[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:30

NathalietjeB schreef:
cinniz123 schreef:
zoals ik hem gemeten heb is hij 73cm maar weet nooit helemaal precies waar je moet meten.
heb het gewoon met een touwtje en cm gedaan :D
vorige eigenaar zij 75cm maar iig ergens in die richting dus ;)

ik denk toch dat je dan bij een hca komt omdat je die heel erg veel kan aanpassen en in balans kan hangen... die zwarte sulky's zijn vaak minder makkelijk in balans te krijgen en zeker bij die ukkies niet.

ja idd vandaar dat ik ook ervaringen zoek met de kleinere ukkies voor de hca.
vind zoiezo de 'zwarte' sulky's een beetje zonde van mij geld want mn oxer roest ook onder mn kont vandaan helaas.

overigens wil ik alleen over de verharde weg met hem voor de sulky geen gekke bosritjes ofzo.
ik weeg zelf 56 kilo dus dacht met een hca zou het niet (te) zwaar voor hem moeten zijn.(veearts schat hem op ruim 80 kilo maar goed dat is een gokje,met meetlint zou hij 83kilo moeten wegen)
zo wel heb ik pech en gaat het hele feest over.
maar ik geef niet op voordat ik geprobeerd heb vind ik bijvoorbaat al zonde juist omdat hij zo graag wat wil doen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:34

Bix schreef:
Oehh, dat is echt klein inderdaad. Ik heb er zelf een mini voor van 80cm, en er is iemand op Bokt die er eentje van 78cm voor heeft staan. Maar dat is al krap aan hoor! Niet alleen voor het aangezicht, maar ook voor het uitbalanseren van de sulky.

heb je het hier over een hca?
en wie is degene die een mini van 78cm ervoor heeft staan?
ben wel benieuwd naar de foto's daarvan...
zal hem van de week eens even goed opmeten zag namelijk dat je op het hoogte stukje vd schoft moet meten en dat hij vierkant moet staan.

Bix

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:33

Ik heb het over de HCA inderdaad. Volgens mij heet ze op Bokt Chicalover.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:39

oke dank je,ja had haar al gevonden wist alleen niet hoe groot haar shettie was ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:08

volgens mij is buck toch ook niet zo groot die loopt ook voor een hca volgens mij..vraag t anders eens gewoon in t hca topic :j

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:25

Hoi hoi.. mijn Plukje is ook ongeveer 78 cm. Wij hebben een mooie kleine HCA ....
Verder past hij bijna nergens voor... verder is hij ook nogal buikig gelukkig... waardoor hij wel iets groter lijkt. Zijn vriendje is iets groter... Het zijn beide mini shetten...

Ik heb ook de kleinste tweewieler van de lemelerij en las hier ook indentiek aan die tweewieler van Cavelier achter ze geprobeerd... maar toch wat aan de zware kant... De HCA sulky gaat het beste.

Hieronder kan je zien dat hij echt klein is, het is het bruine shetje... het vosje dat met me meerijd is een grote maat shet van ongeveer 1.05 groot.

En je kan ook het verschil zien tussen de kleine en een wat grotere HCA sulky...
Ik ben tot op heden nog steeds ontzettend blij met de sulky.

Ps. Ik heb Buckje ook een keer gezien, bij de shetlander ritten.. en die is mega cool
en tevens kleine maat...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:37

nobje schreef:
Hoi hoi.. mijn Plukje is ook ongeveer 78 cm. Wij hebben een mooie kleine HCA ....
Verder past hij bijna nergens voor... verder is hij ook nogal buikig gelukkig... waardoor hij wel iets groter lijkt. Zijn vriendje is iets groter... Het zijn beide mini shetten...

Ik heb ook de kleinste tweewieler van de lemelerij en las hier ook indentiek aan die tweewieler van Cavelier achter ze geprobeerd... maar toch wat aan de zware kant... De HCA sulky gaat het beste.

Hieronder kan je zien dat hij echt klein is, het is het bruine shetje... het vosje dat met me meerijd is een grote maat shet van ongeveer 1.05 groot.

En je kan ook het verschil zien tussen de kleine en een wat grotere HCA sulky...
Ik ben tot op heden nog steeds ontzettend blij met de sulky.

