[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caadhola

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:45

Zelf zou ik kiezen voor de Groninger.
Daar kan je gelijk mee aan de gang,veulen duurt nog een paar jaar.
En als ik het goed begrijp,is het niet zeker dat het een kleinkind is van Rembrand.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:51

Goedemiddag!

Tallechie, wat betreft het voeren ga ik met tine mee :j
die 8kg (of 8,8) wat hij nu weegt is niet wat hij zou moeten wegen.
als je hem dan alsnog wel voor 8kg lichaamsgewicht aan voer blijft geven, dan denk ik niet dat het heel erg opschiet qua afvallen.
Je moet eigenlijk op de zak naar zijn streefgewicht kijken.
wil je dat hij tussen de 5 en 6kg gaat wegen? dan moet je kijken hoeveel gram voer bij dat gewicht hoort.

VHU, heerlijk dat je zolang met je mooie merrie door het bos gereden hebt.
en goed van je dat je zelf ook buiten hebt gement :j

Ik heb wobbe vandaag weer met touwtjes gelongeerd.
geprobeerd hem ook zachter te laten draven en dan weer te versnellen etc.
dat vind hij erg moeilijk, maar als we het vaker oefenen gaat het vast beter.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:18

It dat is het probleem, op de zak staat vanaf 8 kilo aangegeven.
Dit is voer voor een middelmatige hond. Volgens mij had ik dus ook ander voer moeten hebben.
Hij had om 1500 uur zijn 60 gram op. Hij krijgt om 1800 weer. Ik houd het eerst op 120 gr op een dag anders is de overgang veel te groot. HIj kreeg nu tussen de 400 en 500 gr. Kan altijd nog gaan minderen.

Tine lastig. Net wat de anderen zeggen tuiger kun je direct mee aan de slag. veulen pas later. die hoeft nu nog niet zo veel tijd te kosten. Maar wil je hem dan als opvolger voor R. gaan gebruiken. Lastig.

Hoe groot wordt deze dan? Net zo groot als R.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:23

Ik denk niet dat die overgang te groot is hoor.
Kan hij makkelijk hebben (aangezien je nu al aangeeft dat hij het niet zo snel op eet)
ik denk dat hij om 18.00uur ook niet gelijk zijn bakje leeg gaat eten.
aangezien hij om 15.00uur pas zijn 'ochtend' bakje leeg had.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:24

Geen idee hoe groot hij wordt. Hij is van bokker bontfire, de onderste in haar profiel. Ik denk wel dat het veulen in het begin even tijd kost. De fokker heeft er niet zoveel mee gedaan, dus moet nog wel leren fatsoenlijk aan touw te leren lopen, halster om en af, maar goed, dat is verder geen probleem, dat is voordeel als ze aan huis staan. Zondag eerst maar eens bij Groninger kijken. En dat ik met veulen eerste 4 jaar niets kan, dat snap ik. Dit zal dan ook geen paard voor mijn man worden, maar meer voor erbij :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:27

Vwb voer hond. Als hij zijn ochtend bak niet opheeft, niet om 15.00 uur nog geven. Die komt gewoon te vervallen.

Dus 2 x per dag voer geven. Na ca 15 minuten niet op, bak weg. Je bewaart het voer wel natuurlijk (tenminste ga ervan uit dat het droge brok is, is zonde van het dure voer om weg te gooien), je vult het dan s avonds aan tot de juiste afgepaste hoeveelheid (dus gewoon de hoeveelheid die hij dan zou moeten hebben niets extra) en dan krijgt hij weer 15 minuten de tijd om het op te eten.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:35

Tine dan zou hij dus inderdaad aan die 80 gr op een dag genoeg moeten hebben, want hij had vanochtend binnen een kwartier ongeveer 30 gr op. Heb het bakje nu laten staan. Ik kijk een hoe snel hij vanavond eet en morgenvroeg haal ik het bakje na een kwartier weg.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:45

Ben benieuwd. Gaat vast goed komen hoor! Ben ook heel benieuwd of zijn vacht dan ook beter gaat. Ik vind het wel gek trouwens dat de dierenarts je helemaal niet heeft geinformeerd hierover. Maar goed, is mijn kennis ook weer eens nuttig :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:47

Tine is ook raar. En ga nu dus ook twijfelen als ik het goede hondenvoer wel heb. Want drib is geen middelmatige hond aan zijn gewicht te zien dus zou hij kleine honden voer moeten hebben. maar ja heb er ook niet voor gestudeerd.
Hoop dat de vacht ook beter wordt, maar anders ga ik eerst over op voer zonder granen.

Komt vast helemaal goed met dribje

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:53

Hoi allemaal.
Ik heb weer een baan!! Ik ga volgende week donderdag beginnen bij de Pathe bioscoop Arena. Echt heel fijn.
Onze honden krijgen ook niet zo veel te eten. Mijn grootste is een Amerikaanse Stafford van 30 kilo. Hij krijgt 2 keer per dag een beker voer. Geen idee hoeveel gram dat is. De kleintjes krijgen maar een handje. Meer dan genoeg. Net als bij paarden geef je eerder te veel dan te weinig.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:54

Dribbel begon net tegen zijn lege bakje te blaffen :-):-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:54

Citaat:
Dit zal dan ook geen paard voor mijn man worden, maar meer voor erbij

Vind het toch erg leuk dat je man wel weer een eigen paard wil en dan nog wel een die voor de wagen kan +:)+
Stiekemerd, Rembrand is over 4, 5 jaar 17,18.... :z ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:55

