt ook veel voor een brokje gedaan en het is een hele dankbare beloning als er iets spannends is gedaan! :j

het opstappen hier was allemaal geen enkel probleem, dat stukje hebben wij in ieder geval al gehad...
succes met jullie spannende stappen!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 22:38

Ik vind het voordeel van de dubbele longe + oogkleppen dat je paard heel gefocussed worden op de stemhulpen. Zonder oogkleppen kun je nog wel eens hebben dat je lichaamstaal of je positie ten opzichte van het paard tegenstrijdig is met je stemhulp. Met oogkleppen op ben je dat kwijt.