[ Video ]

Ps. Ik heb Buckje ook een keer gezien, bij de shetlander ritten.. en die is mega cool
en tevens kleine maat...

hoe groot zijn jouw wieltjes? 16inch?
had ook al een reactie van chicalover haar mini is 76cm dus ik denk dat die van mij ook wel gaat passen.

NathalietjeB schreef:
volgens mij is buck toch ook niet zo groot die loopt ook voor een hca volgens mij..vraag t anders eens gewoon in t hca topic :j

ja ik wilde het in dat topic vragen maar helaas kon ik daar nog niet posten ivm te weinig reacties geplaatst :o

thanx voor jullie meedenken!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:03

Buck is 80 cm. Dat verschilt dus nog best wel.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:51

Buck is idd 79/80cm maar met een nog kleinere shet moet je echt niet willen mennen dat word wel echt heel erg aanpoten voor die ukkies! Plus dat ik op Buck zelfs geen een tuig helemaal passend krijg waardoor hij grote witte drukplekken op zijn schoft heeft en aan de zeikant. Bontjes, onderleggers etc werken niet ander tuig ook niet 2 jaar naar gezocht maar t is allemaal gewoon net niet klein genoeg.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:56

Dat ligt natuurlijk ook aan het soort pony. Als je een hele stevige hebt zal het al heel anders zijn. Dat tuig dat ik nu heb pastte hem wel goed toch?

En je had er toen eentje op maat? Die past toch ook wel?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:13

Bij alles krijgt hij helaas drukplekken op zijn rug.. De borsttuigen, en broek en hoofdstellen passen eigenlijk altijd met met gaatje hier en daar erbij maar t schoftje is echt drama. En dat is toch wel een van de belangrijkste onderdelen heb dan liever dat de broek niet past.. Zit nu ookal weer een paar weken in dilemma wat ik met die druk plekken moet gezien ze nu weer groter worden. Ze waren weg van de zomer.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:19

LS_fotos schreef:
Buck is idd 79/80cm maar met een nog kleinere shet moet je echt niet willen mennen dat word wel echt heel erg aanpoten voor die ukkies! Plus dat ik op Buck zelfs geen een tuig helemaal passend krijg waardoor hij grote witte drukplekken op zijn schoft heeft en aan de zeikant. Bontjes, onderleggers etc werken niet ander tuig ook niet 2 jaar naar gezocht maar t is allemaal gewoon net niet klein genoeg.

heb toch al wel positieve verhalen gehoord van kleinere shetjes waarbij het wel goed gaat.
wat bedoel je precies met aanpoten? dat het gewicht heel zwaar is of dat ze met een groep hard hun best moeten doen om het bij te houden?
dat je voor jou paardje geen passend tuig kan vinden vind ik vervelend voor je maar is jou shet het zelfde gebouwd als die van mij?
dat het bij jou paardje minder goed werkt wil niet bijvoorbaat al zeggen dat ik het niet moet proberen toch?
vind het fijn dat je je mening wilt delen maar met de zin 'met een nog kleinere shet moet je echt niet willen mennen' vind ik overkomen alsof (hoe moet ik dit goed verwoorden zonder gelijk minder gezellig over te komen) uhmm jou wil wet is?
ik kan het verkeerd opvatten hoor dan sorry daarvoor :(

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:03

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 80 cm wel het minimum vind...

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:21

Ik vind 73cm wel echt te klein om mee te gaan mennen....

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:24

LS bedoelt het waarschijnlijk niet zo vervelend, maar ik denk dat ze wel een beetje gelijk heeft.. 73cm is écht klein hoor! Oké, 75cm misschien. Maar ook dat is klein. Dan vind ik een HCA nog behoorlijk lomp ogen, ondanks dat ze heel licht zijn.

Jij vraagt hier om advies, dus dit zijn reacties die je kunt verwachten. Ik zou kijken richting een Pirouette; denk dat dit veel fijner oogt. Of je moet Andries zo gek krijgen dat hij kleinere wielen kan regelen ;) Persoonlijk zou ik helemaal geen menambities hebben met zo'n kleintje, maar die keuze laat ik natuurlijk aan jou.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:26

daarom vroeg ik ook wat ze er precies mee bedoelde ;)
soms lees je een tekst anders als dat deze bedoelt wordt.

ik weet dat hij klein is maar lukt het dan per definitie gelijk ook niet?
maar goed zoals ik al in een eerdere post van me schreef zal ik hem eerst eens correct opmeten,dus vierkant staan en hoogte punt van de schoft en niet met een touwtje :D

ik vroeg niet zozeer om advies(op bouwende kritiek is natuurlijk altijd welkom) ik vroeg of er iemand was in rotterdam die een hca heeft zodat ik mijn pony ervoor/tussen kan zetten om te kijken of dit zou gaan werken...
dan kan ik met eigen ogen zien of hij daad werkelijk te klein is.

een pirouette vind ik een leuk wagentje om te zien maar is wel 20 kilo zwaarder als een hca en daarbij komt dat de kwaliteit toch stukken minder is.heb liever een lomper ogende model als een sulky maar wel lekker licht is en licht loopt al 1 die door midden roest met alle gevolgen van dien.

waarom kan het paardje van chicalover met 75/76 cm wel voor een wagentje en mijne per definitie al niet terwijl ik niet eens de mogelijkheid heb gehad om te passen?

andries zei al dat hij eventueel voor andere wielen wil kijken maar waarom zoveel moeite doen als we niet eens weten of het kan met zijn huidige modellen :o
vandaar zijn tip vraag even of er iemand is met een hca in de buurt zodat je kan kijken hoe hij ervoor staat of dat we naar kleine wielen opzoek moeten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:30

Je mag bij mij komen passen, hca staat in monster

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:15

Bedoel het inderdaad niet verkeerd idd, maar 73cm voor de kar sorry dat vind ik echt een beetje zielig worden om te mennen.. :)
Als het voor af en toe eens 10 minuten is dan kan het nog maar als ik jou was zou ik er niks van verwachten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:35

Het heeft toch niet met de schofthoogte te maken maar met de t gewicht van de pony hoeveel hij kan trekken?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:02

Schofthoogte van de pony doet ook zeker wat mijn mini heeft al moeite met bepaalde dingen wat zal je denken dat een nog kleinere pony doet ?
Dat is het geen waarom ik het afraad, wat je ermee doet is aan jou. Jou pony jou keuze. Mijn advies mijn mening.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 20:03

Tja..... je kunt je ook afvragen waarom de hondenkar in 1962 verboden werd, terwijl voor honden ook al gold dat deze een minimale schofthoogte van 60 cm moesten hebben en een borstbreedte van 14 cm.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:08

Prima jullie mening is duidelijk aan mij nu wat ik ermee doe.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:02

Ik zou het ook niet doen. Je zegt zelf dat ie alleen zn energie kwijt moet. Waarom gooi je hem niet aan de longe of neem hem mee aan de fiets.

Daarnaast lees ik dat je fjord ook voor de wagen loopt (heeft gelopen). Waarom ga je daar niet mee verder ?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 04:56

Ik denk dat het wel kan. Zal alleen best wat geld gaan kosten.
Licht passend minitweewielertje en op maat gemaakt tuig.
Er zijn best mogelijkheden om die maat ook fatsoenlijk voor een wagentje te kunnen zetten.
Ook op een diervriendelijke manier. Zelf dan rekening houdend met de beperkingen en hogere kosten voor geschikt en passend materiaal.

Aan de andere kant zou ik mezelf afvragen...hoe belangrijk is het voor mij om te mennen?
En wil ik dit dan persé met dit miniponietje?
Zo ja....dan begint nu de fase waarin je veel moet gaan uitzoeken en navragen.
Als het mennen niet direct hoeft, zou ik andere leuke dingen doen.
Naast de fiets meenemen is minder belastend en hij kan lekker vrij bewegen en energie kwijt. Lange lijnen is ook erg leuk om te doen.
Wil je graag echt mennen, zou ik een pony kiezen van boven de 90 cm.
Ik kan niet in jouw beurs kijken. Echter alles op maat laten maken is erg duur.
Misschien een tweede pony erbij nemen om mee te mennen?
Of deze wegdoen of ruilen voor een groter maatje...
Er zijn veel mogelijkheden. Succes met de overwegingen, het is en blijft jouw keuze.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:02

Ik snap niet dat mensen advies vragen als ze van tevoren al weten dat ze er niets mee gaan doen..

Pirouette vind ik trouwens heel andere kwaliteit dan cavaletti. Voelt veel steviger en degelijker aan.