Hij is zeker geen middenmaat hond, dan moet je aan schapendoes/shelty ed denken. Dit is maat mini. Klein is bijv cocker spaniel, Groot is bijv herder/labrador. Heel groot is Leonberger, St Bernard, Doggen ed.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:55

dribbel kan inderdaad ook jeuk krijgen omdat hij teveel voer krijgt :j

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:56

Ja dus dan heb ik ook het verkeerde voer en verkeerde voorlichting gekregen.
Heb hem net zijn bakje neergezet en gaat gelijk eten. Even kijken hoe snel hij het op heeft en of hij na een kwartier er nog in zit.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:15

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Dit zal dan ook geen paard voor mijn man worden, maar meer voor erbij

Vind het toch erg leuk dat je man wel weer een eigen paard wil en dan nog wel een die voor de wagen kan +:)+
Stiekemerd, Rembrand is over 4, 5 jaar 17,18.... :z ;)

Ja, maar hij kiest wel heel bewust voor een Groninger (of Belg is ook ter sprake geweest). Daarmee zal hij niet snel eventing gaan doen :D Hij wil hem echt recreatief gebruiken en voor de landbouwmachines. We hebben een ploeg, grasmaaier en vorkjesschudder. Mag hij een deel van het hooi gaan verzorgen. Doet knollie toch iets voor de kost. Maar ik ken mijzelf ook een beetje. Ik vind sowieso dat je zo''n paard niet stil mag laten staan om er dan af en toe mee te rijden, dus ik zal hem toch geregeld beweging geven. En als hij het leuk doet voor de kar........ Voorzie al dat ik er straks 3 in training heb :o Ben echt hopeloos he?

Ennuh, sssssst niet zeggen dat Rembrand al zo oud is. Hij moet nog heeeeeel lang mee. Kan ook best natuurlijk

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:24

Haha tine. Jij bent ook zo fanatiek. Kan E geen wedstrijdjes gaan rijden?

Ik heb dribbel zijn brokken net weggepakt. Ze hebben ongeveer 20 min gestaan. Hij had nog 10 g ongeveer over en dus 50 g opgegeten in een keer.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:24

Mijn weekend is begonnen *\o/*

Zo ffies de paardjes longeren, maar nog ffies een bakkie :9k

@VHU, wat waanzinnig gaaf dat Rizanta zoooo braaf is :):)
@Tallechie, ik denk ook dat de wc-bezoeken bij het zwanger zijn hoort. Ik ben niet zo groot (kort bovenlijf) en de laatste maanden dronk ik een flesje antagel per dag tegen het zuur en moest ik bijna om de 8 a 10 minuten te plassen :o . Bij mij drukte mijn kind alles aan de kant.......
@Melanie, gefeliciteerd met je nieuwe baan :D
@Tine, wel leuk zo'n veulen en je kunt het helemaal naar je hand zetten en hoef je die de komende tijd niet verplicht beweging te geven :)) dus heb je nog even lucht...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:39

Man wil juist geen wedstrijden meer rijden. Heeft vroeger 1 sterren eventing gedaan, kost veel tijd en dat heeft hij niet. Om te voorkomen dat het toch weer gaat kriebelen, kiest hij voor een model paard waarmee hij dat niet zal gaan doen. :D

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:42

@Tine, dan moeten jullie ook maar geen trekpaard kopen want dan komt hij of jij misschien nog in de verleiding om PHC wedstrijden te gaan rijden ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:11

Ollie1 schreef:
@Tine, dan moeten jullie ook maar geen trekpaard kopen want dan komt hij of jij misschien nog in de verleiding om PHC wedstrijden te gaan rijden ;)

hihi, ach we zien wel. Zondag eerst maar eens zien wat dat paard voor iets is. Veulen is (heb even nagevraagd) inderdaad kleindochter van Rembrand (dacht eerst dat het om hengst ging, past eigenlijk iets beter bij onze ruinen, maar ach). Eerst maar eens een paar nachtjes slapen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:21

:wave:
@VHU; oh :oo ga je lekker met je pony daar mennen dan :oo
als je daar eenmaal gewend bent trek je maar 'ns door naar Ulvenhout ;) dan zul je zien dat dat nog fijner mennen is dan de pannehoef :) is het daar niet onwijs nat nu trouwens??

Ik ben net thuis, 't was nieuwjaarsborrel.. :+ pff. ga zo op bed liggen, lekker met wat te drinken en wat te snoepen, als avondeten net een boterham met vissticks op ( :') )

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:30

Melanie5 schreef:
@Rhine: ja ik heb elk jaar ponies te koop. Dit jaar ga ik mijn bruine merrie verkopen. Zij is eind april uitgerekend voor haar veulen. Daarna kan ze verkocht worden. Het veulen is in principe dan niet te koop.
Verder heb ik vast nog wel 1 of 2 veulens te koop in het najaar.

Ik wilde ff zegen dat ik je bewonder! Ik zou het niet kunnen hoor!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:14

Melanie: gefeliciteerd met je baan

Zal zo even verder bijlezen, het lukt me echt niet om zo bij te blijven doe mij best! T is echt niet omdat ik het niet intressant vind maar kom echt tot over me oren in het werk. Probeer nu beter te plannen met dingen zodat het minder kris kras door mijn hoofdje gaat. Iets wat nog behoorlijk wat inspanning kost maar ben aardig op weg :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:16

Melanie gefeliciteerd met je baan.
It lekker gemend.
Laura dat snapt iedereen. Er zijn heel veel die het allemaal niet bijhouden. Is niet anders.
Naaltje dat klinkt vies

Ik had gisteren een schommelstoel gekocht voor in de kinderkamer. Die is vanmiddag al binnengekomen.
Laatst bijgewerkt door tallechie op 20-01-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt